Bukefalos 28 år!

Min hund vart biten

Jag tycker det känns som att lösningen är att deras hund slutar ränna över till er gård. Staket?
Skulle bli stollig om grannarnas hund glatt travade över till mig i tid och otid oavsett om den kom överens med mina egna eller inte- dessutom känns det ju otroligt slapphänt generellt. Trafik och vilt liksom.
Vore det vettiga människor skulle man kanske kunna föreslå något gemensamt, men de verkar inte jättesympatiska.
 
Jag tycker det känns som att lösningen är att deras hund slutar ränna över till er gård. Staket?
Skulle bli stollig om grannarnas hund glatt travade över till mig i tid och otid oavsett om den kom överens med mina egna eller inte- dessutom känns det ju otroligt slapphänt generellt. Trafik och vilt liksom.
Vore det vettiga människor skulle man kanske kunna föreslå något gemensamt, men de verkar inte jättesympatiska.
Dom har faktiskt varit jättetrevliga fram tills jag ville diskutera detta med hundarna, så jag verkar ha trampat på någon öm tå med det.
 
Jag är då av lite annan åsikt än resten av tråden. Om två parter kommer överens om att låta hundarna försöka hälsa (en andra gång, trots att första gången gick åt skogen) gäller visserligen strikt hundägaransvar. Men jag har ändå lite svårt att se det som helt rätt att slaska till med en veterinärräkning på enbart en kontroll, ingen skada.

Bägge parter var överens om att försöka, i annat fall hade det aldrig kunnat hända något.

Men jag hade absolut tagit ett snack nu när det är helt klart att hundarna inte går ihop - de får hålla sin hund kopplad eller så kommer en läskig räkning nästa gång det händer något.

Jag kan hålla med, men någon slags ersättning tex hälften av kostnaden känns fortfarande rimligt att kunna begära.
 
Jag tycker inte det (personlig åsikt som hundägare) om man är villig att prova att låta hundarna hälsa.
Så om min hund biter en annan hund för att jag påstått att det går bra att hundarna hälsar och den andra litar på det så har jag inte ansvaret för att min hund skadade den andra? Fint kryphål.
Dessutom blev ju hunden skadad, tack och lov bara ytligt.
"Nästa gång det händer nåt" kan det lika gärna vara kört för den lilla hunden.

Håller inte alls med. Skadar min hund en annan hund som inte huggit först så får jag stå för kostnaden/smällenpå försäkringen. Om jag dessutom låter min bitglada hund ränna runt fritt och ge sig på grannens hund på deras mark och skiter i om den jagar vilt så borde jag polisanmälas.
Ägarna har ju inte koll på sin hund och den har redan attackerat två gånger enligt @Bubble. Hur många gånger till ska behövas för att det ska anses allvarligt?
 
Så om min hund biter en annan hund för att jag påstått att det går bra att hundarna hälsar och den andra litar på det så har jag inte ansvaret för att min hund skadade den andra? Fint kryphål.
Dessutom blev ju hunden skadad, tack och lov bara ytligt.
"Nästa gång det händer nåt" kan det lika gärna vara kört för den lilla hunden.

Håller inte alls med. Skadar min hund en annan hund som inte huggit först så får jag stå för kostnaden/smällenpå försäkringen. Om jag dessutom låter min bitglada hund ränna runt fritt och ge sig på grannens hund på deras mark och skiter i om den jagar vilt så borde jag polisanmälas.
Ägarna har ju inte koll på sin hund och den har redan attackerat två gånger enligt @Bubble. Hur många gånger till ska behövas för att det ska anses allvarligt?

Jag skrev ju att det är en personlig åsikt. Nu visste ju parterna att det fanns en uppenbar risk eftersom hundarna tidigare inte kommit överens. Då anser jag nog att man också får dela på risken.
 
Jag fattar inte vad deras hund ska göra på er gård. De får hålla den borta om man nu vet att hundarna inte funkar riktigt.
Oavsett hade jag skämts ihjäl om min hund knallade runt på grannens tomt. Det är mitt ansvar att ha koll på min hund.

Jag hade bett dem hålla sin hund på sin tomt. Har man så små hundar som vi har kan liksom ett misstag leda till dödsfall så mycket lättare än för tex en Cane Corso.
 
Tack ja jag tyckte också det var rätt fräckt. Jag har tidigare nämnt att vi ska kastrera (men av helt andra orsaker hade inget med detta att göra) och det sa dom också att det var ju bra så blev det lugnare :S

Önskar att jag var nog modig att ge dom räkningen. Men jag ska iallafall säga att hundarna inte får hälsa mer och att dom får hålla han från våra med koppel eller vad dom vill.
Kastrering kommer knappast att ändra inställning hos hundarna. Kastrering är ingen mirakelkur som gör en hund loj och obrydd. Se till att de inte kommer åt varandra alls. Sätt upp ett plank runt tomten om inte annat, eller ett stängsel med finmaskigt nät.
 
Jag tycker inte det (personlig åsikt som hundägare) om man är villig att prova att låta hundarna hälsa.

Jag ser det också som att det blir bådas risk och ansvar men det känns för mig lite märkligt att helt slippa undan ersättning ifall ena parten vill ha det, framför allt mot den ägare vars hund blev skadad?
Sedan vad som är skälig ersättning går att diskutera, men absolut minst häften (stå för halva risk o ansvar) skulle jag tycka är skäligt.

Någonstans måste ett intygande funnits om att mötet skulle vara safe. Trots det inträffade skadan. Att sedan skylla ifrån sig känns bedrövligt.
 
Så om min hund biter en annan hund för att jag påstått att det går bra att hundarna hälsar och den andra litar på det så har jag inte ansvaret för att min hund skadade den andra? Fint kryphål.
Dessutom blev ju hunden skadad, tack och lov bara ytligt.
"Nästa gång det händer nåt" kan det lika gärna vara kört för den lilla hunden.

Håller inte alls med. Skadar min hund en annan hund som inte huggit först så får jag stå för kostnaden/smällenpå försäkringen. Om jag dessutom låter min bitglada hund ränna runt fritt och ge sig på grannens hund på deras mark och skiter i om den jagar vilt så borde jag polisanmälas.
Ägarna har ju inte koll på sin hund och den har redan attackerat två gånger enligt @Bubble. Hur många gånger till ska behövas för att det ska anses allvarligt?

Precis hade jag haft en hund som biter så hade jag inte föreslagit att dom ska hälsa eller helt enkelt sagt nej om någon frågat. Nu brukar jag oftast inte låta mina hundar hälsa på andra eftersom jag inte litar på folk :P varit med om nog många korkade människor tyvärr. Nu var det ju inte jag som var ute då hade dom inte fått hälsa.

Alltså hunden är väl duktig på att hålla sig på "gården" det är väl bara det att den anser att vår gård också hör till var den får vara. Antagligen eftersom det var så med dom tidigare husägarna. Så den far inte runt "hursomhelst" och efter vilt. Egentligen hade det väl inte gjort mig nått att den tar en runda här ibland OM bara hundarna kommit överens. Nu gör dom inte det och då är jag orolig att det är min lilla hund som blir allvarligt skadad eller tom dödad nästa gång. DET är inte okej man ska ju kunna vara ute på sin gård med sina hundar liksom och ja han har attackerat två gånger den ena gången helt oprovocerat dessutom. Min större hund är en rymmare så han har jag i lina just för att han inte ska fara och störa grannar mm.

Men jag håller med, nästa gång det händer kan det vara allvarligare.

Men ja jag får väl sätta upp staket själv eftersom dom inte verkar vilja lösa det med att den inte är hos oss.
 
Kastrering kommer knappast att ändra inställning hos hundarna. Kastrering är ingen mirakelkur som gör en hund loj och obrydd. Se till att de inte kommer åt varandra alls. Sätt upp ett plank runt tomten om inte annat, eller ett stängsel med finmaskigt nät.
Jo jag vet han ska kastreras av andra orsaker (han skvätter inne) men dom fick det till att han skulle ha problem och att det skulle bli bättre när han är kastrerad.
 
Men ja jag får väl sätta upp staket själv eftersom dom inte verkar vilja lösa det med att den inte är hos oss.

Dock tycker jag det här kan vara något att tänka på också - är det verkligen rimligt att du ska ta en sådan kostnad när det är de som inte kan kontrollera sin hund? Ett staketbygge kostar.
Jag bara tycker det låter så orimligt när det inte är ni som är problemet utan er granne.
Hjälp/påtryckningsmedel är tex länsstyrelse eller polis för att meddela ang lös hund om det skulle vara helt hopplöst att tala dem tillrätta.

Återigen, lös hund är absolut inte okej att ha hur man vill. Det är enkelt - de ska inte ha sin hund lös utom kontroll och absolut INTE på annans tomt om det är oönskat och det är de som ska lägga ner tusentals kronor i så fall på att: hägna in sin tomt, sätta hunden i lina, ha den inne, ha den i koppel ute eller bygga hundgård.

Det är så man blir tokig..lagen finns och hundägare som ska bryta eller äventyra den..det är också dessa som bör ska stå för dyra kostnader, inte offren i närmiljön som tvingas "leva under hot" och inte får ro ens på egen gård.
 
Senast ändrad:
Dock tycker jag det här kan vara något att tänka på också - är det verkligen rimligt att du ska ta en sådan kostnad när det är de som inte kan kontrollera sin hund? Ett staketbygge kostar.
.

@Bubble kanske är förlåtande mot rymmande hund då en av de egna också är det, så det vore rimligt att sätta upp ett eget staket dels för att hålla grannhunden ute och dels för att kunna ha sin egen rymmarhund lös på tomten.
 
@Bubble kanske är förlåtande mot rymmande hund då en av de egna också är det, så det vore rimligt att sätta upp ett eget staket dels för att hålla grannhunden ute och dels för att kunna ha sin egen rymmarhund lös på tomten.
Ja absolut :) ett staket skulle vara fint här oavsett för mina egna hundar (och barns) skull. Det blir ju säkrare både för att rymmare varken kommer in/ut.
 
Nu mötte vi grannen på gården och nu påstod hon att det var vår hund som hoppat på hennes. Jag och sambon stod som levande frågetecken, då sambon ju var med och såg hur det gick till.
Jag påpekade iallafall att hennes hund även hoppat på min andra totalt oprovocerat eftersom hon sa att han aaaldrig gjort så förut (det verkade hon inte "höra"). Och så sa hon att det är bäst att vi håller hundarna från varann (nähä?) så inte deras hund skulle börja bita andra hundar. Där någonstans fick jag nog och sa att jag är helt med på att vi håller dom ifrån varann och att dom bara kan bara se till att hålla sin hund på sin gård så är det löst och att han var här och sprang hos oss runt våra hundar och rastade sig senast i helgen..Usch vad arg jag vart men nu är det bara lämna detta bakom sig och verkligen hoppas att dom håller den hemma nästa gång säger jag inte till lika snällt.

Man slutar aldrig förvånas över folk tydligen..
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
2 229
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 409
Hundträning Min mammas hund säger ofta till andra hundar om dom kommer för nära. Hunden har hälsat på grannhunden vid flertalet tillfällen. Mammas...
Svar
3
· Visningar
955
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 260
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp