Min hund kliar tillbaks...

Kalaspinglan

Trådstartare
Min hund tycker om att stå mellan benen på mig, för att jag ska komma åt och krama honom ordentligt och klia honom. Så helt plötsligt började han nafsa/nagga på mig precis som hästarna gör när de kliar varandra ("kliar du mig, så kliar jag tillbaks").

Så nu har jag testat det några gånger, och han gör verkligen det - kliar tillbaks. Jag har aldrig hört talas om att hundar gör så. Charmigt som bara den är det.
:love: :love: :love:

Gör era hundar det?
 
Sv: Min hund kliar tillbaks...

Inte kliar tillbaka, men det har hänt att labben börjar slicka på händerna som ett "tack" - vad jag upplever det som i alla fall.

Och så brukar det ju gå att få igång deras bakben om man hittar rätt punkt att klia på, så de bara måster rycka och klia med benen :D .
 
Sv: Min hund kliar tillbaks...

Min ena naggar med framtänderna *aj*
 
Sv: Min hund kliar tillbaks...

Min gamla labrador, död sedan en månad tillbaka, naggade alltid tillbaka om man kliade henne. Hon gjorde även så på katter, lamm och andra djur hon gillade. Även om det är väldigt snällt att klia tillbaka så gör det attans så ont.
 
Sv: Min hund kliar tillbaks...

Inte hunden, men en häst däremot. Han var helrolig. Som tur var använde han ju inte tänderna, utan mulen när han kliade tillbaka.

Hunden bara slickar på handen istället.
 
Sv: Min hund kliar tillbaks...

Min kliar... det gäller att se till att hon inte har nosen typ på insidan av låret eller armen. Det är inte skönt, men hon tycker att hon är jättesnäll...
 
Sv: Min hund kliar tillbaks...

Min lilla tjej naggar ofta tillbaka, kan komma och nagga för att hon vill ha lite kli oxå...
 
Sv: Min hund kliar tillbaks...

Både min hund (schäfer) och mina hästar gör så, de fnattar tillbaks.. Tror det är ganska vanligt?
 
Sv: Min hund kliar tillbaks...

Hundars naggande är ju en sexuell signal. Men om det enbart är det låter jag vara osagt.

Min tik gör det ibland när vi kliar och masserar henne, dock bara under löpperioderna. :smirk: :D

Hanen har nog aldrig naggats.
 
Sv: Min hund kliar tillbaks...

EbbaMaria skrev:
Min lilla tjej naggar ofta tillbaka, kan komma och nagga för att hon vill ha lite kli oxå...

Fortsätter mitt inlägg...


Som ovan kan det ju även bli en inlärning. Hunden har en gång naggats och lär sig att nagga = kan ge kli. Då har det ju inte med sex att göra. Men som sagt jag låter det vara osagt om det från början endast är en sexuell signal. Något som vet säkert?
 
Sv: Min hund kliar tillbaks...

Vet bara att båda mina valpar efter samma tik naggas. Vilket även tiken/mamman till de gör. Min andra som inte är släkt med de har inte ens sett naggning på vykort...
 
Sv: Min hund kliar tillbaks...

Intressant.

Ja, nä när jag kommer hem ska jag kolla upp detta, alt. ringa min hundexpert för att höra dennes åsikt. :D här måste det forskas! :D
 
Sv: Min hund kliar tillbaks...

Båda har naggats sen de var små. Riktigt små valpar.
 
Sv: Min hund kliar tillbaks...

Kalaspinglan skrev:
Uuuuuhhhh... så du menar att han ... nä... ;-)


Ha ha... :D Nä, jag är ju inte helt säker på detta beteende, men det är vad jag alltid hört och fått lära mig. Men det kanske finns en annan anledning till att de naggas också. Får väl hoppas på det! ;)
 
Sv: Min hund kliar tillbaks...

Ibland kan man ju se vuxna hundar nagga på små valpar...Min riesen naggar ofta på min lilla valp (14 mån...)Hmm Den lilla naggar på mig när jag varit borta och just kommer in genom dörren.Hmm Har alltid sett det som ett slags kontaktbeteende, men har inga belägg för det.
en verklig intressant frågeställning!

GA,Hoppas att din expert kan svara!
 
Sv: Min hund kliar tillbaks...

Min whippet gör alltid så, han kliar tillbaka. Greyhounden kan ligga och tvätta och "nagga" whippeten när de har mysigt tillsammans.
Varför de gör så vet jag inte, men de verkar tycka att det är mysigt.
 
Sv: Min hund kliar tillbaks...

Ja taxen gör det eller så börjar han slicka frenetiskt på handen , även när man bara klappar. rätt sött!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 721
Senast: Hellhound
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
11
· Visningar
1 896
Senast: Pilot
·
Övr. Hund Hej på er! Jag har en hane på ett år, kastrerad blandras beagle som jag tyvärr har allvarliga problem med. Har haft flertalet hundar...
2
Svar
29
· Visningar
2 642
Senast: jemeni
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 167
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp