Bukefalos 28 år!

Min häst ger mig fingret

Status
Stängd för vidare inlägg.

mullah

Trådstartare
Idag var jag och tävlade med mitt femåriga sto. Även om hon är rätt hård i skallen och gärna vill ta herraväldet så är hon oftast bussig och gör sitt bästa, men idag for fan i henne, Det kändes som hon gav mig fingret hela tiden. Framridningen gick rätt hyfsat men sen inne på banan...ju mer jag drev desto segare blev hon, disträ och ofokuserad.När det var dags för mellangaloppen då hade hon retat upp mig riktigt ordentligt så jag tryckte sporrarna i sidan på henne. Hon svarade med en rejäl bakutspark så jag utgick. Efteråt såg hon sig triumferande omkring, med en min "här är det jag som bestämmer". Men vad tusan gör man i en sån här situation, nåt spö hade jag ju inte så jag kunde daska till henne, och då hade det kanske bara blivit ännu värre...Nån brunst har jag inte heller noterat.
 
Senast ändrad:
ja, det får man nog säga. Det här var vår trettonde start i och hon har tagit sju placeringar
 
Går ju att se det på två sätt.
1. Att hästen är en kärring som inte lyder din ridning.
2. Att ryttaren inte funnit den ridstil som passar hästen.

Det är lättare att försöka bli ett team än att se hästen som sin underordnade.[/QU
 
Jag fick tidigt i lära mig att om ekipaget fungerar bra och presterar är det alltid hästens förtjänst - går det sämre är det ryttarens/kuskens fel.

Även om det kan vara befogat att säga ifrån så har du missat att det är hästen som ska vilja göra bra ifrån sig. Lite som Henry Ford och de svarta bilarna.

Som någon skrev - backa lite. Umgås och hitta varandra och kom igen om ett tag.
 
Går ju att se det på två sätt.
1. Att hästen är en kärring som inte lyder din ridning.
2. Att ryttaren inte funnit den ridstil som passar hästen.

Det är lättare att försöka bli ett team än att se hästen som sin underordnade.
Jag älskar min häst över allt annat och skulle aldrig se henne som en underordnad. Jag är supernoga med att alltid berömma henne och att all inlärning ska vara positiv
 
Jag älskar min häst över allt annat och skulle aldrig se henne som en underordnad. Jag är supernoga med att alltid berömma henne och att all inlärning ska vara positiv

Jo självklart, det ifrågasätter jag inte.
Men jag hade försökt finna en annan lösning på problemet när hon tjurar ihop än fysisk bestraffning - det verkade ju inte ge önskat resultat. Jag har haft ett ponnysto som hade dagar när vi inte alls fungerade ihop och då var det lika bra att bara skritta en runda istället.
 
Jag älskar min häst över allt annat och skulle aldrig se henne som en underordnad. Jag är supernoga med att alltid berömma henne och att all inlärning ska vara positiv
Fem år - är inte gammalt! Man får räkna med att det inte är på topp alla dar, tricket, det de riktigt duktiga är bra på är att hoppa över att sätt krav sådana dagar. Men det är inte lätt, och man vill ju så gärna.
 
Jo självklart, det ifrågasätter jag inte.
Men jag hade försökt finna en annan lösning på problemet när hon tjurar ihop än fysisk bestraffning - det verkade ju inte ge önskat resultat. Jag har haft ett ponnysto som hade dagar när vi inte alls fungerade ihop och då var det lika bra att bara skritta en runda istället.
Jag får ofta kommentarer om att hon är ambitiös och positiv till arbete, men just idag visade hon en helt annan sida och när man är på tävling så är det ju bara att rida på.
 
Kan informera dig om att Tonto har häst sedan länge tillbaka. Och har sund syn på hästar.
Jo men om hästen inte svarar för framåtdrivande skänkel så måste du kicka till den hårdare med skänkel eller lägga på spö, fatta att det inte handlar om att misshandla hästen.
 
Jag får ofta kommentarer om att hon är ambitiös och positiv till arbete, men just idag visade hon en helt annan sida och när man är på tävling så är det ju bara att rida på.

Fick ni ut något av att starta? Hästen är ung, jag hade på sin höjd gått in i och hoppat ett par språng och sedan avbrutit. Men om hästen inte går fram ordentligt på framridningen, dålig känsla och inte är med mig så hade jag strukit mig och åkt hem.

Jag gör likadant med min unghund, stryker mig om det inte känns som att vi kommer få ut något av starten. Hellre det än att hon börjar tappa suget.
 
Jo men om hästen inte svarar för framåtdrivande skänkel så måste du kicka till den hårdare med skänkel eller lägga på spö, fatta att det inte handlar om att misshandla hästen.
Nja - kanske för stunden ja. Men är det ett återkommande problem blir det bakvänt. Vad gör att den är seg. Eller kan det sega vändas till något positivt. Få fart på en häst går alltid, men att få en häst att lära sig ta det lugnt är svårare, mycket svårare. En så ung häst hade jag varit rädd om det, går segt visst, så länge det går framåt så.
Tänker att du kanske blir otydlig om riktningen när du tänker för mycket framåt så det inte är seghet utan tveksamhet. Så att säga en enda lång halvhallt. I det läget blir minsta liten förändring av dig dessutom en bekräftelse för hästen att tex svänga av eller stanna, kanske matte ville det , samma som jag.
 
Jo men om hästen inte svarar för framåtdrivande skänkel så måste du kicka till den hårdare med skänkel eller lägga på spö, fatta att det inte handlar om att misshandla hästen.

Fast det kändes ju inte direkt som en produktiv lösning efter som att hästen inte svarade på hjälpen.

På tävling vill jag inte behöva utbilda hästen, det ska vara gjort hemma. Sen med en unghäst går det såklart inte klockrent för de är under utbildning. Men den ska ha förutsättningarna för att lyckas. Placering är inte det viktiga utan att hästen går stadigt.

Sen tycker jag att det är ett konstigt sätt att se på situationen att hästen skulle känna triumf över att du avbröt.
 
Senast ändrad:
Själv tycker jag det är svår att lära känna vad varje häst behöver för att prestera på sin topp under tävling, både när det handlar om dagarna innan och på plats.

Vet en häst som gick bäst om den blev riden i skogen dag 3 och 2 innan tävling och bara skrittade innan och en annan gick som bäst när den gått ett riktigt håret pass på banan dagen innan och sedan finns det en hel drös med varianter till.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp