Bukefalos 28 år!

Midsommarstången en fallossymbol?

Dingelass

Trådstartare
Hade en diskussion med min 6åriga dotter idag som menade att stången föreställer ett kors?
Jag kontrade med att den likaväl kunde symbolisera en snopp (utan att tänka mej för) ibland önskar jag att jag bet av mej tungan istället.

Sedan kom följdfrågorna.

-Men varför då och varför firar man midsommar då?
-Öhh..ja för att saker växer och så på sommaren...
-Mamma, snoppar kan väl ändå inte växa!

Så hur är det egentligen med stången är den ett kristet kors för Johannes eller är den en fallos ?
 
Sv: Midsommarstången en fallossymbol?

Som jag har för mig (inga källor med andra ord, men jag har för mig att jag lärt mig om det när jag läste idéhistoria), så symboliserar den en fallos som ska befrukta jorden så att skörden blir bra. Men ja, det ena utesluter ju inte det andra, så det kan väl symbolisera båda delar?
 
Sv: Midsommarstången en fallossymbol?

Fast om den skulle föreställa ett kristet kors så undra man ju vad ringarna fyller för funktion?:)
 
Sv: Midsommarstången en fallossymbol?

Ta't lugnt. Att det skulle vara en fallossymbol är nämligen inte sant.
Från wikipedia:
"Enligt Mai Fossenius har den svenska midsommarstången sin bakgrund i tysk tradition där man pyntade med löv och grönt vid festliga tillfällen, och som blev populär i Sverige under 1300-talet. Förmodligen är det ett romerskt bruk att pynta med grönt i samband med nyår som anknutits till första maj-firandet i norra Europa eftersom den 1 maj har räknats som nyårsdag.[2]
En vanlig men felaktig föreställning är att midsommarstången skulle vara en fallossymbol. Stångens ursprung är omtvistat, bland annat med teorier om forntida fruktbarhetsriter, men påståendet att den symboliserar en fallos ska vara en faktoid."

Faktoid betyder en föreställning som hålls för sann trots att den i själva verket är felaktig.
 
Sv: Midsommarstången en fallossymbol?

Hehe ja jag svarade aldrig på det så jag hoppas inte hon spinner vidare på det imon bara...känns som det kan vänta lite :o
 
Sv: Midsommarstången en fallossymbol?

Det är en fallos som symboliserar att jorden blir befruktad och skall ge en bra skörd! ;):D
 
Sv: Midsommarstången en fallossymbol?

Don't know. Ett ämne för vidare studier :) Ser fram emot att få svaret när du är klar :)
 
Sv: Midsommarstången en fallossymbol?

Jag som trodde buke hade svaret:D
men jag är ju ändå vaken så ska försöka forska lite
 
Sv: Midsommarstången en fallossymbol?

Ta't lugnt. Att det skulle vara en fallossymbol är nämligen inte sant.
Från wikipedia:
"Enligt Mai Fossenius har den svenska midsommarstången sin bakgrund i tysk tradition där man pyntade med löv och grönt vid festliga tillfällen, och som blev populär i Sverige under 1300-talet. Förmodligen är det ett romerskt bruk att pynta med grönt i samband med nyår som anknutits till första maj-firandet i norra Europa eftersom den 1 maj har räknats som nyårsdag.[2]
En vanlig men felaktig föreställning är att midsommarstången skulle vara en fallossymbol. Stångens ursprung är omtvistat, bland annat med teorier om forntida fruktbarhetsriter, men påståendet att den symboliserar en fallos ska vara en faktoid."

Faktoid betyder en föreställning som hålls för sann trots att den i själva verket är felaktig.

Fast hur bra källa för vad som är sant och inte är egentligen Wikipedia?
Med tanke på att det är en sida som vem som helst kan gå in och ändra på hur dom vill... det finns en anledning att det inte är en godkänd källa varken vid skolarbeten eller vetenskapliga studier oavsett nivå.
Då känns det mer sannolikt att historia lärarna i skolan har koll än wikipedia.

/Camilla
 
Sv: Midsommarstången en fallossymbol?

Den intressanta följdfrågan blir då: Om midsommarstången är en phallossymbol vad symboliserar då de små grodorna?
 
Sv: Midsommarstången en fallossymbol?

Ta't lugnt. Att det skulle vara en fallossymbol är nämligen inte sant.
Från wikipedia:
"Enligt Mai Fossenius har den svenska midsommarstången sin bakgrund i tysk tradition där man pyntade med löv och grönt vid festliga tillfällen, och som blev populär i Sverige under 1300-talet. Förmodligen är det ett romerskt bruk att pynta med grönt i samband med nyår som anknutits till första maj-firandet i norra Europa eftersom den 1 maj har räknats som nyårsdag.[2]
En vanlig men felaktig föreställning är att midsommarstången skulle vara en fallossymbol. Stångens ursprung är omtvistat, bland annat med teorier om forntida fruktbarhetsriter, men påståendet att den symboliserar en fallos ska vara en faktoid."

Faktoid betyder en föreställning som hålls för sann trots att den i själva verket är felaktig.
Fast varken Wiki eller Hexmaster säger vare sig bu eller bä.

Wiki hävdar att de är en "vanlig men felaktig föreställning" och hänvisar till Hexmaster som hävdar att "Inte heller har den någon som helst fallossymbolik" och citerar följande stycke:

Midsommarstångens ursprung är en tvistefråga som delat forskarna i två läger. Den ena sidan håller det för självklart att midsommarstången bottnar i hedniska fruktbarhetsriter, att den kan spåras tillbaka till forntida offerfester för fruktbarhet. Motståndarna däremot anser att midsommarstången kom till Norden med Hansans köpmän på medeltiden och är besläktad med de majstänger som finns söderut i Europa.

Ergo, ingen besvarar frågan.
 
Sv: Midsommarstången en fallossymbol?

Men midsommarstången med ett kors är ju en senare, kristen uppfinning enligt vad jag hört. Innan såg ju midsommarstången ut som en enda stång med tre olika stora ringar som hänger runt. Så har de alltid klätt stången där jag firat midsommar sedan barnsben, inget kors där inte :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp