Bukefalos 28 år!

Mer sorg i hönsgården...

Mia_R

Trådstartare
Har tre hönor som ruvat ägg efter den bortgångne Kalle Kapun, till min stora lycka hade ett ägg kläckts och en brun liten kyckling tittat ut. :love: Mamma var så stolt och vi lät dem vara ifred, men senare när vi kommer upp för att titta till dem så ligger en liten gul ihjälhackad, en död i redet och den lilla bruna såg oxå död ut först men drog några sista andetag innan även den dog ihjälhackad. :cry: Kvar fanns en liten gul kyckling som två av hönsen bråkade om och som vi snabbt särade på då även den fick sig ett par hack i stridens hetta. :(

Nu har vi ena hönan separat med kyckligen och stoppat tillbaka de andra två på äggen, men var det för att de ville ha kycklingarna själv som de hackade dem, eller vad beror det på? Vad ska jag göra med de andra som ruvar fortfarande? :confused:
 
Sv: Mer sorg i hönsgården...

Vad ska jag göra med de andra som ruvar fortfarande? :confused:


Du ska se till att hon är ifred när det är dax för de små att kläckas.

Jag har fått åtta kullar i år. Och häromdagen en nionde.

Häromdagen krafsade det på rännet.Där gick en höna med två nykläckta kycklingar.Ynkligt, jag vet.
Vi hade missat reded, det var högst upp på staplade halmrundbalar, på den runda delen.
Hönan hade ruvat sällan, kluckade inte heller, dessutom hade ägg regelbundet kanat ner, det var ju runt däruppe. Det blev därför bara två,som även överlevde att kana ner flera meter.:confused:

Hönan var superstressad när vi kom upp, tacka för det, ingen mat eller vatten till de små, eller till sig själv.
Efter möda fick vi ner henne, in i en box, och fortfarande är hon stressad. Så stressad, att om det händer något så tänker hon inte på de små.
 
Sv: Mer sorg i hönsgården...

Hur har du dem ifred då när det är flera som ruvar? Det dumma är att alla tre har/hade klämt ner sig i ett och samma rede, när jag försökt sära på dem har de istället lämnat äggen och tryck ner sig tillsammans igen i ett och samma rede. Nu har jag två små som jag plockat ifrån kärringarna då de vägrar att ruva om jag försöker sära dem och de bråkar om kycklingarna om de får vara. :(
 
Sv: Mer sorg i hönsgården...

Hur har du dem ifred då när det är flera som ruvar? (


Om någon lägger sig i hönshuset, då flyttar jag hönan till ett annat ställe.
Det blir där det finns plats.
I år har jag framgångsrikt flyttat flera till en gammal soptunna.;)
En puttade jag in i en andholk.:D

Nu har jag två nya pullor som vill ruva, varav en i hönshuset. den ska jag flytta ikväll, men jag har inte bestämt var än.

När man flyttar är det bra att ha ett utrymme där hönan, när hon går upp, inte kommer för långt. En höna som flyttas , iaf mina, hittar inte tillbaka till redet de första gångerna, utan kan behöva hjälp.

Därför kan det, om man arbetar heltid, vara svårt med flytt.

Du lägger såklart ägg under henne, men ligger hon dåligt, och du får hålla på att lägga tillbaka henne, brukar jag byta ägg när hönan stillat sig.Har du inte så gott om ägg, förvara de du har bra, och lägg under köpeägg så länge.

Ibland misslyckas en omflyttning, men det är väldigt sällan.
 
Sv: Mer sorg i hönsgården...

Aha, kan jag flytta på dem nu tror du? Hönsrackarna har lagt ägg i omgångar i ett och samma rede så jag vet inte exakt när "allt" borde vara färdigkläckt, men jag funderar på om jag skulle flytta ena hönan till ett annat utrymme och bädda ner henne med äggen i en tunna. Har du tunnan liggande så de kan gå som de vill eller stänger du in dem ett tag efter flytten, så de fattar att de ska ligga kvar?

När jag tittade till dem i morse innan jag åkte till jobbet såg det inte ut att vara ngt ägg som skulle kläckas just då, men man vet ju aldrig. Argbiggan med sin enda kyckling morrade styggt när hon fick syn på mig men de som ligger på äggen var lugna. Ena kycklingen som jag plockade undan mår bra men andra lilla kraken som kläcktes igår var svag från start och dör nog. Jag som var så glad över att Kalles små hade börjat kläckas, men nu får jag vara glad om det blir några fler som klarar sig.

Av sex kläckningar är det hitills 2 som är pigga och lever, tyvärr så hade nog två av de som hackades ihjäl klarat sig om jag hade haft vett att sära på morsorna tidigare. :( Hur länge räcker en befruktning? Fjolltuppen som är kvar vet ju inte hur man gör nu när Kalle är borta, så han lär ju knappast bli far till några kycklingar.
 
Sv: Mer sorg i hönsgården...

Jag har min tunna stående. Sedan är det ifyllt med bös rätt mycket, så hönan ligger högt upp.Men när hon flyttas dit, lägger jag ett nät över, så hon inte kommer ut därifrån. Det visar sig snart om hon lägger sig på äggen, en dag, kanske ett dygn, därefter brukar mina ligga stadigt.
Vill de inte, så släpper jag bara ut dem, och låter det bero.

Det har blivit dumt för dig från början med denna ruvning. Om jag inte fattar dig fel så ruvas det och värps dit nya ägg samtidigt?

Och eftersom inte tuppen är kvar, och de nykläckta äggen kanske? inte är befruktade så kanske det är bäst att låta det vara som det är och passa noga?

Risken om du gör en flytt nu är att hönan blir störd och går ifrån äggen och att, om det finns kycklingar i, de dör.
Och eftersom du verkar x mån om att få just Kallekycklingar, så kanske det är dumt att chansa?

Det är inte bra att ha olika stadier på ägg under en höna. Jag hade en som lade sig i februari, uppe i höet. Vi passade inte så noga:o, det var ju så tidigt. När det väl blev kläckning blev det bara 2 kycklingar och då framkom det att hon hade hela ytterligare 26 ägg under sig.:angel:
Slarvigt, jag vet, LIA kommer att skälla på mig,:crazy:, men det visade sig vara andra hönor som värpte en bit ifrån, någon meter, och varje gång har den ruvande hönan, gått upp och rullat dit de ägg hon har sett till sitt eget bo.:D

Jag knäckte alla ägg och där fanns allt från små groddar till nästan färdiga, och så kan det ju vara i ditt rede också?

Det svåra med ditt val, som jag ser det, är att om hönorna får ligga kvar så måste du passa noga.
Tydligen hackas de ihjäl annars i viss mån.
Du får, om jag inte fattat det hela fel, lyfta lite på hönan och kika om det är något på gång?:confused:
Varje gång man kikar sänks luftfuktigheten som gör skalen pörösare att kycklingen kan ta sig ur.
Hög fuktighet ger porösa och det blir lättare för kycklingen att ta sig ur.
Lägre fuktighet gör skalen starkare.

Hönan fixar själv, genom att ruva mer intensivt, en högre fuktighet de sista dagarna innan kläckning, allt för att underlätta för kycklingen.
 
Sv: Mer sorg i hönsgården...

Jag kollar dem hela tiden nu men lyfter bara upp dem för att se om ngt ägg ser kläckfärdigt ut, sen läggs de direkt tillbaka. Ska märka de som ligger kvar så jag ser om det läggs några nya som jag kan plocka bort isf. Tyvärr trodde jag ju att flickorna skulle sköta det här i största endräkt, men nu vet jag ju till en annan gång att de små fulingarna inte är så rara som jag har trott. :o

Ska fundera lite på om jag ändå ska testa att lägga en av dem i tunnan med gallerlock och låta den andra ligga kvar. Känner mig som rena hönsmamman även om mina moderskänslor verkar vara lite mer utvecklade än deras. ;)
 
Sv: Mer sorg i hönsgården...

Det är inte bra att ha olika stadier på ägg under en höna. Jag hade en som lade sig i februari, uppe i höet. Vi passade inte så noga, det var ju så tidigt. När det väl blev kläckning blev det bara 2 kycklingar och då framkom det att hon hade hela ytterligare 26 ägg under sig.
Slarvigt, jag vet, LIA kommer att skälla på mig,, men det visade sig vara andra hönor som värpte en bit ifrån, någon meter, och varje gång har den ruvande hönan, gått upp och rullat dit de ägg hon har sett till sitt eget bo.
Nädå, jag skäller inte :) på dig. Men jag har en fråga betr detta ovan.
Är du säker på att det är ruvhönan som flyttat äggen? Eller kan det vara så att andra hönor passat på att lägga ägg i hennes rede? Dom brukar inte vara intresserade av att stjäla andras ägg för att ruva dom. Tvärtom hackar dom ofta ihjäl kycklingar som kläcks för tidigt, vilket troligen är orsaken till att TS förlorade sina.

Relativt hög fuktighet är ett villkor för att kycklingarna inte ska torka fast i skalet och därmed inte klara sig ut vid kläckningen. Det har hänt att jag fått blöta lite på dom och ta den skalrester.

Men nu får jag säkert mothugg från vissa hönsexperter här. Jag vet ju alltid sämst! :cry:

LIA
 
Sv: Mer sorg i hönsgården...

Är du säker på att det är ruvhönan som flyttat äggen? Eller kan det vara så att andra hönor passat på att lägga ägg i hennes rede? Dom brukar inte vara intresserade av att stjäla andras ägg för att ruva dom. Tvärtom hackar dom ofta ihjäl kycklingar som kläcks för tidigt, vilket troligen är orsaken till att TS förlorade sina.

Nej, säkra kan vi inte vara eftersom vi som sagt var hade lite dålig koll.:angel:

Men efteråt blev det ägg från andra hönor intill, i ett annat rede. Men de kan ju också ha bytt plats och , precis som du säger, värp intill ruvhönan, eller passat på när hon varit uppe.

Och det stämmer, vi har provat några gånger nu i år att låta hönan ha sina egna ägg att ruva. Alltså de hon själv lägger. Det var inte riktigt så bra som vi trodde, den första kycklingen har kommit för tidigt och dött. Antagligen ihjälhackad.
Nu när det är dax för ruvning byter vi alla ägg och lägger dit 10 nya, då blir alla jämnruvade och kommer samtidigt.
 
Senast ändrad:
Sv: Mer sorg i hönsgården...

Relativt hög fuktighet är ett villkor för att kycklingarna inte ska torka fast i skalet och därmed inte klara sig ut vid kläckningen. Det har hänt att jag fått blöta lite på dom och ta den skalrester.

Men nu får jag säkert mothugg från vissa hönsexperter här. Jag vet ju alltid sämst! :cry:

LIA


Om jag inte minns fel så ska luftfuktigheten vara gärna på 85 % vid kläckningen.
Håller man på och kikar, bara så lite, blir det stor risk, precis som du säger, att kycklingen torkar fast och därför inte klarar av att rotera runt.
Enligt min erfarenhet kan man få samma problematik OM kycklingarna kläcks med lite för stort intervall.
Med många färdigkläckta kycklingar som vill ut och pockar på hönans uppmärksamhet finns risken att hon reser på sig lite för mkt och släpper in luft. De sista kan då bli intorkade.

Då gör jag precis som du. Fuktar ägget, lossar lite skal på rätt ställen,(ser till att ingen hinna sitter fast i kycklingen), gärna så det blir ett lock som sitter väldigt lite fast, stoppar tillbaka kycklingen under hönan så den bara har att knuffa bort locket. Ja, precis som den gör annars också.
 
Sv: Mer sorg i hönsgården...

Hur fuktar ni äggen, med en sprayflaska? Hittade en död kyckling igår igen så nu är alla höns särade och en stoppad i en tunna med nät över, men hur gör du med mat och vatten då? Nu är husse hemma idag från jobbet och har fått order att titta till morsorna så får vi se om det är några fler som kläcks idag.
 
Sv: Mer sorg i hönsgården...

Hur fuktar ni äggen, med en sprayflaska? Hittade en död kyckling igår igen så nu är alla höns särade och en stoppad i en tunna med nät över, men hur gör du med mat och vatten då?


Jag flyttade en höna från hönshuset till min tunna igårkväll. Hon blev mycket arg.:crazy:
Hon fick äta, dricka och bajsa innan vi la ner henne och satte nätet över.
Hon fick några ägg, fem.

Om hon lägger sig där, byter jag äggen och tar bort nätet. Då går hon själv upp när hon vill äta, dricka o bajsa.

Kruxet är, vid flytt, som jag beskrivit förut, att hönan ofta har problem att hitta tillbaka självt, de första gångerna hon går upp.

Vad synd med dina kycklingar.

Här hemma gjorde vi en inventering uppe i höet igårkväll.:D
Vi hittade tre nya ruvhönor.:crazy:
De har antagligen legat ett tag, nån vecka, och vi lät de vara. En hade fem ägg, de andra hade 12 var.

Dessutom har jag en till som fick 10 nya ägg igår.
 
Sv: Mer sorg i hönsgården...

Glömde.

Jag tar bara en trasa som är fuktig, lite blöt, med ljummet vatten.
Tar bort ägget från hönan, lindar, alltså fuktar ägget utanför, gör iordning, stoppar tillbaka.

Jag skulle inte duscha med vatten under hönan.

Det har jag bara gjort på den tiden jag hade kläckmaskiner om det visade sig att fuktigheten var för låg vid kläckningen.
 
Sv: Mer sorg i hönsgården...

*kl* lånar tråden lite.. Jag har en tupp och två hönor, som när sommaren kom bosatte sig på gamla gödselstacken där det är mycket packat spån. Tydligen trevligt där, under loge-bron.:D Nu häromdagen upptäckte jag att min lilla svarta skägghöna hade gömt ett rede bakom en bjälke.. Hon ligger på dem. Nu till mina frågor då; eftersom gödslet brinner, blir det inte för varmt? och måste jag ta bort tuppen o höna nr 2 därifrån?
 
Sv: Mer sorg i hönsgården...

Betr redets placering, är det svårt att uttala sig. En gödselstack som brinner blir mycket varm, och det lär äggen inte tåla. Så kolla hur det är just där redet ligger.
Tycker du att det är för varmt, så skulle jag lägga något isolerande material under redet, t ex ett par plankstumpar. Däremot skulle jag inte flytta det.

Ta inte bort dom andra djuren så länge flocken fungerar. Dom mår alla bäst om dom får ha sitt vanliga umgänge.

En fråga. Du är inte orolig för besök av rovdjur om hönan ligger ute?

LIA
 
Sv: Mer sorg i hönsgården...

Här hemma gjorde vi en inventering uppe i höet igårkväll.:D
Vi hittade tre nya ruvhönor.:crazy:
De har antagligen legat ett tag, nån vecka, och vi lät de vara. En hade fem ägg, de andra hade 12 var.

Dessutom har jag en till som fick 10 nya ägg igår.



Hönan med 5 ägg har fått smått.:)

Det blev bara 3.:crazy:, men de var bruna som mamma höna och hade fartränder.;)

Jag hade ju märkt äggen, och nu visade det sig att någon annan varit inne och värpt på samma ställe under tiden.:mad: Hon låg på 4 nya ägg också.

Hönan har bott i en lång gång uppe i höet, därför har vi trott att ingen annan höna hittat dit och därför inte kollat äggantalet.

Däremot märkte jag inte tunnhönans 13 ägg. Stallet är ju stängt, men det visade sig att en annan höna flyger in genom ett öppet fönster, så nu hade hon 16 ägg, och eftersom jag slarvat med märkningen, vet jag inte vilka ägg som är nya.:(
 
Sv: Mer sorg i hönsgården...

Allmänt sådär.
Vi hade mindre kaninburar till våra värphönor.
Ingen fick ligga på egentillverkade högar. Verkade någon ruvvillig tog vi ägg, la i ett rede i kaninburen och stoppade dit hönan, gärna på kvällen.
Ibland täckte vi över buren någon dag så det bara sipprade in dagsljus - låg hon ändå inte efter någon dag så bytte vi höna.
Detta gjorde att vi slapp ägg som ingen visste hur länge dom legat trots att våra hönor gick löst på gården. Någon enstaka gång lyckades någon höna gömma sig.

Vi lät alltid hönan och kycklingarna gå i kaninburen tills dom var några veckor gamla. Då fick dom gå över till en hönsgård för att sen släppas ut med alla andra.
 
Sv: Mer sorg i hönsgården...

Detta gjorde att vi slapp ägg som ingen visste hur länge dom legat trots att våra hönor gick löst på gården. Någon enstaka gång lyckades någon höna gömma sig.


Jag brukar byta ägg, och mina ruvar inte i hönshuset, då flyttar jag dem.

Men i år, herregud, jag hinner inte med.Jag har tre till i höet som ligger plus hönan i tunnan. Nu ikväll hade en lagt sig i hönshuset.:crazy:

Jag blir nog tvungen, med vånda, sälja några svarta hönskycklingar. Någon som vet hur mycket pengar en liten höna kan inbringa?:D
 
Sv: Mer sorg i hönsgården...

Men i år, herregud, jag hinner inte med.Jag har tre till i höet som ligger plus hönan i tunnan. Nu ikväll hade en lagt sig i hönshuset.:crazy:


Inte heller här går det alltid som smöret.
Två av de i höet övergav sina ägg i sent skede.Åtminstonde en av dem hade inga befruktade ägg under sig.Jag får skylla mig själv, mitt eget fel, jag var LAT, och borde lyst äggen.

En av de i höet fick 8 st, tunnan håller på men det går trögt.

Nu har jag lagt två nya, i söndags, ska prova och lysa nu, annars går det i morgon.
 

Liknande trådar

Lantbruksdjur Våra planer på att skaffa höns kommer bli av nu i sommar. Detta är första dagen jag har satt mig ner och börjat läsa lite fakta om vad...
2
Svar
20
· Visningar
7 573
Senast: lillkillen
·
Lantbruksdjur Min mamma har för en tid sedan tagit hand om några hönor, allt har gått bra och vi har fått mycket goda ägg :) Men nu har de börjat...
Svar
8
· Visningar
1 303
Senast: Tviggy1081
·
Lantbruksdjur Min mamma har ett gäng höns, däribland ca 10 bruna värphybrider (tror det är Leghorn eller Lohman??) som går fritt med de andra hönsen -...
Svar
5
· Visningar
2 702
Senast: lady_vip
·
Övr. Djur Jag har en tupp och två hönor som har bestämt sig för att bo på gamla gödselstacken unger loge-bron.:D. Det är väldigt mycket packat...
2
Svar
38
· Visningar
2 939
Senast: lynxlady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp