Min häst hatar det nya kraftfodret!

J

joneya

Prövade idag att ge min häst Ört-musli (från Eggersmann). Det var INGEN hit alls. En annan häst i stallet åt det med glädje, men inte min.

Finns det en chans att han kommer han att börja äta det efter ett tag? (troligen inte, eftersom han får massor med grovfoder så är det inte direkt "ät eller svält").

Kan man på något vis vänja hästen så att de till slut äter det? (t.ex. blanda ner det i betfor eller något, och minska betformängden allt eftersom han börjar äta det "äckliga").

Tacksam för lite tips (alternativt en psynsk person som kan förklara varför min häst hatar det nya fodret; han har säkerligen en väldigt bra anledning :crazy: ).

M.v.h. från Joneya
 
blanda ner betfor och godis,de hade funkat men min iaf...

men ponnyn jag hade innan gick inte lura...hoppas de går ner iaf
 
Jag anvä'nder mycket ur det sortimentet...det enda jag märkt är att hästar som inte är vana att äta musli kan tycka att "konsistensen" är konstig i början...annars har jag inte haft nån som INTE gillat spec örtmuslin.....
 
Jag ska se om han ätit upp det över natten i alla fall. Första gången han fick det igår, och då lämnade han så gott som allt och började pillra med höet istället.
Prövade hans vanliga foder (Edel) och även Fibergi (fibergi har han inte ätit förut heller), och detta slank ner, så äter gör han, bara inte ört-muslin. Han nosade och ratade det, om han råkade få lite i munnen stod han och spottade ett tag. Men det kan hända att han alltid stått på ren havre, betfor eller pelleterat, och då kanske det blir väldigt konstigt med så många okända fodermedel helt plötsligt (eggersmann innehåller ju så många sorter i en och samma påse). Han kanske har stått och filosoferat över maten inatt :D (har en väldigt fundersam och filosofisk häst)
 
Jag har "hört" om hästar som inte gillar foder med mycket örter i. Det kanske luktar för starkt? Kan du prova att ge Classic istället? (om du har tillgång till det) Det har ju nästan exakt samma sammansättning (en MJ/smb rp-kvot på 6,5).

Lycka till!
/Majola
 
Skulle egentligen ha prövat Struktur Equichamp, men eftersom jag inte hade råd just då så vände jag mig till nummer 2 på min lista (Equichamp kostade 280:-/säcken).

Jag var väldigt nyfiken på örterna i det, just därför jag valde Örtmusli som andra alternativ.
 
Oj, vad dyrt! :eek: Jag har ju funderat på det till min häst, men det var ju helt sjukt dyrt. Vad blir det, 14 kr kilot?

Har du något pris på seniormüslin? :angel:
 
Ingen aning. Men jag tror equichamp är mera "special" än de andra i alla fall. Ört-muslin kostade mig 210:-
 
Första dygnet min pålle fick kraftfoder igen efter sommarbetet åt han det inte alls. En dag senare så åt han det med stor glädje! Kan kanske bara vara att han inte har ätit det förut? Vänta ngn dag och se. :)
 
Som sagt kan man leda hästen till vattnet men inte tvinga den dricka.

du lär ju märka om han "vänjer sej" och börjar äta det. annars är ju ett tips att hälla "betforvatten" över eller nått annat gotta så han fattar att det går att äta.
 
Jo, vi märker ju. Fast meningen vad ju att han skulle gilla maten. Han behöver inte kraftfoder egenligen, det är mest för att han ska ha något i krubban som han ska få något. Om han inte gillar det kommer han ju inte att bli glad över att få något i krubban
 

Liknande trådar

Foder & Strö Vad skulle man kunna ge för fodersorter istället för ovan nämnda müsli? Jag är inget fan av färdigfoder utan vill kunna finjustera...
Svar
2
· Visningar
824
Senast: Equilina
·
Träning Plockat från tråden om favoritfilmer på Dressyrgnägg Flash frågar ang heike Kemmers ritt i küren Aaachen Nej det är inte det jag...
15 16 17
Svar
320
· Visningar
18 837
Senast: flashlight
·
T
Träning Jag har ett varmblodsto på 10 år som jag har haft sedan januari i år. Då hon kom till oss så hade vi henne i ett litet stall...
Svar
12
· Visningar
1 608
Senast: Elviramax
·
Foder & Strö Mitt ena fullblods sto har inget intresse/aptit på grovfoder och är ständigt tunn över revbenen, inte mager men tunn, i övrigt är hon...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: QuickStar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp