Bukefalos 28 år!

Min nyinköpta häst är som förbytt.

Sv: Min nyinköpta häst är som förbytt.

Ha inte dåligt samvete, olika hästar är olika känsliga, det är inte mer än att du missförstått. Visa dig inte "svag" och be om "ursäkt", visa bara att "här är mitt nya jag" såhär kommer jag behandla dig hädanefter. De är inte långsinta som vi, och hon tror garanterat inte du gjort det för att vara elak.
Hon kommer bara bli glad över ditt nya jag, men räkna med att det kan ta några dagar, ta det bara lugnt och ge henne den tid hon behöver.

Som Pat Parelli säger: Take the time it takes, and it will take less time. :idea:
 
Sv: Min nyinköpta häst är som förbytt.

Efter vad du beskriver så är jag inte säker på att det är rätt väg att gå (men skadar knappast att prova).
Det kan ju också vara så enkelt att du behöver sätta dig i respekt en gång för alla (jag tycker ju att ber man en häst att gå så ska den gå, skit samma om den "valt" dig eller ej, det är bara ett faktum att den ska röra benen i önskad riktning och det är "basic" inlärning).
 
Sv: Min nyinköpta häst är som förbytt.

Jag tror som Sar att hon har ingen som helst respekt för dig. Låter som en smart häst och hon har testat dig nu när hon känner sig mer hemma. Ta hjälp av någon kunnig som hjälper dig hur du ska hantera henne och lär dig att sätta gränserna, som det är nu kör hon lätt över dig om hon inte stoppas.
 
Sv: Min nyinköpta häst är som förbytt.

Har du tagit blodprov på hästen? Tyvärr är det inte ovanligt att hästen säljs med lugnande i kroppen.
 
Sv: Min nyinköpta häst är som förbytt.

Lånar knapp!

Har du ändrat foderstaten? Får hon en väldans massa kraftfoder? Eller är hon hungrig (kanske knappast någon risk den här tiden på året)?
 
Sv: Min nyinköpta häst är som förbytt.

Tack så mycket för alla goda råd!

Jag ska släpa mig till stallet nu (känns lite olustigt), tar med mig solstol och tidningar och provar Skuggis tips.

Hoppas på att det här går över fort och att vi snart blir vänner, har fruktansvärt dåligt samvete när jag nu såhär i efterhand inser hur fruktansvärt orättvis jag har varit mot henne.

Bullshit säger jag... din häst är en skitstövel som har lyckats räkna ut att hon kan göra som hon vill eftersom hon kan.

Du skall inte ha dåligt samvete för att hästen totalt lyckats köra över dig! Hästar läser av människor på en sekund och hon har ju totalt insett att du är osäker och rädd och utnyttjat det.

Det finns miljoner människor som inte har något jäkla NH språk i den bemärkelsen utan dom är bara säkra människor som kan sätta gränser i hanteringen och det är det som behövs , inte en massa lekar för att "bli vän" med hästen.
 
Sv: Min nyinköpta häst är som förbytt.

Har du tagit blodprov på hästen? Tyvärr är det inte ovanligt att hästen säljs med lugnande i kroppen.

Det där tror jag mest är en myt faktiskt. Jag har heller själv aldrig stött på
det i verkligheten.

Att hästen är lugn vid provridning i hemmamiljö, men sedan piggar på sig och börjar testa den nya människan i den nya miljön - vad kan vara mer naturligt än det?
 
Sv: Min nyinköpta häst är som förbytt.

Bullshit säger jag... din häst är en skitstövel som har lyckats räkna ut att hon kan göra som hon vill eftersom hon kan.

Du skall inte ha dåligt samvete för att hästen totalt lyckats köra över dig! Hästar läser av människor på en sekund och hon har ju totalt insett att du är osäker och rädd och utnyttjat det.

Det finns miljoner människor som inte har något jäkla NH språk i den bemärkelsen utan dom är bara säkra människor som kan sätta gränser i hanteringen och det är det som behövs , inte en massa lekar för att "bli vän" med hästen.

Jag håller med. Be en mer självsäker person att hjälpa dig med både din inställning och med hästens inställning.

Ur ledarskapet kommer vänskapen.
 
Sv: Min nyinköpta häst är som förbytt.

Det där tror jag mest är en myt faktiskt. Jag har heller själv aldrig stött på
det i verkligheten.
Det är ingen myt men kanske vanligare nere på kontinenten än i Sverige.

Däremot tror jag inte det stämmer i TS fall eftersom ägaren fortfarande har kontakt och försöker hjälpa TS. Om hästen varit drogad vid försäljningen så hade nog säljaren gjort sig oanträffbar.

TS: Ta emot hjälp av den tidigare ägaren (eller någon annan duktig ryttare), jag tycker också det låter som ett ledarskapsproblem.
 
Sv: Min nyinköpta häst är som förbytt.

Har du tagit blodprov på hästen? Tyvärr är det inte ovanligt att hästen säljs med lugnande i kroppen.

Inget blodprov är taget, men jag är övertygad om att hon inte hade fått lugnande. Det hade nog visat sig ganska snabbt efter att jag tagit hem henne..
 
Sv: Min nyinköpta häst är som förbytt.

Hej alla!

Inga direkta framsteg idag. Ledde runt henne lite i hagen, visst går hon men hon är noga med att inte gå mot grindhålet. Kommer jag på sidan om henne så gör hon drakminen (slickar öronen bakåt och klapprar med tänderna), puttar jag undan hennes huvud ifrån mig blir hon om möjligt ännu argare.

Men när jag ska sätta hårt mot hårt, vad ska jag göra? Att peta på henne med ett spö fungerar inte, hon blir bara arg men hon går ju visserligen efter mkt om och men. Att dra fram henne fungerar absolut inte. Det som har fungerat är att någon gått bakom och "startat" henne. Försöker jag tillrättavisa henne blir hon skitarg.

Ska skicka in en frisk fläkt i hagen och se om hon beter sig likadant mot henne...
 
Sv: Min nyinköpta häst är som förbytt.

Ta hjälp av någon som hjälper dig på plats!
Vad vi säger på forumet i övrigt hjälper inte så mycket, men att befästa ett "nej" är A och O i all hantering. :idea:
 
Sv: Min nyinköpta häst är som förbytt.

Det där tror jag mest är en myt faktiskt. Jag har heller själv aldrig stött på
det i verkligheten.


Att hästen är lugn vid provridning i hemmamiljö, men sedan piggar på sig och börjar testa den nya människan i den nya miljön - vad kan vara mer naturligt än det?

Det har jag tyvärr. En häst import från Holland kom. Hon var lugn och harmonisk till en början. Ett par veckor senare blir hon som gaalen. Det visade sig vara ett lugnande medel i kroppen (som nu satt kvar i mindre mängd) som håller i sig i upptill 3 månader.

Jag förstår hur du tänker, och hoppas verkligen att du har rätt. :)
 
Sv: Min nyinköpta häst är som förbytt.

Jag håller med Mia, det är svårt att ge råd när man inte är på plats och kan se och läsa hästen. Men spontant hade jag inte tolererat varken några drakminer eller att hon inte går att leda mot grindhålet. Och nåde henne om hon försöker vis aggressivt beteende mot mig eller tränga mig.

Jag hade heller inte ansett att peta med ett spå som att ta i på skarpen, det tror jag retar mer än ger verkan, som ett tomt hot.
Jag hade inte låtit henne skrämma mig utan sett till att hon var mer rädd för mig än vice versa. Och att det bara finns en väg och den är framåt.
 
Sv: Min nyinköpta häst är som förbytt.

Jag håller med Mia, det är svårt att ge råd när man inte är på plats och kan se och läsa hästen. Men spontant hade jag inte tolererat varken några drakminer eller att hon inte går att leda mot grindhålet. Och nåde henne om hon försöker vis aggressivt beteende mot mig eller tränga mig.

Jag hade heller inte ansett att peta med ett spå som att ta i på skarpen, det tror jag retar mer än ger verkan, som ett tomt hot.
Jag hade inte låtit henne skrämma mig utan sett till att hon var mer rädd för mig än vice versa. Och att det bara finns en väg och den är framåt.

Jag håller med om ovanstående. Inte hade jag gått med på att fjäska för en häst för att den inte ska bete sig illa och hota mig. Sådant beteende ska tas ur fort och itne genom att jag viker mig. Observera jag menar inte att man ska ge hästen ett kok stryk, men ahde en häst sparkat mot mig ja då hade jag daskat till den ordentligt, jag gillar inte våld, men ajg vill inte heller bli skadad. En häst som kickar mot en är farlig. En sådan häst hade jag aldrig låtit vinna för jag anser att risken är att det kan bli ännu värre då.

Hoppas allt löser sig för dig Ts och att du hittar en väg som passar dig bra, vad vi tycker och tänker spelar ju ingen roll det är du som ska utföra det, men att ta råd av andra är alltid bra när man står rådvill. :bow:
 
Sv: Min nyinköpta häst är som förbytt.

Ärligt talat, prova att göra ett nytt utsläpp ur hagen inte nära där hon blev rädd. Så ni kommer ut ur hagen- hon funkar ju vid ridning eller ?

Var noga att inte tråden kommer nära backen, fuktig jord el gräs kan leda ström och vissa hästar är väldigt strömkänsliga. Ni behöver ju komma vidare, göra saker som du tycker om. När du känner dig självsäker kommer ni inte att ha problemet vid uttaget. Alternativt slå av strömmen till hagen när du tar ut hästen!

Du har köpt en trevlig häst kliv ut ur hagen och njut av den!
 
Sv: Min nyinköpta häst är som förbytt.

Men du, vad är det här för ny information? Har ts häst fått ström och därför blivit rädd för att gå ur hagen?

Hanteringen är ju inte riktigt samma för en rädd häst som en "tjurig".
 
Sv: Min nyinköpta häst är som förbytt.

'"Det började med att hon sprang över mig när jag skulle leda ut henne i hagen en gång, här vill jag gärna skylla på att hon blev rädd för tråden som smäckte till men jag vet inte."

Om vi nu säger att det var faktiskt här det började och det var så enkelt att hon blev rädd. Kanske fick ström,..

Sedan har det förstärkts av att man blir orolig som ägare och hästen får göra mindre och mindre, man blir mer osäker och hästen märker det och reagerar på det. (nejdå- har aldrig varit där själv ;) )
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 504
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 731
Senast: JohannaB
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
936
Senast: Lutten
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 647
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp