Bukefalos 28 år!

Min katt tappar päls

Freyja_bus

Trådstartare
Hej!

Min katt har helt plötsligt börjat tappa päls... och då menar jag inte att han tappar vinterpälsen, utan vissa områden är nästan kala. Han är inte sårig och det verkar inte klia. Jag behandlade honom med tigusspray för ett tag sedan eftersom jag trodde att han hade loppor. Jag har aldrig sett en enda loppa, men han kliade sig och liksom drog av stora tussar med päls från bakdelen. Men i dagsläget kliar han sig inte ovanligt mycket, men ändå tappar han päls, vad kan det betyda? Någon som har något förslag?

Han är pigg i övrigt, men kanske lite smalare än vanligt. Ett tag tyckte jag att han tappade mycket i vikt, men det tycker jag inte riktigt längre.


Här är några dåliga kort.

juni036.jpg


juni030.jpg


juni028.jpg

//julia
 
Sv: Min katt tappar päls

Har du använt ngn medel, kanske fästingmedel. Min tappade päls i nacken som jag misstänker starkt beror på dropparna jag satte där.
 
Sv: Min katt tappar päls

Jag sprayade honom och vår andra katt med tigusspray (mot loppor, fästingar och annan ohyra i pälsen) för ungefär en månad sedan. Vår andra katt har inte tappat någon päls...

//julia
 
Sv: Min katt tappar päls

kolla först om du hittar några knölar ..
om du gör det rinh vetirinären!!!!!!!!!
han kan ju ha fått kanser eller har du bytt shampo eller mat eller nåt sånt ?det kan beror på det:crazy:
 
Sv: Min katt tappar päls

Han har inga knölar.

Jag har inte bytt foder, och schamponerar honom gör jag aldrig. Han klarar av att tvätta sig själv, han är ju en katt =)

OT: När man har cancer tappar man väl håret av strålbehandlingen och inte av själva sjukdomen, eller har jag helt fel?

//Julia
 
Sv: Min katt tappar päls

Min utekatt tappade päls på dom ställen där hon hade fått frontline. Sen reagerade hon även på nickeln i hennes halsband (vilket vi nu bytt)

Men dom där bilderna såg liiite läskiga ut...:S
 
Sv: Min katt tappar päls

Nu när det är så varmt reagerar vissa katter med att helt plocka av sig pälsen, eller snarare den bara ramlar av. Inte helt alltså, men mycket av pälsen släpper.
Denna katten var ju inte långårig... Har pälsen blivit tunnare än vanligt över hela kroppen eller bara på de kala fläckarna?
 
Sv: Min katt tappar päls

Han har tunnare päls på hela kroppen nu (sommarpäls), men inte som på fläckarna. Det är jätte skumt, men han mår ju bra i övrigt. Han är ute hela dagarna och kommer in på kvällarna, och då brukar han vara busig och glad. Jag ska ringa vet imorgon (har ju varit helg nu).

//julia
 
Sv: Min katt tappar päls

Hej.
Jag har samma problem med min egen katt, men håravfallet är koncentrerat till magen och bakbenen. I början var han som dina foton visar, som inte alls är dåliga, men nu är läget förvärrat och han har nakna bakben och bara fjun på magen.
Jag ska gå med honom till vetten i morgon för det blir bara värre..hoppas du gör detsamma. :)

//Liquide
 
Sv: Min katt tappar päls

Det spelar väl ingen roll hur gammal tråden är?

Jag upptäckte igår att vår gamla Månsa fäller otroligt mycket! Hon är långhårig och fäller massor. Jag har aldrig sett henne fälla ordentligt på de fem år hon bott här så jag funderar på om hon kanske fäller rejält nu?
 
Sv: Min katt tappar päls

Nä, jag tänkte bara på det hon skrev om att hon hoppades freya_bus skulle ta katten till veterinären. Skulle tro att det redan har löst sig på nåt vis.
 
Sv: Min katt tappar päls

Hej!

Nu var det ett tag sen denna tråd påbörjades.

Men nu är det så att jag har fårr exkt samma problem men min katt, 6 år, innekatt dock. Har varit hos veterinären och fått allergifoder och en tratt fall det är så att hon "noppar" sin egen päls.

Hur löste det sig för dig?

Tacksam för svar
 

Liknande trådar

Katthälsa Tacksam för hjälp! Min katt har tappat päls över stora delar på kroppen, såren vätskar gul vätska och hon slickar sig konstant. Jag är...
Svar
14
· Visningar
1 725
Senast: Mia_R
·
Hundhälsa Jag börjar med några förtydliganden: Det är inte min hund, men jag har fått tillåtelse att be om hjälp här. Hunden har varit hos...
2
Svar
28
· Visningar
6 400
Hästvård Jag har en Islandshäst som sedan en dryg månad tillbaka kliar rumpan, svansen och mankammen. Hon sätter vanligtvis svansen i krubban och...
2
Svar
26
· Visningar
5 484
Senast: Seabaz
·
Katthälsa Hej! Min katt Luna på 8 månader har fått en kal fläck på ryggen. Den är ca 3-4 kvadratcentimeter med lite fjun på. Huden under är fin...
Svar
0
· Visningar
816
Senast: Carolinae
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp