Bukefalos 28 år!

CBoggie

Trådstartare
Jag rider mestadels dressyr (1-2 pass per vecka på bana) och rider ut i skogen. Jag skulle vilja nyttja de där skogsrundorna på ett mer medvetet sätt för att få mer ork hos hästen i dressyrträningen. Har en pulsklocka som länge legat i lådan, och den vill jag förstås nyttja!

I dagsläget är hästen hyfsat igång, uteritterna är oftast runt 5-8 km, ibland skrittar jag bara. Jag rider varannan dag, ibland rider två-vilar en.

Hur gör jag ett bra upplägg, och framförallt, hur nyttjar jag pulsklockan på ett bra sätt?
 
Sv: Mer ork

Pröva att träna lite mer som distansryttarna! På distansforumet finns en hel del gamla trådar om detta, men i grunden så är skritt väldigt bra som hållbarhetsträning, men se till att ni håller lite fart! Jag vet ju inte vad du har för häst men försök se till att ni kommer upp i åtminstone 5-6 km/h, det klarar de flesta hästar som är över ponnystorlek (har du en ponny eller en tyngre häst av kallblodstyp får du förstås anpassa farten därefter). Om ni bara eller till övervägande del skrittar kan passen gärna vara lite längre. 5 km i skritt kan vara en nog så trevlig ridtur, men ger ingen kondis att tala om (om inte terrängen är väldigt kuperad förstås!).

För att få kondition som räcker till ett dressyrpass har du ingen anledning att träna anaerobiskt över huvud taget. När din häst går över till att arbeta anaerobiskt varierar från häst till häst men gränsen brukar sägas gå mellan 140-160 slag i minuten. Över 160 slag har du alltså ingen anledning att ligga. Det ökar bara skaderisken och tränar din häst för ett arbete den inte kommer att behöva utföra. För att hålla dig på den säkra sidan skall du hellre försöka hålla dig under eller omkring 140 slag i minuten, och möjligtvis låta pulsen komma högre än så ifall det är fråga om uppförsbackar.

Backträning är generellt sett bra för kondtionsträning, så försök hitta några rejäla uppförslut ni kan börja med att skritta uppför och så småningom när din häst är redo öka till annan gångart (hellre galopp än trav uppför branta backar, det sparar ryggen).

Fartlek kan också vara bra. Välj en sträcka med bra underlag och variera hastighet och gångart, t ex en sträcka lugn trav, galopp uppför en backe, skritt nerför backen (för att spara lederna), gå upp i trav igen, pröva med att länga traven osv.

Lycka till!
 
Sv: Mer ork

Jag glömde kanske det allra viktigaste, nämligen att skynda långsamt! Håll dig säkrast under 140 slag under de första 2-3 månaderna så skadar du inte din häst i onödan.
 
Sv: Mer ork

Så om jag håller mig under 140 slag spelar det egentligen inte någon roll vilken gångart jag rider i? Om man rent teoretiskt antar att hästen har 150 slag vid normal trav, då bör man hålla sig till skritt ett tag till, tex?

Hur långt/länge ska man skritta för att det ska göra nytta?
 
Sv: Mer ork

Om hästen håller en puls av 150 vid normal trav så skulle jag kontakta veterinären :eek: Förutsatt att du inte sitter o samlar massor, rider passage eller nåt annat jätte jobbigt.
 
Sv: Mer ork

Som mumin skrev så var det teoretiskt, vi jobbar inte på passagen just nu. :D Jag försöker hitta referensramar, vad är bra och vad är dåligt? (Jag letar i gamla trådar också, och letar uppslag och hur det funkar, men har inte riktigt fått klart för mig ännu.)

Men om jag försöker hitta på ett bättre exempel; om hästen ligger stadigt på 130 i galopp, då kan jag lika gärna galoppera som trava?
 
Sv: Mer ork

Då ligger du inom ramen för så kallad "lång långsam träning" (eller i alla fall långsam, om du rider långt vet jag ju inte) och du kan räkna med att hästen med största sannolikhet inte arbetar anaerobiskt, så du löper inte samma risk för mjölksyra och plötslig trötthet som ökar skaderisken. Men att bara galoppera vågar jag inte råda dig till, för hästen behöver tid för att stärka skelett, senor och ligament och det gör man i skritt och trav snarare än galopp. Nu skrev du ju att din häst är hyggligt igång, så ni har säkert varit i farten i alla gångarter på ridbanan i samtliga gångarter, men tänk på att din häst också måste få tid att anpassa sig till andra underlag. Rider ni ut stöter ni sannolikt på hårdare, kanske även mjukare underlag än på ridbanan och då behöver hästen tid att anpassa sig till detta. Och här är det bättre att ta det säkra före det osäkra och hellre välja skritt eller långsam trav på de underlag som inte motsvarar det ni är vana vid.
 
Sv: Mer ork

Ser nu att jag inte svarade på allt du frågade om. Jag brukar försöka vara ute i minst en timme när jag skrittar. Då tar vi några rejäla uppförsbackar på vägen så att vi får upp pulsen lite emellanåt, och vi håller som sagt ett bra tempo. De som tävlar distans på högre nivå är säkert ute längre än så, men det är nog överkurs för den som "bara" är ute efter mer tryck i sin dressyrhäst (sedan kan det ju vara skönt ibland med en riktig långritt, men det är ju en annan sak). Jag tror att dina 8 km-pass kan räcka bra för dina ändamål ifall du hittar några bra backar längs vägen och som sagt försöker hålla tempot uppe så att hästen får jobba och inte bara strosar fram. Det kommer vara svårt i början innan hästen har fattat vad som gäller (och det är klart att på dressyrbanan vill du ju inte ha en häst som älgar fram så det kanske får bli en liten avvägning där när det gäller önskad steglängd...).
 
Sv: Mer ork

Nu får jag förstås inte igång den jäkla pulsklockan.:mad: Den har legat länge och trots nya batterier så vill den bara inte.
 
Sv: Mer ork

Ny frisk pulsklocka, och idag har vi varit ute och provat den! Skritt ut låg på 50, trav runt 100 (utom förbi Farliga Stället där den hoppade upp till 122) och skritt hem runt 60. Efter ett par minuter i stallet låg pulsen på 37.
Är det rimliga/normala värden?
 
Sv: Mer ork

Det är bra värden.. På en distanstävling upp tom 50 km får pulsen vara högst 60 slag/min inom 20 min och 80 km och uppåt 64 slag/minut inom 20 min i vet-grindarna.
 
Sv: Mer ork

Jag personligen tycker snarare att det är svårt att säga så mkt när du verkar ha ridit så lugnt. Låter som en lugn tur med lite skritt och trav blandat.

Och jag antar att du skrittade av innan du ställde in hästen i stallet, kanske tillomed en hel km?
Då är det helt normala värden som är väldigt svåra att säga nåt mer än ok om. Jag har ingen häst som hade legat högre i puls efter en sådan ansträning som det låter som. Inte ens 3 åringen.

Nu kan ju jag ha antagit fel, så du får gärna upplysa mig om detaljerna.

Missförstå mig rätt, jag säger inte att det är dåliga värden, bara att hästen inte har pressats tillräckligt för att iaf jag skulle kunna göra en bedömmning. Sen skriver du ju inget om ifall hästen ombads att gå i form, samla sig, göra sidvärtes rörelser eller liknande.
 
Sv: Mer ork

Du har helt rätt, det var en lugn tur på en timma ungefär, med skritt och trav blandat. Och visst skrittade jag den sista kilometern hem. :D

Jag tar gärna emot tips på hur jag ska rida för att få en bild av hur läget är!
 
Sv: Mer ork

Galoppera en bit (har ju ingen aning om hur vältränad din häst är, en bit kan vara allt ifrån 500 meter till 1 mil liksom) och sedan skritta och se hur långt tid det tar innan pulsen går ner till normal nivå.

Eller så kan du intervallträna, galoppera en sträcka skritta en sträcka och köra några upprepningar. Hur många upprepningar och hur långa sträckor beror ju åter igen på hur pass vältränad hästen är :p
 
Sv: Mer ork

Okej, och normal nivå är då runt 50-60?

Jag hade appen igång, rundan var på 6 km, och medelhastigheten 6,9 km/h. Det är nog inte så jättesnabbt, har jag förstått, med tanke på att jag även travade en del?
 
Sv: Mer ork

Normal nivå är där din häst brukar ligga när han skrittar :laugh:

Det skulle jag kalla promenadridning ;) Min 3 åring har gått hårdare rundor, dock inte lika långa :p hans längsta är nog på 3-4 km.
 
Sv: Mer ork

Vi är väglöss, helt enkelt! :rofl:

Men jättebra att veta hur man kan "mäta" kondition lite mer. Visst har jag en egen uppfattning och känner hurdan hästen är, det går ju förstås inte att stirra blint på pulsklockan, men ändå bra att kunna träna lite mer fokuserat. Jag gillar dessutom system och upplägg i min ridning. :)
 
Sv: Mer ork

Idag har jag fått en helt annan respekt för distansryttare! :bow: Red en mil på 1 h 20 min med en snitthastighet på 8 km/h. Och då tyckte jag ändå att jag höll igång ganska bra! :o Underlaget begränsade lite, men jag travade en hel del och fick in en bit galopp i mitten. Skrittade de första 3 km som var på asfalt och kanske 1 på slutet.

Jag får nog också börja se mig om efter en sadel som passar bättre för ändamålet, nu rider jag i dressyrsadeln som iof är skön, men inte så lämpad för lätt sits i galopp någon längre sträcka... :crazy:
 

Liknande trådar

Utrustning För behovet uteritter och lätt dressyrarbete, vilken sadel etc. gör det lättast att sitta kvar på hästen och inte åka av? (dvs för att...
2
Svar
20
· Visningar
1 395
Senast: Oknytt
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 652
Senast: Fiorano
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 350
Senast: Mabuse
·
Foder & Strö Får han några stöttande tillskott, om det är artros dvs? Min gamling mådde bra sin sista sommar på en kombonav djävulsklo, MSM och...
2
Svar
24
· Visningar
1 754
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp