Bukefalos 28 år!

Min hund kan inte stå!! Hjälp mig!!

Sv: Min hund kan inte stå!! Hjälp mig!!

Och till alla er andra:

Han går på smärtstillande just nu, och ska göra i några dagar till. Sen ska vi ta ett stop för att se hur det ser ut. Jag ska på konsultation till rehabiliteringen denna vecka för att diskutera den saken, och se vad vi kan göra, om så är fallet att det går att göra något. Har pratat med sjukgymnasten (heter det så för hundar?) på telefon och hon sade att bland annat massage, vattenträning och laser är några av sakerna som hon skulle rekommendera, beroende på hur just hans diagnos ser ut.
Han äter dagligen glukosamine och MSM samt omega oljor, vi får hoppas att detta hjälper till lite också.
I övrigt så är han just nu piggare, och han kan gå själv m.m. men vi bär honom upp/ner för trappor, och utsätter honom inte för någon motion alls, och inte heller för andra "tunga" saker. Han får ströva fritt på gården som han vill då han rastas, och inget annat. Men, som sagt, smärtstillande är på fortfarande, vi får se hur han är då vi slutar att ge det.
 
Sv: Min hund kan inte stå!! Hjälp mig!!

Jag tror inte det inlägget var riktat till dig öht, utan en reaktion på påståendet att djurägare aldrig väntar för länge.
 
Sv: Min hund kan inte stå!! Hjälp mig!!

Skönt att höra att han mår bättre! Angående behandling så kan jag rekommendera Cartrophensprutor, vet många hundar som svarat bra på det. Båda mina gamla hundar åt smärtstillande dagligen de sista åren och båda var pigga och glada in i det sista. Tiken hade alla symptom på spondylos men röntgades aldrig utan behandlades bara, andra hunden fick en lätt rörelsestörning vä b, och visade sig ha flera bryggor och flera på väg. Någon vecka tidigare hade han genomfört en elittävling... Hundarna blev 15 resp 13 år (stora hundar) så med lite tur behöver inte spondylosen innebära varken lidande eller förkortad livslängd :). Håller tummarna!
 
Sv: Min hund kan inte stå!! Hjälp mig!!

Skönt att det går framåt! :) Jag säger som cillamuffins att jag håller tummarna för er.

Ett tips för att underlätta hanteringen både för dig och hunden (om den är modell större) är att skaffa en lyftsele som stöttar upp bakdel och ländrygg. Du kan ju höra med sjukgymnasten om det kan vara en god idé. Det finns en mycket prisvärd variant på Redog.
 
Sv: Min hund kan inte stå!! Hjälp mig!!

Detta är till både Pangare och Grana, som så fint sade att jag håller på med

Kan informera er om att jag är INTE en av de djurägare som håller djuren vid liv bara för att jag ska må bra! Här i huset avlivas genast ett djur om så är fallet att det behövs. Dock tar jag inte till avliving vid minsta lilla sak, så som många djurägare också gör. Jag gör allt i min makt för att försöka hjälpa, så mycket jag kan, men jag vet också när det är dags att släppa och låta dom få somna in!
Jag har själv vart med och assiterat veterinär vid obduktion av, bland annat, långtids/livstidsmedicinerade djur, och sett med egna ögon vad sådant gör med djurens insida, och det var ingen vacker syn. Så, om jag någonsin får ett djur, som skulle kräva långtids/livstids medicinering så väljer jag hellre att låta dem somna in. Veterinären sade också nu att det finns hundar med spondylos, som behöver få smärtstillande mediciner för resterande liv, för att kunna leva utan smärta, och att det finns som ett alternativ om det skulle behövas. Då sade jag genast nej, och förklarade för veterinären, att om det behövs i det här fallet (vilket vi ser i ett senare skede) så får han somna in, och att det var slutdiskuterat från min sida. Veterinären förstod mig helt och hållet, och pratade inte mer om den saken.

Jag kan förstå er "arga synpunkt" på detta, men eftersom ni inte känner mig, och inte vet hur jag ser på saker och ting, så tycker jag att ni inte ska uttala er om sådana saker som ni uttalade er om. Spondylos är inte automatiskt en dödsdom för dom drabbade. Finns hästar med kissing spines till exempel (det enda jag kunde komma på att likna det med) som tävlar och mår bra, så varför skulle då en hund behöva avlivas på direkten vid spondylos diagnos?
Kanske man ska se till helheten i första hand, vilket ni inte vet ett skvatt om, innan ni börjar uttala er om att jag håller på med

Nä hur ska vi alla på ett forum veta hur du tänker. Folk svarar efter vad som skrivs.
Men vill du ha absolut korrekta svar hädanefter så får du först berätta ditt livs historia, eftersom vi annars kanske inte svarar som du vill.

Och bara för jag skrev jag håller med, så höll jag med i just detta att folk skriker om ditt och datt om skitsaker, men när en hund mår dåligt ja då ska man göra allt för rädda den, fast den kanske få lida ont en lång tid innan den blir frisk.
 
Sv: Min hund kan inte stå!! Hjälp mig!!

Pangares inlägg är kanske ganska hårt men avlivning måste finnas i tankarna när hunden får så stora problem som i ts fall. Om hunden inte har mycket goda chanser till ett relativt snabbt tillfrisknande så är det inte humant att låta den leva. Smärtstillande gör att de inte har ont men gör inget åt stressen att de förlorar kontrollen över sin kropp.

Håller med.

Knapplån

/../ jag har haft så många hundar att jag vet av erfarenhet att när en hund inte kan klara att gå själv så har den mycket ont.
När den dessutom hugger åt sin ägare för att den rör vid hunden så är det ytterligare en signal som visar att den lider oerhört.

/../Det är svårt beslut att ta bort en älskad hund och den som inte sörjer då, den ska inte ha en hund.

Däremot så vidhåller jag min kritik att när det gäller hundar då ska det kritiseras småsaker i all oändlighet och man skriker djurplågeri, men allvarligare saker då kniper man käft och bara ömkar och gör det hela bara djävligare för ägaren. Att skriva och tro att det säkert ordnar om ägaren gör si och så, gör ju att det bara blir värre för ägaren, då kan den ju bara inte ta bort hunden för då verkar man ju vara en ”dålig” hundägare.

Hur mycket ska en hund behöva utstå innan djurskyddslagen träder i kraft?

Även här mkt jag håller med om. Det är yl och tjut om en hundtränare petar på hunden med fingret, men att medicinera sönder djur till i vissa fall oigenkännlighet, det ses som helt ok. Märkligt.

När jag kom in med min halvt medvetslösa och döende 13-åriga hund så började veterinären genast prata om vilka behandlingsalternativ som fanns och sa inte ett ljud om avlivning. Så när jag skulle fatta beslutet fick jag inget stöd alls av veterinären. Det var först efteråt som hon sa att jag valt rätt...

En annan hund fick leva i flera veckor med cancer i näshålan med kraftiga näsblödningar som följd, på veterinärs inrådan. En tredje hund var blind och döv samt att den inte kunde resa sig själv och så svimmade den med jämna mellanrum.

Många djurägare har svårt att ta farväl innan det går för långt, och nästan alla veterinärer råder djurägaren att behandla i första hand. Att ts hund har varit hos veterinär och är under behandling garanterar inte alls att det är rätt och riktigt att hunden är i livet. Det är väl snarare prognosen som avgör och den vet vi inget om.

Och japp, har samma erfarenhet. Vet att när jag jobbat ett halvår på klinik fick frågan om det var jobbigt när djur skulle "avlivas hela tiden" men under det halvåret mindes jag ETT fall där jag personligen hade tyckt att de kunde provat behandling, men många många fall där djuret borde fått somna in.
1. Gammal och troligen senil på ngt sätt, blind och döv trodde man, full med tumörer på både insida och hud, bajsade på sig och rullade runt i det, livrädd när man hanterade den så vi fick hålla fast vid alla moment även om det gällde att ta ut den för att städa i buren eller ta tempen.. Bara tänk hur kasst den hunden måste ha mått?
2. Hund med kraftigt utbredd lungcancer, man gissade att den hade 10-20% kvar av lungkapaciteten, resten var värske/tumörfyllt. Den hade börjat matvägra- inte så lätt att äta när man inte får luft- och ägarna vägrade avlivning för det var ju minsann det enda alla veterinärer ville.. Vi fick tvångsmata detta sjuka djur och det är det vidrigaste jag tvingats göra mot ett djur under mitt liv, idag hade jag sagt nej men var ung och hunsad då. Det slutade med att vetten fick hota med att anmäla ägarna för djurplågeri om vi inte fick avliva.. Där är jag tacksam att de sa ifrån men det borde gjorts mycket tidigare.

Har själv haft en hund som insjuknat på nästan exakt det vis som TS beskriver, hon var då 13 år och vi åkte in och så fick vetten avliva henne där hon låg bak i bilen. Så sjuk och på en gammal hund, det kändes inte som ett alternativ att utsätta henne för någon form av ingrepp eller behöva stå ut med den typen av smärta. Kanske var det rätt, kanske inte. Ingen kan säga vad som är rätt och fel för ngn annan, men om man skriver om denna typ av lidande så får man nog finna sig i att tanken om avlivning poppar upp hos en del som läser. Det är ju inte för att vara elak, utan av omtanke okm hunden.

Jag hoppas verkligen det går vägen för er TS och att hunden piggar på sig! Förstår att det måste känts fruktansvärt när det hände :(
 
Sv: Min hund kan inte stå!! Hjälp mig!!

Fast jag brukar avliva mina hundar alltid i bakluckan för det är ett stressmoment att gå in på klinik ....som tur är har jag många veterinärkompisar .
 
Sv: Min hund kan inte stå!! Hjälp mig!!

kl

Vad förvånad jag blir när jag läser om vilka starka reaktioner en spondylosdiagnos kan väcka, jag gissar som med allt annat att det beror på okunskap och kan meddela att spondylos i de allra flesta fall INTE är en dödsdom och att hunden som har syndromet kan leva i ett vanligt hundliv med rätt behandling.

1. Spondylos är broskbildningar mellan ryggens kotor, det är dock sällan själva förbroskningen gör ont. Smärtan brukar sitta i leder och muskler runtomkring då de blir ömma av att ryggkotorna inte roterar utan har blivit stela vilket också medför stelhet runtomkring.

2. Kan man genom simträning/vattengåband , stretching och ledtillskott samt smärtstillande få hunden stark och funktionsduglig i sin rygg igen kan man ofta plocka bort smärtstillande efter ett tag.

3. Hunden får leva ett helt normalt hundliv FÖRUTOM att den inte ska göra extrema saker. T.ex träna skydd, hoppa höga hinder och helst hindras att tvärnita och sådant som belastar kroppen väldigt hårt etc. I övrigt finns i de flest fall ingen särskild begränsning. Sjukdomen försvinner inte, men kan hållas i schack väldigt väl i de flesta fall.

4. Akut smärta kan hunden få av vad som helst egentligen, folk går väl inte omkring med en pickadoll i handen beredda att ge sin hund ett skott i pannan vid minsta tjut. Ska det vara så?

//Hälsningar Lina som ska tävla sin 9-åriga galna och levnadstokiga spondyloshund om två helger.

Bjuder även på en bild på toktanten, oj vad hon lider ;)

263.jpg
 
Sv: Min hund kan inte stå!! Hjälp mig!!

kl

Och tillägger även att jag naturligtvis inte heller anser att en hund ska behandlas sönder. Några av inläggen har anser jag dock var lite väl "att ta i från tårna".
 
Sv: Min hund kan inte stå!! Hjälp mig!!

Att låta en sådan hund leva efter att man fått veta ett så gravt fel, är ju vad jag vill kalla det rent och skärt kvalificerat djurplågeri.

Denna hund står uppenbarligen under veterinärens tillsyn.
Veterinären har ett ansvar att se till djurets bästa, och även uppdraget att påtala och anmäla fall av kvalificerat djurplågeri.

Det leder oss till ditt uttalande. Vilket i mina ögon således får tolkas som kvalificerat skitsnack i syfte att skapa debatt.

Vill du hjälpa och påverka - BLI VETERINÄR eller DJURSKYDDSOMBUD.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
755
Senast: Trassel12
·
Hundhälsa HJÄLP - ÄR DET NÅGON SOM VARIT MED OM NÅGOT LIKNANDE MED HUND?? VETERINÄREN HITTAR INGET SVAR! För 2 månader sen Blöder från urinröret...
Svar
1
· Visningar
516
Senast: Lyan
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
2 174
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 459

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Tråden för spår
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Häst
  • Hage
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp