Min dotter har börjat rida - vad ska jag tänka på?

mamma0608

Trådstartare
Hej.
Om jag har lagt tråden fel så flytta den gärna.

Det är så att min dotter som är sex år har börjat att rida. Hon är duktig och har en naturlig kontakt med hästarna. Vad kan jag som mamma göra för henne för att hon ska utvecklas som ryttare och vad för krav kan jag ställa på hennes ridskola? Hennes ridlärare berömmer henne mycket och dottern kan mer än de andra i gruppen. Kan också tillägga att hon redan är 140 cm lång och mer mogen psykiskt än andra barn i hennes ålder.

Tack :)
 
Hur hästkunnig är du? Om du inte har mycket erfarenhet och hästbakgrund själv är ju egen häst helt uteslutet för en sexåring. Kanske privatlektioner då och då på ridskolan? Samtidigt som jag tror att det är viktigt att man får tycka att det är roligt och lätt i början, utan för mycket press.
 
Vad kan jag som mamma göra för henne för att hon ska utvecklas som ryttare och vad för krav kan jag ställa på hennes ridskola?

Än så länge så är det bara att dottern ska få lära sig så mycket som möjligt och ha roligt med hästarna och ridskols kamraterna.
Ngt jag hade uppskattat som ny i hästvärlden, var att gå komma ut och titta på olika häst evenemang t ex, olika tävlingar så som western, körning och vanlig engelsk ridning. Och sen är det viktigt att man får utforska ridsporten själv och knyta ihop sitt intresse själv, istället för att få allt serverat eller påtvingat.
Jag vet flera som tidigt fick egen ponny och blev in kastade i häst världen bara för att resten av familjen hade intresset, vilket ledde till att de tog större och större avstånd från hästetiet.

Kraven på ridskolan är helt enkelt att de ska ha trygga, friska och snälla hästar, pedagogiska och trygga instruktörer, och att din dotter ska känna att hon får ut ngt av varje dag i stallet.
 
Hej.
Om jag har lagt tråden fel så flytta den gärna.

Det är så att min dotter som är sex år har börjat att rida. Hon är duktig och har en naturlig kontakt med hästarna. Vad kan jag som mamma göra för henne för att hon ska utvecklas som ryttare och vad för krav kan jag ställa på hennes ridskola? Hennes ridlärare berömmer henne mycket och dottern kan mer än de andra i gruppen. Kan också tillägga att hon redan är 140 cm lång och mer mogen psykiskt än andra barn i hennes ålder.

Tack :)

Sex år? Då behöver du inte tänka på att hon ska utvecklas som ryttare! Hon ska ha roligt och tycka lektionen är veckans höjdpunkt. Inte för att ridläraren och mamma skryter med henne utan för att hon får vara med hästarna och kompisarna. Visst, hon är duktigast och mognast i gruppen just nu, men sådant ändras bland barn.

Vad vill tösen själv
? Räcker en lektion i veckan eller vill hon rida mer? Är ridningen eller pysslet roligast? Skulle hon tycka det vore roligt att åka ut och titta på olika evenemang eller vill hon hellre vara på hemmaridskolan?
 
En hästskötarkurs eller två som förälder om man inte är så hästkunnig brukar vara väldigt uppskattat skulle jag vilja tillägga.

Annars säger jag som övriga. Utvecklingen bla kroppskontroll, ansvar, massor! finns där hela tiden men för de yngre så handlar det bara än så länge om att tycka det är roligt.
En till två dagar i veckan brukar räcka..mer intresse än så bruka inte finnas just då. Men man kan absolut fråga om en extra lektion eller så kan vara intressant.

Det bästa man gör som förälder är att vara engagerad men samtidigt inte lägga sig i för mycket utan låta ungarna ha sitt umgänge och intresse någorlunda i fred, det brukar ge otroligt mycket.
Att det är olika kunskapsnivå i gruppen får man bortse ifrån, så är det alltid och det kommer att skifta nåt oerhört med tiden också.

Kraven i övrigt är att hästar ska vara uppfostrade, trevliga, stallmiljön ska vara säker, hästarna ska bli skötta korrekt, ridlärarna ska ha rätt kompetens och vara intresserade..Ja verksamheten ska vara godkänd.
 
Senast ändrad:
Visst, hon är duktigast och mognast i gruppen just nu, men sådant ändras bland barn. QUOTE]
Detta kan inte nog betonas! Rätt vad det är står din dotter still i utvecklingen eller går kanske t o m bakåt. Brukar hända de flesta både motoriskt och mentalt. Därför bör berömmet inte överdrivas. Prata istället om hur roligt det är. Eller säg att det är bra att hon gör på ett visst sätt, inte nödvändigtvis att hon är duktig. Då blir det lätt lite prestationsångest och också risk att hon ser sig som bättre än övriga. (Ibland måste man förstås säga att hon är duktig :)) En stor fördel med att börja tidigt är att balansen och motoriken blir väldigt befäst. Även om det går bakåt ibland så har de det tillgodo framöver.

Var beredd på att hon plötsligt en dag inte vill vara bäst. Kanske vill hon (som en av mina) en period helst skritta runt själv och tjura, i mitten eller någon annanstans. En bra ridskola för så små barn bör kunna hantera det.

Det är inte ovanligt att barn som börjar rida tidigt vill sluta eller göra ett uppehåll i den åldern när många andra börjar. Det måste man i så fall acceptera, men lämna öppet för att hon vill börja igen utan att det blir "skämmigt". Att byta ridskola kan underlätta då.

Kompisarna är viktiga, även därför är det viktigt att inte driva på för fort framåt. Att alltid rida med dem som är 3-5 år äldre blir lätt lite ensamt.

Om er ridskola inte erbjuder skötarkurser eller skogspromenader till häst försök att komplettera med det någon annanstans. Det skapar gemenskap.

Och varför inte börja rida själv för att kunna dela samma intresse? Att rida ut tillsammans, gå på tävlingar, åka på hästresor etc är väldigt roligt att dela med sina barn!

Och rätt vad det är så är du i min situation - med överåriga barn och ponnyer som barnen antingen har tagit med sig ur boet eller lämnat kvar hemma. ;)
 
@mamma0608 precis som de andra skriver låt henne ha kul, utvecklas i sin takt och var lyhörd för om hon helt plötsligt inte skulle tycka det var roligt med hästar längre och vilja göra något helt annat. Precis som andra nämt så kan det bli så att hon går bakåt i utvecklingen helt plötsligt och nån annan i gruppn går framåt, det är en del av en naturlig utveckling för ett barn helt enkelt. Hoppas hon får glädje av hästar och ridning i många år framöver det är en härlig sport att hålla med och har gett mig otroligt mycket genom åren både vänskap med hästar och allt som kommer av det och många härliga människor jag har träffat.
 
Jag tycker utvecklingen brukar vara enorm, inte bara vad gäller ridningen..Det är så himla underbart att se :love:

Och det brukar gå så himla fort..många går väldigt fort från att vara nästan jätterädda fast de vill, till att vilja göra allt med stor säkerhet och självständighet. Ibland blir man nästan avsnäst ifall man frågar om de behöver hjälp :o tex för att de inte når upp med sadeln.."nej kan själv" och så kravlar de upp sadeln tills den är på plats. Funkar inte det så kanske man hämtar en pall..alltid finns det lösningar på problemet.

De utvecklas enormt som människor också socialt, det brukar nästan märkas av mest tycker jag. Alla ungar borde få hänga i ett stall nästan..Det är mycket socialt man får fördelar av i tidig ålder.
 
Hej.
Om jag har lagt tråden fel så flytta den gärna.

Det är så att min dotter som är sex år har börjat att rida. Hon är duktig och har en naturlig kontakt med hästarna. Vad kan jag som mamma göra för henne för att hon ska utvecklas som ryttare och vad för krav kan jag ställa på hennes ridskola? Hennes ridlärare berömmer henne mycket och dottern kan mer än de andra i gruppen. Kan också tillägga att hon redan är 140 cm lång och mer mogen psykiskt än andra barn i hennes ålder.

Tack :)

Lyssna på henne och sätt inte dina egna målbilder på dottern. Rikta in dig på den sociala biten som ridningen kan ge, skapa en god kompisanda i gruppen. En god relation med de andra ryttarföräldrarna är viktigt. Det är den som håller i längden. Hur barn utvecklas ändras snabbt. Bra motorisk utvecklning går upp och ner och rätt som det är får inte dottern alls ihop kroppen.
Ang ridskolan tycker jag att det är viktigt att ridläraren är utbildad. Det ska inte vara en ung tjej eller kille som får uppdraget att hålla i barngrupperna för att de tycker det är kul och vill tjäna pengar eller för att de själv är duktiga ryttare. För så små barn som din dotter är det viktigt att ha kunskap om fysisk och psykisk utveckling och hur man bemöter det. Jag vet en mamma som beklagade sig att ridläraren inte sa till hennes barn att räta upp sig och sitta rak i ryggen. Hon tog upp det med ridläraren som då svarade med att barn i den åldern kan inte sitta på det sättet som mamman vill p g a att armarna är "för korta". Det kommer när barnets kropp utvecklat sina propotioner. Viktig kunskap för att kunna sätta rätt krav och behålla glädjen i ridningen för barnet.
Det andra är att ponnyerna är välutbildade och friska.
 
Hej.
Om jag har lagt tråden fel så flytta den gärna.

Det är så att min dotter som är sex år har börjat att rida. Hon är duktig och har en naturlig kontakt med hästarna. Vad kan jag som mamma göra för henne för att hon ska utvecklas som ryttare och vad för krav kan jag ställa på hennes ridskola? Hennes ridlärare berömmer henne mycket och dottern kan mer än de andra i gruppen. Kan också tillägga att hon redan är 140 cm lång och mer mogen psykiskt än andra barn i hennes ålder.

Tack :)

Som andra säger så ska hon ha roligt med hästarna och vänner!

jag undrar över frågan- vad du kan göra för att hon ska utvecklas som ryttare. Är det viktigt för dig att hon ska utvecklas? är det inte tillräckligt att hon har kul som sexåring? och om hon ska utvecklas är det viktiga att vara på en bra ridskola där det finns utbildade instruktörer och hästar.

Sen vill jag inte låta taskig men min uppfattning är att nästan alla föräldrar har bilden av att just deras barn är så mkt mer mogen och bättre än alla andra barn. Det är också därför det är bra att vara på en ridskola med en erfaren instruktör som är van att bedöma vad barnen klarar av och på vilken nivå hon befinner sig på.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej jag vet inte hur jag ska göra.Jag rider nu på en ridskola men är inte riktigt nöjd. Dels tycker jag det är för låg nivå, det är...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
6 001
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
1 768
Senast: Solstig
·
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
3 903
Senast: Pyrran
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 888

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp