Bukefalos 28 år!

Mineraler på bete för fång/eksemhäst

Studien du hänvisar till är föråldrad och nya rön har kommit fram sedan 2010. Fång pga tarmstörning inträffar om hästen vräker i sig sanslösa mängder, typ en hel tunna, kraftfoder.
Men det står i den studien att även kraftfoderförätning också kan orsaka fång så den är inte förlegad och du säger själv att de kan få fång om de vräker i sig kraftfoder. Så vad menar du? Det finns flera olika orsaker till fång , men orsaker handlade inte denna tråd om. Men om en tarmstörning orsakar fång så kan hästen behöva extra B-vitaminer då den inte själv kan producera allt själv. Slut!
 
Men det står i den studien att även kraftfoderförätning också kan orsaka fång så den är inte förlegad och du säger själv att de kan få fång om de vräker i sig kraftfoder. Så vad menar du? Det finns flera olika orsaker till fång , men orsaker handlade inte denna tråd om. Men om en tarmstörning orsakar fång så kan hästen behöva extra B-vitaminer då den inte själv kan producera allt själv. Slut!

Att fång kommer av en tarmstörning pga kraftig överätning. Inte av en mindre tarmstörning pga andra orsaker.
 
Noaks svar: Jag tror inte, jag vet att fång kan även orsakas av en tarmstörning, ett stort kolhydratintag som vid kraftfoderförätning, ett foderbyte eller hygienisk dåligt foder som orsakar en feljäsning i grovtarmen kan utlösa sjukdomen.
När hästens tarmflora är störd försämras dess förmåga att själv tillverka de b-vitaminer hästen behöver och då kan ett tillskott vara befogat.
Det finns olika orsaker som kan utlösa fång, medicinsk fång är en annan.

http://stud.epsilon.slu.se/2057/1/ericsson_l_101203.pdf

För det första så handlar tråden om vilka mineraler man bör ge hästar på bete. B-vitaminer är inga mineraler och det finns dessutom tillräckligt med B-vitaminer i färskt gräs. Betesgräs innehåller alla vitaminer hästen behöver utom D-vitaminer.

Ett examensarbete av en student är väl knappast att betrakta som en vetenskaplig studie. Här är däremot en intressant vetenskaplig studie:

https://dl.sciencesocieties.org/publications/jas/abstracts/85/11/0852949

J Anim Sci. 2007 Nov;85(11):2949-58. Epub 2007 Jun 25.
Dietary fructan carbohydrate increases amine production in the equine large intestine: implications for pasture-associated laminitis.
Crawford C, Sepulveda MF, Elliott J, Harris PA, Bailey SR.

No changes were noted in plasma amine concentrations or plasma d- or l-lactate, indicating that there may be a threshold of hindgut pH change before mucosal damage can result in the release of these factors into the circulation.

Denna studier tyder på att det finns en tröskel som måste nås för att toxiner ska kunna tränga igenom tarmväggen. Det är ungefär som att vara gravid, antingen är man gravid eller så är man inte gravid. Man kan inte vara “lite” gravid.

I den här studien gav man 3 g inulin per kg kroppsvikt per dag till ponnyer vilket är betydligt mer än vad betande ponnyer får i sig. Trots detta noterades endast små förändringar i tarmen.

No differences in pH or any of the measured compounds were observed between the group of normal ponies and those predisposed to laminitis. This indicates that differences in the intestinal microflora do not account for this predisposition.

Man konstaterade också att det inte var någon skillnad i tarmfloran hos “normala” ponnyer och “fångponnyer” vilket betyder att mikrofloran i grovtarmen inte har något med risken för fång att göra.

Beträffande frågan om hästar kan få fång av kraftfoder så krävs det enorma mängder för att komma ner i ett så lågt pH så att toxiner kan tränga igenom tarmväggen. Man måste ner i ett pH runt 6,0 för att nå “tröskelvärdet”. Det finns nog ingen vettig hästägare som skulle få för sig att utfodra en häst med så mycket kraftfoder så vi är tillbaks till hästen som bryter sig in i foderkammaren och äter upp en halv säck havre eller dyligt.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 389
Senast: Juli0a
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 178
Senast: Pratsch
·
  • Artikel
Dagbok Frågan har väl ställts om och om igen men nu står jag här och ber kloka buke om råd, om någon orkar läsa. Haft en mindre sund relation...
2
Svar
32
· Visningar
5 105
Senast: ameo
·
Foder & Strö Detta diskuteras väl då och då och jag har själv försökt vid tidigare tillfälle utan att få det svar jag önskade.. Hur gör man om man...
Svar
9
· Visningar
1 493
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp