Bukefalos 28 år!

Mina hundar har snuva och nyser och fnyser hela jäkla tiden

Blueberry

Trådstartare
Billy började i tisdags, Ivan i onsdags.
De fnyser och nyser större delen av sin vakna tid. När de sover får de dock göra det ostört. Förra veckan höll de ganska låg profil och spenderade större delen av dagarna i sängen, nu är de piggare - men det är inte nosen.

Veterinären (som jag pratade med i tisdags och torsdags) har sagt att jag ska avvakta. Och jag kan väl avvakta, men finns det något jag kan göra? Finns det förkylningsmedicin för hundar? :angel:
Vi tar det lugnt och går korta promenader med täcke på.

  • Snoret är klart och blött, inte tjockt eller färgat.
  • Ingen av hundarna har haft feber när vi har tempat. Billy hade 38.9 senast vi kollade.
  • Det blir värre när vi går ut.
  • Ibland kan de kikna lite när de andas.

Vad skulle ni göra?
 
Sv: Mina hundar har snuva och nyser och fnyser hela jäkla tiden

Jag skulle ringt en annan veterinär.
Det är inte bara så att de har noskvalster?
 
Sv: Mina hundar har snuva och nyser och fnyser hela jäkla tiden

Jag tror inte det är noskvalster, utan det verkar onekligen vara snuva. De är snoriga, men inte irriterade/retade och det är inget kli. Bara snor.

Det kommer snor när de nyser, det blir blöta snorfläckar efter nosarna på mattor och lakan, det syns inget i näsborrarna när vi har kollat (och vi har kollat noga).
 
Sv: Mina hundar har snuva och nyser och fnyser hela jäkla tiden

Jag skulle avvakta. Håll dem varma så att de inte får lunginflammation. Precis som vi ska de vila och inte ansträngas. Blir det inte bättre de närmaste 2 veckorna eller att allmäntillståndet skulle försämras så skulle jag åka in till vetten.
 
Sv: Mina hundar har snuva och nyser och fnyser hela jäkla tiden

Jag skulle nog ha gissat på noskvalster ändå. Det är ovanligt att man ser dom och när man skiftar mellan temperaturer (går in/ut) så blir de rörligare och därför blir det ännu jobbigare för hundarna då, ett bra tecken på noskvalster om det är så för dina hundar.

Mina blev snoriga när det var noskvalster också.

Ring en annan veterinär och fråga. Det går inte att ställa diagnosen genom att titta i nosen utan genom att beskriva hur det ter sig kan veterinären skriva ut ett recept till dig.
 
Sv: Mina hundar har snuva och nyser och fnyser hela jäkla tiden

Det går någon typ av snorig förkylning nu, alla våra hundar har haft den. Har faktiskt inte varit med om att hundarna varit just snoriga tidigare, de har i princip alltid fått halsproblem när de haft luftvägsinfektioner, men nu verkar det vara just nosen som är drabbad.
Skroffan har varit pigg hela tiden så för henne har jag egentligen bara dragit ner träningen, inte vardagsaktiviteterna, men daghunden Frippen har varit hängig och påverkad så han är under vila.
Det låter absolut inte som när de har noskvalster utan just som nysningar, fnysningar och lite "täppt" när de drar in luft genom nosen.

Så - avvakta, ta det lugnt och håll koll är mitt råd så länge de inte är riktigt dåliga givetvis :).
 
Sv: Mina hundar har snuva och nyser och fnyser hela jäkla tiden

Dubbelpost
 
Senast ändrad:
Sv: Mina hundar har snuva och nyser och fnyser hela jäkla tiden

Oscar och minst ett par av hans kompisar fick något liknande för några år sedan när vi varit på utställning i ett ridhus. De nös och nös hela tiden nästan så de slog nosen i backen. Det gick över av sig själv på cirka/drygt
1½ vecka. Vetten sa när jag ringde att det kunde vara ett slags kennelhosta, eller som det egentligen heter parainfluensa.

Det är lättare om de hostar för då kan man ge hostdämpande, samma sort flytande som till barn. Apoteket har rekommendationer på hur mycket och så ger man med plastspruta utan nål i mungipan. Det finns ju inget som dämpar nysningar.
 
Sv: Mina hundar har snuva och nyser och fnyser hela jäkla tiden

Min var snorig för ett par veckor sedan. Hon sov mer eller mindre en helg, och snorade, nös och var allmänt hängig. Vi vilade helt hela helgen och på måndagen vände det och hon var pigg igen. Hon hade heller ingen feber under tiden.
 
Sv: Mina hundar har snuva och nyser och fnyser hela jäkla tiden

Vad bra (eller ja, ni fattar) med fler snoriga hundar. :bow:

Jag pratade med djursjukhuset idag igen, eftersom vi skulle avvakta till efter helgen.
Fick en tid på onsdag em. Då har Billy varit sjuk i 8 dagar och Ivan i 7.

I perioder är de pigga och busiga, men mesta delen av dagen ligger de i sängen och vilar/sover (Ivan har lekt intensivt med bollen i snart en timme medan Billy ligger som en kanelbulle i sängen). Jag har inte heller märkt någon skillnad när det gäller nysningarna, utan de känns ungefär lika fnysiga och nysiga nu som de gjorde innan helgen. Fortfarande ingen feber.

Vad tycker ni?
Ska jag behålla veterinärtiden eller ska jag avboka den?
 
Sv: Mina hundar har snuva och nyser och fnyser hela jäkla tiden

Tycker du ska åka in och behandla för noskvalster. För min del är det inget snack om att det kan vara något annat. Speciellt när dom fnyser mer på promenaderna. Kvalstren går dessutom inte att se med blotta ögat utan man kan behöva klyva skallen, vilket är lite drastiskt ;)
 
Sv: Mina hundar har snuva och nyser och fnyser hela jäkla tiden

Håller med. Min hade noskvalster (antagligen). Hon nös och fnös, hade rinnsnuva och drog upp snoren, om ni förstår hur jag menar. Hon behandlades för noskvalster och det gick om snabbt efteråt.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Förra söndagen ”insjuknade” hund nr 1 i diarré, fortsatte enda tills på onsdag då vi såg en liten förbättring. På onsdagen...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
13 113
Hästvård I måndags messade stallägaren mig och berättade att min åring hade en liten bula uppe på halsen nära ganaschen. Han var inte öm och inte...
2
Svar
29
· Visningar
7 696
Hundhälsa Vet inte hur många gånger jag varit hos veterinären med min "gammelman" de senaste två åren,knölar på kroppen har vi varit in för 2-3...
Svar
14
· Visningar
4 411
Senast: Fibusen
·
G
Hundhälsa Min hund är en chihuahuatik på 11 år. Hon har aldrig tidigare haft några sjukdomar eller varit speciellt sjuk. I tisdags började hon...
Svar
8
· Visningar
1 501
Senast: granebo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp