Bukefalos 28 år!

Min häst ger mig fingret

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fick ni ut något av att starta? Hästen är ung, jag hade på sin höjd gått in i och hoppat ett par språng och sedan avbrutit. Men om hästen inte går fram ordentligt på framridningen, dålig känsla och inte är med mig så hade jag strukit mig och åkt hem.

Jag gör likadant med min unghund, stryker mig om det inte känns som att vi kommer få ut något av starten. Hellre det än att hon börjar tappa suget.
men facit hand skulle jag gjort det men så dålig tyckte jag inte att hon var på framridningen. Men visst, det är en ung häst och jag har nog varit lite bortskämd med att hon för det mesta tuffat på.
 
Fast det kändes ju inte direkt som en produktiv lösning efter som att hästen inte svarade på hjälpen.

På tävling vill jag inte behöva utbilda hästen, det ska vara gjort hemma. Sen med en unghäst går det såklart inte klockrent för de är under utbildning.

Sen tycker jag att det är ett konstigt sätt att se på situationen att hästen skulle känna triumf över att du avbröt.
Ja, alltså det sista där var ju kanske lite skämtsamt,men hon kan verkligen se sån ut,
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Jo men om hästen inte svarar för framåtdrivande skänkel så måste du kicka till den hårdare med skänkel eller lägga på spö, fatta att det inte handlar om att misshandla hästen.
Fast nää. Hästen är fem år gammal, kommer ni in på banan och den känns seg och inte svarar på skänkeln då kan man avbryta. Alla har dåliga dagar både människor och djur, och att då ta till på spö och dänga till med sporrar är som att vi ska banka på dig med en pinne när du har huvudvärk och vill ta det lugnt en dag.

Ni har en hel karriär kvar framför er, ta ett steg tillbaka och sänk kraven lite ett par dagar/ veckor framöver så du inte sitter där med en häst som tappat suget helt.
 
Det är så himla intressant! Att det är sådan skillnad i synsätt på hur man hantera häst vs hund. Jag tänker ofta på det. Köper helt att ett halvt ton ej uppfostrad häst kan bli farlig men jag tänker mer på ridningen o utbildningen av en häst.

När man använder sparkar och spö för att utbilda hästen så är man helt fel ute.

I nödsituation - om en häst håller på att gå över för att den reser sig eller för att den håller på att sticka ut på en väg, ja då är det bättre att sparka och använda spö för att hindra hästen från att ha ihjäl sig själv/sin ryttare.

Jag har också sparkat en hund när den anföll min hund och höll på att ha ihjäl min hund. Men inte fasiken slår jag min hund för att han inte vill komma när jag ropar eller sparkar honom när han inte vill sitta tillräckligt fort.
 
Fast nää. Hästen är fem år gammal, kommer ni in på banan och den känns seg och inte svarar på skänkeln då kan man avbryta. Alla har dåliga dagar både människor och djur, och att då ta till på spö och dänga till med sporrar är som att vi ska banka på dig med en pinne när du har huvudvärk och vill ta det lugnt en dag.

Ni har en hel karriär kvar framför er, ta ett steg tillbaka och sänk kraven lite ett par dagar/ veckor framöver så du inte sitter där med en häst som tappat suget helt.
tack, har väl blivit lite bortskämt med att hon för det mesta tuffat på.
 
Nej, din häst kan inte ge dig nåt finger, därför att det är en häst. Hästar är överlag super-schyssta och ställer upp på alla våra knäppa ideér i ur och skur.
Ibland så säger de ifrån, inget mer med det.
Du har haft en dålig tävling, gå hem, träna, gör om gör rätt. Men skyll inte på hästen.
 
Jag kan erkänna att jag kan ge hård skänkel/spark om jag känner att hästen inte lyssnar trots upprepade påminnelser.Jag rider inte med sporrar men alltid spö.Jag vill inte sitta o smådriva hela tiden men ibland behövs vissa hästar väckas och jag tar hellre i lite i en gång.Men klart att om det inte hjälper får undersöka eller hotta annan väg ;)
 
Jag kan erkänna att jag kan ge hård skänkel/spark om jag känner att hästen inte lyssnar trots upprepade påminnelser.Jag rider inte med sporrar men alltid spö.Jag vill inte sitta o smådriva hela tiden men ibland behövs vissa hästar väckas och jag tar hellre i lite i en gång.Men klart att om det inte hjälper får undersöka eller hotta annan väg ;)

Kanske bättre att hitta en annan väg och undersöka vad som är fel innan du sparkar hästen för att den inte lyssnar?
 
O drevet gick för att någon var ärlig o berätta om sin upplevelse o lösning av upplevelsen.
Schysst? Nä.

Hur som haver. TS, jag tänker så här. Du behöver inte outa vad ni gör men jag tänker att kanske kan ni behöva bryta mönster. Göra något annat. Inte bara rida utan löshoppa, tömköra, WE, ut o bara galoppera, etc. Göra något helt annat ett tag. Röra runt i grytan. Kan ju också vara så att hästen har ont i kroppen på något ställe o behöver antingen kollas upp eller ha en viloperiod. Men tänker att du ser hästen o vi på forum har ju eg. inte en susning.
 
Senast ändrad:
@mullah Jag förstår dig, jag har själv haft ett sto som var stenhård i skallen och ville bestämma allt, dock efter att jag sa till på skarpen en gång och sen blev vi vänner och slappnade av i mitt sällskap men var en bitch med alla andra, otroligt tröttsamt.

Ibland får dom dåliga dagar som människor, kanske hade hon träningsvärk, brunst eller bara allmänt tjurig den dagen.
Om hon är på bra humör dagar efter skulle jag inte oroa mig, inget ont eller dplig utrustning eller dålig ridning från din sida.
Om det är förstå gången hon protesterar och sen inte igen så är det nog lugnt, Men oroar du dig kan du ju alltid ta ut distrikt som kan känna igenom henne.
Kanske var det en snygg hingst på tävlingen:angel:

Eftersom min pålla var hård så ser jag absolut inte daska till med spö eller sporrar som något hemskt och djurplågeri. Det är bättre med EN hård gång än att sitta och nöta och nöta hela ritten, spyr på sånt.

*Läste inte hela tråden*
 
O drevet gick för att någon var ärlig o berätta om sin upplevelse o lösning av upplevelsen.
Schysst? Nä.

Hur som haver. TS, jag tänker så här. Du behöver inte outa vad ni gör men jag tänker att kanske kan ni behöva bryta mönster. Göra något annat. Inte bara rida utan löshoppa, tömköra, WE, ut o bara galoppera, etc. Göra något helt annat ett tag. Röra runt i grytan. Kan ju också vara så att hästen har ont i kroppen på något ställe o behöver antingen kollas upp eller ha en viloperiod. Men tänker att du ser hästen o vi på forum har ju eg. inte en susning.

Alltså detta om drev när det handlar om djur som bli missförstådda och illa behandlade av sin ägare, jag är så trött på det :mad:

Jag kan säga att jag själv har haft så jävla dåligt samvete för vad jag gjort mot min egen häst i många år bara för att ingen sagt något. Det TS beskriver är så normaliserat i hästhanteringen att det är så "alla" gör. Jag likadant (och fortfarande, verkligen inte guds bästa barn) och det är så tragiskt att ingen gav mig den där feta sparken i arslet rent ut sagt att jag vaknade upp tidigare. Det är jag nästan mer beklämd över än att jag själv inte fattade. Det är så många med mer kunskap än mig som borde sagt åt mig för hästens skull, jag tycker vi ALLA har den skyldigheten när det gäller djur. Hellre en kommentar för mycket än en för lite tycker jag. Men jag är medveten om att alla inte tycker så :)
 
Som andra sa, ändra träningen. Tränar du mycket? Kanske ta en hel paus ett tag och rida skogen, tömköra, promenera i grimskaft. Det kanske inte är vad du vill men kanske vad hästen behöver.
 
Alltså detta om drev när det handlar om djur som bli missförstådda och illa behandlade av sin ägare, jag är så trött på det :mad:

Jag kan säga att jag själv har haft så jävla dåligt samvete för vad jag gjort mot min egen häst i många år bara för att ingen sagt något. Det TS beskriver är så normaliserat i hästhanteringen att det är så "alla" gör. Jag likadant (och fortfarande, verkligen inte guds bästa barn) och det är så tragiskt att ingen gav mig den där feta sparken i arslet rent ut sagt att jag vaknade upp tidigare. Det är jag nästan mer beklämd över än att jag själv inte fattade. Det är så många med mer kunskap än mig som borde sagt åt mig för hästens skull, jag tycker vi ALLA har den skyldigheten när det gäller djur. Hellre en kommentar för mycket än en för lite tycker jag. Men jag är medveten om att alla inte tycker så :)

Så du utgår fran att TS misshandlar sin häst bara för att hon sa att hon klämde till med sporrarna?
Jag mår också sjukt dåligt när jag måste ta i, het häst springande mot stor väg tex hästen lyssnar inte. Då måste man ta i.
När jag var mindra red jag en het ponny och höll skit hårt, ingen sa något och hästen hållde på att flippa. Då sa någon att nej håll inte så hprt istallet gör såhär för det svarar hästen bättre på och jag mår fortfarande dåligt för den stackars ponnyn.
Dock när mitt över heta sto skulle springa rätt över mig i hagen och jag drämmde till henne i bröstet, nej det mår jag inte dåligt över, jag klarade mig utan skador hästen klarade sig utan några psykiska men. Efter det hade hon respekt för mig på en hälsosam nivå.
Nu är det ju förstås inte det som det handlar om. Men hellre ta i en hård gång än sitta och nöta.

Ingen av oss var på plats, det TS tycker är hårt kan vara en vanlig skänkel för andra.

Varför inte utgå från att TS är en välvillig människa som inte misshandlar sin häst?
 
Så du utgår fran att TS misshandlar sin häst bara för att hon sa att hon klämde till med sporrarna?
Jag mår också sjukt dåligt när jag måste ta i, het häst springande mot stor väg tex hästen lyssnar inte. Då måste man ta i.
När jag var mindra red jag en het ponny och höll skit hårt, ingen sa något och hästen hållde på att flippa. Då sa någon att nej håll inte så hprt istallet gör såhär för det svarar hästen bättre på och jag mår fortfarande dåligt för den stackars ponnyn.
Dock när mitt över heta sto skulle springa rätt över mig i hagen och jag drämmde till henne i bröstet, nej det mår jag inte dåligt över, jag klarade mig utan skador hästen klarade sig utan några psykiska men. Efter det hade hon respekt för mig på en hälsosam nivå.
Nu är det ju förstås inte det som det handlar om. Men hellre ta i en hård gång än sitta och nöta.

Ingen av oss var på plats, det TS tycker är hårt kan vara en vanlig skänkel för andra.

Varför inte utgå från att TS är en välvillig människa som inte misshandlar sin häst?

Det är skillnad på att "utbilda" sin häst med sparkar och slag och på att ta till sparkar och slag för att rädda livet på sig eller hästen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • När den sista dagen kommer ...
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hingstar som dött, 2024.
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp