Mera sadelproblem!

Trocadero_lover

Trådstartare
ni läste säkert min tråd på ridning för ett tag sen, men vi köpte ny sadel iaf.
Vi tog med pållen och provade ut sadel på Sandris, utanför Alingsås och sadeln passade bra och vi provred & allt.
Men nu så har jag börjat känna att jag sitter lite snett i sadeln. Nu i söndags var vi på hoppträning och jag satt jätte snett i sadeln, alla sa de, pappa filmade också så jag kunde se det själv också... Min tränare påpekade det och frågade om jag hade ont i ryggen... Han sa att en brösta kan hjälpa att hålla den på plats, för han är ju rund över ryggen (fjordkorsn. ponny). Min kompis red igår och hon tyckte också att den satt snett åt höger, men det kanske inte behöver bero på att om den vore sne? För sadeln BORDE inte vara sne eftersom den är utprovad.
Sadeln sitter inte ordentligt på ryggen, den glider hit och dit och vi kan inte spänna sadelgjorden mer för så stryper vi han :crazy:. Sadeln bupade lite bak i traven, det känns som den ska åka av när som helst...
vi fick tips om att den gelpad kan vara något men jag vet inte?

Vad är det som är fel? någon som kanske har en idé på vad man ska göra? har kollat stiglädrena men de va jämna. Jag kan spänna sadelgjorden mer än innan så han måste ha gått ner i vikt?!
 
Det låter inget vidare! Tycker du ska kontakta Sandris igen och berätta om dina problem, om sadeln sitter så illa så kan dom ju knappast ha passat ut den ordentligt.

Om du alltid sitter snett åt samma håll och inte har gjort det på hästen tidigare i andra sadlar så är det sadeln det är fel på.
 
Låter nästan som din ponny har fått mer muskler, så sadeln blivit för smal... :)

Hur länge hade du den innan det blev såhär?
 
Vi köpte sadeln den 7april, men det var nu på hoppträningen som det märktes ordentligt. Han hade ju problem med den andra sadeln, den tryckte och skavde upp massa hår, eftersom denna sadeln inte ligger stilla så börjar väl den också det...

Jag hade en fårskinnspadd under sadeln men det kan ju knappast göra att hela sadeln o allt sitter snett? För den padden har jag använt max 5ggr...och jag har ju känt att den sitter snett utan padden så....jag vet inte.
 
Ring försäljaren och säg att det inte funkar och att du vill byta. Nån sorts bytesrätt har de väl?

Annars så lämna den sadeln i inbyte och köp en annan.
 
Det som du beskriver är nog mycket vanligt!
Hästen har säkert fått mer muskler och eftersom det är en utprovad sadel så tar sadelmakaren precis efter hur hästen då såg ut över ryggen och så.

Jag har själv köpt mig en häst och fick idag äntligen min sadel, efter i stort sett 2månaders väntan, mycket stoppning och piller samt mankmall och beställning av sadel. Under tiden har jag tömköret lite grann samt haft en militärsadel att rida i, tömkärning är bra! :cool: Men nu som min sadelmakare sa så är min häst lite sned, något som jag inte kunnat påverka eftersom jag inte haft ngn möjlighet att träna plus att han var det när han kom, så det kanske är så att din häst varit sned, sadelmakaren har stoppat i lite extra på ena sidan och hästen har blivit mer musklat där och nu passar inte sadeln? Förhoppningsvis är det en sadel med värmningsbar bom, då kan du ju värma om bommen (om den blivit för smal vill säga), annars vet jag inte hur jag skulle gjort :crazy:

Att du nu kan spänna fler hål på sadelgjorden kan ju kanske vara att han gått ner i vikt, sadel har blivit "inriden" (vet ej om den var hård från början.)

Det här låter inge kul för dig och skulle jag vara du så skulle jag ta ontakt med sadelmakaren som gjorde den eller ev.ngn annan som kan kolla upp vad felet är!

Lycka till!

Mvh
//Bella :)
 
Gå tillbaks till försäljaren och förklara problemet, be om hjälp.
Och jag hoppas att du fick ett mätintyg när sadeln provades ut för det tycker jag att man ska kräva!
 
Ta bort fårskinnspadden, helt värdelöst att ha på runda hästar får sadeln att glida på alla håll och kanter.
 
Man tar flera mått på sadelläget, bröstomfång, c:a vikt på hästen och gör en bedömning av hull och muskler på hästen.
Med hjälp av detta kan en duktig försäljare ta fram en sadel till din häst.
Dessutom om det skulle bli en tvist om sadeln passar eller inte, så har både du och försäljaren ett papper på hur hästen såg ut och ni slipper "ord mot ord".
 
Fårskinnspadden hade jag för stötdämrpning då den andra sadeln har tryckt på hans rygg och skavt bort pälsen....
Men jag har tagit bort den.

Troligtvis är han sned, vi kollade han och han såg sne ut, vilket beror på den gamla sadeln där bommen var av (sne antagligen också) Men hästen kriopraktorn kommer och kollar han på söndag eftersom vi har haft så mycket problem.
 

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 017
Senast: Nepenthe
·
Hästvård Hej!:) Jag håller på att leta runt efter en egen häst. Senaste hästen jag var och provred(ett skimmel sto) verkade bra från ryggen men...
Svar
1
· Visningar
722
Senast: Sryoqwe
·
Hästvård Min häst behandlades i januari 2020 för en mindre inflammation i SI-leden (det var otydligt om det fanns pålagringar) samt för...
Svar
2
· Visningar
1 025
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 338
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp