Bukefalos 28 år!

Min lillebror är avstängd från skolan.

Sv: Min lillebror är avstängd från skolan.

vi har fått några samtal hem om att han blivit fysisk då.

Det var just detta jag menade! Det är INTE okej att han blir retad men av egen erfarenhet (haft stökiga killar i klassen, en klen som blev galen av ingenting och en stark som slog ner yngre årskurser) så kan andra som inte retats komma emellan och det var alltid nån kille och nån tjej hemma som var rädda för de här killarna och deras utbrott!!

Tycker att man borde prata med klassen om detta, alltså förklara för alla VARFÖR han är sådan osv! Det gjorde dom med oss och då kunde alla vara mycket bättre och hantera dessa killar bättre!
 
Sv: Min lillebror är avstängd från skolan.

Oj, visa gärna var jag var snabb att dra slutsatser? Det var du som tog upp direkt fara. fysisk = direkt fara? Jag svarade på ditt inlägg om att han kanske utsatt andra för direkt fara.
 
Senast ändrad:
Sv: Min lillebror är avstängd från skolan.

Vet du hur de tänkt lösa det när han kommer tillbaka till skolan?
 
Sv: Min lillebror är avstängd från skolan.

Vet du hur de tänkt lösa det när han kommer tillbaka till skolan?

Delvis kl
Nu vet vi just ingenting o knappast TS heller eftersom denne tydligen inte pratat med föräldrarna än.
TS har gått igång på vad lillebror 8 år sagt, inget annat.
Finns ju ingenting att gå igång på eller reagera på innan det finns någorlunda fakta att diskutera.
 
Sv: Min lillebror är avstängd från skolan.

Självklart kan man diskutera kring den fakta som finns, det är ju det tråden handlar om, just nu? Senare får i sånna fall TS komma med ny information?

Det är ju i sånna fall samma med alla trådar om umgänge osv, vi får en sida av saken här. :)
 
Sv: Min lillebror är avstängd från skolan.

Sen efter det ska han kanske få någon som är med honom på raster och lektioner och jag hoppas verkligen att det löser sig.

OM man kan hitta rätt resursperson, dvs en som din lillebror lyssnar på och ser som en förebild och som kan "läsa" situationer, så brukar det här vara en jättebra lösning!
Såvitt jag har kunnat läsa mig till här finns det i dagsläget ingen klar diagnos på din bror, det är något som era föräldrar bör ta tag i. Framförallt kanske för att det då är mycket lättare att bli beviljad en resurs och att få behålla denne.
 
Sv: Min lillebror är avstängd från skolan.

Tyvärr har jag hört många exempel på vad rektorer gör och inte gör för att "skydda" sin skola

Det handlar antagligen om fördelning av resurser, och resurserna anslås av politiker. Om en person behöver extrahjälp kan det "kosta" en hel kurs med tillval för andra elever, eller andra viktiga insatser i undervisningen. Det är inga självklarheter. Och då kanske det är lättare att stänga av den eleven eller flytta den till en skola som är bättre anpassad till de ökade behoven.
 
Sv: Min lillebror är avstängd från skolan.

Men vad fan?
Är det öhvt lagligt att göra så?
Skolan är ju obligatorisk.

Fast min kusin (då tonåring iof) blev också avstängd från skolan.
De ansåg att han var obildbar:crazy::confused:
Visst han är inte spec smart men varför fick han inte hjälp istället
när han inte hängde med. Helt sjukt.
 
Sv: Min lillebror är avstängd från skolan.

Ja fast här är fallet knappast att han terroriserar skolan.
Han är väldigt snäll och blir självklart ledsen när han blir retad, vilket han inte kan hantera alla gånger.
Som jag sa så blir han inte fysisk bara för att.
Blir han däremot väldigt provocerad blir det som att han ser rött och ibland jagar han runt de som retats.
Andra gånger tar han grus eller sånt som ligger nära till hands och kastar.
Det har aldrig varit något allvarligt, som att han slagit ner någon eller verkligen gjort någon illa.
Men självklart är det som jag redan sagt, aldrig okej att bli fysisk bara för att man blir arg eller ledsen.
Och det blir såklart otryggt för de andra barnen, jag förstår att föräldrarna reagerar.
Men detta är skolans sak att fixa tycker jag, för vi kan ju inte vara med honom i skolan varje dag.
Ha med en duktig person som dels kan säga åt de andra barnen när de retas och dels som kan avstyra utbrott och även stötta när han blir ledsen. Det är vad han behöver till han blir äldre och kan hantera sig själv bättre.
Och ditt förslag att förklara för hela klassen att han har problem tycker jag är fruktansvärt. Att du inte förstår det själv.


kl
Han har haft problem nu sen årskurs 1 och skolan vet ju om att det är inte bra, men ändå så känns det inte som att dom gör något åt det. Guldstjärnor är en fin ide men det funkar inte jämt. Jag har pratat lite med mina föräldrar och enligt dom kommer han kanske att få en resurslärare eller vad man kallar det efter höstlovet. Det hoppas jag verkligen och äntligen kanske det blir bra nu. Jag vet ju att han inte är en ängel alla gånger, och jag förstår om det blir oroligt i klassen och så ska det inte vara. Alla ska få känna sig trygga i skolan och i sin klass. Men jag blir så himla ledsen när vissa ser honom som en terrorist som inte borde få vara kvar i skolan. :( Och jag blir ledsen för alla barn som har problem och mest bara blir sedda som dumma, ouppfostrade och jävliga. Har själv varit en 'sån', och varit vänner med många 'sånna'.
 
Sv: Min lillebror är avstängd från skolan.

En del säger att det är bra att punktmarkera, jag väljer att säga att det är bra att ha en resursperson som finns till bara för din brors skull. Resurspersonen kommer förhoppningsvis att hjälpa till med att hjälpa din bror att tolka de situationer som han anser är jobbiga. Resurspersonen kan förklara i efterhand för att din bror ska förstå varför andra reagerar som de gör och förklara i förhand så att din bror är förberedd på det som komma ska under skoldagen.

Vi är alla olika - vi har olika förutsättningar att klara av skolan och rasterna...

Viktigt är att personalen är där det "händer saker" på rasterna. Lärarna/rastvakterna ska inte stå i en skock utan ska vara utspridda så att de kan hjälpa till ifall det går hett till. Ena gången är det den enes fel å den andra gången den andres fel å tredje gången bara missförstånd.

Lycka till nu! Det är bra om du eller dina föräldrar kan få din bror att prata om hur han har det under dagen. Han kanske behöver avlasta sig. Förutsatt att han kan sätta ord på det han känner.

Kanske kan ni skaffa honom ett djur? Jag skaffade min son ett djur då jag upplevde att han hade jobbigt med en annan kille på skolan. Min kille fick inte vara ifred - en annan kille var på honom å slog, å så var min kille precis "där saker händer"... Typiskt killar! (Det är min yngste son oxå.) Jag har sagt till båda två att de INTE behöver vara där det händer saker.

Så nog skrivet från mig!
 
Sv: Min lillebror är avstängd från skolan.

Min son har haft stora problem i skolan med en kille som bla tog strypgrepp på honom och puttade och retades så fort tillfälle gavs. Jag slogs för att få in en extra person som kunde punktmarkera både min och den andra pojken för att det skulle finnas vuxna ögon där ifall något hände.

Det har gett otroliga resultat i deras klass, numera är det inga problem alls med den andra killen! Jag har hela tiden varit noga med att påpeka att det är för bådas skulle detta görs och hållt kontakt med den andra killens föräldrar hela vägen.

Jag hoppas att ni får samma resultat!
 
Sv: Min lillebror är avstängd från skolan.

Det handlar antagligen om fördelning av resurser, och resurserna anslås av politiker. Om en person behöver extrahjälp kan det "kosta" en hel kurs med tillval för andra elever, eller andra viktiga insatser i undervisningen. Det är inga självklarheter. Och då kanske det är lättare att stänga av den eleven eller flytta den till en skola som är bättre anpassad till de ökade behoven.

Nej, i de fallen jag tänker på handlade det inte om fördelning av resurspersonal eller liknande, men det har inte med denna tråden att göra så jag skriver inget mer om det!
 
Sv: Min lillebror är avstängd från skolan.

Hade en klasskompis i låg och mellanstadiet som var "den jobbiga" som bråkade med alla och ibland även kunde bli fysisk. Visade sig sedan att grabben hade ett mindre helvete hemma med föräldrar som drack och bara brydde sig hans äldre bröder och som sagt bröder som gjorde allt för att tracka sin lillebror både fysisk och psykiskt. :crazy:

Så han tog väl antagligen ut frustrationen i skolan antar jag vilket var väldigt synd för det var eg en snäll kille. Nu hade vi en väldigt bra lärare och en bra skola så han fick ju hjälp med sin situation, men många som är "den jobbiga" i skolan beter sig ju så av en orsak och ibland kanske den inte uppmärksammas som den borde.

Så innan man dömer någon och framförallt stänger av någon från skolan så borde man ta reda på orsaken bakom beteendet och kolla på vilka möjligheter som finns för att hjälpa. I din brors fall då en adhd diagnos där det ju finns hjälp att få.

Hoppas att han får en resursperson som är bra. :)
 
Sv: Min lillebror är avstängd från skolan.

Jag tror tyvärr att många lärare mest sitter/står i en skock och pratar, oftast är det vikarier eller yngre lärare som försöker att verkligen gå runt, prata med barnen och se till så att det inte blir bråk. Men ingen kan ju vara överallt, och de har en väldigt stor skolgård. Så om han får en resursperson som kan vara med på rasterna är stora delar av problemen med de andra barnen lösta tror jag.

Nu är det väl bara att vänta och hoppas. Och tack för alla vettiga svar och funderingar! :bow:
 
Sv: Min lillebror är avstängd från skolan.

Även här har skolan (en av de "bästa" i stan) svårt att hantera dessa barn på ett vettigt sätt, nu har lösningen blivit småklasser för elever med liknande problem (är problem ens rätt ord?). Förut har de även här låtit barn vara hemma hela terminer för att det inte funkat i en vanlig klass, vilket har gett till följd att de fått gå om en hel årskurs. Det kan ändå inte vara vettigt? Att de ska bli ännu mer utanför? Nej då tror jag mer då det där med småklasserna, ingen ska vägras sin skolgång och CHANS till gemenskap. "
Ska tillägga att jag ändrat lite åsikt i frågan, förr var jag inte alls så "förstående" som jag är nu, när jag är äldre.
 
Sv: Min lillebror är avstängd från skolan.

Hur har det gått för din lillebror Popcorn, jag såg nu att tråden var ett par månader gammal?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 130
Senast: Grazing
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 218
Senast: Snurrfian
·
Övr. Barn Den senaste tiden har jag tänkt en hel del på min barndom, bland annat pga några diskussioner jag haft med min mamma. Jag kommer inte...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
11 966
Senast: Bri
·
Övr. Barn Min äldsta dotter är nyligen fyllda åtta år. Hon har alltid varit en ganska orolig själ. Kolik som bebis, sov (sover) dåligt, vaknade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
20 780
Senast: Zewz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Servering på tävlingar
  • Älgflugor
  • Trögt att sälja häst nu?

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp