Bukefalos 28 år!

Min bebis har just bytt kön

Sv: Min bebis har just bytt kön

Blir det inte lite småmärkligt att förutsätta vissa scenarion eller problem i t.ex puberteten?
Gör inte det att man får en förväntan att personen ska bete sig på ett visst sätt, som sannolikt smittar av sig på barnet?

Jag tror ärligt inte att man kommer ifrån det. Det spelar ingen roll hur pass påläst och medveten man är om genus, man kommer ändå att bete sig annorlunda. Jag tror att även du gör det. Man hoppar över de största plumparna, men små gester och små tonfall etc. Sånt man inte ens själv är medveten om.

Jag säger själv till min pojke att han är stor och stark. Hade det varit en flicka hade jag sagt att hon var duktig när hon orkar lyfta huvudet så högt :crazy: Det bara slinker ur mig hur jävla påläst om genus jag än är och även om jag tänker på det hela dagarna i mitt jobb också.

Jag tror inte att det finns någon som lyckas vara helt neutral. Bara mer eller mindre.
 
Sv: Min bebis har just bytt kön

Jag gör det absolut, men risken måste ju vara ännu större om man inte ens funderar i de banorna.
 
Sv: Min bebis har just bytt kön

Blir det inte lite småmärkligt att förutsätta vissa scenarion eller problem i t.ex puberteten?
Gör inte det att man får en förväntan att personen ska bete sig på ett visst sätt, som sannolikt smittar av sig på barnet?

Nja, jag vet inte om jag håller med. Jag tänker ju på saker som att hur jag ska hjälpa henne att inte drabbas av 'smalhets' och sånt, och sen tänker man på larviga saker som hur min mamma började gråta när jag fick min första mens och sånt. Och funderar på hur jag kommer reagera. Och sen funderar man på om man kommer överbeskydda tjejer mer än killar och sånt. Jag tror inte jag kommer agera på något speciellt sätt EGENTLIGEN, jag tror att sådana funderingar är en förberedelse på att bli mamma helt enkelt. Jag tycker jag är ganska könsneutral annars i hur jag tänker uppfostran, men jag kan ju erkänna att tanken på en hormonstinn tonårsflicka skrämmer mig lite :o

Och lite annorlunda beter man sig nog, som skrivet här ovan. Men än så länge är det ju mest fantasier för att mildra den värsta längtan som jag känner hela tiden, jag längtar så det gör ONT i kroppen och mitt försvar är att prata och fantisera.
 
Sv: Min bebis har just bytt kön

Blir det inte lite småmärkligt att förutsätta vissa scenarion eller problem i t.ex puberteten?
Gör inte det att man får en förväntan att personen ska bete sig på ett visst sätt, som sannolikt smittar av sig på barnet?

Precis vad jag tänkte.
 
Sv: Min bebis har just bytt kön

Alltså nu låter det som att jag målat upp värsta scenariorna för puberteten, det var ju inte så jag menade, jag försöker ju bara leva mig in i rollen som förälder. Det är inte så att jag tänker att oj vad ska jag säga när hon/han får ätstörningar/krockar med moppen/ska på sin första dejt. Man försöker ju bara mentalt förbereda sig för en ny liten människa och jag tänker då på att de växer upp och funderar på om hon (i det här fallet) kommer ha mörkt eller ljust hår, om hon kommer vara en tjej som är modemedveten, om hon kommer vilja ha en moppe, om hon kommer vilja hålla på med hästar ... varför är det så fel? Och det är ju inte så att det upptar mina tankar jämt, men när man BÖRJAT tänka på en kille och fått små bilder och skojat om hur personligheten kommer bli, så blir ju bilden ANNORLUNDA när det plötsligt är en tjej. Är det inte så? Är det BARA jag som inte bara tänker på ett litet knytte utan även föreställer mig bebisen som äldre? Och är det konstigt att man ser dem lite olika beroende på kön?

Nu känns det som jag blev tvungen att sitta och försvara mig :o Försökte bara berätta som en kul grej att de såg fel och att det är svårt att vänja om sig från 'han' till 'hon'.
 
Sv: Min bebis har just bytt kön

Då är det nästan bättre, att förbereda sig för båda könen, dvs köpa neutrala färger osv och sedan få en överraskning vid själva förlossningen. På det sättet slipper man bli besviken! :p :cool:
 
Sv: Min bebis har just bytt kön

Men vem har pratat om besvikelse..?;)

Jag har som sagt vetat könet på mina innan v.18.
Hade det mot förmodan visat sig vara fel så hade jag blivit förvånad en stund men inte besviken.

Jag hoppas att Mitten kommer få ett korrekt svar på nästa UL!
(Är glömsk nu, men skulle inte du på ett UL till?)
 
Sv: Min bebis har just bytt kön

Jag tycker inte att det är ett dugg konstigt att man vill veta vilket kön barnet är. Just för att slippa kalla barnet för "den". Man vill ju veta om man ska kalle den för Berit eller Tage liksom. Det är ju en liten person man bär omkring på därinne i magen, inte ett objekt att träna genustänkande på.
 
Sv: Min bebis har just bytt kön

Precis så där tänkte jag med!

Det blev så mycket roligare att inte kalla personen för "den" eller "bebben" osv!
Mina var namngivna redan tidigt i magen!
(Som tur var passade namnen när dom kom!)

Men det där är ju högst individuellet!
Jag vet många som aldrig skulle vilja veta för enligt dom är spänningen att få reda på vad det är för en liten en vid förlossningen!

Även om man vet könet så är det ju just den lilla männsikan man längtar efter och som man är nyfiken på!
 
Sv: Min bebis har just bytt kön

Det har inte barnmorskan sagt något om än! Var för ett par veckor sedan och jag trodde jag var i vecka 19, på ultraljudet visade sig att jag var i vecka 18. Tja... det är väl månad sedan nu :p
Jag kallar den "pyret" rakt av, och det funkar hur bra som helst när jag ska prata med den eller om den. :angel:
Ibland kan jag även kalla den för "lillskrutt". :rofl:Jag funderar på namn åt båda hållen, för det exakta namnet kan man ju inte bestämma förrän den kommer ut och man ser att namnet funkar för den :cool:
 
Senast ändrad:
Sv: Min bebis har just bytt kön

Eller hur! Och man kan ju roa sig med att prata med henne/honom då man är ensam... :crazy: (Vilket jag kommit på mig själv med att göra.) Blir liksom lite lättare då man har ett namn på "den". :)
 
Sv: Min bebis har just bytt kön

Innan vi fått något kön på bebisen kallade vi den Maj-Björn :D Haha, då kunde det ju vara lite vadsomhelst :)
Jag har inga UL kvar så jag vet inte vad som ploppar ut, men jag tror på en tjej :) Och jag blir INTE besviken vad det än blir bara ÖVERLYCKLIG att min lilla bebis kommer till mig äntligen! Många års längtan ligger bakom så bara antydan till ordet 'besviken' är så långt ifrån man kan komma :love:
 
Sv: Min bebis har just bytt kön

Maj-Björn.. ha ha den var bra! :rofl:
 
Sv: Min bebis har just bytt kön

snoppen kanske bara är jätte liiiiiiiiiten... Kolla pappans, kanske är en kille trots allt. :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp