Bukefalos 28 år!

Svullet ben men inte ont

Ellinorbrodd

Trådstartare
Hej! På det stallet där jag rider så hjälper jag ägaren och ta hand om hästarna då hen inte har riktigt tiden som behövs. Men för runt två tre veckor sedan hade en av hästarnas ben svullnat upp till nästan dubbelt så tjockt (höger fram) hans hov var kokhet och benet varmt, hans hov är inte varm längre och benet har blivit lite mindre svullet men det är fortfarande tjockt och varmt Han visar inte över huvudtaget att han har ont heller. först lyckades det komma dit en hovslagare och det var ingen hovböld sa han. Dom tog dit en vetrenär men hon kunde tydligen inte säga vad det var för fel. Hon sa att han ska stå inne och vila tills det blir bra. Jag är ute och går med honom en timme om dagen, men vad jag kan se så har det inte blivit så mycket bättre efter dessa veckor. Nogon som kan ha någon idé på vad som kan ha hänt med honom
 
Hej! På det stallet där jag rider så hjälper jag ägaren och ta hand om hästarna då hen inte har riktigt tiden som behövs. Men för runt två tre veckor sedan hade en av hästarnas ben svullnat upp till nästan dubbelt så tjockt (höger fram) hans hov var kokhet och benet varmt, hans hov är inte varm längre och benet har blivit lite mindre svullet men det är fortfarande tjockt och varmt Han visar inte över huvudtaget att han har ont heller. först lyckades det komma dit en hovslagare och det var ingen hovböld sa han. Dom tog dit en vetrenär men hon kunde tydligen inte säga vad det var för fel. Hon sa att han ska stå inne och vila tills det blir bra. Jag är ute och går med honom en timme om dagen, men vad jag kan se så har det inte blivit så mycket bättre efter dessa veckor. Nogon som kan ha någon idé på vad som kan ha hänt med honom
Har vet sagt att hästen ska promeneras? Om inte veterinären visste vad som var fel med hästen och det inte gått över på så lång tid verkar det väl läge för en bättre utredning? I de fall jag sett hästar som reagerat som du beskriver har det rört sig om lymfangit eller senskada. Men det finns fler orsaker till svullnad, t.ex. benbrott. Dock är behandlingen beroende på diagnos och därför borde hästen diagnosticeras. Det är också väldigt svårt att avgöra om en häst har ont eller inte.
 
Min häst svullnade upp kraftigt i ett framben. Han hade även små sår så vi gissade på lymfangit, han var ohalt.
Tog ut vet som trodde samma, fick en penicillinkur och svullnaden gick ner något.
Åkte till klinik och det visade sig att han hade en spricka i benet.
Därför säger jag klinik pronto!
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 485
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
3 750
Senast: Sirap
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
1 942
Senast: mily
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 167
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp