belladonnas

Trådstartare
Jag har en 03a här hemma som jag själv red in i slutet av juli/början av augusti. Det går super bra och så. Men jag känner att vi har stannat just nu, att vi trampar på samma ställe. Så jag skulle gärna vilja ha några tips (gärna fler än några :angel:) vad jag kan göra med honom nu. Och sen händer han väääldigt mycket på frambenen, alltså han lägger mycket tyngd på de. Han sätter sig under sig fint och är fin i formen nu (skritt och trav). Men han är väldigt överbyggd, lägger ut en bild under snart. Jag rider mest i skogen, typ fält och så då jag tycker det är roligare då. Och sen i galoppen så är den väldigt seg och stötig. En ganska typsik unghästgalopp, men jag tycker att nu när han är riden i snart 6 månader (han har haft vila i 2) så borde han ju orka galoppera mer som en "normal" häst? Vi har börjat lite smått på sidförande men inget stort, och jag galopperar inte i paddocken då han inte orkar bära upp sig i kurvorna. Tycker ni jag mesar? Och vad ska jag göra för att komma vidare?
 
Senast ändrad:
Sv: Min 03:a

Man kan vrida och vända på alla övningar i världen i all oändlighet =) Jag har en -03:a dock har hon haft ryttare i snart två år MEN varit sjuk och skadad så det är först nu som jag verkligen kan rida och "knöla" :angel:

Det vi jobbar med är rakriktining, samt sidförande. Varannan vecka övar vi cavaletti (prep för inhoppning). Hon ska arbeta i form, reagera lite snabbare på skänklarna, helt enkelt höjer jag lydnadsgraden hela tiden. Vi har även börjat rida riktiga dressyrpass för tränare och jag är FÖRBLUFFAD över att på en månad har hon blivit sjukt stark!

Jag tycker att du kan definitivt börja kräva lite mer, bättre galopp, bättre lyhördhet och att hästen ska söka sig framåt-nedåt utan att för den skullen hänga sig i tyglarna. Om man mesar för länge kan man få en bortskämd häst som hellre vill såsa än arbeta :D Ta på dig hjälmen, tänk "ridhäst" och försök använda din häst utan att tänka bebis =) (vilket jag har svårt för... all day, everyday)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 035
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Jag råkade ut för en grej häromdagen som har bitit sig fast lite och jag skulle gärna vilja höra hur ni hade reagerat i en liknade...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 383
Senast: Mirabilis
·
Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 638
Senast: Efwa
·
Hästvård Jaha då var det dags för nästa häst att bli dålig. Jag kanske inte ska ha häst :( Nu är jag gnällig och deppig men hoppas att jag kan...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 486

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp