Bukefalos 28 år!

Merlin, a fantastic horse!

T

tirnanog

Detta är faktiskt tjurfäktning till häst, tjurfäktning är hemskt och ett grymt djurplågeri som jag inte kan förstå hur det idag, 2007, fortfarande kan tillåtas!!! Jag ber er att försöka bortse från själva tjurfäktningen så gott det går och enbart titta på hur denna Lusitano rör sig. Jag tror inte jag överdriver när jag säger att han galopperar i full fart SIDVÄRTES! Jag har aldrig tidigare sett maken till häst, han har grym cow sense och jag tror han klår varenda cuttinghäst som finns i denna värld. Vad jag förstår är han en Lusitano av Veigablod (alltså kosseavlad)

Denna video är för bra för att inte få delas med andra!
http://www.youtube.com/watch?v=DPa6qEG2lUg
 
Sv: Merlin, a fantastic horse!

Ja, hästen är helt klart fantastisk! Har nog aldrig sett en häst röra sig på det sättet! Han skulle säkert galoppera baklänges utan problem :D Sen ser det ut som att den hästen har en "annan sorts" cowsense, för det ser inte ut som att den vallar tjuren utan snarare aktar sig för den. Eller så är det bara så att ryttaren styr hästen så, för hästen skulle säkerligen klara av att valla också. Men helt fantastiskt som sagt! :bow:

Men det är helt sjukt att man låter tjurarna plågas sådär :eek: Vad händer med tjurarna efteråt? Får de blöda till döds eller skjuts de?
 
Sv: Merlin, a fantastic horse!

fick rysningar, vilken utstrålning hästen hade :love: men tycker synd om tjuren :(
 
Sv: Merlin, a fantastic horse!

Hästen är ju verkligen outstandning!!!

Men usch jag fick hjärtat i halsgropen... Tjuren var ju sååå nära att sätta hornen i den flera gånger.

Och stackars tjur sen... Dom flesta tjurar själv dör väl av blodförlusten och stressen inne på arenan om jag fattat rätt....

Uach och fy att ett helt land kan brinna för en sånn sjuk "sport"
 
Sv: Merlin, a fantastic horse!

Och stackars tjur sen... Dom flesta tjurar själv dör väl av blodförlusten och stressen inne på arenan om jag fattat rätt....

Uach och fy att ett helt land kan brinna för en sånn sjuk "sport"

Har oxå hört att tjuren själv dör. Fyy 17.. Och Fyy f*n för att den sporten exixterar.

Hästen är dock fantastisk. Kunde inte se hela filmen då jag mår illa för tjurens skull.:cool::cry:
 
Sv: Merlin, a fantastic horse!

KL

Fantastisk!
Hade fö gärna gått lektioner för några tjurfäktningsryttare, för att lära mig rida sådär!
Men tycker fortfarande att tjurfäktning borde bytas ut mot ''hänga harmlösa ringar på tjurens horn'' eller nåt.. och att tjurarna kom ut påhärligt bete efteråt som tack för besväret.. kan ju förstå att de inte vill avstå från sina traditioner helt, men göra dem snällare i varje fall.
 
Sv: Merlin, a fantastic horse!

Få se om jag och min lilla lus kommer dit någon gång :D hon har i alla fall börjat träna tjurfäktning genom att dansa undan från/följa en fladdrande pressening. Jag hade henne i grimskaft i ena handen och presseningen i den andra och gick runt i paddocken en blåsig dag. Hon var inte något rädd, bara följde presseningen precis efter hur den förde sig, dansade undan med världens skänkelvikningar ifrån den när den blåst mot henne, och följde sedan efter den när den blåste åt andra hållet ifrån henne, hela tiden med ca en halvmeters avstånd och med blicken och öronen mot den. Allt med hängande lina. Rörelsen och blicken är där, trots att hon bara är 1,5 år!:love: fast hon är av Andrade-blod, Veiga är ju ännu vassare...

Ska bara tillägga att man inte dödar tjuren i tjurfäktningen i Portugal (fast vad som händer "bakom kulisserna" vet jag inte) och om man låter hästen komma till skada så drar man stor skam över sig...
 
Sv: Merlin, a fantastic horse!

Vad gör man då med tjuren? Man sticker ju ändå ''svärd'' i den?
 
Sv: Merlin, a fantastic horse!

Jo, klart bättre än de fall man sett på youtube.. fast ringar på hornen hade ju nog ändå varit bättre.. :3 Just det här att sticka knivar i levande djur bara för att reta upp dem och visa upp sig..

Men nu kapade jag visst tråden..
 
Sv: Merlin, a fantastic horse!

Fantastisk häst. Dock synd att den inte kastar av den förbannade ryttaren och låter tjuren få honom! Fattar inte hur man kan TORTERA ett djur för nöjes skull - eller annan anledning heller för den delen.

Men hästen var verkligen outstanding! SYND att den inte tränas och brukas i ett trevligare syfte bara :cry:
 
Sv: Merlin, a fantastic horse!

Detta är faktiskt tjurfäktning till häst, tjurfäktning är hemskt och ett grymt djurplågeri som jag inte kan förstå hur det idag, 2007, fortfarande kan tillåtas!!! Jag ber er att försöka bortse från själva tjurfäktningen så gott det går och enbart titta på hur denna Lusitano rör sig. Jag tror inte jag överdriver när jag säger att han galopperar i full fart SIDVÄRTES! Jag har aldrig tidigare sett maken till häst, han har grym cow sense och jag tror han klår varenda cuttinghäst som finns i denna värld. Vad jag förstår är han en Lusitano av Veigablod (alltså kosseavlad)

Denna video är för bra för att inte få delas med andra!
http://www.youtube.com/watch?v=DPa6qEG2lUg

Detta är inte cowsense.
Cutting handlar om att "spegla" kossan alltså inte fly undan den.
Denna häst är tränad för helt annat och skulle inte ha nått att komma med på en cutting arena och det skulle inte behöva vara mot dom bästa ens.
Jämför inte denna jävla fjollskit med cutting.
så här ser cutting ut:
http://www.youtube.com/watch?v=0QgMvnAyyn8
http://www.youtube.com/watch?v=FlnZ5roGPF4
 
Sv: Merlin, a fantastic horse!

riktigt inpadd utav MErlin för att hålla mig till tråden.
fan så coolt, totalt tilllit till sin ryttare o så välskolad! det är en riktig upplevelse att se!
rysningar, rysningar säger jag bara :love:
 
Sv: Merlin, a fantastic horse!

Själva tjurfäktningen är inget jag tycker om, men vilken underbar häst! Det är så vackert att se!

Har själv haft hand om en tjurfäktningshäst, en andalusier importerad från Spanien. Kan inte beskrivas med ord hur det är att sitta på en sån skolad häst! :love: Det är helt otroligt! Man behöver inte röra en millimeter av sin kropp, utan bara tänka, så kastar de sig i galopp åt sidan, gör en stop, eller vad man än ber om.
Tyvärr hade han träffats utav tjurens horn och hade ärr efter det :(
 
Sv: Merlin, a fantastic horse!

Detta är inte cowsense.
Cutting handlar om att "spegla" kossan alltså inte fly undan den.
Denna häst är tränad för helt annat och skulle inte ha nått att komma med på en cutting arena och det skulle inte behöva vara mot dom bästa ens.
Jämför inte denna jävla fjollskit med cutting.
så här ser cutting ut:
http://www.youtube.com/watch?v=0QgMvnAyyn8
http://www.youtube.com/watch?v=FlnZ5roGPF4

Det må inte vara cutting (vilket jag också tänkte på) men fjollskit är det då rakt inte (om man ser på det hästen utför alltså, det de gör med tjuren kan man nog kalla fjollskit).
 
Sv: Merlin, a fantastic horse!

Det må inte vara cutting (vilket jag också tänkte på) men fjollskit är det då rakt inte (om man ser på det hästen utför alltså, det de gör med tjuren kan man nog kalla fjollskit).

givetvis är det det jag menar bara en hög med fjolliga rödvinsallkisar
och detta har inget med ridsport att göra.
 
Sv: Merlin, a fantastic horse!

Detta är inte cowsense.
Cutting handlar om att "spegla" kossan alltså inte fly undan den.
Denna häst är tränad för helt annat och skulle inte ha nått att komma med på en cutting arena och det skulle inte behöva vara mot dom bästa ens.
Jämför inte denna jävla fjollskit med cutting.
så här ser cutting ut:
http://www.youtube.com/watch?v=0QgMvnAyyn8
http://www.youtube.com/watch?v=FlnZ5roGPF4

Tack, jag vet hur cutting ser ut men hur kan du veta att denna hästen inte haft ngt att komma med inom cutting? Ingenting antagligen.

Det jag vill säga är att han rör sig på ett så fenomenalt smidigt sätt som jag aldrig någonsin kan tänka mig en cuttinghäst göra plus att han har cowsense, därför tror jag att han lätt hade klått en cuttinghäst!

Om du tittar på filmen vid 52 sekunder och 57 sekunder så ser du att hästen "parerar" (eller som du väljer att kalla det "speglar") tjuren precis som t.ex. en fotbollspelare gör mot en motspelare på plan.

Om inte det där är cowsense, vad är då cowsense? Inte sjutton är det ryttaren som gör att hästen parerar på detta vis med millisekunders infall!

Om denna "sport", som det tyvärr anses vara där nere, hade handlat om att hästen skulle fly undan tjuren hade den bara sprungit vilt och inte alls motat tjuren på det sätt den gör eller lyssnat på ryttarens hjälper när de ges. Cowsense tycker jag absolut hästen har bara att det inte visas upp på samma sätt som man gör med cuttinghästar.
 
Sv: Merlin, a fantastic horse!

Det må inte vara cutting (vilket jag också tänkte på) men fjollskit är det då rakt inte (om man ser på det hästen utför alltså, det de gör med tjuren kan man nog kalla fjollskit).

Instämmer helt, det är ingen cutting öht, denna så kallade "sport" är förkastlig men faktum är att hästen är grym! :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp