Min syster har orsakat skada på min bil...

Har det alltid varit så? Jag fick min gamla, dock mycket välfungerande, 3500 kronors bil påkörd i slutet av 90-talet (parkerad på parkeringen) av en vettvilling som tyckte att det var en bra idé att leka på isen där med sin nyinköpta oförsäkrade bil. Han kraschade in i min bil så att ena baklyktan gick. Baklyktan gick loss på drygt 6000 kr men det var aldrig ens någon diskussion om att han inte skulle ersätta en ny baklykta utan bilen skulle återställas till det skick den var innan.
En person ramlade rakt in i sidan på min gamla mersa - en ny dörr målad att matcha var dyrare än bilen. Försäkringsbolaget löste in den. Det är det normala (och det som stämmer med skadeståndslagen. Ägaren av föremålet ska inte vinna på skadan och ingen ska heller stå med den oövetskådliga kostnaden att exakt återskapa "patina"). När det gäller äldre bilar behövs ofta en värdering av en expert
 
En person ramlade rakt in i sidan på min gamla mersa - en ny dörr målad att matcha var dyrare än bilen. Försäkringsbolaget löste in den. Det är det normala (och det som stämmer med skadeståndslagen. Ägaren av föremålet ska inte vinna på skadan och ingen ska heller stå med den oövetskådliga kostnaden att exakt återskapa "patina"). När det gäller äldre bilar behövs ofta en värdering av en expert

Kanske var det för att han som gjorde skadan var oförsäkrad då? Då finns det ju inget fb som kan lösa in bilen heller (jag hade den av förklarliga skäl inte helförsäkrad) för även om bilen var billig i inköp så fungerade den klockrent i flera år till. För min del handlade det ju inte heller om patina utan bilen fick ju inte framföras utan baklykta. Det är ju ganska stor skillnad på obrukbar och fel färg på en dörr. Jag vann ju inte heller något på skadan utan bilen återställdes bara till brukbart skick.
 
Jag kan ju tänka mig ett ännu troligare scenario:

syster går till pappa (ägaren till bilen), meddelar att det finns småskador på bilen. Pappa vill inte vara ogin (eftersom syrran m e m får bilen) och säger att skadorna inte behöver åtgärdas. TS får ju ändå bilen så billigt, så det jämnar ut sig.
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 229
Senast: alazzi
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 547
Senast: AlmostEasy
·
Relationer hejsan jag vet att det finns en hel del trådar om svartsjuka pojkvänner / flickvänner men jag känner mig så ångest fylld och taskigt på...
2
Svar
20
· Visningar
2 854
Senast: Ullmerkott
·
Relationer Hej alla. Jag är i en av mina värsta kriser. Jag behöver peppning och råd. Varning för långt inlägg. Jag och min, sen tre år, sambo är...
2
Svar
34
· Visningar
5 443
Senast: Vallmo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp