Bukefalos 28 år!

min häst ser spöken och blir 'rädd' finns det...

A

alaila

några tips på övningar som är bra för att få hästen att inte överreagera då den tycker att något är farligt - trots att det egentligen inte är det. Och finns det bra tips på övningar som man kan använda sig av för att få den 'spända' hästen att slappna av då han redan har sett (och ibland reagerat) på det farliga. :confused:
Flera tips mottages tacksamt - både konkreta och bra böcker och filmer.
 
Sv: min häst ser spöken och blir 'rädd' finns det...

En viktig grej e ju att ryttaren ska vara lugn! Och inte göra en stor grej av det!
Låtsas som att det regnar.. E det ett hörn i ett ridhus tex, Lägg dig på en volt och trava på tills pållen slappnar av.

Sen beror det väl på om det är en ung häst???
Och vad den e rädd för?!

Gå fram och titta på det farliga och visa att det inte är farligt!
 
Sv: min häst ser spöken och blir 'rädd' finns det...

Jag har en medryttarhäst som är precis likadan. Buskar, bäckar, fåglar, blad.. ja allt kan han rycka till för. I början ryckte jag också till och fick halvt en hjärtattack när han hoppade till. Men när jag började slappna av, som ovan skrev, så har det blivit annorlunda. Visst, han hoppar till ibland.. Men så länge jag håller om med skänkeln, pratar lugnt med honom och låtsas som inget hänt när han hoppat till så lugnar han sig väldigt fort. Få hästen att gå fram relativt fort, fast självklart lugnt och sansat, efter att han hoppat till så han lär sig att koppla av efter monstren.

Så ja, bästa tipsen jag kan ge är som den som skrev förut: Håll om med skänklarna, behåll lugnet, prata lugnt och rör dig stilla och driv fram honom så han lär sig att lita på dig när du talar om för honom att det inte är någon fara! :)
 
Sv: min häst ser spöken och blir 'rädd' finns det...

Jag red ett tag ett sto som uppförde sig likadant. Så fort nånting ändrades, t.ex. öppen ridhusdörr och folk som gick förbi, så ville hon inte gå förbi där. Eftersom jag visste att hon skulle skygga just där gjorde jag som så att jag gav henne lite extra stöd i handen och drev på. Detta gjorde att hon koncentrerade sig på arbetet istället och jag fick en jäkla bakbensaktivitet på köpet :D
 
Sv: min häst ser spöken och blir 'rädd' finns det...

Ja - det finns massor du kan göra både i förebyggande syfte men också när det börjar krisa till sig. De råd du redan fått om att själv kunna slappna av i en sådan situation är jättbra.

Ofta när vi är ute och rider så överraskas vi av sådant vi inte har så stor kontoll över t.ex. en vindpust, en rörelse eller ett ljud. Då är det väldigt lätt att själv bli lika överraskad som hästen och få hjärtat i halsgropen som någon redan påpekat.

Om du istället tränar förebyggande så är i alla fall en av er (du) förberedd på vad som kommer. Då kan du lättare behålla ditt lugn och föregå med gott exempel. Om du tänker lite på hur polisen tränar sina hästar eller hur man brukar göra inom NH/western-världen så kan du säkert få lite inspiration.

Bok- & filmtips:

"Hästar med problem" av/med Ellen Ofstad
"Videon om horsemanship" av/med Lisbeth Johnson

"Problem Solving" av Marty Marten (end engelska)
"Troubleshooting" av John Lyons (end engelska)
"Dansa med hästar" av Klaus ferdinand Hempfling (han ger egentligen inte tips på konkreta övningar utan förmedlar mer ett förhållningssätt som ska ge en sund relation mellan människa och häst - väl så viktigt om du frågar mig!)

Ju mer "farliga" och "konstiga" saker hästen vänjer sig vid - och ju mer förtroende hästen får för dig - desto mer självförtroende får den och den kan slappna av mer ute i världen.

Lycka till!
 
Sv: min häst ser spöken och blir 'rädd' finns det...

Orsaken till att hästen gör som den gör, dvs tittar efter spöken, är att den är högre i rang än dig. I och med det så är det helt enkelt hästens uppgift att hålla utkik efter faror och varna och rädda dig.

Du behöver alltså bygga ett ledarskap där du ser till att bli högre i rang än hästen.

Lite enkelt kan man förklara det så att när du är högre i rang än hästen, så litar den på att du håller utkik efter faror och varnar hästen vid fara, i och med det så kan hästen slappna av och blir lugn och trevlig att rida.

Försök hitta någon i din närhet som kan hjälpa dig med detta.
Lycka till!
 
Sv: min häst ser spöken och blir 'rädd' finns det...

hade en häst som blev rädd för stenar, sin egen skugga, blad, buskar allt när vi var ute och red. Det jag gjorde då var att sjunga och berätta historer för henne. Istället för att skritta när vi red ut så travade jag mesta delen för att hon inte skullekunna stanna och backa och börja trixa. Det gick inte att göra nedsittning eller ens lättridning ute på slingan för hon hoppae från sida till sida så det enda var att korta stigbyglarna 4 hål och stå i lätt sits. Efter ungefär halva slingan så lungnade hon ner sig och började suga på bettet istället för att gå och kolla på allt och vara sten hård och med ådrorna på utsidan..

Men det jag har märkt också är att om jag är med en häst som börjar titta på någonting så blir jag väldigt nervös och stel, och det gör hästen stelare. så det gälle mycket att slappna av, få hästen att tänka på annat, dom är ju ganska lättlurade och dumma på det sättet.

Jag var på horseshow i gbg på mässan och där fanns det ett svensk företag som sålde nått fodertillskott som lungnade ner extremt strirriga hästar. kanske nått som man kan kolla upp om det verkligen är så där extremt.
 
Sv: min häst ser spöken och blir 'rädd' finns det...

Tack!
Jag tror att du har hittat den springande punkten här!
Vi arbetar med ledarskap och det går sakta men säkert framåt -problemet är att hästen är uppstallad på ridskola och då blir han hanterad av många. De regler jag försöker att sätt upp för honom gäller inte alltid och då blir det svårare att befästa dem. Har du några goda tips på bra ledarskapsövningar eller på bra sidor där man kan läsa om sådana.

Tack!:)
 
Sv: min häst ser spöken och blir 'rädd' finns det...

Tack!
Jag ska se om jag får tag på några av de bok och video-tips som jag fick av dig.
Kram:)
 

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
1 568
Senast: Askur2017
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 448
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 208
Senast: AbCdE
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 950
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp