Bukefalos 28 år!

Min bästa vän, hur mycket är hon värd i pengar?

Jag frågade flera gånger om det verkligen inte var något annat än presentkort hon önskade sig, men jo, det är det hon vill ha. Att köpa en present är annars väldigt svårt. Hon är mycket medveten om exakt vad hon vill ha, beställer tex kläder smink mm från speciella butiker. Hennes hem är stilrent och sparsamt möblerat, en pryl blir bara fel och med tanke på att hon ska flytta ihop med sin karl, så har jag ingen aning om hur de ska inreda det nya.

Jag vet ju inte alls vad hon förväntar sig, men när vi pratade om festen, så sa hon om ett par andra, att de kommer säkert med 300 kr, det räcker ju inte ens till vad kuvertet kostar ( i en ton som visade att hon hade förväntat sig mer). Med dom orden tänker jag, att ca 500 kr kostar kuvertet, så MINST 500 kr till present, men då känns det mer som att man kommer tomhänt, eftersom det är vad hon lagt ut och "får" ingen present utan bara min närvaro. Är ni med vad jag menar? :-)

Nej, inte riktigt. Om jag bjuder till fest så gör jag det för att jag vill och kan. Inte för att jag ska få presenter tillbaka som överstiger det jag satsat på festen. Då är det ju bättre att i inbjudan berätta att deltagande på eventet kostar 500 kr per person.

Om det nu är din bästa vän, måste väl hon ha ganska god inblick i vilka ramar din ekonomi har? Det vore väl ganska konstigt att ha en bästa vän som vill att man ska behöva äta nudlar i två veckor för att denne ska få tillräcklig utväxling på att man bjudit - sin återigen - bästa vän på fest?

Då blir inbjudan nästan som en provokation och förödmjukelse.
 
Jag frågade flera gånger om det verkligen inte var något annat än presentkort hon önskade sig, men jo, det är det hon vill ha. Att köpa en present är annars väldigt svårt. Hon är mycket medveten om exakt vad hon vill ha, beställer tex kläder smink mm från speciella butiker. Hennes hem är stilrent och sparsamt möblerat, en pryl blir bara fel och med tanke på att hon ska flytta ihop med sin karl, så har jag ingen aning om hur de ska inreda det nya.

Jag vet ju inte alls vad hon förväntar sig, men när vi pratade om festen, så sa hon om ett par andra, att de kommer säkert med 300 kr, det räcker ju inte ens till vad kuvertet kostar ( i en ton som visade att hon hade förväntat sig mer). Med dom orden tänker jag, att ca 500 kr kostar kuvertet, så MINST 500 kr till present, men då känns det mer som att man kommer tomhänt, eftersom det är vad hon lagt ut och "får" ingen present utan bara min närvaro. Är ni med vad jag menar? :-)

Jag tänker liksom att man har fest för att ha kul med sina vänner. Presenter får man för att tja det är kul att öppna paket och känns trevligt att lämna någonting i farstun. Så jag tycker inte det behöver vara en koppling (om man roar sig med att läsa Magdalena Ribbings spalt så ska det absolut inte finnas någon koppling).

Det gör problemet i det närmsta olösligt, samtidigt så verkar hon ju inte vara någon som skulle bli störd av stora presentkort? 600 kr om din ekonomi tillåter? Så känns det som att du följer hennes etikett. (Eller så ger du 300 kr och knaprar lite försiktigt på några canapeer bara, så kan hon packa resten i lunchlåda :p och du har ändå bidragit. :D)

ändr: sänkte från 700-600 :D
 
Som jag förstår så ville hon ha presentkort, just för att festen kostar en hel del. Inte för att få igen pengarna, men för att ändå ha råd med lite nytt till hemmet trots festen.

Just med tema, maskerad är hennes grej helt och hållet, hon älskar sådana fester och gjorde något liknande när hon fyllde jämt för 10 år sedan ( då kände jag inte henne), men har sett massa bilder. Hon går verkligen in för detta, vill att allt ska klaffa, kosta vad det kosta vill ungefär, det är ju bara vart tionde år, och då vill man ju, just som bästa vän göra kvällen minnesvärd och att hon även uppskattar mig som en bra gäst :-).

Det som kanske också spelar in lite, är att hon ska flytta långt ( 30 mil). Det kommer innebära att vi inte kommer ses så ofta framöver och därför känns det lite som att det också blir lite av en avskedsfest för mig, en sista rolig festkväll på länge med just henne. Kanske därför jag vill ge mer än jag egentligen har råd med.
 
Det som kanske också spelar in lite, är att hon ska flytta långt ( 30 mil). Det kommer innebära att vi inte kommer ses så ofta framöver och därför känns det lite som att det också blir lite av en avskedsfest för mig, en sista rolig festkväll på länge med just henne. Kanske därför jag vill ge mer än jag egentligen har råd med.


Men här har du ju världens möjlighet!
Ge henne ett "egen-snickrat" presentkort på ett besök hos dig till sommaren?
Ex tågbiljett, eller om hon har bil, bensincheckar, samt en rolig aktivitet som händer där du bor, kanske en konsert? Eller annat roligt, på så vis behöver du ju inte lägga ut alla pengarna på ett bräde nu heller =)
 
Men här har du ju världens möjlighet!
Ge henne ett "egen-snickrat" presentkort på ett besök hos dig till sommaren?
Ex tågbiljett, eller om hon har bil, bensincheckar, samt en rolig aktivitet som händer där du bor, kanske en konsert? Eller annat roligt, på så vis behöver du ju inte lägga ut alla pengarna på ett bräde nu heller =)

Det var en mycket bra ide faktiskt :-) Ska fundera lite :-)
 
Usch ingen fan av presentkort! Tråkigare present finns inte. Köp en fin sak till huset? Du vet väl vad hon gillar. Fina kuddar, plädar, tavla etc.

Om hon har råd att anordna fest för 15.000 kr så har hon förmodligen råd att köpa sina egna möbler också...
 
Jag frågade flera gånger om det verkligen inte var något annat än presentkort hon önskade sig, men jo, det är det hon vill ha. Att köpa en present är annars väldigt svårt. Hon är mycket medveten om exakt vad hon vill ha, beställer tex kläder smink mm från speciella butiker. Hennes hem är stilrent och sparsamt möblerat, en pryl blir bara fel och med tanke på att hon ska flytta ihop med sin karl, så har jag ingen aning om hur de ska inreda det nya.

Jag vet ju inte alls vad hon förväntar sig, men när vi pratade om festen, så sa hon om ett par andra, att de kommer säkert med 300 kr, det räcker ju inte ens till vad kuvertet kostar ( i en ton som visade att hon hade förväntat sig mer). Med dom orden tänker jag, att ca 500 kr kostar kuvertet, så MINST 500 kr till present, men då känns det mer som att man kommer tomhänt, eftersom det är vad hon lagt ut och "får" ingen present utan bara min närvaro. Är ni med vad jag menar? :-)

tycker det låter märkligt.. JAg ser det inte som att man ska ge present för att ge tillbaka för vad festen kostar. då blir man nog besviken.
Jag skulle nog snarare bli obekväm om en vän gav mer än vad den har råd med. 1000 kr tex från en vän skulle göra mig obekväm.
 
Ju mer du skriver desto mer säker är jag på att denna person inte skulle kunna bli min bästis iallafall :yuck: Verkar både knepig, ego och pengafixerad inget attraktivt i mitt tycke :cautious:
 
Jag hade nog struntat i festen. Jag hade oavsett hur mycket jag hade gett känt mig otillräcklig i en sådan människas närvaro. Hur kan man klaga på vad en present kostar liksom? Jag hade varit glad för en present för en hundring. Jag förväntar mig absolut inte mer och det är inte för presenternas skull som jag bjuder folk till min födelsedag. Hon vill inte ha en kul kväll, hon vill ha pengarna tillbaka för att hon ordnar en fest. Hon kanske skulle bli festfixare istället så att hon får betalt för att fixa fester?

Jag håller helt med @Meggan här ovan att en sådan person hade jag aldrig kunnat vara vän med. Aldrig att jag hade lagt 700 kr på en festutstyrsel som jag dessutom förmodligen aldrig kommer använda igen. Aldrig att jag sedan hade köpt en present för 1000 kr för att min bästa vän skulle bli nöjd. Då hade jag fått vara utan mat i en månad. Det är verkligen inte en kväll värd för mig.

Jag hade gett bort max 500 kr om jag hade kunnat förmå mig till att gå. Inte ett öre till. Förmodligen hade jag inte gett mer än 300 kr eftersom utstyrseln var så fruktansvärt dyr. De pengarna hade kunnat gå till så väldigt mycket bättre saker än till en vän som har råd att slänga ut 500 kr/kuvert. Människor svälter i världen och hon gnäller för att hon får en present som är mindre värd än vad hon har råd att lägga på varje kuvert. Sanslöst.
 
Vänskap kan ju såklart inte mätas i pengar och jag tycker nog att din väns tankesätt är lite konstigt - att gästerna ska ge en henne presenter till ett värde av det hon lagt ner på festen. Då borde hon tagit kuvertavgift istället.

Hade jag varit din vän och fått ditt presentkort på 1000 kr och är medveten om att du har lite tajt ekonomi så hade jag kanske tyckt att det var alldeles för mycket för att ta emot. Men å andra sidan hade jag varit otroligt glad och tacksam över att ha en sådan vän som gör en uppoffring i sin egen ekonomi för att kunna ge mig det här presentkortet. Att veta det hade varit värt mycket mycket mer än presenten i sig. Man kan ju hoppas att hon också ser det på det sättet.

Kan tillägga att jag alla gånger skulle göra lite uppoffringar själv för att kunna göra mina närmaste vänner glada!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp