Bukefalos 28 år!

Min hund kan inte stå!! Hjälp mig!!

Sv: Min hund kan inte stå!! Hjälp mig!!

Darfor att det till syvende och sist maste vara TS insikt och val.

Att nagon predikar om ratt och fel och sina egna personliga varderingar nar det hela anda boils down to ett beslut som TS maste fatta i samrad med veterinar.

Veterinar ar inkopplad.
Hunden ar pa smartstillande.

Sen ar det upp till TS var TS drar gransen.


Pixlar pa en skarm, anonyma pa ett forum, kanske inte ska satta sig pa sa javla hoga hastar gentemot nagon som har ett tufft beslut att fatta och en tuff tid framfor sig, oavsett vilket beslut som tas.
 
Sv: Min hund kan inte stå!! Hjälp mig!!

Det hörs att du är totalt ovetandes om exact VAD spondylos är, och hur många hundar som faktiskt har spondylos, så jag tänker inte ens börja käbbla med dig om det. Ta reda på lite mer fakta om saken innan du häver ur dig liknande kommentarer. Har själv hund med spondylos, som också fick smärtstillande i det akuta skedet, precis som TS hund. Nu, flera år efteråt, har han inte behövt smärtstillande en endaste gång sen dess, och han lider inte på något sätt alls.
Som sagt, ta reda på fakta innan du hasplar ur dig en massa som du inte har en aning om!
Att sitta och klanka ner på någon annan, som har veterinär kontakt, och försöker hjälpa sin hund/djur, utan att veta exact vad det är frågan om, är nog bland det vidrigaste man kan göra i mina ögon!
 
Sv: Min hund kan inte stå!! Hjälp mig!!

:bow::bow:

Även jag har haft hund med spondylos, det är ingen dödsdom. Debuten var iofs inte så dramatisk som det var för TS.
Hunden levde flera år utan att det påverkade hans livskvalitet.
 
Sv: Min hund kan inte stå!! Hjälp mig!!

Även jag har haft spondyloshundar, båda var pigga in i det sista. Men de har inte haft problem med att stå och gå. Pangares inlägg är kanske ganska hårt men avlivning måste finnas i tankarna när hunden får så stora problem som i ts fall. Om hunden inte har mycket goda chanser till ett relativt snabbt tillfrisknande så är det inte humant att låta den leva. Smärtstillande gör att de inte har ont men gör inget åt stressen att de förlorar kontrollen över sin kropp.
 
Sv: Min hund kan inte stå!! Hjälp mig!!

Fast nu är vet inkopplad och verkade inte döma ut hunden direkt. Hunden är nu under medicinsk behandling + att rehab verkar bli aktuellt, de flesta skulle nog ge hunden en chans för att se om den svarar på behandling. Speciellt eftersom den inte verkar ha lidit av detta tidigare? Svarar hunden inte på behandling är det en helt annan sak.

Hur går det med vovven TS?
 
Sv: Min hund kan inte stå!! Hjälp mig!!

..fast aven sa (har sett det ga duktigt at helsicke med en hund med liknande problem sjalv) sa maste det vara upp till agaren i samrad med veterinar...

inget man sitter och piskar om pa ett forum pa det sattet. Alltsa... point being: man sparkar inte pa nagon som redan ligger ner. Oavsett om det ar nagons hund, favoritkossa, hast eller guineapig.

Sjukdomsbild och behandling gar inte riktigt att jamfora med harda traningsmetoder som ar systematiska som Pangare gor.

Finns det en vettig chans att hunden kommer ha ett bra liv "de sista aren" tar nog de flesta hundagare den chansen, att atminstone Forsoka behandla och rehabba. Det antar jag att vet och agare redan talat om - sant som vi har inte vet for vi inte var dar...
 
Sv: Min hund kan inte stå!! Hjälp mig!!

Knapplån

Det är klart att jag inte har era otroliga kunskaper. Jag är bara en som är uppfödd på en bondgård med djur och har haft hundar sedan mitten av femtiotalet.
Jag vet väl vad spondylos är och jag har haft så många hundar att jag vet av erfarenhet att när en hund inte kan klara att gå själv så har den mycket ont.
När den dessutom hugger åt sin ägare för att den rör vid hunden så är det ytterligare en signal som visar att den lider oerhört.

En veterinär är i regel bakbunden av djurs ägare. Säger de att de inte vill avliva så har jag aldrig varit med om att vet. går mot ägarens vilja. Vad den kan göra är att ge smärtlindring som i någon mån kan lindra problemen. Ägaren har ju alltid sista ordet när det gäller sällskapsdjur.

För ägaren innebär ett beslut att inte låta avliva ett så dåligt djur, att det kommer att vara fruktansvärt jobbigt att fortsätta med eländet. Att hålla på och kämpa och varje dag fundera på hur mycket hunden lider fram till dess den äntligen får somna in. Varför överhuvudtaget utsätta sig för detta? Det är i alla fall inte för hundens bästa.

Under resten av livet kommer hela tiden det dåliga samvetet att gnaga. Varför gjorde jag så? Varför såg jag inte till att lidandet fick sluta omedelbart?

Det är svårt beslut att ta bort en älskad hund och den som inte sörjer då, den ska inte ha en hund.

Däremot så vidhåller jag min kritik att när det gäller hundar då ska det kritiseras småsaker i all oändlighet och man skriker djurplågeri, men allvarligare saker då kniper man käft och bara ömkar och gör det hela bara djävligare för ägaren. Att skriva och tro att det säkert ordnar om ägaren gör si och så, gör ju att det bara blir värre för ägaren, då kan den ju bara inte ta bort hunden för då verkar man ju vara en ”dålig” hundägare.

Hur mycket ska en hund behöva utstå innan djurskyddslagen träder i kraft?
 
Sv: Min hund kan inte stå!! Hjälp mig!!

Men ta det lugnt, hunden är under behandling och har inte ont längre, nog kan man då ta några dagar eller kanke lite till för att se hur det utvecklas. Börjar det inte bli bättre inom kort så lär ägaren ta bort den själv helt utan påhopp från dig. Jag tror säkert veterinärens kunskaper och erfarenhet i området är långt större än dina. Djurskyddslagen är inte menad att användas för att ta bort varje djur som blir akut sjukt utan hänsyn tagen till framtida prognos.
 
Sv: Min hund kan inte stå!! Hjälp mig!!

Det låter lite på dig som att man ska avliva så fort ett djur får akut ont. Det kan man för all del göra om man vill, men att ett djur får akut väldigt ont betyder inte att den kommer lida av smärtor för all framtid. Många gånger är det fullt behandlingsbara åkommor det handlar om.

TS har fått iväg hunden till veterinär för bedömning, behandling är insatt och de avvaktar för att se i vilken riktning det går. Det är ansvarsfullt agerat.
 
Sv: Min hund kan inte stå!! Hjälp mig!!

Jag både håller med och inte.

Till att börja med har man mycket större chans att bli lyssnad på om man är trevlig och sansad.

Sen finns det absolut veterinärvård som går för långt och människor som kan behöva att någon utomstående ifrågasätter. Ts skriver inte om hur prognosen ser ut, är chansen stor att hunden funkar hyfsat inom ett par dagar kan jag förstå att man inte avlivar direkt. Men naturligtvis lever hunden inget bra liv om den inte kan röra sig.

Varför du skriker och skäller på alla andra på forumet utan att någon ens kommenterat inlägget ifråga, det förstår jag inte?

Ts: hoppas att allt går bra!
 
Sv: Min hund kan inte stå!! Hjälp mig!!

Jag både håller med och inte.

Till att börja med har man mycket större chans att bli lyssnad på om man är trevlig och sansad.

Sen finns det absolut veterinärvård som går för långt och människor som kan behöva att någon utomstående ifrågasätter. Ts skriver inte om hur prognosen ser ut, är chansen stor att hunden funkar hyfsat inom ett par dagar kan jag förstå att man inte avlivar direkt. Men naturligtvis lever hunden inget bra liv om den inte kan röra sig.

Varför du skriker och skäller på alla andra på forumet utan att någon ens kommenterat inlägget ifråga, det förstår jag inte?

Ts: hoppas att allt går bra!

Jag håller med dig, eftersom veterinär är inkopplad så får vi anta att veterinär och TS bäst kan avgöra hur man ska göra framöver.
 
Sv: Min hund kan inte stå!! Hjälp mig!!

När jag kom in med min halvt medvetslösa och döende 13-åriga hund så började veterinären genast prata om vilka behandlingsalternativ som fanns och sa inte ett ljud om avlivning. Så när jag skulle fatta beslutet fick jag inget stöd alls av veterinären. Det var först efteråt som hon sa att jag valt rätt...

En annan hund fick leva i flera veckor med cancer i näshålan med kraftiga näsblödningar som följd, på veterinärs inrådan. En tredje hund var blind och döv samt att den inte kunde resa sig själv och så svimmade den med jämna mellanrum.

Många djurägare har svårt att ta farväl innan det går för långt, och nästan alla veterinärer råder djurägaren att behandla i första hand. Att ts hund har varit hos veterinär och är under behandling garanterar inte alls att det är rätt och riktigt att hunden är i livet. Det är väl snarare prognosen som avgör och den vet vi inget om.
 
Sv: Min hund kan inte stå!! Hjälp mig!!

Vad tacksam jag blir när jag läser sådant att min veterinär inte alls är sådan. Hon skulle aldrig säga att det är okej att fortsätta försöka när hon med sin kunskap i ryggen kan säga att allt är gjort och att det bara är ett farväl som finns kvar. Hon har stöttat mig/oss genom flera jobbiga turer och hon har sagt rakt ut att nu är det slut. Det känns väldigt bra att ha en sådan veterinär som stöttar en i det man själv redan vet. Som man kan lita på aldrig skulle fortsätta behandla bara för att.
 
Sv: Min hund kan inte stå!! Hjälp mig!!

När jag kom in med min halvt medvetslösa och döende 13-åriga hund så började veterinären genast prata om vilka behandlingsalternativ som fanns och sa inte ett ljud om avlivning. Så när jag skulle fatta beslutet fick jag inget stöd alls av veterinären. Det var först efteråt som hon sa att jag valt rätt...

En annan hund fick leva i flera veckor med cancer i näshålan med kraftiga näsblödningar som följd, på veterinärs inrådan. En tredje hund var blind och döv samt att den inte kunde resa sig själv och så svimmade den med jämna mellanrum.

Många djurägare har svårt att ta farväl innan det går för långt, och nästan alla veterinärer råder djurägaren att behandla i första hand. Att ts hund har varit hos veterinär och är under behandling garanterar inte alls att det är rätt och riktigt att hunden är i livet. Det är väl snarare prognosen som avgör och den vet vi inget om.

Tänker inte säga något om TS fall men även jag har denna erfarenheten av många veterinärer. Allt ska behandlas in i det sista och när ägarna själva stått med beslutet det är dags att ge upp har dem efteråt fått höra att dem valt rätt trots att veterinären innan inte nämnt ett ord om avlivning som alternativ.

Värst var nog när min farmors hund fick någon slags infektion i trampdynorna som gjorde att trampdynorna ruttnade innifrån ( :wtf: ) hur som så var behandlingen att samtliga fyra trampdynor skars bort i förhoppning om att när det läkt skulle det också vara bra. Farmor förstod nog inte alls vad det var som skulle hända först efter operationen var gjord när hon får tillbaka en hund som inte kunde stå alls ( den hade ju inga trampdynor :crazy:) och den skulle inte få vistas utomhus på 2 månader. Rastas skulle han göra på tidningar inomhus mm.

Allt detta och ingen visste om hunden skulle bli bra. Farmor lät avliva hunden på plats med känslan av att bli grundlurad, hon kände det som att dem använt deras hund som ett experiment för att se om de gick typ istället för att tala om hur det egentligen låg till.
Även hon fick höra att hon tog rätt beslut :banghead:

Ursäkta TS för trådkapning.
 
Sv: Min hund kan inte stå!! Hjälp mig!!

Har bara stött på en sådan veterinär, tack och lov. Alla andra har varit sakliga i vad som funnits som möjlighet och varit bra för djuret (jobbar inom djursjukvården).
 
Sv: Min hund kan inte stå!! Hjälp mig!!

Men fy!!

(fruktansvärt givande inlägg, men jag kunde inte låta bli)
 
Sv: Min hund kan inte stå!! Hjälp mig!!

Men varför är du så upprörd? Ingen här har väl sagt att en hund med svåra och ihållande smärtor ska hållas vid liv till varje pris. Det har inte heller TS sagt. Det är väl fullt rimligt att i alla fall pröva och se om behandling kan fungera innan man tar beslutet att avliva? I varje fall om lidandet under tiden inte är för stort för hunden.

Att någon har haft hund sedan 50-talet leder inte till att jag automatiskt drar slutsatsen att vederbörande är en fantastisk hundägare, även om just du säkert är det. Jag har hört alltför mycket dumheter från "gamla rävar" och träffat alltför många illa skötta och illa uppfostrade hundar tillhörande sagda gamla rävar för att omedelbart sätta likhetstecken mellan lång erfarenhet och hög kompetens.
 
Sv: Min hund kan inte stå!! Hjälp mig!!

Darfor att det till syvende och sist maste vara TS insikt och val.

Att nagon predikar om ratt och fel och sina egna personliga varderingar nar det hela anda boils down to ett beslut som TS maste fatta i samrad med veterinar.

Veterinar ar inkopplad.
Hunden ar pa smartstillande.

Sen ar det upp till TS var TS drar gransen.


Pixlar pa en skarm, anonyma pa ett forum, kanske inte ska satta sig pa sa javla hoga hastar gentemot nagon som har ett tufft beslut att fatta och en tuff tid framfor sig, oavsett vilket beslut som tas.

Nu skriver jag inte om TS.
Men jag håller inte med dig alls. Är absolut inte ägarens val vart gränsen går. Skulle jag se en hund eller annat djur lida, och ägaren tycker att det inte är så farligt. Då skulle jag då inte tänka att det är ägaren som bestämmer när det är dax, utan då skulle jag anmäla på stört.

Kl..
Ang ts hund, någon skriver att den inte har ont längre. Kan inte läsa någonstans att Ts skrivit det. I Ts sista inlägg så skriver hon att hon lider med hunden osv.. Men Ts skriver inte den är smärtfri..
Ts har inte ens skrivit vad hunden lider av, även om det låter som spondylos. Men även där har alla sagt att detta är det som hunden lider av och dragit egna slutsatser..
 
Sv: Min hund kan inte stå!! Hjälp mig!!

Jag propagerar om rätt o fel, t ex i tråden som nyss försvann där en hundägare inte hade råd att låta operera hunden o skyllde på den elaka veterinären som inte opererade om de inte kunde betala.
Där var båda lika goda kålsupare, om nu det var så det var.
 
Sv: Min hund kan inte stå!! Hjälp mig!!

Detta är till både Pangare och Grana, som så fint sade att jag håller på med
rent och skärt kvalificerat djurplågeri.

Kan informera er om att jag är INTE en av de djurägare som håller djuren vid liv bara för att jag ska må bra! Här i huset avlivas genast ett djur om så är fallet att det behövs. Dock tar jag inte till avliving vid minsta lilla sak, så som många djurägare också gör. Jag gör allt i min makt för att försöka hjälpa, så mycket jag kan, men jag vet också när det är dags att släppa och låta dom få somna in!
Jag har själv vart med och assiterat veterinär vid obduktion av, bland annat, långtids/livstidsmedicinerade djur, och sett med egna ögon vad sådant gör med djurens insida, och det var ingen vacker syn. Så, om jag någonsin får ett djur, som skulle kräva långtids/livstids medicinering så väljer jag hellre att låta dem somna in. Veterinären sade också nu att det finns hundar med spondylos, som behöver få smärtstillande mediciner för resterande liv, för att kunna leva utan smärta, och att det finns som ett alternativ om det skulle behövas. Då sade jag genast nej, och förklarade för veterinären, att om det behövs i det här fallet (vilket vi ser i ett senare skede) så får han somna in, och att det var slutdiskuterat från min sida. Veterinären förstod mig helt och hållet, och pratade inte mer om den saken.

Jag kan förstå er "arga synpunkt" på detta, men eftersom ni inte känner mig, och inte vet hur jag ser på saker och ting, så tycker jag att ni inte ska uttala er om sådana saker som ni uttalade er om. Spondylos är inte automatiskt en dödsdom för dom drabbade. Finns hästar med kissing spines till exempel (det enda jag kunde komma på att likna det med) som tävlar och mår bra, så varför skulle då en hund behöva avlivas på direkten vid spondylos diagnos?
Kanske man ska se till helheten i första hand, vilket ni inte vet ett skvatt om, innan ni börjar uttala er om att jag håller på med
rent och skärt kvalificerat djurplågeri.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
751
Senast: Trassel12
·
Hundhälsa HJÄLP - ÄR DET NÅGON SOM VARIT MED OM NÅGOT LIKNANDE MED HUND?? VETERINÄREN HITTAR INGET SVAR! För 2 månader sen Blöder från urinröret...
Svar
1
· Visningar
516
Senast: Lyan
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
2 170
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 458

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp