Bukefalos 28 år!

Min häst avlivades akut i hagen i söndags, önskar hjälp att klara ut allt "pappersarbete"

Kitzy

Trådstartare
Just nu går jag igenom den värsta gränslösa sorgen jag någonsin behövt uppleva, jag fick det där samtalet vi hästägare fasar för, min häst dog i en enormt tragisk olycka i hagen innan ens veterinären hann fram.

Jag är i en djup chock och en gränslös sorg för att beskriva det milt, men jag måste orka klara av allt pappersarbete kring försäkring och allt, jag försöker läsa och förstå, jag har naturligtvis varit i kontakt med dom, jag ska få papper på allt som behöver skrivas på osv, det jag undrar över är lite om någon här har behövt göra detta och har någon koll på vad försäkringen brukar täcka i akutfall? Eller gäller samma som vid när man medvetet måste ta bort en häst?

Jag kan fråga folksam såklart men jag väljer ändå att höra med er här också för att vara säker på att jag inte missar något, jag litar aldrig helt på nåt försäkringsbolag.

Tacksam för hjälp och svar snarast.
 
Usch vad hemskt jag beklagar verkligen!!!

Min första tanke är har du ingen snäll släkting eller kompis som du litar på som kan hjälpa dig med allt? Det är ju trots allt lättare att sköta papperarbete när man inte själv befinner sig i chock.

En tanke jag fick är att se till att olyckan finns ordentligt dokumenterad av en veterinär.

Skickar styrkekramar!
 
Det behövs ett dödsintyg från t ex veterinär. Det bifogas skadeanmälan som du skickar in.

Vad försäkringen täcker beror på vilken försäkring du valt.
 
Det behövs ett dödsintyg från t ex veterinär. Det bifogas skadeanmälan som du skickar in.

Vad försäkringen täcker beror på vilken försäkring du valt.
Allt sånt finns enligt min stallägare som tagit hand om allt sånt.

Min häst har försäkringen ridhäst på Folksam, jag har försökt läsa mig till men hjärnan fungerar liksom inte ordentligt just nu, så det är därför jag ber om hjälp här....
 
Usch vad hemskt jag beklagar verkligen!!!

Min första tanke är har du ingen snäll släkting eller kompis som du litar på som kan hjälpa dig med allt? Det är ju trots allt lättare att sköta papperarbete när man inte själv befinner sig i chock.

En tanke jag fick är att se till att olyckan finns ordentligt dokumenterad av en veterinär.

Skickar styrkekramar!

Som tur var är så får jag så mycket hjälp jag kan få av min familj och vänner, men just den här biten måste jag ju försöka ta reda på själv på något sätt....
 
Allt sånt finns enligt min stallägare som tagit hand om allt sånt.

Min häst har försäkringen ridhäst på Folksam, jag har försökt läsa mig till men hjärnan fungerar liksom inte ordentligt just nu, så det är därför jag ber om hjälp här....
Jag vet inte vad som ingår i din försäkring, men har du liv så täcker den även olyckor.
 
@Kitzy det är inte krångligt .
En veterinär måste skriva intyg ang avlivningen och vad som skett. Sen skickar du helt enkelt in pappren.

Vad försäkringen täcker i detalj beror ju på vad du har, men har du livförsäkring täcker den akut avlivning . Detta brukar stå tydligt och rätt enkelt tillgängligt i livförsäkrings villkoren. Annars ring ditt ombud och be dem visa dig var du hittar infon ? Om du inte litar på dem ? Skulle säga att de sällan ”luras” snarare handlar det ju om att försäkringstagaren i vissa fall inte förstått försäkringen denne tecknat?

Däremot blir det ju självklart svårare för dig att ”lita” på dem om du själv inte förstår villkoren /hittar dem i text /försäkringens beskrivning/villkor.

Jag har Folksam A1 liv ridhäst, och ja - den liksom andra likvärdiga livförsäkringar täcker akut avlivning.
 
Senast ändrad:
Bas tror Jag, det står faktiskt inte vilken jag har när jag loggar in, men förstod det som att ända skillnaden var att du fick med rehab och buköppning på stor....
Oavsett om du har Bas eller Stor ingår det troligen en livförsäkring (A1/A2, beroende på vad som valts då försäkringen tecknades).
När du anmäler händelsen och skickar in vet.intyg till försäkringsbolaget kan du få utbetalt det belopp som hästen är livförsäkrad i. Beloppet borde framgå om du loggar in och tittar på dina försäkringar, annars står det på försäkringsbrevet.

Det brukar finnas en sammanställning av vad försäkringen inkluderar, som ser ut typ såhär på försäkringsbrevet:
A1 Liv/användbarhet - X tusen kronor
A2 Liv - Y tusen kronor
Vet.vård - Z tusen kronor
 
Oavsett om du har Bas eller Stor ingår det troligen en livförsäkring (A1/A2, beroende på vad som valts då försäkringen tecknades).
När du anmäler händelsen och skickar in vet.intyg till försäkringsbolaget kan du få utbetalt det belopp som hästen är livförsäkrad i. Beloppet borde framgå om du loggar in och tittar på dina försäkringar, annars står det på försäkringsbrevet.

Det brukar finnas en sammanställning av vad försäkringen inkluderar, som ser ut typ såhär på försäkringsbrevet:
A1 Liv/användbarhet - X tusen kronor
A2 Liv - Y tusen kronor
Vet.vård - Z tusen kronor

Jag har livförsäkring A1 och ridhäst stor, där ska om jag kan läsa mig till rätt rehab extra ingå, om jag läser rätt så står det att det "kan" ersätta destruktion, vad exakt innebär Det?
 
Jag har livförsäkring A1 och ridhäst stor, där ska om jag kan läsa mig till rätt rehab extra ingå, om jag läser rätt så står det att det "kan" ersätta destruktion, vad exakt innebär Det?
I Rehab Extra-delen kan du få ersättning för vissa utlägg du gjort, i försäkringsvillkoren står det att följande ersätts:
Nödslakt/destruktion med belopp upp till 5 500 kronor. För att ersättning ska betalas ut måste skadan vara ersättningsbar i gällande försäkring. Om självrisk inte tidigare avräknats under aktuell självriskperiod, dras en självrisk på 2 600 kronor. Nödslakt/destruktion ersätts vid sådan skada/sjukdom där hästen skadas/insjuknar så allvarligt att vård eller fortsatt vård enligt veterinärmedicinsk expertis inte gör att hästen kan leva vidare.

Mer exakt än så blir det nog tyvärr inte utan att du kontaktar försäkringsbolaget.
 
Jag har livförsäkring A1 och ridhäst stor, där ska om jag kan läsa mig till rätt rehab extra ingå, om jag läser rätt så står det att det "kan" ersätta destruktion, vad exakt innebär Det?

Då tolkar jag det som att veterinären ska intyga att hästen inte kunnat fortsätta leva, och då täcker försäkringen destruktionen.
 
Då tolkar jag det som att veterinären ska intyga att hästen inte kunnat fortsätta leva, och då täcker försäkringen destruktionen.
Ja om man har tur. I Ts fall borde det dock inte vara några problem. Hästen dog ju i olyckan och kunde då omöjligt leva vidare. Att man i andra fall där veterinären skrivit att hästen inte kan leva vidare med sin skada är det dock inte säkert att det täcker om en liknande om än inte lika allvarlig skada har funnits förut. Det fick jag bittert erfara för snart ett år sedan.
 
Min häst hittades död i hagen tidigare i år. Då ringde jag försäkringsbolaget (Folksam) och frågade vilka papper dom behövde ha. Det räckte med veterinärintyg samt kvitto på bortforsling och destruktion. Dom kunde jag scanna in och maila över. Fick sen ersättning rätt fort, i mitt fall för liv plus bortforsling och destruktion, minus självrisk.
 
Det här med avlivning / destruktion är nog inte helt lätt att reda i. Jag hade en mkt välförsäkrad häst där beslut om avlivning togs av vet under buköppning pga "skadans" (tarmvred) omfattning - då täckte inte försäkringen kostnaden för destruktion.
Så det enda rådet som går att ge är att du måste prata med försäkringsbolaget.
 
Min häst var också med om en riktigt oturlig olycka i hagen där han dog på stört. Det togs bilder på alltihopa som skickades till försäkringsbolaget. Jag fick ut hela livbeloppet utan problem. Ringde veterinär men hon sa att hon inte behövde komma ut.
 
Min häst fick in en pinne i buken och förblödde i princip inom 30 Min, min stallägare är jägare och fick på inrådan av veterinär skjuta honom så han slapp dö av blodförlust.

Tack för alla svar... då har jag lite att gå på, så fruktansvärt jobbigt att ta tag i allt det här, jag vill egentligen inte acceptera att min underbara häst inte finns mer....
 
Min häst fick in en pinne i buken och förblödde i princip inom 30 Min, min stallägare är jägare och fick på inrådan av veterinär skjuta honom så han slapp dö av blodförlust.

Tack för alla svar... då har jag lite att gå på, så fruktansvärt jobbigt att ta tag i allt det här, jag vill egentligen inte acceptera att min underbara häst inte finns mer....

Usch vad hemskt! Vet känslan. Min fick en pinne rakt in i huvudet i stället... "fördelen" där var ju att han dog direkt och inte behövde lida en sekund :cry:
Det är så fruktansvärt ! Kram :heart
 

Liknande trådar

N
Träning Hela historian: Köpte honom som "problemhäst" - när han kom så var han så mager att revbenen syntes med alldeles tuffsig päls och nervös...
Svar
18
· Visningar
3 780
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp