Bukefalos 28 år!

Min vovve är halt!

Grängesberg

Trådstartare
Hej!
Har lite funderingar ang min schäferhanne på 3 o ett halvt år.
Kanske någon har några bra idéer.?

För 2 dagar sedan så såg jag en liten liten markering till hälta på höger framben. Inte alls mycket utan mer den där känslan man får av att allt inte är 100 bra.

Igår var han klart halt på samma framben och idag har det blivit lite mer hälta.

Han är inte öm, varm eller svullen någonstans på benet, reagerar inte när jag klämmer och känner på benet, tassen, klorna eller uppe i bogen. Kort sagt så visar han ingen smärta alls när jag klämmer dock så är han ju halt.

När han är ute så springer han och leker som vanligt, men är halt och jag försöker hålla honom så still det går. Han är en busig och valpig individ så det är svårt att ha honom still, men nu blir det koppel på.(vi bor på landet så han springer alltid fritt annars)

Jag har märkt senaste veckan att han ligger "upp och ner" och stretchar vriden i olika positioner när han vilar, vilket han också gjorde som valp och när han var yngre och växte. Han hade inte några rejäla växtvärksproblem som vissa kullsyskon som var tvungna att få smärtstillande utan var endast lite halt(ungefär som nu) och det gick över efter ett kort tag.

Jag tänkte.. i och med att han ligger på samma vis som vid växtvärk och att jag inte hittar något som ömmar på honom, Kan det vara växtvärk när dom är 3 och ett halvt år? Han är en Schäfer av grov modell.

Vad kan det annars finnas för tänkbara alternativ?
Tacksam för tips!

PS.. Självklart så kontaktar jag veterinär om han inte blir bättre inom ett par dagar eller snabbare om det blir sämre..
 
Sv: Min vovve är halt!

Jag vet inte om växtvärk kan komma tillbaka, men de kanske kan få liknande symtom om de sträckt sig eller nåt. Han har inte halkat på en isfläck eller nåt?
Just schäfrar brukar ju vara benägna att få växtvärk, tydligen.
 
Sv: Min vovve är halt!

hemlig skrev:
Jag vet inte om växtvärk kan komma tillbaka, men de kanske kan få liknande symtom om de sträckt sig eller nåt. Han har inte halkat på en isfläck eller nåt?
Just schäfrar brukar ju vara benägna att få växtvärk, tydligen.

Hej o tack för ditt svar.
Jag tror inte att han halkat, inte vad jag sett i alla fall.
Det är ju möjligt att han gjort det utan att jag sett såklart.

Han är fortfarande lika halt och ömmar inte för något nu heller..
Någon mer med tips eller erfarenhet av växtvärk på hundar som är i samma ålder?
 
Sv: Min vovve är halt!

Åk och röntga armbåge och bog om han varit halt mer än en till två veckor.
 
Sv: Min vovve är halt!

Grängesberg skrev:
Hej!
Har lite funderingar ang min schäferhanne på 3 o ett halvt år.
Kanske någon har några bra idéer.?

För 2 dagar sedan så såg jag en liten liten markering till hälta på höger framben. Inte alls mycket utan mer den där känslan man får av att allt inte är 100 bra.

Igår var han klart halt på samma framben och idag har det blivit lite mer hälta.

Han är inte öm, varm eller svullen någonstans på benet, reagerar inte när jag klämmer och känner på benet, tassen, klorna eller uppe i bogen. Kort sagt så visar han ingen smärta alls när jag klämmer dock så är han ju halt.

När han är ute så springer han och leker som vanligt, men är halt och jag försöker hålla honom så still det går. Han är en busig och valpig individ så det är svårt att ha honom still, men nu blir det koppel på.(vi bor på landet så han springer alltid fritt annars)

Jag har märkt senaste veckan att han ligger "upp och ner" och stretchar vriden i olika positioner när han vilar, vilket han också gjorde som valp och när han var yngre och växte. Han hade inte några rejäla växtvärksproblem som vissa kullsyskon som var tvungna att få smärtstillande utan var endast lite halt(ungefär som nu) och det gick över efter ett kort tag.

Jag tänkte.. i och med att han ligger på samma vis som vid växtvärk och att jag inte hittar något som ömmar på honom, Kan det vara växtvärk när dom är 3 och ett halvt år? Han är en Schäfer av grov modell.

Vad kan det annars finnas för tänkbara alternativ?
Tacksam för tips!

PS.. Självklart så kontaktar jag veterinär om han inte blir bättre inom ett par dagar eller snabbare om det blir sämre..


Växtvärken kan inte komma tillbaka men dock om han rör sig mycket kan det uppstå små inflammationer i lederna som gör att han måste gå på inflammationshämmande. Min kursledares berättade för mig att hans hund som var jakthund och slet mycket på lederna fick gå på Rimadyl (inflammationshämmande) från 7-13 års ålder. Så det kanske kan vara någon sådant.
 
Sv: Min vovve är halt!

Tippan skrev:
Åk och röntga armbåge och bog om han varit halt mer än en till två veckor.

Det är 3 e dagan han är halt.

Pratade med både Strömsholm och Falu Djursjukhus idag på morgonen, de sa att jag skulle avvakta tills efter helgen. Var han inte bättre då så skulle vi komma in för kontroll.


Fortfarande inte öm någonstans. Kanske kanske lite mellan trampdynorna, men det kan ju vara att han är kittlig också. Han gnäller inte i alla fall, mer drar åt sig tassen, men han kan ju vara så annars också.

Har känt och klämt på senor och muskler samt böjt lederna men ingen reaktion. Han sträcker glatt fram den onda tassen och gör höga rörelser med den så det verkar inte som om själva problemet sitter i bogen eller armbågen.

De trodde på en sträckning, det är ju snö och han har ju oftast fullt race hela tiden.

Ligger nästan hela tiden på rygg och stretchar, precis som i sina växtperioder, så.. kanske kan det vara växtvärk trots allt eller en muskelsträckning som han vill stretcha.

Fick order om koppel och stillhet så långt det var möjligt.
 
Sv: Min vovve är halt!

Risken finns att det är Artros och det kan bara synas på en röntken bild. Dom operterar tyvärr inte hundar äldre än 7 månader för Artros. Om det skullle vara detta så finns det nu för tiden sprutor som vet. ger hunden så dom kan få ett så smärtfritt liv som möjligt vid lindrig artros kan man även ge glucosmain. För är det Artros så blir det tyvärr bara värre och värre ju äldre hunden blir. Kan dock förebyggas med sjukgymnastik i form av stretching, massage och simmning. Många hundar med diagnosen Artros får ett näst intill "friskt" liv med rätt behandling och kunnit folk.
Hoppas för din skull att det "bara" är en sträckning.
Håller tummarna.
Lycka till.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Min vovve är halt!

BlondisStajna skrev:
Risken finns att det är Artros och det kan bara synas på en röntken bild. Dom operterar tyvärr inte hundar äldre än 7 månader för Artros. Om det skullle vara detta så finns det nu för tiden sprutor som vet. ger hunden så dom kan få ett så smärtfritt liv som möjligt vid lindrig artros kan man även ge glucosmain. För är det Artros så blir det tyvärr bara värre och värre ju äldre hunden blir. Kan dock förebyggas med sjukgymnastik i form av stretching, massage och simmning. Många hundar med diagnosen Artros får ett näst intill "friskt" liv med rätt behandling och kunnit folk.
Hoppas för din skull att det "bara" är en sträckning.
Håller tummarna.
Lycka till.


De opererar visst hundar som är över 7 månader för artros. Eftersom hundarna ska vara minst 1 år för röntghen av armbågar och höfter så har ju 7 månader redan gått då eller hur? Så det har du fel i.
 
Sv: Min vovve är halt!

Nej hon har inte fel.
Finns inget som säger att man SKA röntga vid minst 1 års ålder. Ser man att hunden är halt, så röntgar man givetvis tidigare. Och är det då artos, så ska de HELST opereras före 9 månader (hon skrev 7, så det kan också vara rätt, men jag har fått lära mig vid 9 senast) för att kunna bli "frisk".

Sen om man ska kolla höfterna så väntar man till efter 1 år.
 
Sv: Min vovve är halt!

Kan nu uppdatera lite i Lucifers hältproblem.

Han är idag mycket bättre, dock lite hälta kvarstår, mest inne faktiskt, men ute går han riktigt bra.

Det verkar som om det var en sträckning och om detta nu fortsätter att bli bättre och bättre så tyckte djursjukhuset inte att vi skulle behöva komma in.

Skönt!
 
Sv: Min vovve är halt!

Grana skrev:
Nej hon har inte fel.
Finns inget som säger att man SKA röntga vid minst 1 års ålder. Ser man att hunden är halt, så röntgar man givetvis tidigare. Och är det då artos, så ska de HELST opereras före 9 månader (hon skrev 7, så det kan också vara rätt, men jag har fått lära mig vid 9 senast) för att kunna bli "frisk".

Sen om man ska kolla höfterna så väntar man till efter 1 år.

Har man en blandras behöver man inte röntga men har man en renrasig hund så kräver de flesta uppfödare att hunden skall röntgas vid mellan ett till två års ålder. Eftersom skelettet ej är färdigt på hunden när den bara är 7 månader. Jag fick avliva min förra hund som var 7 månader pga av att han hade höftledsdysplasi. Och eftersom han var bara 7 månader så kunde de inte operera men sa att om han hade varit äldre så hade det kunnat gått och gjort något. Men har ni blandraser kan jag förstå att det inte är lika viktigt med rötgen. Men för min Golden hanne som jag har nu ska vi röntga vid ett år nu i vår är det viktigt. Så vad ni fått det ifrån att man kan operera på en 7 månader hundvalp som inte har ett färdigväxt skelett vet jag inte. Men hör med en veterinär istället för det har jag gjort.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Min vovve är halt!

Jag tycker man ska röntga även blandraser, om de är av de raserna som kan ha höftfel. Det jag menade att man inte måste röntga vid ett år, var att man röntgar självklart om man ser att något är fel, oavsett ålder. Sen att man gör en höftledsröntgen när tiden är inne, är en annan sak.

Och en uppfödare kan inte kräva att man ska röntga, men de kan ju neka dig att köpa hund om du inte går med på det. Kräver de det och absolut vill ha det gjort, så anser jag att de får betala för det själva. En såld hund är såld, och ingen kan kräva något av dig. Men de kan be dig om det, och jag ställer då upp på det, eftersom jag är intresserad av hur min hund mår. Och även av avel och statistik för rasen.

Jag sökte nu på artos. Och fick en himla massa fakta, och just om operation före 1 års ålder.

Och att det är viktigt att röntga din golden, har inget med att han just är renrasig. Det har med avel att göra. Att din uppfödare vill veta statistik över sina djur och hur hennes/hans avelsarbete utvecklar sig.
 
Sv: Min vovve är halt!

Grana skrev:
Jag tycker man ska röntga även blandraser, om de är av de raserna som kan ha höftfel. Det jag menade att man inte måste röntga vid ett år, var att man röntgar självklart om man ser att något är fel, oavsett ålder. Sen att man gör en höftledsröntgen när tiden är inne, är en annan sak.

Och en uppfödare kan inte kräva att man ska röntga, men de kan ju neka dig att köpa hund om du inte går med på det. Kräver de det och absolut vill ha det gjort, så anser jag att de får betala för det själva. En såld hund är såld, och ingen kan kräva något av dig. Men de kan be dig om det, och jag ställer då upp på det, eftersom jag är intresserad av hur min hund mår. Och även av avel och statistik för rasen.

Jag sökte nu på artos. Och fick en himla massa fakta, och just om operation före 1 års ålder.

Och att det är viktigt att röntga din golden, har inget med att han just är renrasig. Det har med avel att göra. Att din uppfödare vill veta statistik över sina djur och hur hennes/hans avelsarbete utvecklar sig.

Det jag menar är att renrasiga hundar brukar normalt sett röntgas vid ett år eller mellan ett och två år. Uppfödare vill ju veta hur valparna är i lederna plus att jag som hundägare vill veta att han mår bra. De flesta hundägare som har renrasiga hundar som har just anlag att kunna få ledproblem brukar röntga för att se så inget är fel. Har man mindre hundar är det inte lika viktigt men har man en blandras så är det inte så viktigt att röntga eftersom det inte ska registreras nånstans. Jag vet ingen renrasig golden som inte är seriöst uppfödd som inte är röntgad mellan 1-2 år. Eftersom detta skall registreras i SKK för att se just vilka hundar man skall avla på och vilka som man ej skall avla på. Sen finns det ju hemska människor som tar sin hund med Hd c t ex och avlar på ändå och det är ju sjukt. Men bryr man sig om sin hund och köper hunden från en seriös kennel så kan uppfödaren kräva att hunden skall röngtas. Det skall då stå i kontraktet. Vill man inte det och inte bryr sig så mycket om hunden skall man inte köpa från en riktig Kennel.
Att min hund skall röntgas har med för det första om han mår bra och har bra leder, om han kan gå i avel, och sen hur uppfödaren följer upp sina kullar.
Alla rötgenplåtar registreras i Skk och finns också på nätet. Bryr man sig om hunden så spela det ingen roll vad det kostar att röntga.
:D
 
Sv: Min vovve är halt!

Vid ett år brukar AD HD röntgas och Ögon lysas
 
Sv: Min vovve är halt!

Grana skrev:
Jag kan det där, du behöver inte förklara.

Jo jag måste ju förklara eftersom du säger meot mig på viss punkter ju...Jag KAN också det där
 
Sv: Min vovve är halt!

Kan inte annat än hålla med om att man bör röntga även blandraser! Det är såklart upp till var och en, men om jag hade en blandis skulle jag ändå vilja veta. Så man tex. kan använda hunden till agility eller vad man nu tänkt sig.
 
Sv: Min vovve är halt!

man röntgar ju av två skäl. det ena är för att uppfödaren ska kunna utvärdera kullen och den andra för att man som ägare ska veta om det är grönt ljus eller om man ska avstå från extrema påfrestnigar. det andra skälet finns ju kvar hur buskisavlad hunden än är. att man väntar tills hunden har vuxit färdigt är ju för att resultatet ska bli så tillförlitligt som möjligt.
 
Sv: Min vovve är halt!

Kan ju då avsluta tråden om min hunds hälta som nu övergått till en "artros/röntgen tråd"

Min hund är inte halt länge. Lika frisk som vanligt, röntgen är inte aktuellt i nuläget.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
813
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 885
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 527
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 264
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp