Mindre varma benskydd

Sv: Mindre varma benskydd

Tack för bild! De såg bra ut, men finns det inte risk att de glider ner? Såg ut som att de skulle kunna göra det.
 
Sv: Mindre varma benskydd

Det hoppas jag vekligen inte :D De har redan glidit ner den där cm alla skydd åker ner på honom, vet inte om det är något fel på hans ben :p Men jag har ju bara testat dem hemma lite grann än så länge, ska experimentera mera och se.
 
Sv: Mindre varma benskydd

Ok, då förstår jag!

Delvis KL

Är fortfarande inne på PC skydd. Har hittat ett par SMB Elite begagnade, funderar på om de är värda att testa, eller om det är bättre att spara lite mer pengar (inte så mycket mer om man beställer från USA), och beställa VenTECH istället, de som har ventilation. Tror ni det blir stor skillnad med VenTECH?
 
Sv: Mindre varma benskydd

Jag har inte så stor erfarenhet av att använda benskydd på hästar, men det känns som att ventilation är ungefär som att be om att det kommer in sand och småsten under skydden?
 
Sv: Mindre varma benskydd

Det har du rätt i. Alltid är det någon hake när man kommer på bra idéer... Men jag funderar som t.ex. PC VenTECH som jag kollat på, undrar om det verkligen är hål "rakt igenom" materialet, eller bara till viss del.

Sen vet jag inte om det kommer in så jätte mycket smuts om man inte rider i djupt och löst underlag. Funderar på hur mycket smuts det kommer in om man t.ex. rider på grusvägar och skogsstigar. Men det räcker ju i och för sig att det kommer in något alls så ökar ju risken för skav.
 
Sv: Mindre varma benskydd

I mitt fall hade jag inte så mycket val, ska bli intressant att se bla det du skriver! Och hur välventilerade de är egentligen ;)
 
Sv: Mindre varma benskydd

Var det till mig? Ang PC ventilerade skydd? Eller till CK som du skrev?
 
Sv: Mindre varma benskydd

Funderat lite mer på PC skydd. Mätt runt kotleden på min häst och han är 25 cm där, men storlek small står att den är 24,1 cm, och höjden verkar passa bra. Tror du att det skulle fungera ändå? Hur mycket marginal har man att spela på? Är 24,1 cm max?

Låter som min herre i storlek. Återförsäljaren tyckte att jag absolut skulle ta S för det gjorde alla andra som hade araber. Men det var bara att skicka tillbaka o ta M. Skydden gick precis runt så sidorna möttes o de ska överlappa varandra lite.
På längden har det fungerat ändå.
// Linda
 
Sv: Mindre varma benskydd

Låter som min herre i storlek. Återförsäljaren tyckte att jag absolut skulle ta S för det gjorde alla andra som hade araber. Men det var bara att skicka tillbaka o ta M. Skydden gick precis runt så sidorna möttes o de ska överlappa varandra lite.
På längden har det fungerat ändå.
// Linda

Fast min häst kan ha max 25 cm i höjd, och det är vad storlek S är. Ska mäta en gång till på honom och se om jag mätt slarvigt.
 
Sv: Mindre varma benskydd

Hihi, om du redan vet det så ser du att det svaret var just till trofé som frågade om mitt inlägg var till dig eller henne/honom. Därför svarade jag ju "CK, ..." och förklaring till vart man kunde se det :D
 
Sv: Mindre varma benskydd

lyfter upp denna gamla tråd då jag just är på jakt efter ett par mindre varma benskydd....

har en häst som blir väldigt varm om benen och använder inte skydd särskilt ofta, men då de rensat mycket i skogarna runt omkring skulle jag vilja ha ett skydd mot grenar och sly.

har idag ett par catago dressyr/allround men upplever att benen blir onödigt varma och svettiga i dem och skulle hellre ha något mjukare och svalare, helst utan skenor.

Hur är det med t.ex. prof choice ventech? Är de svalare än andra neoprenskydd? Eller är t.ex. trizone, new osv betydligt svalare ändå?

Ge mig gärna tips och tankar!
 
Sv: Mindre varma benskydd

Jag har ett par VenTECH Ballistic benskydd från PC, men jag tycker att de är i varmaste laget och att det blir rätt svettigt under. Men jag har ganska liten erfarenhet av andra benskydd så jag har egentligen inte så mycket att jämföra med. Däremot har jag ett par bak- strykkappor från Podium som jag gillar mer och tycker är svalare, men det kan ju ha att göra med att de täcker en mycket mindre yta av benet. :)
 
Sv: Mindre varma benskydd

Hm, okej. Då har jag nog hört från flest att tycker de är onödigt varma :(. Vet att jag hört nån som inte alls tyckte de var särskilt varma också så lite förvirrande är det.

fler åsikter om PC ventech tas gärna emot! Jag kikar vidare på andra varianter...
 
Sv: Mindre varma benskydd

Kl

Jag plockar upp den här tråden igen så slipper jag skapa en ny.
Jag använder Expert Equi-Guard bak på hästen och tycker att det har fungerar jättebra. Älskar att de täcker mycket av benet. De är i neopren med lufthål för ventilation men efter ett snabbare pass i veckan så ångade det som tusan under skydden när jag plockade bort dem.

Finns det fler tips på svala benskydd till distans? Någon som har testat Zaldis benskydd? Vill gärna att de täcker så mycket som möjligt eftersom hästen gärna slår sig på insidan ganska högt bak.
Jag är sämst på att googla så jag är ganska lost och behöver hjälp ;) Helst ÅF i Sverige!
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Kära Buke, nu söker jag efter benskydd. Vilket jag inte använt överdrivet mycket innan, och hästen ifråga har inte behövt det förrän på...
Svar
3
· Visningar
945
Senast: Liten
·
Utrustning Har någon tips på damasker/strykkappor till framben som är hyggligt hållbara och inte blir så varma? Har idag den här typen...
2
Svar
21
· Visningar
4 208
Senast: trofé
·
Hästvård Hej! På det stallet där jag rider så hjälper jag ägaren och ta hand om hästarna då hen inte har riktigt tiden som behövs. Men för runt...
Svar
2
· Visningar
739
Senast: Bison
·
Utrustning Jag vill ha tips på bra benskydd till en, just nu, ung häst. Hon har normalt inget behov av skydd (stryker sig inte) men jag vill gärna...
Svar
8
· Visningar
1 781

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp