Min Hösilageanalys

herakenen

Trådstartare
Hej! Finns det nån kunnig som vill tolka denna analysen lite? Jag räknar med att ge ca 25kg per dag till min varmblodsvallack på 15 år.

Ts 39%
Råprotein 158 g/kilo TS
Smb.protein häst 46 g/kg vara
Energi till häst 4.3 MJ/kg vara

Ska man se det som att varje kilo Hösilage jag ger, alltså inte TS, innehåller 46g smb.protein?

Tacksam för all hjälp
 
Hej! Finns det nån kunnig som vill tolka denna analysen lite? Jag räknar med att ge ca 25kg per dag till min varmblodsvallack på 15 år.

Ts 39%
Råprotein 158 g/kilo TS
Smb.protein häst 46 g/kg vara
Energi till häst 4.3 MJ/kg vara

Ska man se det som att varje kilo Hösilage jag ger, alltså inte TS, innehåller 46g smb.protein?

Tacksam för all hjälp


Japp 1 kg av ditt grovfoder innehåller 46g smrp och 4,3 MJ
 
Beror ju helt på vad du har för häst men kvoten ligger på 10 ca och då nästan enbart med protein. Jag hade varit lycklig.

Är två varmblodstravare som ska äta det, varken tjocka eller smala, men den ena faller ur något på våren. Är det bättre med en hög "proteinkvot" än energi? Förstår ju att det beror på häst, men vad har du för häst som hade blivit lycklig av detta? ;) är ju rätt blött, men de får fri tillgång på det.
 
min här en normal-svårfödd valack på 175 cm som kräver mkt grovfoder. Rids 6 dgr i veckan blandad ridning. Allt beror ju på om man har en lättfödd eller svårfödd häst. Finns lite olika program på nätet där man kan räkna ut.
 
Jag hade varit lycklig med den kvoten - väldigt lycklig. Min häst är en lättfödd (och idagsläget något tjock och under bantning) häst som gärna får äta grovfoder med en hög kvot. (Sen att min hästs mage inte funkar bra på blött grovfoder, det är en annan femma - det har ju inte med de övriga värdena att göra..)
 
Är två varmblodstravare som ska äta det, varken tjocka eller smala, men den ena faller ur något på våren. Är det bättre med en hög "proteinkvot" än energi? Förstår ju att det beror på häst, men vad har du för häst som hade blivit lycklig av detta? ;) är ju rätt blött, men de får fri tillgång på det.

Vet du vilken kvot hästen legat på tidigare när den fallit ur?

En "kvot" är svaret som blir när man delat ett tal med ett annat tal. Dvs "proteinkvot" finns inte. När man pratar om hästfoder och kvot så syftar man på protein delat på energi. Den kvoten ska vara 6 eller högre generellt sett för en normalfödd häst som är fullvuxen.

Smältbart råprotein (i enheten g)/omsättbar energi (i enheten MJ) = kvot

En så hög kvot som du har gör att hästen får i sig onödigt mycket protein, vilket i sig inte är farligt (växande gräs har liknande/högre kvot) när det är från grovfodret. Om hästen däremot har svårt att hålla hullet även på fri tillgång kan den behöva mer energi, enklast ger man det genom olja och betfibrer. Detta kan vara en risk för din häst som faller ur, om det är just hull den tappat tidigare.

Anledningen till att hästen faller ur på våren är oftast att man inte haft koll på sitt vinterfoder och hästen har hela vinten fått i sig för lite protein. Det kan ta lite tid innan det syns och efter nyår när sommarpälsen börjar sättas behövs det dessutom ännu mer protein = hästen faller ur på vårkanten. Detta är ingen risk för dig med ditt grovfoder men kan ha varit vad som hänt hästen som fallit ur på våren tidigare.


Man kan också prata om mineralkvoter men det är en annan grej :)
 
Vet du vilken kvot hästen legat på tidigare när den fallit ur?

En "kvot" är svaret som blir när man delat ett tal med ett annat tal. Dvs "proteinkvot" finns inte. När man pratar om hästfoder och kvot så syftar man på protein delat på energi. Den kvoten ska vara 6 eller högre generellt sett för en normalfödd häst som är fullvuxen.

Smältbart råprotein (i enheten g)/omsättbar energi (i enheten MJ) = kvot

En så hög kvot som du har gör att hästen får i sig onödigt mycket protein, vilket i sig inte är farligt (växande gräs har liknande/högre kvot) när det är från grovfodret. Om hästen däremot har svårt att hålla hullet även på fri tillgång kan den behöva mer energi, enklast ger man det genom olja och betfibrer. Detta kan vara en risk för din häst som faller ur, om det är just hull den tappat tidigare.

Anledningen till att hästen faller ur på våren är oftast att man inte haft koll på sitt vinterfoder och hästen har hela vinten fått i sig för lite protein. Det kan ta lite tid innan det syns och efter nyår när sommarpälsen börjar sättas behövs det dessutom ännu mer protein = hästen faller ur på vårkanten. Detta är ingen risk för dig med ditt grovfoder men kan ha varit vad som hänt hästen som fallit ur på våren tidigare.


Man kan också prata om mineralkvoter men det är en annan grej :)

Tack för ditt svar!
Förstår att det inte finns någon proteinkvot, var mer att energin är så himla låg, så hela kvoten baseras på att proteinet är så högt. Jag har tyvärr haft dålig koll innan, och förra året var det katastrof med höet, fick köpa det som fanns. Men gav honom hippo alfa grov och tyckte han la på sig en hel del efter det. Han tappade mer muskler vill jag nog säga, han var fortfarande "rund över revbenen". Vill helst skippa kraftfoder så långt det går, och det känns ju positivt med detta Hösilaget, om han nu orkar äta allt han behöver då det är så blött. Läste i en annan tråd som hade liknande Hösilage, att energinivån var konstigt låg? Hon hade fått göra en gratis ny analys, och fått upp energin betydligt. Kanske kan vara värt att prova?
 
Fast energin är inte låg med tanke på att det är så blött. Varje kilo ensilage innehåller 0,61 kg vatten och 0,39 kg torrsubstans. Med torrt hö med 84% ts är motsvarande siffra 0,16 kg vatten. Drygt två kg utav det här ensilaget motsvarar ett kg hö. Ensilaget innehåller runt 11 MJ per kilo TS vilket är helt normalt.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 409
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 519
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Hej! Har en mineralanalys som ser ut såhär per kg/ts: Ca = 3,6 P = 1,9 K = 8,7 MG = 1.5 Cu = 4 Fe = 54 Mn = 181 Zn = 36 Vilket ger...
Svar
10
· Visningar
1 032
Senast: Indiana
·
Foder & Strö Jag är redigt trött i skallen så när bonden skickade analysen hängde jag inte alls med. Totalt blankt. Kan inte tänka för 5 öre. hur...
Svar
2
· Visningar
903
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp