Bukefalos 28 år!

Mina katter spyr

aiquen

Trådstartare
Sedan ett par dagar tillbaka har båda mina katter börjat spy. Först tog jag det bara som "en vanlig spya" (stor hårboll) men i dag gör katterna knappt något annat än spyr (en aning överdrivet). De går runt och liksom kraxar, så det låter inte riktigt som det vanliga "nu spyr jag"-hulkandet, utan mer som en irriterande hosta (som får hela katten att studsa). Oftast kommer det inte ens någonting och det som kommer är mest slem (har i och för sig inte vågat mata dem ännu i dag, tänkte se om det skulle lugna sig, men det var en del slem i går också). I övrigt är båda som vanligt. Pigga, lekfulla, hungriga etc.

Vad tusan kan det vara? Kan de ha ätit någonting? Jag har haft snittblommor framme, som jag inte brukar ha. Kan de bli så här om de har ätit olämpliga/giftiga blommor? Bör jag kontakta veterinär? Alltså det kommer jag givetvis att göra om det blir värre eller håller i sig, eller låter det akut redan nu? Jag har aldrig haft problem med spyende katter innan, så jag vet inte riktigt hur illa det är?
 
Sv: Mina katter spyr

Jag vet faktiskt inte om blommorna var giftiga eller ens om katterna har ätit av dem (såg inte direkt ut som om de har varit på dem och det kommer ju inte direkt några blomdelar när de spyr, men ja, jag vet inte). Men jag ringer till vet. och hör mig för i morgon i alla fall. :crazy:
 
Sv: Mina katter spyr

Tack för länken!

Nu tycks det faktiskt ha lugnat ner sig i kväll i alla fall. Ingen av katterna visar längre några tecken på "illamående". Jag hoppas det håller i sig.
 
Sv: Mina katter spyr

Eftersom båda reagerade så låter det ju som nån form av "förgiftning". Få blommor är ju dödliga, så det brukar gå över. Bra att det gjorde det för dig också! Eller ja, för katterna.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
1 049
Senast: Celinehenn
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 246
Senast: Sassy
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 826
Senast: Kaching
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 998
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp