Bukefalos 28 år!

Min bästa vän, hur mycket är hon värd i pengar?

makarontanten

Trådstartare
Ja, en liten konstig rubrik, jag vet. Min bästa vän , min granne, som jag umgås/träffar ca 4-5 gånger i veckan fyller jämnt och har ordnat ett ett hej dundrande kalas om ca en månad. Det är tema, det är maskerad, det är planerat till 100% med hyrd lokal, kock, tarbadur, mat mm som är enligt tema på festen.

Eftersom jag är hennes bästa vän är jag insatt i "detaljerna", jag vet att varje kuvert kommer kosta ca 500 kr för henne, och det bjuder hon på.

Jag, som inte är jätterik, har beställt kläder enligt tema för ca 700 kr, jag vill naturligtvis också komma med en bra present. Har frågat om önskemål, och har bara fått som svar att presentkort på tex IKEA är uppskattat. Eftersom jag vet att hon snart ska flytta och bilda "bo" med sin pojkvän, så förstår jag önskningen och respekterar. Men hur mycket är rimligt i pengar? Jag vet ju vad hon gett per kuvert, hur mycket jobb hon lagt ner, men samtidigt, ska jag skinna mig för att vara en bra vän?
 
Jag är så överdriven med presenter, snudd på tramsig åt det överdrivna hållet. Så jag hade säkert tagit i så jag kräks. Vill jag att det ser mycket ut, men inte kostat lika mycket som det ser ut som så gäller det att fynda. Svårt med presentkort, så det du kan avvara. JAG hade nog lagt 500-1000.
 
Oj så olika det kan vara. Om jag hade fyllt jämnt och tyckt mig ha råd med en hejdundrande fest med tema och maskerad, där mina gäster förväntas klä ut sig, så hade jag nog inte förväntat mig några presenter alls annat än möjligen symboliska (gärna genomtänkta förvisso). Jag hade ansett kostnaden för kostym present nog, speciellt om det rör sig om mindre bemedlade vänner.

Med det sagt tycker jag du ska ge precis så mycket du kan avvara, @makarontanten .
 
Om du känner henne riktigt väl och har "ångest" över pengar kan du ju köpa en inredningsdetalj som "ser dyrare ut än vad den är."
 
Tack för svar, jag hade tänkt 1000 kr, men tycker ändå det är mycket.. Det är ju inte det att man vill vara snål, men 1000 kr är mycket för mig, och med tanke på att man ska köpa kläder mm så blir ju det en kostnad också. Svårt läge där man vill ge allt men kanske inta har råd...
 
Tack för svar, jag hade tänkt 1000 kr, men tycker ändå det är mycket.. Det är ju inte det att man vill vara snål, men 1000 kr är mycket för mig, och med tanke på att man ska köpa kläder mm så blir ju det en kostnad också. Svårt läge där man vill ge allt men kanske inta har råd...
Känner du några av de andra gästerna? Jag tycker det kan vara trevligt att gå ihop om en present så det blir lite mer så att säga.
Ett lite större presentkort helt enkelt.
 
Jag hade helst sett att presentkortet blev en gemensam insamling. Själv hade jag nog gett 500. Jag vill inte ha en situation med dyra presenter mellan vänner. Summan har inget att göra med vad festen kostar för kompisen, och egentligen inte heller med att jag måste köpa kläder till festen. (Men jag hade inte själv ordnat en fest som krävde att gästerna köpte nya kläder för att det ska funka med tema eller klädkod. Jag gillar inte när mina idéer kostar pengar för andra.)
 
Ge det du tycker att du har råd med. Att kuverten kostar 500 kr styck är hennes val. Hon kan inte räkna med att "få tillbaka" de pengarna genom presenter. Det hade iallafall inte jag gjort.

Min sambo hade nyligen 50-års kalas och det blev en dyr tillställning men få hade med sig något alls och de som hade med sig något hade med sig en blomma eller en blombukett. De som frågade svarade vi att de inte behövde ha med sig något alls för det är inte för presenternas skull som han ordnade kalaset utan för att få träffa alla och för att ha roligt.
 
För många år sedan när två av mina vänner gifte sig och vi alla fortfarande var i studiemedelsåldern gjorde jag, som några nämnt här ovan, en insamling. De hade önskat sig pengar till en bröllopsresa och jag hade samma ågren som du har nu. Hur mycket är rimligt? Så jag luskade reda på listan över inbjudna gäster utan att de visste om det och började ringa runt. Det slutade med att de fick ett presentkort på nästan 10.000kr istället för små slattar här och var. Alla som var med och bidrog tyckte att det var en kanonidé eftersom alla haft samma ågren och mina vänner var såklart överlyckliga. De åkte till Rom en långhelg.
Vi hade ingen fast summa utan alla fick vara med och ge det de kunde, utan att det redovisades.

Som bästa vän har du kanske möjlighet att ta reda på vilka som kommer och göra samma sak? Be pojkvännen om hjälp kanske?
 
Är hon din bästa vän så känner hon ju till din ekonomiska situation. Dessutom tror jag få vuxna mäter presenters värde i pengar ?

Jag hade blivit bekymrad om min bästa vän som jag vet har liten ekonomi skulle ge mig en tusenlapp. Inte alls bekvämt. Särskilt inte om jag också vet att själva festen blev en ekonomisk ansträngning. då skulle jag bli glad att min vän kunde prioritera att delta alls och se det som present.

Nu är jag en sån där som helst inte tar emot någon present alls, så det kanske sskevar lite.....
 
Känner du några av de andra gästerna? Jag tycker det kan vara trevligt att gå ihop om en present så det blir lite mer så att säga.
Ett lite större presentkort helt enkelt.

JA!
När jag fyllde jämnt så hade mina vänner gått ihop jättemånga och fått tag på alla möjliga från olika håll och kanter och köpte en resa till Barcelona till mig och sambon. Det var helt fantastiskt!
 
Tack alla för svar. Jag känner endast en person till om man nu inte räknar de jag sett/träffat någon gång bara. Det är ju hennes syskon, föräldrar och gamla kompisar från den ort hon flyttat ifrån sen innan som är bjudna. Tror vi skulle vara runt 30 personer.
 
Ja, en liten konstig rubrik, jag vet. Min bästa vän , min granne, som jag umgås/träffar ca 4-5 gånger i veckan fyller jämnt och har ordnat ett ett hej dundrande kalas om ca en månad. Det är tema, det är maskerad, det är planerat till 100% med hyrd lokal, kock, tarbadur, mat mm som är enligt tema på festen.

Eftersom jag är hennes bästa vän är jag insatt i "detaljerna", jag vet att varje kuvert kommer kosta ca 500 kr för henne, och det bjuder hon på.

Jag, som inte är jätterik, har beställt kläder enligt tema för ca 700 kr, jag vill naturligtvis också komma med en bra present. Har frågat om önskemål, och har bara fått som svar att presentkort på tex IKEA är uppskattat. Eftersom jag vet att hon snart ska flytta och bilda "bo" med sin pojkvän, så förstår jag önskningen och respekterar. Men hur mycket är rimligt i pengar? Jag vet ju vad hon gett per kuvert, hur mycket jobb hon lagt ner, men samtidigt, ska jag skinna mig för att vara en bra vän?

Jag hade till varje pris undvikit ett presentkort där en summa står. När det gäller 1000 kr i presentkort från en vän (inte mamma eller pappa) så skulle jag få dåligt samvete på riktigt om jag fick det och inte visste att det var flera som delade på kortet. Samtidigt känns ett presentkort om 300 kr på IKEA lite otillräckligt (en bokaffär skulle det passa perfekt däremot). Tycker det är jobbigt att ge bort presentkort till andra än sina barn (dvs få från mamma och pappa, mitt barn är 4 år) eller få från jobbet*.

Så alternativ 1. slå dig samman med några andra och köp ett presentkort om 700- 1000 kr
Alternativ 2. köp inte ett presentkort utan stick förbi en antikaffär och hitta något du tror hon behöver för sitt nya hushåll. Omöjligt att gissa vad det kostade.
Alternativ 3 köp någonting ätbart.
 
För många år sedan när två av mina vänner gifte sig och vi alla fortfarande var i studiemedelsåldern gjorde jag, som några nämnt här ovan, en insamling. De hade önskat sig pengar till en bröllopsresa och jag hade samma ågren som du har nu. Hur mycket är rimligt? Så jag luskade reda på listan över inbjudna gäster utan att de visste om det och började ringa runt. Det slutade med att de fick ett presentkort på nästan 10.000kr istället för små slattar här och var. Alla som var med och bidrog tyckte att det var en kanonidé eftersom alla haft samma ågren och mina vänner var såklart överlyckliga. De åkte till Rom en långhelg.
Vi hade ingen fast summa utan alla fick vara med och ge det de kunde, utan att det redovisades.

Som bästa vän har du kanske möjlighet att ta reda på vilka som kommer och göra samma sak? Be pojkvännen om hjälp kanske?

Oj, det skulle känts jättekonstigt. Vi fick också pengar till bröllopsresa av vänner, det har gjorts för att det känns enklast för bröllop och folk slipper tänka i onödan. Men det var runt 300 kr från ett par eller så. Då fick man inte ett dugg dåligt samvete över att ha knäckt någons ekonomi för att man ville att de skulle komma på ens fest.

Man förstår ju att det blir en trend att avböja presenter när presenterna börjar bli så dyra att man rodnar av skam när man tar emot dem. Jag tycker om att ge och få presenter, men man ska väl inte behöva skämmas utan kan det inte bara vara trevliga saker. Sådana saker som folk verkar börja ge bort när de kommer hem på middag för tionde gången till en vän tycker jag passar som födelsedagspresent. Lite Kusmi te kanske en vanlig födelsedag. En flaska Amarone/champagne en jämn födelsedag. En middag tionde gången hos en vän ger man ingen present! första gången på middag kanske en flaska vanligt vin eller en blomma.

Så kan tusenkronorspresenterna vara förunnade släkt att ge bort.
 
Senast ändrad:
Jag frågade flera gånger om det verkligen inte var något annat än presentkort hon önskade sig, men jo, det är det hon vill ha. Att köpa en present är annars väldigt svårt. Hon är mycket medveten om exakt vad hon vill ha, beställer tex kläder smink mm från speciella butiker. Hennes hem är stilrent och sparsamt möblerat, en pryl blir bara fel och med tanke på att hon ska flytta ihop med sin karl, så har jag ingen aning om hur de ska inreda det nya.

Jag vet ju inte alls vad hon förväntar sig, men när vi pratade om festen, så sa hon om ett par andra, att de kommer säkert med 300 kr, det räcker ju inte ens till vad kuvertet kostar ( i en ton som visade att hon hade förväntat sig mer). Med dom orden tänker jag, att ca 500 kr kostar kuvertet, så MINST 500 kr till present, men då känns det mer som att man kommer tomhänt, eftersom det är vad hon lagt ut och "får" ingen present utan bara min närvaro. Är ni med vad jag menar? :-)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp