Min förlossningsberättelse.

Nisse

Trådstartare
Ja, nu har det gått mer än två veckor sedan Molly föddes, så nu tänkte jag berätta om förlossningen :).

Det började med bebisen levde rövare i magen på lördagskvällen.
Känndes ungefär som att hon försökte trycka sig ut genom sidan på mig.
På natten började jag få värkar men de var ganska oregelbundna, så jag bet ihop och ringde inte till förlossningen.

På morgonen blev det outhärdligt, så jag ringde förlossningen och de sa att jag var välkommen in.
Ringde på dörrklockan till förlossningen vid nio och fick lägga mig på en säng och mäta ctg-kurvan.
En barnmorska och en barnmorskestudent kännde hur öppen jag var: ca1,5 -2cm.
Vi fick välja om vi ville stanna kvar eller åka hem, så vi åkte hem igen.

Strax före 11.00 var jag tillbaka på förlossningen, var öppen ca 3-4 cm och då blev jag inskriven.
Jag hann vara hemma ca 45 min :cool:.
Jag fick byta till ett förlossningsrum och sätta mig i ett badkar och dricka sockerdricka.
Satt i badet i 20 minuter ungefär.
Tyckte inte att det hjälpte mot smärtan, så jag fick lägga mig i sängen och ta lustgas istället.
Värkarna gjorde fortfarande ont, men de känndes längre bort liksom.

Efter ett tag kom barnmorskan in och frågade om jag ville ha Eda och det tackade jag inte nej till (hade rejält ont just då).
Efter vad som känndes som en evighet kom en narkosläkare in som skulle sätta Eda:n.
Jag låg på sidan och andades lustgas, så jag var ganska borta och fattade inte ett skit av vad narkosläkaren sa.
Dessutom bröt han rätt kraftigt på polska.
På andra försöket satt nålen som den skulle och det känndes genast mycket bättre.
Jag skulle inte kunna tänka mig att föda utan Eda!

Vid tvåtiden blev det skiftbyte och jag fick en ny barnmorska, undersköterska och barnmorskestudent.
Sen hände inte så mycket.

Kl 16.00 började jag känna krystvärkar.
Det känndes typ som att jag ville bajsa.
Bm kollade hur öppen jag var och konstaterade att jag nu var helt öppen.
Hon tog hål på fosterhinnorna och vattnet började forsa ut, så nu blev det bråttom att lägga sig på rygg.
Jag fick lägga upp benen i såna där benstöd, typ som i en gyn-stol.
Barnmorskestudenten skulle få förlösa mig och när hon tog plats vid fotändan av sängen tröck det på så en fet stråle fostervatten sprutade rätt i ansiktet på henne :o:D.
Det känndes som om jag krystade i en evighet och det gjorde riktigt ont.
Känndes som att skita ut en jätte-ananas typ.
Sen såg jag hur bm-studenten började viska med barnmorskan och jag såg en sax därnere nånstans, men jag intalade mig själv att den var till för att klippa navelsträngen med :crazy:.
Efter ett sidklipp och en rejälkrystvärk var hon ute, 20 minuter från första krystvärken.
Fick upp henne på magen och hon var inte alls sådär blodig och fettig som jag hade inbillat mig att nyfödda var.
Hon skrek ingenting, bara pep lite.

Sambon fick klä på henne medans jag blev sydd av en förlossningsläkare.
Det blev rätt många stygn.
Sen fick jag duscha av mig allt blod och fostervatten och annat mysigt.
Låg kvar i förlossningssalen tills kl 20.00, sen blev lilltjejen och jag motvilligt flyttade till bb.
Fick stanna på bb från söndag kväll till torsdag eftermiddag och p.g.a besöksförbudet fick sambon inte komma och hälsa på oss.
Mammalyckan var inte total just då...

Molly född 20/9-2009. 51 cm 3900 g:
29466797.jpg


29466810.jpg
 
Sv: Min förlossningsberättelse.

jösses vad söt hon är!!
Men gud var trist att inte få besök av pappan!! :eek:
hoppas inte det blir så här.
 
Sv: Min förlossningsberättelse.

Jaa hon är så vacker :love:.
Jag måste ta mig i kragen och ladda upp lite fler bilder på henne :p.

Ja, det var seega dagar på bb :(.
Och det var synd om min sambo som inte fick träffa sin dotter.
 
Sv: Min förlossningsberättelse.

Vilken liten sötnos! :love: Roligt med stålen i ansiktet... :D

Men fy vad hemskt att inte få ha sambon/pappan med. Mest synd om pappan givetvis. Jag själv hade inte klarat mig utan min sambo. Jag vågade knappt lyfta sonen eftersom jag inte visste hur man skulle hålla. Och så hade jag så djävulskt ont (trots en enkel förlossning :cool:) så jag ville knappt ur sängen på hela BB-tiden...
 
Sv: Min förlossningsberättelse.

Ja det glömde jag att skriva om!
Hur ont man har efteråt alltså...
Fy tusan när man skulle kissa första gången.
Och för att inte tala om när man skulle bajsa :crazy:.
Jag kunde inte sitta på över en vecka, funderade på att köpa en badring att sitta på :p
 
Sv: Min förlossningsberättelse.

Åhhh vilken ljuvlig liten Molly! :love:

Nä första toalettbesöken är ingen hit, gäller att man inte är förstoppad.
 
Sv: Min förlossningsberättelse.

oh, grattis till sötnosen! :D

Men va trist för din sambo att "missa" första dagarna, varför hade sjukhuset sånna regler? :(


Skriver under på det där med första toabesöket, det var heeelt hemskt! Jag var övertygad om att alla stygn skulle gå upp och att massa gojjs skulle trilla ut och ner i toastolen :P haha
 
Sv: Min förlossningsberättelse.

Söt liten Molly. :laugh:

Blev inte sydd på samma ställe, men kan hålla med om att man helst lät bli att ta i något större. Hade mantrat "låt kroppen själv sköta jobbet, försök inte hjälpa till"
Och de gäller att inte ha bråttom någonstans för det GÅR inte förflytta sig snabbt. Jag kunde det iallafall inte ;)
 
Sv: Min förlossningsberättelse.

Ååååh, vilken söt liten tös!!!

Men fy vad trist med besöksförbud för pappan! Det var strongt av dig att "stå ut" så länge på BB utan honom. Jag hade åkt hem så fort som möjligt då. Mina BB-dagar var de drygaste och tristaste jag varit med om trots att pappan kom och hälsade på varje kväll.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Har varit och pratat med läkare idag eftersom jag vill ha inskrivet i mitt förlossningsbrev att jag vill ha tidig eda. Förra...
Svar
15
· Visningar
2 817
Senast: Jenka
·
Gravid - 1år Jag har läst, följt, försökt stötta och vara där för andra här på buke som skrivit om sina problem. Tänkte aldrig att jag en dag...
Svar
9
· Visningar
2 856
Senast: Milene
·
Kropp & Själ Okej, nu behöver jag er hjälp innan jag placerar en bomb på vårdcentralen ( ;) Jag har haft, vad jag hoppas, otur med läkare. Den...
2
Svar
24
· Visningar
3 914
Senast: skiesabove
·
Gravid - 1år Den 28 februari föddes min dotter! :) 14 dagar för tidigt. Fick så ont i magen vid 04 och gick på toa, hade sån ihållande smärta...
Svar
8
· Visningar
1 505
Senast: Snyggve
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp