Svartsjukpojkvän hur ska jag ta mig till ?

Mimi66

Trådstartare
hejsan jag vet att det finns en hel del trådar om svartsjuka pojkvänner / flickvänner men jag känner mig så ångest fylld och taskigt på något sätt fast jag har inte gjort något fel. Jag kan resumera lite kort om händelsen fast det blir lång.

Jag har varit i ett förhållande i snart 7år, vi blev tillsammans väldigt unga (18år)och han är min första pojkvän som jag älskar otroligt mycket. Vi är inte förlovade eller sambo utan bor enskilda och är pojkvän och flickvän.

Hur som helst min partner är världens underbaraste människa, omtänksam,familjekär, lokal och det är det som fick mig att bli kär i honom, och vårt förhållande går galant så länge allt är bra och jag gör inte honom arg. Det finns ett problem som är faktisk det enda problemet i förhållandet och det är hans svartsjuka.

Jag har alltid varit en social bestämd tjeje som har alltid varit självsäker och självständig men denna tjej har försvunnit med åren. Allt började med att han fick veta att han varit mitt allt och att han var min första på alla syn i ett förhållande. Då började han med min klädstil och att jag provocerade andra, jag stod ju emot flera gånger men sedan veck jag mig rätt så snabbt och försökte anpassa mig efter han då jag är döds förälskad i honom.

Den här svartsjukan började växa och han började fråga om jag flörtade med andra, vilka killkompisar jag hade och hur jag skulle bete mig framför manliga tillvaro ex, inte krama eller prata för intensivt osv. Det här är bara en del av hans svartsjuka och sedan kom kontroll behovet. Först tyckte jag att det var gulligt liksom att han ville veta hur allting var med mig osv men sedan blev det som en rutin som jag är tvungen att förklara i detaljer varje gång.

Jag har aldrig varit otrogen eller haft ens tankar på andra fast jag har haft många intresse gentemot mig från män har jag totalt ignorerat för lojalitet är livs viktigt för mig. Hur som helst varje gång nått skämt dyker upp i grupp om nån kille eller att jag kan bara sitta i tunnelbanan och inte göra något speciellt och nån kille råkar sitta bredvid mig då triggar hans svartsjuka upp. Där bland annat dyker ord som smuts,äcklig,besvikelse,falsk och några diverse liknelser. Trots jag har inte gjort nått fel så dyker det upp som en film i hans huvud om nått som inte har hänt. Jag blir anklagad och jag måste förklara att dessa tankar inte stämmer och till och med be om förlåtelse för dessa tankar. Och detta gör mig otroligt ledsen.

Nu är det så att han har tvångstankar som jag har hjälpt honom med och han är bättre idag, men hans svartsjuka är fortfarande så sårande och utmattande att jag har lust att springa bort. Men när jag väl ska göra det så tänker jag att jag kan inte lämna honom pga jag älskar honom så otroligt mycket att jag vill bilda familj osv med han. Hur kan jag hjälpa han ?liksom jag är inte direkt perfekt men jag är inte ens ett dugg av vad han är av svartsjuk. Samt att jag har faktiskt anpassat mig väldigt mycket för hans skull.

Här om dagen så diskuterade vi pga svartsjuka igen och jag orkade inte och lade på luren. Strax efter skrev jag ett sms där jag sa att om jag var så dålig och skadlig som han påstår att , så var det nog bättre att vi skiljer våra vägar här och nu. Och nu mår jag jätte dåligt för att jag känner mig inte stark för att skada honom och han har inte ens svarat mitt sms inte ens brytt sig.

Kan nån rådgiva mig är ni snälla.
 
Oj, den här killen vill du INTE bilda familj med! Det är som du skriver sjukligt beteende, det är något han måste ta tag i själv. Ett steg i rätt riktning kan vara att du lämnar honom. Då inser han att ha måste ta ansvar för sitt beteende om han vill behålla människor som betyder något.

Men främst måste du lämna honom om du känner att han försöker göra dig till en annan person. Du är du, och kan han inte älska den du är måste du gå vidare.
 
Gå. Nu.
Du kommer hitta en ny partner som älskar och respekterar dig, alla dagar i veckan och inte bara när det passar honom och hans behov.
Han verkar mest bara ha ett sjukligt kontrollbehov och där behövs professionell hjälp.
Men då är ju första steget att han inser att han behöver den och det händer nog inte i första taget så länge han inte inser att det är HAN själv som är problemet och INTE DU.

Du kan inte hjälpa någon som inte vill hjälpt och han har inte den respekten för dig att han skulle ta det på allvar om det kom från dig heller, tyvärr.

Vad har hänt sen sms:et? Hur reagerade han?
 
Hej allihopa !tack så hemskt mycket för alla pepp och råd som ni ger mig det behövs faktisk . Jag mår piss och han har fortfarande inte hört av sig till mig liksom inte ens ett pip !hur konstigt som helst . Jag funderar att i slutet av veckan att göra slut med han face to face men jag vet inte fan om jag inte kommer palla trycket, liksom jag älskar honom så extremt mycket att det gör ont att ens tänka på momentet men jag tror att ni har rätt, det är inte hälsosamt och han måste fatta det själv. Jag har oxå jätte bra relation till hans familj liksom skit gulliga så jag mår ytligare piss jag känner mig som att jag sviker han på nått sätt Ångest ! Vet inte riktigt vad jag ska ta mig till kan inte ens sova längre.
 
Hej allihopa !tack så hemskt mycket för alla pepp och råd som ni ger mig det behövs faktisk . Jag mår piss och han har fortfarande inte hört av sig till mig liksom inte ens ett pip !hur konstigt som helst . Jag funderar att i slutet av veckan att göra slut med han face to face men jag vet inte fan om jag inte kommer palla trycket, liksom jag älskar honom så extremt mycket att det gör ont att ens tänka på momentet men jag tror att ni har rätt, det är inte hälsosamt och han måste fatta det själv. Jag har oxå jätte bra relation till hans familj liksom skit gulliga så jag mår ytligare piss jag känner mig som att jag sviker han på nått sätt Ångest ! Vet inte riktigt vad jag ska ta mig till kan inte ens sova längre.

Först och främst, den enda du sviker är dig själv och det är om du stannar kvar i den relationen. Jag hade nog fan bara skickat ett meddelande att jag inte orkar med detta mer och gör slut. Om jag kände som du att jag inte skulle vara tillräckligt stark för att göra slut när man ses.

Att han inte hört av sig är inte konstigt alls. Det är en del av den psykiska misshandeln. Han vet hur illa du mår av det.

Sen är du inte tillsammans med hans familj. Tro mig, det finns många gulliga svärföräldrar där ute med söner som är vettiga.

Känslorna svalnar med tiden, det gör ont i början men man går vidare. Även fast att det kanske känns omöjligt just nu. Och en dag, när allt landat kan du förhoppningsvis se tillbaka på detta och förstå hur fel det var.
 
Håller helt med om ovanstående.

Att han inte hör av sig är en del i maktspelet. Han vill att du ska komma krypande och erkänna att allt är ditt fel, så han kan växa ytterligare och du förminskas lite till.

I ditt fall hade jag faktiskt inte haft några problem att skicka ett SMS och berätta att det är slut. Han bryr sig inte ens tillräckligt för att höra av sig - jag hade tolkat det som det redan är slut men han inte orkar avsluta själv.
 
Håller med ovanstående.

Dessutom, om du har fått en relation till hans familj är det inget som har med ert förhållande att göra. Jag umgås med mitt ex mamma och systrar. Vi har skapat oss en egen relation under de år jag var ihop med exet, det var honom jag separerade från, inte dem.
 
Att han inte hör av sig är för att han vill straffa dig för att du inte gjorde som han ville. Han vet hur ont det gör dig och hur orolig du blir, vilket brukar få personer som fungerar så att må bra, och hoppas att kunna ställa villkor för fortsatt kontakt.

Jag förstår att det är oerhört jobbigt för dig att tänka dig en annan tillvaro än den du levt i under så många år, men att du börjat tänka på att relationen är skadlig för dig och att den får dig att må dåligt är ett första steg.
 
Hej @dansaren jo först och främs, stort tack för alla hopp och pepp!
jag samlade mod och gick fram till han face to face och sa att det räckte och jag drar sträck över det här, jag gör slut! han började först neka att det jag ska inte göra det och jag bara svamlade över en massa saker för att jag försöker fly, att jag skulle inte få bättre och bla bla bla. jag sket i han och vände på klacken utan en enda tåre men innerst inne så sved det som fan ! jag har otroligt mycket sorg men det är nog det rätta!.
Efter mitt beslut så hörde han inte av sig fram tills igår. Han kom nästan gråtande och började prata om allt som vi har gått igenom och om jag ville så kunde vi glömma bort allt och börja på nytt. Jag nekade till att återgå tillbaka. jag sa att han måste inse att det är han som är felet inte jag ! och om han verkligen ville ha mig tillbaka så måste han visa sitt förändring i stor skala.... nu mår jag illa för jag vill vara med honom men jag måste ta mig tillbaka till mitt gamla jag, jag är en stark, självständig och intelligent kvinna så jag antar att det är bara början.

tack till @Görel @Mammas @Lovisaleonora @Monifa @GotAsecret @fryckan och alla andra som har medverkat i mitt problem :)
 
Senast ändrad:
Hej @dansaren jo först och främs, stort tack för alla hopp och pepp!
jag samlade mod och gick fram till han face to face och sa att det räckte och jag drar sträck över det här, jag gör slut! han började först neka att det jag ska inte göra det och jag bara svamlade över en massa saker för att jag försöker fly, att jag skulle inte få bättre och bla bla bla. jag sket i han och vände på klacken utan en enda tåre men innerst inne så sved det som fan ! jag har otroligt mycket sorg men det är nog det rätta!.
Efter mitt beslut så hörde han inte av sig fram tills igår. Han kom nästan gråtande och började prata om allt som vi har gått igenom och om jag ville så kunde vi glömma bort allt och börja på nytt. Jag nekade till att återgå tillbaka. jag sa att han måste inse att det är han som är felet inte jag ! och om han verkligen ville ha mig tillbaka så måste han visa sitt förändring i stor skala.... nu mår jag illa för jag vill vara med honom men jag måste ta mig tillbaka till mitt gamla jag, jag är en stark, självständig och intelligent kvinna så jag antar att det är bara början.

tack till @Görel @Mammas @Lovisaleonora @Monifa @GotAsecret @fryckan och alla andra som har medverkat i mitt problem :)

Heja dig! Du har tagit första steget till ditt nya liv!
Jag är säker på att inom kort kommer du känna en stor lättnad och frihet.
 
Inte helt oväntat att han ändrade taktik när du inte ändrade dig. Det brukar gå från förnekelse till tårar till hot. Jag hoppas att han hoppar över det sista. Det kan vara hot om hur uselt ditt liv kommer vara utan honom, hur dåligt du kommer att må när han skaffar en ny flickvän.

Allt du beskriver är ett led i manipulation. Hade han varit ärlig i sin förändring hade han erkänt att han uppfört sig som en röv och att han förstår om du är sårad och inte ser någon framtid. Att han däremot vill vara vän och visa att han förändrat sig. Som exempel.

Jag tycker inte du ska sörja för länge, pepp till dig. Den du beskriver är ingen pojkvän man vill ha, du klarar dig bättre utan någon som trycker ner dig, stjäl din energi och gör dig till en person du inte är. Hitta någon som älskar dig för den du är istället. Det är du värd.
 
Hej @dansaren jo först och främs, stort tack för alla hopp och pepp!
jag samlade mod och gick fram till han face to face och sa att det räckte och jag drar sträck över det här, jag gör slut! han började först neka att det jag ska inte göra det och jag bara svamlade över en massa saker för att jag försöker fly, att jag skulle inte få bättre och bla bla bla. jag sket i han och vände på klacken utan en enda tåre men innerst inne så sved det som fan ! jag har otroligt mycket sorg men det är nog det rätta!.
Efter mitt beslut så hörde han inte av sig fram tills igår. Han kom nästan gråtande och började prata om allt som vi har gått igenom och om jag ville så kunde vi glömma bort allt och börja på nytt. Jag nekade till att återgå tillbaka. jag sa att han måste inse att det är han som är felet inte jag ! och om han verkligen ville ha mig tillbaka så måste han visa sitt förändring i stor skala.... nu mår jag illa för jag vill vara med honom men jag måste ta mig tillbaka till mitt gamla jag, jag är en stark, självständig och intelligent kvinna så jag antar att det är bara början.

tack till @Görel @Mammas @Lovisaleonora @Monifa @GotAsecret @fryckan och alla andra som har medverkat i mitt problem :)
Bra jobbat :) Fortsätt skriv här när du känner att du behöver stöttning. Stor risk att han försöker fler gånger med olika taktiker!
 
Hej @dansaren jo först och främs, stort tack för alla hopp och pepp!
jag samlade mod och gick fram till han face to face och sa att det räckte och jag drar sträck över det här, jag gör slut! han började först neka att det jag ska inte göra det och jag bara svamlade över en massa saker för att jag försöker fly, att jag skulle inte få bättre och bla bla bla. jag sket i han och vände på klacken utan en enda tåre men innerst inne så sved det som fan ! jag har otroligt mycket sorg men det är nog det rätta!.
Efter mitt beslut så hörde han inte av sig fram tills igår. Han kom nästan gråtande och började prata om allt som vi har gått igenom och om jag ville så kunde vi glömma bort allt och börja på nytt. Jag nekade till att återgå tillbaka. jag sa att han måste inse att det är han som är felet inte jag ! och om han verkligen ville ha mig tillbaka så måste han visa sitt förändring i stor skala.... nu mår jag illa för jag vill vara med honom men jag måste ta mig tillbaka till mitt gamla jag, jag är en stark, självständig och intelligent kvinna så jag antar att det är bara början.
Så fantastiskt grymt starkt! Heja!! :banana::bump: Fortsätt tro på dig själv, håll huvudet högt och slösa inte mer energi på honom. Se framåt, det här klarar du! Vi finns med dig :love:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag gjorde recap av mitt kärleksliv här i dagboken för ett tag sen utelämnade jag såklart en massa personer som av en eller annan...
Svar
0
· Visningar
372
Senast: miumiu
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 789
Senast: ako
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 241
Senast: Sirap
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 429

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp