återvändare

Trådstartare
Hej

jag vet inte hur jag ska göra.Jag rider nu på en ridskola men är inte riktigt nöjd. Dels tycker jag det är för låg nivå, det är knappt galopp och låg nivå på hoppningen och jag vill mer än detta och jag utvecklas inte sen är det brist på feedback så jag vet inte var jag ligger någonstans, alltså var de ridlärarna tycker. Alla jag pratar med tycker jag ska gå upp men känner inte riktigt för att ta den diskussionen med ridlärarna och ridlärarna har inte sagt något om det heller och jag tror inte det skulle bli bättre då det är samma lärare. Jag känner att jag har slösat bort tid när jag ser hur andra som ridit på andra ridskolor, samma nivå och motsvarande tid utvecklats på ett helt annat sätt. De har inte systemet att de flyttar upp gruppen vilket andra ridskolor har. den grupp jag rider i ligger alltså p samma nivå som när jag började. Jag vet att jag ligger på en annan nivå då jag parallellt ridit sporadiskt på en annan ridskola men här får jag inte visa det.

Hur som helst: jag ser mig om efter annat för så här kan jag inte ha det.
 
Om inte ridskolan avancerar gruppen, då måste du som individ avancera.

Du behöver prata med din ridlärare. Typ "jag känner att jag utvecklats förbi nivån på den här gruppen. Vilka alternativ finns?"
Samma ridlärare, knappt feedback. Detär väl hela konceptet som inte passar mig. De flyttar inte upp hela grupper som jag förstått det, vilket de gör på minst en annan ridskola här. Har som sagt ridit på en annan ridskola som jag tycker passade mig bättre, mer galopp, mer utmanande övningar i hoppning, feedback från ridlärarna. och där red jag då på en annan nivå, vilket inte var några problem, jag gjorde det så klart utifrån den nivån jag är på. Det är fler som är missnöjda, tycker som jag, personer som ridit i flera år i denna grupp och nivån höjs inte. de anpassar inte heller uppåt i t.ex hoppning. Alla ska göra samma övning även om man är på nivån att man hade klarat det i galopp så är det fortfarande travhoppning, för samtliga. Jag anser att jag kan gå upp, alla jag pratar med säger det men inte ridlärarna och jag är inte en person som vill diskutera sånt heller. Jag har kommit till en punkt där jag vill se mig om helt enkelt.
 
Senast ändrad:
Samma ridlärare, knappt feedback. Detär väl hela konceptet som inte passar mig. De flyttar inte upp hela grupper som jag förstått det, vilket de gör på minst en annan ridskola här. Har som sagt ridit på en annan ridskola som jag tycker passade mig bättre, mer galopp, mer utmanande övningar i hoppning, feedback från ridlärarna. Det är fler som är missnöjda, tycker som jag, personer som ridit i flera år, nivån höjs inte.
Jag vet inte vad du vill ha för svar riktigt. Som jag ser det finns det två alternativ, det ena att be om att få bli flyttad till svårare grupp(och i samma veva kanske berätta att man önskar sig lite mer feedback), det andra, byta ridskola.
 
Jag vet inte vad du vill ha för svar riktigt. Som jag ser det finns det två alternativ, det ena att be om att få bli flyttad till svårare grupp(och i samma veva kanske berätta att man önskar sig lite mer feedback), det andra, byta ridskola.
Jag vill nog snarare ventilera. Jag kommer som sagt inte diskutera detta med ridlärarna, eller be om mer feedback, vilket andra sagt, andra har även sagt gå upp, men då blir det samma ridlärare, dåligt med feedback osv. Har som sagt ridit på en anna ridskola där de hade annat upplägg, T.ex galopperade de mycket mer och vi fick öva på helt andra saker. Jag behöver öva galopp, jag behöver öva lätt sits, inte skänkelvikningar, inte "finridning" samtidigt blir det väldigt fel för i hoppningen är det "fegisridning", vi travhoppar fortfarande, andra ridskolor på samma nivå hoppar i galopp. Det är sånt konstigt upplägg för de fokuserar på skänkelviknignar och framdelsvändningar, men får vi öva galopp, får vi öva basic ridvägar? Nej. Detta lekionsupplägg gynnar de som ridit innan för har man befäst grunderna då gör man övningarna perfekt och det är de som flyttas upp. Jag är på nivån att jag behöver befästa helt andra saker, och det upplägget vet jag en ridskola som har,. Så jag har väl svaret. Jag rider på fel ridskola.
 
Men hur ska man kunna få det bemötande man vill ha om man inte själv ger feedback? Folk är inte tankeläsare, de behöver veta vad du saknar för att kunna ge dig detta.

Låter ändå toppen att du landat i att byta ridskola, du verkar inte ha förtroende för kompetensen på den du rider på idag och då är det faktiskt ingen idé att lägga mer pengar där.
 
Då får du byta ridskola.

Det är de alternativen du har. Berätta att du är missnöjd och vad du är missnöjd med och hoppas att det ändras eller byta ridskola.
Hahha, jag kommer inte diskutera. de har sitt upplägg, man börjar i fel ända, man tränar inte galopp, vilket man gör på andra ridskolor, vi galopperar aldrig på volt, t.ex, man lär sig inte stå i lätt sits i galopp, men man börjar med framdelsvändningar och skänkelvikningar, men inte enkla ridvägar. Jag vet en annan ridskola som har upplägget att man befäster grunderna först. har man ridit innan, då gör man ju de här övningarna perfekt, och då flyttas man upp. Här flyttar man inte upp hela gruppen. Den andra ridskolan där lir man inte uppflyttad för att man gör perfekta framdelsvändnignar eller skänkelviknignar. Det kommer senare där. Deras koncept passar helt enkelt inte mig, har jag kommit fram till. Jag har alltså slängt bort x antal år. De som ridit på andra ridskolor kan helt andra saker, de kan galoppera, de kan hoppa i galopp och det är ju det jag behöver öva: grunderna helt enkelt.
 
Men hur ska man kunna få det bemötande man vill ha om man inte själv ger feedback? Folk är inte tankeläsare, de behöver veta vad du saknar för att kunna ge dig detta.

Låter ändå toppen att du landat i att byta ridskola, du verkar inte ha förtroende för kompetensen på den du rider på idag och då är det faktiskt ingen idé att lägga mer pengar där.
Det ligger väl mycket i att deras koncept inte passar mig, de börjar i fel ända. Det är fokus på dressyrövnignar, men får vi öva basic ridvägar, får vi träna galopp? Nej. Vi travhoppar fortfarande. Jag kan skratta åt det. Jag har slängt bort x antal år. på denna ridskola. Pratade med en ridlärare på en annan ridskola och där övar de galopp. Jag behöver grunderna, inte dressyrövningar.
 
Hahha, jag kommer inte diskutera. de har sitt upplägg, man börjar i fel ända, man tränar inte galopp, vilket man gör på andra ridskolor, vi galopperar aldrig på volt, t.ex, man lär sig inte stå i lätt sits i galopp, men man börjar med framdelsvändningar och skänkelvikningar, men inte enkla ridvägar. Jag vet en annan ridskola som har upplägget att man befäster grunderna först. har man ridit innan, då gör man ju de här övningarna perfekt, och då flyttas man upp. Här flyttar man inte upp hela gruppen. Den andra ridskolan där lir man inte uppflyttad för att man gör perfekta framdelsvändnignar eller skänkelviknignar. Det kommer senare där. Deras koncept passar helt enkelt inte mig, har jag kommit fram till. Jag har alltså slängt bort x antal år. De som ridit på andra ridskolor kan helt andra saker, de kan galoppera, de kan hoppa i galopp och det är ju det jag behöver öva: grunderna helt enkelt.
Jag jobbar som ridlärare sedan många år tillbaka och jag kan inte säga att det är fel ände att vilja att eleverna hittar inverkan tidigt. det sliter väldigt mycket mindre på hästarna att ha elever som hittar samverkan hand-skänkel tidigt jmf med att hästarna ska flänga runt i obalans i galopp på böjda spår.

Dressyrövningar är grunder. Alldeles oavsett vad du tycker är rätt eller fel så är det väldigt basic att kunna få effekt av en sidförande skänkel och det hjälper MYCKET i det vidare arbetet. Men byt ridskola till en som galopperar mycket, det ska ju vara kul att rida också och du tycker inte att det här är kul.
 
Jag jobbar som ridlärare sedan många år tillbaka och jag kan inte säga att det är fel ände att vilja att eleverna hittar inverkan tidigt. det sliter väldigt mycket mindre på hästarna att ha elever som hittar samverkan hand-skänkel tidigt jmf med att hästarna ska flänga runt i obalans i galopp på böjda spår.

Dressyrövningar är grunder. Alldeles oavsett vad du tycker är rätt eller fel så är det väldigt basic att kunna få effekt av en sidförande skänkel och det hjälper MYCKET i det vidare arbetet. Men byt ridskola till en som galopperar mycket, det ska ju vara kul att rida också och du tycker inte att det här är kul.
Ok, tack, då förstår jag. men ska det inte då vara en balans? Kan man inte sitta ordentligt, rakt över hästen, då kommer man ju inte få till en vettig sidförande rörelse. Jag är ingen expert såklart, det har jag inte sagt, dressyrövningar, men man övar inte grundläggande ridvägar, t.ex inte snett igenom, ingen feedback. Jag har på grund av knappt feedback t.ex lärt in saker fel. Det ska ju inte vara så att man får feedback från andra ryttare. Det ska ju komma från min ridlärare. Jag har slängt bort x antal år på denna ridskola, kan knappt någonting när jag jämför med andra som rider på andra ridskolor och det är inte kul och det är definitivt inte bra för självförtroendet. Har man en bra balans innan då kommer en sidförande rörelse fungera.
 
Senast ändrad:
Ok, tack, då förstår jag. men ska det inte då vara en balans? Kan man inte sitta ordentligt, rakt över hästen, då fungerar ju inte sidförande övningar. Jag är ingen expert såklart, det har jag inte sagt, drssyrövningar, och sen inte ridvägar, ingen feedback. Jag har på grund av knappt feedback t.ex lärt in saker fel. Det ska ju inte vara så att man får feedback från andra ryttare. Jag har slängt bort x antal år på denna ridskola, kan knappt någonting och det är inte kul och det är definitivt inte bra för självförtroendet.
Som jag sa innan, så verkar ju inte du ha något förtroende för kompetensen på ridskolan du rider på idag. Byt ridskola.

Jag har ju redan sagt att jag tycker att du ska lyfta vad du saknar (den direkta feedbacken) men det vill du inte göra och då kommer du inte få någon förändring i instruktionerna. Du kommer inte börja sitta rakare för att du galopperar mer, det kommer snarare vara svårt att få ena galoppen om du sitter snett. Egentligen är det rätt bra sitsträning att rida övningar långsamt och rider man lika mycket undan för vänster respektive höger skänkel brukar man hamna rätt rakt ändå. Men det kräver ju att man har ögon på marken som berättar när man hamnar mitt överhästen och inte, eftersom ens egen hjärna luras med en. Problemet vi har, som tränar basic manöverering av häst först, sedan lite galopp, sedan mer galopp i grupp och SEN mer inverkan, är att alla elever tycker att det är skittråkigt att behöva "bara skritta igen" och engagerar sig inte för att de tycker att det går för långsamt och innan hade man ju en stadig utvecklingskurva uppåt där man tydligt såg att man gick framåt månad till månad. Platån som kommer när man ska börja lära sig att rida med mer inverkan är sällan kul för någon, speciellt inte en som vill rida fort. Men den är helt oundviklig att ta sig igenom för att kunna bli en bra ryttare som inte sliter onödigt mycket på hästarna.
 
Som jag sa innan, så verkar ju inte du ha något förtroende för kompetensen på ridskolan du rider på idag. Byt ridskola.

Jag har ju redan sagt att jag tycker att du ska lyfta vad du saknar (den direkta feedbacken) men det vill du inte göra och då kommer du inte få någon förändring i instruktionerna. Du kommer inte börja sitta rakare för att du galopperar mer, det kommer snarare vara svårt att få ena galoppen om du sitter snett. Egentligen är det rätt bra sitsträning att rida övningar långsamt och rider man lika mycket undan för vänster respektive höger skänkel brukar man hamna rätt rakt ändå. Men det kräver ju att man har ögon på marken som berättar när man hamnar mitt överhästen och inte, eftersom ens egen hjärna luras med en. Problemet vi har, som tränar basic manöverering av häst först, sedan lite galopp, sedan mer galopp i grupp och SEN mer inverkan, är att alla elever tycker att det är skittråkigt att behöva "bara skritta igen" och engagerar sig inte för att de tycker att det går för långsamt och innan hade man ju en stadig utvecklingskurva uppåt där man tydligt såg att man gick framåt månad till månad. Platån som kommer när man ska börja lära sig att rida med mer inverkan är sällan kul för någon, speciellt inte en som vill rida fort. Men den är helt oundviklig att ta sig igenom för att kunna bli en bra ryttare som inte sliter onödigt mycket på hästarna.
 
Det ligger väl mycket i att deras koncept inte passar mig, de börjar i fel ända. Det är fokus på dressyrövnignar, men får vi öva basic ridvägar, får vi träna galopp? Nej. Vi travhoppar fortfarande. Jag kan skratta åt det. Jag har slängt bort x antal år. på denna ridskola. Pratade med en ridlärare på en annan ridskola och där övar de galopp. Jag behöver grunderna, inte dressyrövningar.

Som @Cherarriduracell skrev - ridläraren är inte telepat.

Vill du ha mer feedback så säg det. Känner du att du inte utvecklas så säg det. Vad är det värsta som kan hända om du säger till?

Alternativet är ju att byta ridskola, vilket ju låter som rätt för dig om du trivs bättre där och tycker att det ger mer att rida där. :)
 
Jag saknar grunderna, och det är det fler som gör. Det är inte så att jag ifrågasätter deras kompetens, Jag tycker att upplägget gynnar de som har mycket erfarenhet sen innan.
Vilka grunder är det du saknar? Det du beskriver är grunder i min värld? Varför är det viktigt att berätta att fler inte är nöjda?
Du ifrågasätter i allra högsta grad deras kompetens i den här tråden. När du som förhållandevis grön elev vet bättre än din (förhoppningsvis utbildade) ridlärare hur du ska bli en bättre ryttare är det precis som att säga att du vet hur deras jobb ska utföras. Hade jag berättat för sotaren hur dennes jobb ska utföras är det ju precis samma sak som att jag inte tycker eller tror att hen själv vet.

Med det sagt. Man får berätta för en ridlärare vad man har för mål. Man får berätta att man skulle vilja ha mer feedback i stunden (de flesta av oss gör vårt bästa med åtta elever i gruppen) och man får berätta att man tycker det är svårt att hitta motivationen i långsamt arbete. Det är helt okej! Men det blir lite surdegsstämning om man ska gå runt och vara missnöjd, lufta missnöjet med gruppkompisarna men ändå har ingen the guts att berätta för ridläraren vad man saknar och önskar sig?
 
Som jag sa innan, så verkar ju inte du ha något förtroende för kompetensen på ridskolan du rider på idag. Byt ridskola.

Jag har ju redan sagt att jag tycker att du ska lyfta vad du saknar (den direkta feedbacken) men det vill du inte göra och då kommer du inte få någon förändring i instruktionerna. Du kommer inte börja sitta rakare för att du galopperar mer, det kommer snarare vara svårt att få ena galoppen om du sitter snett. Egentligen är det rätt bra sitsträning att rida övningar långsamt och rider man lika mycket undan för vänster respektive höger skänkel brukar man hamna rätt rakt ändå. Men det kräver ju att man har ögon på marken som berättar när man hamnar mitt överhästen och inte, eftersom ens egen hjärna luras med en. Problemet vi har, som tränar basic manöverering av häst först, sedan lite galopp, sedan mer galopp i grupp och SEN mer inverkan, är att alla elever tycker att det är skittråkigt att behöva "bara skritta igen" och engagerar sig inte för att de tycker att det går för långsamt och innan hade man ju en stadig utvecklingskurva uppåt där man tydligt såg att man gick framåt månad till månad. Platån som kommer när man ska börja lära sig att rida med mer inverkan är sällan kul för någon, speciellt inte en som vill rida fort. Men den är helt oundviklig att ta sig igenom för att kunna bli en bra ryttare som inte sliter onödigt mycket på hästarna.
Jag är inte ensam om att sakna feedback. galopp är såklart, rider på en anna nridskola, väldigt tydligt, för det var en mängd saker jag inte kunde som de som ridit motsvarande längd kunde. Varför? Vi gör inte de sakerna. Vi övar aldrig lätt sits i galopp t.ex, travhoppar fortfarande, nivån höjs inte uppåt. Jag tycker inte det är tråkigt att skritta men som jag ser det saknar jag grunderna, och det blev väldigt tydligt när jag red för en annan instruktör som hade helt andra förväntningar på mig efter de år jag ridit. Vi övar inte ridvägar heller, knappt snett igenom. Vi får inte vettiga instruktioner hur vi ska göra när problem uppstår. Nu har jag ridit lite på en annan ridskola och där fått öva saker som vi inte gör.
 
Jag är inte ensam om att sakna feedback. galopp är såklart, rider på en anna nridskola, väldigt tydligt, för det var en mängd saker jag inte kunde som de som ridit motsvarande längd kunde. Varför? Vi gör inte de sakerna. Vi övar aldrig lätt sits i galopp t.ex, travhoppar fortfarande, nivån höjs inte uppåt. Jag tycker inte det är tråkigt att skritta men som jag ser det saknar jag grunderna, och det blev väldigt tydligt när jag red för en annan instruktör som hade helt andra förväntningar på mig efter de år jag ridit. Vi övar inte ridvägar heller, knappt snett igenom. Vi får inte vettiga instruktioner hur vi ska göra när problem uppstår. Nu har jag ridit lite på en annan ridskola och där fått öva saker som vi inte gör.

Om du inte är nöjd så byter du. Enkelt.
 
Som jag sa innan, så verkar ju inte du ha något förtroende för kompetensen på ridskolan du rider på idag. Byt ridskola.

Jag har ju redan sagt att jag tycker att du ska lyfta vad du saknar (den direkta feedbacken) men det vill du inte göra och då kommer du inte få någon förändring i instruktionerna. Du kommer inte börja sitta rakare för att du galopperar mer, det kommer snarare vara svårt att få ena galoppen om du sitter snett. Egentligen är det rätt bra sitsträning att rida övningar långsamt och rider man lika mycket undan för vänster respektive höger skänkel brukar man hamna rätt rakt ändå. Men det kräver ju att man har ögon på marken som berättar när man hamnar mitt överhästen och inte, eftersom ens egen hjärna luras med en. Problemet vi har, som tränar basic manöverering av häst först, sedan lite galopp, sedan mer galopp i grupp och SEN mer inverkan, är att alla elever tycker att det är skittråkigt att behöva "bara skritta igen" och engagerar sig inte för att de tycker att det går för långsamt och innan hade man ju en stadig utvecklingskurva uppåt där man tydligt såg att man gick framåt månad till månad. Platån som kommer när man ska börja lära sig att rida med mer inverkan är sällan kul för någon, speciellt inte en som vill rida fort. Men den är helt oundviklig att ta sig igenom för att kunna bli en bra ryttare som inte sliter onödigt mycket på hästarna.
Om du inte är nöjd så byter du. Enkelt.
Exakt, och det är det jag kommer göra. Jag har pratat med personer och ridlärare på den andra ridskolan. De säger samma sak. Ridläraren trodde mig inte när jag sade vilken nivå jag rider på. Det är alltså saker jag inte kan som de gör i nybörjargruppen där.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har laddat SÅ många år för att börja på ridskola, jag red på ridskola från jag var 6 till en bra bit upp i tonåren och dom sista...
Svar
5
· Visningar
1 173
Senast: Dorinda
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 105
Senast: Zpunk
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 075
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 029
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp