Bukefalos 28 år!

Mer lättväckt

Lingon

Trådstartare
Innan jag fick barn sov jag djupt och var inte lättväckt. Jag kunde sova gott hela natten trots grannars festande. Sen fick jag barn och, ja sömnen är ju vad den är när man har ett litet barn. Man väcks ofta och kroppen ställer in sig på att vara lättväckt för att man ska kunna ta hand om sitt barn. Nu är mitt barn så stor att hon inte stör nattsömnen längre. Det var länge sen det skedde och jag tycker att min kropp borde ställt om sig till hur jag sov innan jag fick barn. Men så är det inte. Jag är fortfarande lättväckt! Mannens snarkningar, ljud utifrån osv gör att jag sällan sover en hel natt i sträck utan att vakna mitt i natten och ligga vaken ett tag innan jag (förhoppningsvis) lyckas somna om igen.

Hur gör man för att ställa tillbaka till hur det var innan? Jag somnar lätt på kvällen, inga problem där. Men är väldigt lättväckt, vilket jag inte var innan jag fick barn. Är det nån annan förälder som känner igen sig och lyckats lära sig bli mindre lättväckt igen?
 
Vad jag har hört från de som har äldre barn (vuxna barn) så är en svårväckt sömn ett minne blott tyvärr. En jag pratade med ganska nyligen säger att hon fortfarande vaknar av minsta lilla och hennes yngsta barn är 20+.
 
Innan jag fick barn sov jag djupt och var inte lättväckt. Jag kunde sova gott hela natten trots grannars festande. Sen fick jag barn och, ja sömnen är ju vad den är när man har ett litet barn. Man väcks ofta och kroppen ställer in sig på att vara lättväckt för att man ska kunna ta hand om sitt barn. Nu är mitt barn så stor att hon inte stör nattsömnen längre. Det var länge sen det skedde och jag tycker att min kropp borde ställt om sig till hur jag sov innan jag fick barn. Men så är det inte. Jag är fortfarande lättväckt! Mannens snarkningar, ljud utifrån osv gör att jag sällan sover en hel natt i sträck utan att vakna mitt i natten och ligga vaken ett tag innan jag (förhoppningsvis) lyckas somna om igen.

Hur gör man för att ställa tillbaka till hur det var innan? Jag somnar lätt på kvällen, inga problem där. Men är väldigt lättväckt, vilket jag inte var innan jag fick barn. Är det nån annan förälder som känner igen sig och lyckats lära sig bli mindre lättväckt igen?
Jag var väldigt lättväckt i 3 år eller så, men det försvann. Jag hade alltid väldigt lätt för att somna om så jag kan nog inte säga hur jag "ställde om", upptäckte bara en dag att jag inte vaknade när barnet damp ned i sängen längre. Men jag var bara lättväckt av barnljud el dyl. Så tyvärr ingen aning om vad göra (skriver bara för att de andra hade erfarenhet av att det fortsatte).

(Däremot kom jag att tänka på en sak P-piller gjorde mig knäppt "pigg", gick upp tidigt på morgonen, kunde inte somna om osv. Alltså inte så man kände sig pigg i övrigt egentligen.)
 
Jag är otroligt lättväckt sen jag fick barn (de är 4 och 2 år).
Jag märker STOR skillnad om vi kommer överens om att sambon ska ta "barnjouren" (dvs den som har jouren får agera om barnen önskar uppmärksamhet på ett eller annat vis), då sover jag mycket bättre. Om vi inte kommit överens om det blir det som att jag automatiskt ligger och sover väldigt lätt och vaknar för minsta lilla ljud.
 
Jag är otroligt lättväckt sen jag fick barn (de är 4 och 2 år).
Jag märker STOR skillnad om vi kommer överens om att sambon ska ta "barnjouren" (dvs den som har jouren får agera om barnen önskar uppmärksamhet på ett eller annat vis), då sover jag mycket bättre. Om vi inte kommit överens om det blir det som att jag automatiskt ligger och sover väldigt lätt och vaknar för minsta lilla ljud.
Så är det för mig med. Fungerade även när barnen var riktigt små. Vi bytte dessutom plats i sängen. Så den som sov närmast barnet klev upp.
 
Det hjälper inte mig. Barnet är i skolådern och ingen av oss behöver gå upp längre på natten.
 
Kunde sova varsomhelst, närsomhelst nära på innan barn. Efter första, nu 2,5, sover jag med öronproppar varje natt och vaknar ändå så lätt och har svårt att somna in.
 

Liknande trådar

Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 296
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 291
Senast: Jahaja
·
L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 449
Senast: manda
·
  • Artikel
Dagbok Här kommer en saga börja, fortsätta och kanske också ta slut. Det spelar ingen roll om den är dålig eller bra, välskriven eller slarvig...
Svar
0
· Visningar
312
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Vilken ras passar mig?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp