Bukefalos 28 år!

Min häst ger mig fingret

Status
Stängd för vidare inlägg.
O drevet gick för att någon var ärlig o berätta om sin upplevelse o lösning av upplevelsen.
Schysst? Nä.

Hur som haver. TS, jag tänker så här. Du behöver inte outa vad ni gör men jag tänker att kanske kan ni behöva bryta mönster. Göra något annat. Inte bara rida utan löshoppa, tömköra, WE, ut o bara galoppera, etc. Göra något helt annat ett tag. Röra runt i grytan. Kan ju också vara så att hästen har ont i kroppen på något ställe o behöver antingen kollas upp eller ha en viloperiod. Men tänker att du ser hästen o vi på forum har ju eg. inte en susning.

Bara vara tillsammans är något som är lätt att missa. Gosa, sitt i hagen och läs en bok eller vad som - sitt och dröm en stund hos hästen. Skapar mer band än man kan ana.
 
Om hästen är tjurig och inte vill lyssna, går emot och är allmänt jobbig, vad ska man göra då sitta och bara nöta med en lätt skänkel som hästen skiter i? Typ Snälla litte hästen gör inte så mamma tycker inte om det?
Eller är det bättre att säga Nej. Så gör vi inte, lyssna.
 
Tycker du att man ska sparka hundar eller katter som inte lyssnar med?

Vad gör en annan häst när den säger till en annan vad som inte är ok, sparkar och biter. Hästar går inte sönder om du måste ta i. En häst väger mycker mer än vad jag gör så vad jag tycker är ett hårt slag med handen tycker den är typ Ojdå ville du nåt?

Gör jag det med en hund eller katt lär den få ont. Det går ju inte att jämföra.
 
Tycker du att man ska sparka hundar eller katter som inte lyssnar med?
En katt utbildar jag inte, två en hund ska jag inte lära gå fram för skänkel så drt blir lite svårt och jämföra.Men tex en stor hund som hoppar upp på mig trots jag sagt nä flertalet gånger till osv kan jag höja mitt ben så knäet tar i hundens mage det är väl möjligen det men annars tycker jag jämförelsen är svår att görs för vi använder ju liksom inte benen när vi utbildar en hund
 
Om hästen är tjurig och inte vill lyssna, går emot och är allmänt jobbig, vad ska man göra då sitta och bara nöta med en lätt skänkel som hästen skiter i? Typ Snälla litte hästen gör inte så mamma tycker inte om det?
Eller är det bättre att säga Nej. Så gör vi inte, lyssna.

Då skulle jag ta reda på varför hästen går emot istället för att sparka på den.
 
Så gör jag med, höjer ben när hunden hoppar.

Men som jag sa, det går inte att jämföra hundar, katter och hästar.

En katt utbildar jag inte, två en hund ska jag inte lära gå fram för skänkel så drt blir lite svårt och jämföra.Men tex en stor hund som hoppar upp på mig trots jag sagt nä flertalet gånger till osv kan jag höja mitt ben så knäet tar i hundens mage det är väl möjligen det men annars tycker jag jämförelsen är svår att görs för vi använder ju liksom inte benen när vi utbildar en hund
 
Om en katt biter mig i handen när den ligger famnen och inte vill sluta med det så har jag ibland stoppan in baktassen i munnen. Biter de då gör det ont, fast jag får skulden. Hjälper det inte så får de stanna på golvet.
Det händer att jag säger ifrån till hästarna, men jag undviker det om det går. Bättre tidigare än senare om man ändå tror att man behöver. Den biten är intressant men ot.

Men - här frågar Ts om att komma runt det - varför inte bara komma med rimliga förslag och idéer på att inte hamna där igen.
Det som varit har varit och det är vägen framåt som är intressant och som efterfrågas - just för att, som jag uppfattar det, inte Ts vill använda starkare hjälp än nödvändigt.
 
En katt utbildar jag inte, två en hund ska jag inte lära gå fram för skänkel så drt blir lite svårt och jämföra.Men tex en stor hund som hoppar upp på mig trots jag sagt nä flertalet gånger till osv kan jag höja mitt ben så knäet tar i hundens mage det är väl möjligen det men annars tycker jag jämförelsen är svår att görs för vi använder ju liksom inte benen när vi utbildar en hund

Nja. Man kan använda benen för att utbilda en hund. Det beror på vad man lär den.

Jag skulle inte vilja att min häst ska behöva bli sparkad till lydnad. Det räcker gott och väl att lägga till skänken och lätta i handen om man har gjort grundarbetet på rätt vis.
 
Vad gör en annan häst när den säger till en annan vad som inte är ok, sparkar och biter. Hästar går inte sönder om du måste ta i. En häst väger mycker mer än vad jag gör så vad jag tycker är ett hårt slag med handen tycker den är typ Ojdå ville du nåt?

Gör jag det med en hund eller katt lär den få ont. Det går ju inte att jämföra.

Och hundar bits när de inte vill men det är bevisat att människor inte kan prata med hundar på hundspråk. Samma sak med hästar, En häst är tillräckligt smart för att veta att en människa inte är en häst. En hund går inte heller sönder för att man tar i, Men vill du ärligt talat kommunicera med ditt djur genom våld?

Det låter ju helt sjukt.
 
Då skulle jag ta reda på varför hästen går emot istället för att sparka på den.

Okej, du har en häst som springer emot E4:an i hiskelig fart, du kan inte få stopp. Dags att ringa vetrinär, equiteraput, massör och hästviskare innan du hamnar på vögen med hästen. Det funkar inte.
Du måste ta i hårt så att ingen allvarlig olycka händer.

Hästar kan sura dom med och inte vilja vara med på noterna någon dag. Kanske har du bara haft hästar som går med på vadsomhelst närsomhelst som helt tappat livsgnistan.

Jag tar hellre i med problem innan jag är på väg mot E4:an med en stickande häst.

Jag förespråkar inte håll i och sparka men ingen ska tro att man aldrig någonsin måste säga Hörrudu lyssna på mig!

I TS fall: Om det är en engångs företeelse att hästen betett sig dåligt, inga problem. Om hästen visar igen och igen att något är fel. Då letar man fel och tar ut vet, tandläkare och kollar utrustning samt sin egen ridning.
 
Nja. Man kan använda benen för att utbilda en hund. Det beror på vad man lär den.

Jag skulle inte vilja att min häst ska behöva bli sparkad till lydnad. Det räcker gott och väl att lägga till skänken och lätta i handen om man har gjort grundarbetet på rätt vis.
Ja om du i grunden har en framåt häst ;)
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Klart det gör. Slag och sparkar är inte ok bara för att det är ett större djur.

Okej en katt som får nog av en annan katt och börjar klösa och fräsa för att söga till den att Gå! Jag är trött på dig, annars smäller det!
Ska jag då klösa och fräsa åt min katt som jag är x6 gånger större än? Den skulle ju bli skadad. Det funkar inte som argument.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
En häst som inte går fram, ja vad göra? Självklart kollar man upp hästen. Inte sätter man några sporrar i sidorna eller piskar till hästen. En häst varken tjurar, jävlas eller pekar finger. Den säger till när något inte är bra och lyssnar ingen så tar hen till det hen kan, trappar upp och tillslut kan det bli farligt. En häst som rusar mot E4;an har skrikit länge och ingen har lyssnat. Jag fattar inte varför vissa människor tycker att hästen ska lyssna på dem när de inte lyssnar på hästen? Att skapa ett band med sin häst, att lära sig att lyssna och förstå hästen gör att hästen slipper skrika för då ser man de små signalerna och man inser att något är fel innan det går för långt. Vi är skyldiga hästen att lyssna, annars har vi förbrukat vår rätt till det privilegie det är att umgås med hästarna. Hästar vill leva i harmoni och de är vänliga nog att bjuda in oss till vänskap och gemenskap men då gäller det också att vi inte missbrukar det förtroende som hästen ger oss utan att vi umgås med dem i harmoni.
 
Okej, du har en häst som springer emot E4:an i hiskelig fart, du kan inte få stopp. Dags att ringa vetrinär, equiteraput, massör och hästviskare innan du hamnar på vögen med hästen. Det funkar inte.
Du måste ta i hårt så att ingen allvarlig olycka händer.

Hästar kan sura dom med och inte vilja vara med på noterna någon dag. Kanske har du bara haft hästar som går med på vadsomhelst närsomhelst som helt tappat livsgnistan.

Jag tar hellre i med problem innan jag är på väg mot E4:an med en stickande häst.

Jag förespråkar inte håll i och sparka men ingen ska tro att man aldrig någonsin måste säga Hörrudu lyssna på mig!

I TS fall: Om det är en engångs företeelse att hästen betett sig dåligt, inga problem. Om hästen visar igen och igen att något är fel. Då letar man fel och tar ut vet, tandläkare och kollar utrustning samt sin egen ridning.
Situationen som beskrivs i TS handlade inte om en häst i sken mot en högtrafikerad motorväg.
 
Nja. Man kan använda benen för att utbilda en hund. Det beror på vad man lär den.

Jag skulle inte vilja att min häst ska behöva bli sparkad till lydnad. Det räcker gott och väl att lägga till skänken och lätta i handen om man har gjort grundarbetet på rätt vis.

Hu för hästar som ökar bara man lättar på handen! (i arbete i skogen). Det beror på vad man lärt dem.

Vad gör man där och då - det var det som frågades. Istället för att gå på med sporrar tex. ge exempel på nån idé till alternativ. Hur får man hästen att vilja gå framåt istället.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp