Min katt bitts, riktigt hårt.

nangiialaa

Trådstartare
Min kattunge på ungefär fem månader är en riktigt liten charmkille. Han är lugn, kelig och sover större delen av dagen. Den där andra delen av dagen, när han inte äter eller går på toa är han riktigt genom jävlig. Han kan inte busa "vanligt" utan han ska bitas som om man vore mat. Självklart att han har mycket energi när han är vaken, han är en kattunge och sover mycket. Jag har inte heller något emot att han har eld i röven och hoppar och springer runt men det jag har emot är när man ska busa med en och han verkligen hoppar på en och sätter tänderna i en. Både igår och idag har han bitit mig ganska allvarligt, ena gången nästan i ögat. Småskråmor bryr jag mig inte så mycket om men det gör ont och nu när han verkligen börjat ta i så man får stora jack, skinet viker sig och att det börjar blöda, riktigt mycket, det är inte okey!

Jag har försökt med mycket för att få han att förstå. Allt från att ta han riktigt hårt i nack/rygg skinnet och säga ifrån ordentligt till att bara försöka putta bort han om och om igen tills han tycker att jag är tråkig. Jag har försökt "chyssa" han med ett sådant där ske-ljud och det lyssnar han på, alla gånger utom just när han håller på att bitas.

Så, min fråga är helt enkelt, vad fan ska jag göra för att få han att sluta bitas?
 
Sv: Min katt bitts, riktigt hårt.

Skrik. Skrik som om du vore en annan katt som han är för hårdhänt emot. Har han växt upp med sin mamma och syskon? Vanligtvis så brukar ju mamma och de andra syskonen lära den som biter hårt att det inte är ok genom att skrika när det gör ont. Har han inte lärt sig det så får du visa det genom att skrika såfort han biter. Avsluta också alltid leken direkt när han gör så. Ignorera honom och låt honom inte fortsätta. Låt honom inte bita alls i leken utan lär honom att man bara får bita i leksaker. Så fort han börjar med tänderna så skrik till och avsluta leken så bör han lära sig snart.
 
Sv: Min katt bitts, riktigt hårt.

hur leker du med honom? jag tror han behöver mer stimulans! alltså det räcker inte bara leka lite grann, utan både fysisk lek samtidigt som han får tänka så han blir trött i huvudet. En till katt hade nog varit det bästa för då leker dom med varandra
 
Sv: Min katt bitts, riktigt hårt.

Jag tror också att det kan hjælpa att skrika høgt och gællt, kanske hoppa och och stampa foten i golvet också så att han skvætter till. Jag vet inte vad han har før leksaker, men till mina busar har jag stoppat upp strumpor. Omaka strumpor blir det ju alltid en och annan, och det ska vara en av rejæl kvalitet! Den kan han bita i och sparka med bakbenen mot så mycket han har lust.
 
Sv: Min katt bitts, riktigt hårt.

Jag leker mycket varierat med honom. Allt från att springa runt och "jaga" varandra till att använda en sådan pinne med ett snöre på med ett djur fast i slutet. Vi "brottas" och kelar mycket. Alltså leker och kelar vi mycket och varierat :)
Bor i lägenhet så en katt till hade inte riktigt varit att föredra för min del. Har tänkt tanken den är inte aktuell just nu. Dessutom står jag inför att eventuellt flytta och då vill jag inte ha en helt ny kattunge, för tillfället :)


Att stampa och skrika hjälper för tillfället. Det är ungefär så jag har gjort nu men han förstår inte riktigt att det inte är okey att bita på mig. Han har mycket olika leksaker, allt från bollar till mjukisdjur men dem är inte lika roliga att bita på, enligt honom :P
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har skrivit om att Kjellie grävt i min mans stora chilikrukor. Jag har tänkt att han antagligen är osäker/stressad eftersom han nyss...
Svar
6
· Visningar
1 441
Senast: Bapelsin
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 148
Senast: Migo
·
Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 030
Senast: AnneB
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
7 689
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Guldfasanerna
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp