Bukefalos 28 år!

Istället för Salsa HavrefriMix?

Equilina

Trådstartare
Vad skulle man kunna ge för fodersorter istället för ovan nämnda müsli?

Jag är inget fan av färdigfoder utan vill kunna finjustera mer, nu har jag fått en häst i stallet som tidigare fått denna müsli + lite (5 dl torr) betfor samt ensilage. Enligt tidigare ägare kan hon inte äta havre, "hon blir lite väl pigg då".
Mina egna hästar får betfor, sojapellets, havre kompleterat med mineral- och vitamintillskott.
Jag har börjat vänja in den nya hästen på soja eftersom hon är tunn/lite bukig med svag överlinje, så nu får hon betfor, müsli och soja.

Vad kan jag ge för att byta ut müslin helt?

Den innehåller mest korn (40%) och majs (31%). Korn kan jag ju lätt ge, men kan jag, ihop med sojan och tillskotten, ersätta müslin med det?
Vad innehåller majsen?

Hon får också väldigt mycket mer grovfoder hos mig, nästa lika mycket hö som hon tidigare fick ensilage.

Hilfe, bitte! :D
 
Sv: Istället för Salsa HavrefriMix?

Salsan innehåller 12MJ o 70g smbrp. Men eftersom det inte är samma grovfoder så behöver du inte tänka så mycket på det.

Kör på korn, soja, betfor, mineraler o ev olja.
Sätt ihop så det passar med grovfodret.
// Linda
 
Sv: Istället för Salsa HavrefriMix?

Nej, precis det är ju inte samma "grundförutsättningar".

Skönt att få mina funderingar bekräftade, tackar!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Behöver lite hjälp med tips om vad jag kan ge min Donna för något. Hon har extremt mycket nerver, allt som hörs men inte syns är...
Svar
17
· Visningar
2 623
Senast: Iliaca
·
Foder & Strö Jag behöver ha ett energifoder till min häst då jag tror att det är det som saknas för att bygga muskler. Jag har en analys på det...
2
Svar
21
· Visningar
4 071
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö Jag har en kär vän som är något av en självutnämnd hästexpert, so far so good, vem är inte det då och då om vi ska vara ärliga. Hon...
2
Svar
39
· Visningar
3 276
Senast: bigganl
·
Foder & Strö Måste hitta någon lösning på min hästs karledsproblem, skavkänsliga hud och svårläkta sår. Hon har haft knutor i huden och sår i...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
9 536
Senast: Natasja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp