Bukefalos 28 år!

Sjuk hund! HjÄlp!!

G

granebo

Min hund är en chihuahuatik på 11 år.
Hon har aldrig tidigare haft några sjukdomar eller varit speciellt sjuk.

I tisdags började hon bajsa löst.
I onsdags visade hon sig vara bättre och åt mat på kvällen (ris och rå köttfärs)
Detta spydde hon senare upp och sedan efter det har hon bara legat och spytt galla.
Kontaktade veterinär som sa att jag allt kunde svälta henne i några dagar utan problem, att hundar klarar det. Men att jag skulle vara noga med vatten, ge henne ca 1 matsked i gång i halvtimmen.
I torsdags spydde hon också galla, bajsar inte utan bara kissar. Hon kissade 3 gånger under tordagen. Under kvällen började hon att spy upp vatten.
I dag har hon bara legat, har fått bärt ut henne för att kissa samt bjudit henne på vatten. Hon har fått lite lite vatten under hela morgonen och förmiddagen, fram till klockan ett, då hon spydde vatten.
Sedan gick hon självmant fram till vattenskålen och drack vatten.
Vid tre var hon ute och kissade.
Nu spottar hon nästan ut det vatten som jag försöker spruta in och bara ligger. Hennes nos torkar hela tiden..

Hon kan möjligtivs ha fått i sig något konstigt ute, då hon är väldigt duktig på att gräva och äta rötter.. Fast man tycker ju att om hon fick i sig några rötter i måndags eller tisdags att de ska vara borta från henne nu? Eller kan hon fortfarande må dåligt på grund utav det?!

Vad kan det vara för fel och vad bör jag göra?? Veterinären sa ju att jag skulle svälta henne och avvakta men man känner sig så himla dum.. Tänk om hon håller på att dö? Någon som varit med om nåt liknande? Har några tips att ge?

Tacksam för all hjälp....
 
Sv: Sjuk hund! HjÄlp!!

men åk in och kolla upp henne! det är ju en sån liten hund..
 
Sv: Sjuk hund! HjÄlp!!

Åk till veterinären!
En liten hund som inte mått bra på 3-4 dagar och som inte ens går själv som jag tolkar det behöver vet.
 
Sv: Sjuk hund! HjÄlp!!

Du måste genast till veterinär. Hundar kan klara av magsjuka bra om de har opåverkar allmäntillstånd och får behålla vatten, men får blir de "sjuka", får feber, inte får behålla vatten, får blod i avföringen mm måste de få vård. Din lilla hund är sannolikt ordentligt uttorkad och vore jag i dina kläder skulle jag inte vänta.
 
Sv: Sjuk hund! HjÄlp!!

Jag håller med alla andra. Åk omedelbums om du inte redan har gjort det. En så liten hund blir väldigt snabbt uttorkad, vilket innebär livsfara. Vänta aldrig när hunden inte får behålla vattnet ens.
 
Sv: Sjuk hund! HjÄlp!!

Jag håller med alla andra. Åk till vetten omedelbums om du inte redan har gjort det. En så liten hund blir otroligt snabbt uttorkad, vilket innebär livsfara. Man bör alltid åka in när de inte ens får behålla vattnet.
 
Sv: Sjuk hund! HjÄlp!!

Jag håller med de andra!

Men jag vill också höja ett varningens tecken för att din tik inte bara är uttorkad utan även har jättelågt blodsocker, vilket hon blir dålig av bara det! Chihuahua är jättekänsliga för lågt blodsocker, så hon ska aboslut få komma till veterinär och få dropp.
 
Sv: Sjuk hund! HjÄlp!!

Här kommer en uppdatering!!

Hon spydde ingen mer gång efter igår förmiddag. Hon har själv efter det gått och druckit vatten, varit ute och kissat.
Eftersom hon inte spydde efter ett dygn så fick hon idag förmiddag mat, till hennes stora glädje, för hon riktigt log i ögonen! Ca 1 tesked ris, det fick hon behålla för ca 1 timme senare fick hon ris igen.
Idag ser hon betydligt piggare ut och är mer med och viftar på svansen när man pratar med henne.
Ringe veterinären igår kväll som inte tyckte att jag skulle åka in, delvis för att hon inte spyr hela tiden, eftersom det har tagit flera timmar mellan varje gång, så får hon behålla delar av det vatten som jag gett henne.
Tydligen så kunde det gå någon magsjuka hos hundar nu när vädret bara har slagit till och de inte är vana med värmen ännu, eller att hin har fått i sig något.
Tack snälla ni för ert stöd! Hoppas att hon bara blir som vanligt snart igen!!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
824
Hundhälsa Hejsan, Min hund på 12 år har haft känslig mage i många år. Vi gav henne pro-kolin+ för hård och rumlande mage vid behov i flera...
Svar
1
· Visningar
967
Senast: annaovega
·
Hundhälsa Pankreatit, sänka 100, anemi, noll blodplättar, inflammerad tarm. Snabb förklaring. Under påsken ringde hundvakten och sa att hunden...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
10 758
Senast: solrose00
·
Hundhälsa Idag fick min stövarhane på 6 år åka in akut till veterinären, med vad jag trodde var kraftig buksmärta (sa innan jag åkte till min man...
Svar
12
· Visningar
2 397

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp