Bukefalos 28 år!

Merlin, a fantastic horse!

Sv: Merlin, a fantastic horse!

..ja tror inte räcker den stressen.. isf skulle ju stutarna i cutting oxå bli agresiva.. dom kanske går på bete men inte hela tin ända tills dom tar in dom på arenorna de har ja svårt o tro.. men säger du de så e de väl så.. efter som de sett de i verkligheten..
 
Sv: Merlin, a fantastic horse!

Vad som händer med tjuren i Spanien vet jag inte, de är väl lite blodtörstigare där har jag förstått.

I Portugal är det så att man ska sätta banderillas i nacken på tjuren. Spetsarna är mycket vassa och hullingförsedda och sätts i späcket på nacken om tjurfäktaren är skicklig. Tjurarna reagerar förvånansvärt lite på sticken, men så är de också tämligen adrenalinstinna när de är inne på banan, och har väl inte så mycket känsel i späcket. Om banderillas hamnar på fel ställe verkar det dock göra rejält ont på tjuren.

När tjurfäktaren är färdig med tjuren kommer forcados in, det är en grupp unga killar som går på rad. Den längst fram går fram till tjuren och retas, för att få den att komma och stånga honom framifrån, och när den kommer så kastar han sig upp på huvudet och kompisarna bakom hjälper till att bromsa tjuren.

Till sist så kommer det in campinos med oxar eller kor och hämtar ut tjuren. Om tjuren har varit dålig eller medelmåttig så slaktas den nu på vanligt sätt och hamnar i tjurfäktarens frysbox. Om tjuren har kämpat bra, så väntar gröna ängar och villiga kvigor, för då får den gå i avel.

Att tjurfäktning är djurplågeri, och att det är barbariskt att basera en sport på att skada djur, går inte att komma ifrån. Jag vill inte försvara det på något vis, bara berätta mina intryck så att ni ska få en mer nyanserad bild. Det finns grader i helvetet. En skicklig tjurfäktare sätter sina banderillas på rätt ställe och tar inte mer tid på sig än vad som behövs, och det är över på ett par minuter. Tyvärr så går det ju dock ganska många sämre tjurfäktare på en skicklig... :crazy:
 
Sv: Merlin, a fantastic horse!

..ja tror inte räcker den stressen.. isf skulle ju stutarna i cutting oxå bli agresiva.. dom kanske går på bete men inte hela tin ända tills dom tar in dom på arenorna de har ja svårt o tro.. men säger du de så e de väl så.. efter som de sett de i verkligheten..

Djuren i USA är köttdjur, de är uppfödda för att vara snälla och lätthanterliga, de aggresiva slår man ut.

Tjurarna till tjurfäktning är avlade i hundratals år för att vara bra på att slåss.
 
Sv: Merlin, a fantastic horse!

Ja men en stut är ju en kastrerad tjur. Det är klart att de inte är lika aggresiva. Här ser du en tjur på bete under korkekarna i Spanien. Det är ju könsmogna tjurar de fajtas med inte ungdjur. Undjuren får deras söner leka med...

1168.jpg


Här ser du en ungtjur på bete från uppfödaren Pallares som också föder upp Spaniens bästa hästar för tillfället!
2235.jpg


Här är en från Bohorques också en mycket anrik hästuppfödare
5645.jpg
 
Sv: Merlin, a fantastic horse!

Jo, tjuren dödas nog uteslutande här nere..
 
Sv: Merlin, a fantastic horse!

Sen måste jag säga att något som är betydligt vidrigare än tjurfäktningarna är tjurrusningarna. De hade en i den portugisiska staden där jag bodde, och det var ingen vacker syn. Man stänger alltså av gatorna i stan, spikar för alla skyltfönster med skivor, och sedan släpper man ut ett par medelmåttiga tjurar till allmänhetens nöje. Så ska alla som mandomsprov försöka provocera de stackars tjurarna.

Alltså, de som håller på med tjurfäktning till häst har ju ändå någon, om än något märklig, djurkänsla. Men på tjurrusningarna får vem som helst vara med och leka. De viftar och petar och slår och drar i svansar, och särskilt när djuren är trötta kan det bli ganska grova provokationer för att få dem arga. Det är jättekul när tjurarna stångar sig blodiga mot staketen...
 
Sv: Merlin, a fantastic horse!

Jo här finns också tjurrusningar, I Pamplona detta året blev en pappa åtalad för att ha sprungit med sin underårige son i rusningen.

37e975ac.jpg
 
Sv: Merlin, a fantastic horse!

Shit alltså, vilken häst :eek: :love:!! Snacka smidighet!
Men vad han används till är ju bara för grymt :cry::cry::cry:
 
Sv: Merlin, a fantastic horse!

Nä, tacka vet jag cutting, och då särskilt den underbara videon som visats här så många gånger med den hästen som fortsätter att cutta kalven efter att ryttaren åkt av! Det är ÄKTA cowsense! :love:


Hade varit kul om du kan länka till den filmen :)
Har inte sett den
 
Sv: Merlin, a fantastic horse!

ja håller me spec me den som har lasso runt halsen !! de esjukt de finns verkligen rötägg inom alla ridgrenar.. men måst bara tilägga tt rodeo hästen där ner.. ja tyckte rodeo verkar vara bland de sjukast som fanns förut.. tills en som tidigar hållt på me de förklara hur det va.. hästarna lever hur bra som helst(inte alla men i dom rodeostallen han vart i ca 6st och även hans kompisars stall dom får gå ute mkt och foder o blir ompysslade varje dag.. även ridna blev vissa av dom:eek: men de som får dom att hoppa o bocka o sparka som dom gör är en rem som dom spänner mellan benen på dom (klart de e ötäck men inte i jämförelse med tjurfäkting tkr ja iaf) som dom försöker bli av med så klart.. sen när ryttarn flygit av så spänner dom upp den det är som dom får hästarna lungna sen.. och då har häste jobbat i nåra sekunder och sen går den bakom läktarna o får morötter o hö lr nått sånt.. när dom gjort sina "lopp" så åker dom hem o lever gott igen.. men de här va som sagt som han berätta och där han vart.. de finns säkert sjuka människor i rodeo oxå.. men ja tycker de där verkar ganska skönt.. hästarn blir ju iaf inte sönderplågade.. sen e ja fortfarande emot rodeo men inte lika mkt efter at ja hört de där...:)

The truth about rodeo:
http://www.youtube.com/watch?v=vIZJHZ9tEo0

Enligt dig är det alltså ok med rodeo bara ett litet tag för att de sedan får äta hö och ha ledigt? Om du frågar någon som inte själv håller på med rodeo slipper du få kommentarer som är färgade. Ta in båda sidors argument, ta reda på egen fakta och bilda utifrån det en egen åsikt. Jag tycker inte att "lite tortyr är ok om man får ledigt efteråt". Om det skulle vara ok med rodeo bara för att det pågår i nga sekunder, då måste du mena att det också är ok med tjurfäktning i nga sekunder? Det finns nämligen tjurar som ej dödas utan används på nytt, så det hade varit möjligt att plåga den litegrann för att sedan ha ledigt och sedan plågas igen. Jag tycker inte man kan resonera så.


truth.jpg
truth2.jpg

truth3.jpg
truth4.jpg

truth5.jpg


Ursäkta bildbombningen men jag har bara så svårt för att förstå att någon kan tycka detta är ok!
 
Sv: Merlin, a fantastic horse!

Som komplement till Sveas förklaring om tjurfäktningarna så är det så att även en stor del av köttet från tjurarna skickas till svältande barn världen över...
 
Senast ändrad:
Sv: Merlin, a fantastic horse!

FANTASTISK HÄST!!!

men...
Läste under klippet att i slutet av filmen kör tjurfäktaren ett spjut rakt genom huvudet på tjuren, men att det inte är med (tack och lov). huu...
 
Sv: Merlin, a fantastic horse!

The truth about rodeo:
http://www.youtube.com/watch?v=vIZJHZ9tEo0

Enligt dig är det alltså ok med rodeo bara ett litet tag för att de sedan får äta hö och ha ledigt? Om du frågar någon som inte själv håller på med rodeo slipper du få kommentarer som är färgade. Ta in båda sidors argument, ta reda på egen fakta och bilda utifrån det en egen åsikt. Jag tycker inte att "lite tortyr är ok om man får ledigt efteråt". Om det skulle vara ok med rodeo bara för att det pågår i nga sekunder, då måste du mena att det också är ok med tjurfäktning i nga sekunder? Det finns nämligen tjurar som ej dödas utan används på nytt, så det hade varit möjligt att plåga den litegrann för att sedan ha ledigt och sedan plågas igen. Jag tycker inte man kan resonera så.


truth.jpg
truth2.jpg

truth3.jpg
truth4.jpg

truth5.jpg


Ursäkta bildbombningen men jag har bara så svårt för att förstå att någon kan tycka detta är ok!


Personligen måste jag säga att de här stillbilderna ni visar för att negativisera rodeon är löjliga..Så din häst har aldrig någonsin ramlat? Och om den nu gjorde det, vilket vilken häst som helst kan helt oprovocerat under en lite bockning, hur skulle den se ut? HAHA va läjligt det är när ni tar stillbilder på en liggande häst som nått sorts bevis på en plågsam rodeo..Läs på och lär er vad det handlar om för guds skull. Klart inte all t e ok, men att posta stillbilder på det här sättet e ju otroligt missledande och kan ju tolkas precis hur man nu väljer att tolka det.
 
Sv: Merlin, a fantastic horse!

Klart jag förstår att den inte ramlade av egen vilja..jag e inte dum. Men jag bara tycker att man kan komma med andra argument än löjliga stillbilder som inte e hemskare än en stillbild på ett hoppningsekipage som går omkull. Jag är absolut inte för alla delar av amerikas rodeovärld men det finns många grenar inom hästsporten jag skulle kunna börja kritisera för ett och annat i såntfall. Det är bara så att de flesta som startar dessa poster om hur HEMSKA rodeogrenar är, ALDRIG NÅGONSIN har sett en rodeo. Så hur i h**vete ska dom veta vad dom pratar om!
Det finns bra rodeos och det finns dåliga. det finns bra travstall och det finsn usla. det finns bra hoppstall och det finns vedervärdiga osv..
Rodeodiskussionen är något för utövarna och åskådarna att debattera om. Inte svenkar som klär sina pållar i rosa plysh, lindar benen för att dom ska gå i hagen och aldrig någonsin har sett en rodeo i verkliga livet.
 
Sv: Merlin, a fantastic horse!

Jag håller i princip med dig, klart att debatten måste vara mer nyanserad än att allt är svart eller vitt, fast MÅSTE bara kommentera;

..Så din häst har aldrig någonsin ramlat? .

NÄE! varför i hela fridens namn skulle den göra det???:eek::rofl:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp