Bukefalos 28 år!

Mindre kombi?

Där stod ju nästan ingenting. Men gäller det så många bilar så måste ju en lösning tas fram, som det dessutom stod att de tittade på, så det känns inte som något att ha i beaktande i nuläget. Om det verkligen var stor risk att hundratusentals bilar inte skulle gå att köra hade det nog gått ut mer information om det.
Ville bara göra dig uppmärksamma på det. Men så länge du vet om det så är det bara en själv som kan väga för och nackdelar om vad som passar bäst.
 
@Silver Girl Jag hade nog ändå börjat titta på en nyare liten bil. En goldentik kan du ha i baksätet med bilsele och baksätesskydd även på en liten bil men det kanske inte är ett alternativ?
Hon skulle nog kunna vänja sig just när vi åker. Men vi tränar och tävlar en del och det är ju bekvämare för henne att vara lämnas lös i bagaget och kunna röra sig och lägga sig som hon vill där.
Men jag vet inte hur mycket frihet hunden har i bältet? Kan de ändra ställning relativt fritt? Nu varierar hon mycket mellan att ligga och sitta om vi åker längre sträckor.
 
Där stod ju nästan ingenting. Men gäller det så många bilar så måste ju en lösning tas fram, som det dessutom stod att de tittade på, så det känns inte som något att ha i beaktande i nuläget. Om det verkligen var stor risk att hundratusentals bilar inte skulle gå att köra hade det nog gått ut mer information om det.
De bilar som påverkas av detta och är äldre än 10 år kommer nog inte uppdateras. Tillverkaren tjänar inga pengar på att uppdatera dem - att tvinga folk att köpa nya bilar däremot, det tjänar de pengar på.
 
Hon skulle nog kunna vänja sig just när vi åker. Men vi tränar och tävlar en del och det är ju bekvämare för henne att vara lämnas lös i bagaget och kunna röra sig och lägga sig som hon vill där.
Men jag vet inte hur mycket frihet hunden har i bältet? Kan de ändra ställning relativt fritt? Nu varierar hon mycket mellan att ligga och sitta om vi åker längre sträckor.
Vi hade bälte till vår whippet som inte trivdes i bilbur. Man kan välja hur mycket rörelsefrihet de ska få genom att ändra längden från remmen som går från sele till själva bilens bälte. Han kunde både stå, sitta, vända sig samt ligga i sitt bälte.
 
Vi hade bälte till vår whippet som inte trivdes i bilbur. Man kan välja hur mycket rörelsefrihet de ska få genom att ändra längden från remmen som går från sele till själva bilens bälte. Han kunde både stå, sitta, vända sig samt ligga i sitt bälte.
Jag har ju faktiskt en bältessele som var tänkt att användas i föräldrarnas husbil, men som inte funkade just där då det var ett bord i vägen m m. Och som jag inte fått såld. Så jag skulle ju kunna testa om det funkar.
 
Jag är ju ett Toyota fan av stora mått pga bränslesnålheten hos hybriderna och hållbarheten. Toyota bygger de mest pålitliga bilarna idag! Så jag skulle säga Toyota Corolla helcombi med hybridsystem om du kan få en eventuell hundbur att passa (jag har en halvkombi vilket är sådär just för hundburar).
Jag håller med om att Toyota är bra och driftsäkra bilar. Vi har haft fyra Toyota på sistone och varit supernöjda.
 
Jag slänger in förslaget SEAT Leon (vanlig eller Experience). Var väldigt glad över min, men jag ville byta för att jag inte nöjde mig med en ganska tekniskt avskalad bil. Men vill man inte ha allehanda funktioner utan nöjer sig med en enkel bil, så är inte SEAT något att se ner på - tvärtom.
 
Men jag vet inte hur mycket frihet hunden har i bältet? Kan de ändra ställning relativt fritt? Nu varierar hon mycket mellan att ligga och sitta om vi åker längre sträckor.

Min hund åker bil i sele och det är inga problem för honom att växla mellan sittande och liggande som han vill, eller att ställa sig upp men det gör han i stort sett bara när bilen står stilla. Noll problem att vänta fastspänd i bilen heller, men han har ju åkt såhär sedan han flyttade till mig så han vet knappt annat. Testa och se hur det funkar, går det bra så har du vips lite mer flexibilitet i valet av bil. :)
 
Jag är ju ett Toyota fan av stora mått pga bränslesnålheten hos hybriderna och hållbarheten. Toyota bygger de mest pålitliga bilarna idag! Så jag skulle säga Toyota Corolla helcombi med hybridsystem om du kan få en eventuell hundbur att passa (jag har en halvkombi vilket är sådär just för hundburar).

Jag håller med om att Toyota är bra och driftsäkra bilar. Vi har haft fyra Toyota på sistone och varit supernöjda.
Har mycket snabbt kollat på bytbil.com och de ser ju bra ut. Men när jag tittar på utrustningslistor ser jag inget om kupévärmare eller liknande. Missar jag bara det eller är det inte så vanligt/självklart som hos en volvo? Så man specifikt måste ha koll på att det finns?
Jag har inget garage och avskyr att skrapa rutor tidigt på morgonen...
 
Har mycket snabbt kollat på bytbil.com och de ser ju bra ut. Men när jag tittar på utrustningslistor ser jag inget om kupévärmare eller liknande. Missar jag bara det eller är det inte så vanligt/självklart som hos en volvo? Så man specifikt måste ha koll på att det finns?
Jag har inget garage och avskyr att skrapa rutor tidigt på morgonen...
Vilken årsmodell tittar du på?
Jag startar helt enkelt bilen via appen, eller dieselvärmaren och låter den gå tills bilen är varm. Ja, tills de stänger ner nätet då, för sen fungerar det inte...
 
Vilken årsmodell tittar du på?
Jag startar helt enkelt bilen via appen, eller dieselvärmaren och låter den gå tills bilen är varm. Ja, tills de stänger ner nätet då, för sen fungerar det inte...
Jag tittade på 2019-2022, men läste bara närmare på bara två-tre stycken. Så det kallas säkert något annorlunda så jag inte fattade vad det var och missade det i de långa listorna med utrustning.
 
Jag tittade på 2019-2022, men läste bara närmare på bara två-tre stycken. Så det kallas säkert något annorlunda så jag inte fattade vad det var och missade det i de långa listorna med utrustning.
Volvo har en app som man startar bilen med som sagt, så bilen blir varm. Kupévärmare behövs så vitt jag vet inte.
 
Lägger in en liten heads-up ang eCall-kravet och 2G/3G.

Sedan 1 april 2018 är det obligatoriskt att nya bilar som säljs inom EU har den sk "eCall-funktionen". Den gör att om bilen är med i en olycka i vilket EU-land som helst kan man via bilens uppkoppling larma räddningstjänsten i det landet man befinner sig i. Hos en del tillverkare ligger denna funktionen på en 2G eller 3G uppkoppling medan andra har gått över på 4G redan. Om man besiktar bilen och denna funktionen inte fungerar blir bilen underkänd och i förlängningen kan detta innebära att man får körförbud. När 2G och 3G nätet släcks ned komma alla bilar vars eCall är beroende av dessa nät att sluta fungera och därmed blir de underkända på besiktning. Det man ffa diskuterar just nu är att kontroll av eCall-funktionen ska undantas från kontrollbesiktningen om den aktuella bilen är beroende av 2G/3G för sin uppkoppling men det är Transportstyrelsen som slutligen fattar beslut om hur det ska hanteras, om det ens blir aktuellt.

Av de stora bilmärkena är det ffa VW och Toyota som fortsatt procuderat nyare bilar med 2G/3G-uppkoppling i sina enheter. Bla Kia, Volvo och Mitsubishi använder sig av den nya standarden.
 
Jag tittade på 2019-2022, men läste bara närmare på bara två-tre stycken. Så det kallas säkert något annorlunda så jag inte fattade vad det var och missade det i de långa listorna med utrustning.
Det har varit lite olika i mina bilar. En Toyota var en dieselbil och hade inbyggd värmare. Men de andra hade ingen kupévärmare. I alla fall inte installerad. Fast jag tror att det var förberett för det. Jag har inte haft så bra koll eftersom jag inte varit beroende av värmare. Jag har varmgarage.
 
Lägger in en liten heads-up ang eCall-kravet och 2G/3G.

Sedan 1 april 2018 är det obligatoriskt att nya bilar som säljs inom EU har den sk "eCall-funktionen". Den gör att om bilen är med i en olycka i vilket EU-land som helst kan man via bilens uppkoppling larma räddningstjänsten i det landet man befinner sig i. Hos en del tillverkare ligger denna funktionen på en 2G eller 3G uppkoppling medan andra har gått över på 4G redan. Om man besiktar bilen och denna funktionen inte fungerar blir bilen underkänd och i förlängningen kan detta innebära att man får körförbud. När 2G och 3G nätet släcks ned komma alla bilar vars eCall är beroende av dessa nät att sluta fungera och därmed blir de underkända på besiktning. Det man ffa diskuterar just nu är att kontroll av eCall-funktionen ska undantas från kontrollbesiktningen om den aktuella bilen är beroende av 2G/3G för sin uppkoppling men det är Transportstyrelsen som slutligen fattar beslut om hur det ska hanteras, om det ens blir aktuellt.

Av de stora bilmärkena är det ffa VW och Toyota som fortsatt procuderat nyare bilar med 2G/3G-uppkoppling i sina enheter. Bla Kia, Volvo och Mitsubishi använder sig av den nya standarden.
Det kommer självklart bli undantag för det, att tro annat är bara löjligt.
 
Jag har läst lite om detta innan, väldigt lite. Jag har lite svårt att förstå, varför skulle de få körförbud? Det finns ju hur många gamla bilar som helst HELT utan säkerhetssystem som inte har körförbud idag liksom?
Bilen är typad med systemet som inte längre fungerar. Körförbud.

Det kommer med stor sannolikhet en lösning men det kan komma att innebära ny registreringsbesiktning för 2000 kronor för att få registrera om bilen på ny typ som Volvo et al fixar. Men det kan också bli en förenklad procedur eftersom volymen är ganska stor.
 

Liknande trådar

Fordon Jag behöver byta bil. Om jag inte gör det väldigt väldigt snart kommer det bli akut :cool: Men det är ju så förb. svårt att välja! Så nu...
2
Svar
27
· Visningar
2 032
Senast: golit
·
Fordon Jag har smått uppgivet insett att min gamla trotjänare på fyra hjul är på väg att ge upp. Den är av årsmodell 2010 och har gått som en...
Svar
4
· Visningar
1 048
Senast: aiquen
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 024
Senast: Stereo
·
Fordon Är det någon här som äger en elbil? Eller leasar en kanske? Vi börjar fundera på en 2a bil hemma och maken är inne på elbil. Rent...
Svar
10
· Visningar
1 198
Senast: nejlica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp