Bukefalos 28 år!

Min första katt-hur gör jag?

Martina_m

Trådstartare
Jag och sambon har köpt en kattunge. Sambon har haft flera katter tidigare, men jag har ingen erfarenhet alls. Vi hämtar den om 2,5 v när den är 3 månader gammal (=13 veckor). Den är då avmaskad och fått sin andra vaccination.

Jag är uppväxt med hund och vet hur en sån sköts med mat och promenader och uppfostran och lek och bus. Jag har haft häst i många år och koll på vaccin och grejer för en häst. Men en katt?
Finns det någon bra sida där jag kan läsa om katter och hur de ska tas om hand?
Vad är det för vaccination den fått egentligen? Hur ofta ska den ha det?
Hur ofta behöver en katt avmaskas?
Vad ska den ha för mat? Torr/blöt?
Hur undviker man att den kissar innei ex soffa/säng?

Det är en tuff liten hona som är väldigt nyfiken och lekfull. Hon kommer att flytta till oss och vår gård där det inte finns någon katt sedan tidigare. Gården ligger i skogen några kilometer från närmsta "mer" trafikerade väg. Jag hoppas att hon kommer trivas och jag ser verkligen fram mot att få in en liten katt i familjen :)
 
Här finns lite bra nybörjarfakta: http://www.katter.nu/kattens-forsta-tid-i-det-nya-hemmet/

Vad är det för vaccination den fått egentligen? Hur ofta ska den ha det?
Hur ofta behöver en katt avmaskas?
Vad ska den ha för mat? Torr/blöt?
Hur undviker man att den kissar innei ex soffa/säng?

Den är förhoppningsvis vaccinerad mot kattsnuva och kattpest. Det bör ni göra en gång per år i fortsättningen.

Avmaskning gör man vid behov (så är det väl med hästar också? Eller tänker jag fel?)

Vi kör med både torr och blötmat till våra kissar. Blötmat är bättre för kattens urinvägar, men torrfoder är smidigare för ägaren, så det är en smaksak.

Katter är oftast rumsrena när man får hem dem. Se till att lådan rensas dagligen och kastrera kissen när den blir könsmogen så slipper ni nog kiss-olyckor.

Lycka till med katten! :)
 
Här finns lite bra nybörjarfakta: http://www.katter.nu/kattens-forsta-tid-i-det-nya-hemmet/



Den är förhoppningsvis vaccinerad mot kattsnuva och kattpest. Det bör ni göra en gång per år i fortsättningen.

Avmaskning gör man vid behov (så är det väl med hästar också? Eller tänker jag fel?)

Vi kör med både torr och blötmat till våra kissar. Blötmat är bättre för kattens urinvägar, men torrfoder är smidigare för ägaren, så det är en smaksak.

Katter är oftast rumsrena när man får hem dem. Se till att lådan rensas dagligen och kastrera kissen när den blir könsmogen så slipper ni nog kiss-olyckor.

Lycka till med katten! :)
Super!!! Tack för tipsen!!! :)
 
Grattis till nya familjemedlemmen! :)

Vaccinering bör ske en gång om året, men det är egentligen bara kattsnuva som behövs varje år, kattpest räcker med vart tredje år. Men det kan du kolla med veterinären.

Angående hemsidor finns det en jättebra sida som heter Kattstatus där det finns många tips och läsvärda artiklar.

Avmaskning gör du bara om det behövs, dvs inte i onödan eller för säkerhets skull.

Jag anser att blötmat är det bästa för katten eftersom den då får i sig mycket vatten automatiskt. Många katter är väldigt dåliga på att dricka vatten vilket inte är lysande för urinvägarna. Men där är det lite olika från katt till katt. Oavsett vad du ger - försök göra foderbytet långsamt. Men det är ju precis som med häst som du har koll på. Skillnad mellan hund och katt är att katter gillar att äta lite och ofta, ge därför hellre flera små portioner per dag. För kattungar kan du dock ge fri tillgång.

Kattungen är med största sannolikhet rumsren när du får hem den. Ser du till att lådsituationen är bra så kommer du slippa kiss på fel ställen så länge katten är frisk. Grundregeln är en kattlåda per katt plus en till, dvs två lådor för en katt, tre lådor för två katter osv. Vissa katter vill ha en låda att kissa i och en att bajsa i. Lådan får inte vara för liten, katten ska kunna vända sig i lådan utan problem. Tak eller inte är en smaksak. Välj sand med omsorg, den ska vara skön att gå på för kattens tassar och den ska gå bra att gräva i (samt för din skull - inte lukta illa!). Städa lådan morgon och kväll.

Och som tidigare nämnt - kastrera! Många veterinärer har en gräns vid 6 månader men vänta inte så mycket längre än så. Ni slipper urinmarkeringar och hormonstinna skrik ;) Kolla också om katten är ID-märkt, annars gör det. Öronmärkning och/eller chip, samt göra ägarregistrering, annars blir det väldigt svårt om katten springer bort.

Se till att katten har möjlighet att klösa inomhus, även om den är utekatt och kan klösa där så kommer den vilja göra det inomhus också och med fördel på andra ställen än er soffa eller köksbord... Det finns många sorters klösträd/klösmattor/klösbrädor. Att klösa är ett grundläggande behov hos katten.

I övrigt - skaffa lite roliga leksaker för att kunna ta tillvara på kattungens energi. Se till att plocka undan allt som kan vara farligt för en liten kattunge: små saker som kan sväljas, hårsnoddar, snören! Katten ska aldrig lämnas själv med snören, har de väl börjat svälja snöret så fortsätter det bara ner i halsen och kan linda sig runt tarmarna... Kolla även persiennsnören om ni har sådana.
 
Grattis till Misse! Bild, bild bild! :D

Provar på mobilen, hoppas det blir någon bild...
IMG_4523_zpsup25q4pb.jpg
[/URL][/IMG]
IMG_4523_zpsup25q4pb.jpg
[/URL][/IMG]
IMG_4523_zpsup25q4pb.jpg
 
Åh, nej :(
Fick meddelande från kattsäljaren att vår katt har sprungit bort, i fredags!!!! Och nu är det tisdag.... Inne i Lund. Hur stor är chansen att hon ens är vid liv?!!
Vi skulle ju hämta henne på fredag :cry:
 
Nej men usch! Hur har det gått?
Ingen katt :cry:
Vi ger det tom fre. Då har det gått två veckor sedan hon försvann.
Antingen är hon väl påkörd, lr så har någon tagit henne.

Svärföräldrarnas katt fick kattungar för 2 veckor sedan. Så lutar åt att det blir en av dem istället.
Men tanken var ju att ta emot den nu under semestern när vi har tid att ta kolla till den mer. Detta blir ju i höst istället Isf.
 
Ingen katt :cry:
Vi ger det tom fre. Då har det gått två veckor sedan hon försvann.
Antingen är hon väl påkörd, lr så har någon tagit henne.

Svärföräldrarnas katt fick kattungar för 2 veckor sedan. Så lutar åt att det blir en av dem istället.
Men tanken var ju att ta emot den nu under semestern när vi har tid att ta kolla till den mer. Detta blir ju i höst istället Isf.

Har ni kollat i alla fb-grupper om hittekatter? Har ni kollat med polisen om någon har anmält henne hittad? På blocket? På hittadjur.se?
 
Har ni kollat i alla fb-grupper om hittekatter? Har ni kollat med polisen om någon har anmält henne hittad? På blocket? På hittadjur.se?
Säljaren har iprincip gjort allt och det är polisanmält och så. Förhoppningsvis är det någon som tagit hand om henne och att hon har det bra på annat håll! Vi har iaf gett upp hoppet om att hon ska komma tillbaka. :(
 
Usch, vad tråkigt. Hon var verkligen supersöt! Hoppas att någon hittade henne, och hoppas att ni hittar en annan katt som kan förgylla er tillvaro framöver :heart
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 785
Senast: Kaching
·
Katthälsa Hej! Sålde en katt. Haft magsår kring den där katten. Han ville inte vara innekatt. Såldes till någon som verkade vara en väldig...
Svar
7
· Visningar
1 802
Senast: Sparksfly
·
Katthälsa Hej, skriver denna tråden i hopp om att få andras tankar kring min situation, kanske finns det någon som varit eller är i samma sits...
2
Svar
32
· Visningar
6 427
Senast: canine
·
Katthälsa Jag har förvisso haft katt hela min uppväxt, men en hane. Nu har jag två honor, födda augusti -17 (syskon). Det börjar bli dags att...
2
Svar
32
· Visningar
3 200
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp