Bukefalos 28 år!

Minimumvikt i distanstävling?!

Jag har varit med i distanssvängen sedan 1994. I början som hinknisse på en medryttarhäst och sedan 99 på egen arab. Jag har provat de flesta hästsporter och så småningom fastnat för distans. Jag gillar kombinationen av mycket samvaro och kamratskap med hästen och mycket vistelse i naturen. Dessutom tycker jag att distansfolket är väldigt trevliga
Jag tävlar egentligen mest med mig själv. Jag har en häst - min kompis- och jag vill att vi tillsammans ska utvecklas efter våra förutsättningar.
Jag har inte innan denna tråd diskuterat minvikt annat än med någon enstaka ryttare vid något enstaka tillfälle.

Jag blev intresserad av frågan när jag såg att "lätta" ryttare tyckte att det var en stor orättvisa att de måste lägga på vikt i SM. Då min. vikt gäller i, om jag räknat rätt, 4 % av tävlingskilometrarna i Sverige och "lätta ryttare därför torde ha samma eller möjligtvis sämre villkor än "tunga" ryttare 4 % av tävlingskm och bättre villkor än "tunga" ryttare i 96 % av tävlingskm blev jag förvånad.
Vad jag själv står i frågan minvikt eller inte visste och vet jag fortfarande inte. För att kunna bilda mig en nyanserad upfattning har jag ställ frågor om argument jag inte förstått och kritiskt granskat argumenten.
Jag åker på semester i 3 veckor utan uppkoppling i morgon och ska fundera vidare. Innan jag åker gör jag några kommentarer.

"Ville bara säga att då jag i vintras var å hjälpte till på en distanstävling i Qatar såg jag flera av de äldre männen som såg ut att väga lite mer rida i galoppsadlar. Sträckan var 140km om jag inte minns fel. Så visst går det!"

Det går kanske i Qatar men inte i Sverige. Jag har ridit i galoppsadel. Jag äter upp min ridhjälm om det finns en enda svensk veterinär som skulle godkänna en häst som gått 140 km med en 75 kg ryttare i galoppsadel.

"Du skriver att medelvikten för män som mönstrar är 74 kg. Medelvikten ja, men jag tvivlar på att det är idealvikten."

Jag har kollat statistiken BMI för samma män ligger mitt i det intervall som anges som normalvikt.
Så medelmannen väger verkligen, utan att vara överviktig. v 74 kg i 18 års- åldern.

"När hästen arbetar bildas värme.Hästen gör sig av med vämen genom att svettas och genom att pumpa mer blod till huden där det kan avkylas Vi har hinknissar som ger hästen vatten att dricka och kyler hästen utsida med vatten för att underlätta avkylningen så att pulsen kan sjunka.
Om en tyngre ryttare väljer en större och mer viktbärande häst kommer denna häst att ha mer volym i förhållande till sin yta än en mindre viktbärande häst. Detta innebär att hästen får svårare att bli av med sin överskottsvärme och därför kommer ner i puls saktare än en mindre häst.
Det är det långvariga arbetet och pulsen som gör att en distansryttare inte klarar det som en hoppryttare gör."

"Jag förstår inte vad du vill säga. Menar du att ju mindre hästen är, desto bättre? I så fall tycker jag att du har fel. Jag tror att en helt korrekt häst av rasen arab, akahltheke (eller hur det nu stavas) eller möjligen nån annan ras som jag inte känner till, med mankhöjd på ca 155 är det ideala."

Ta ett A4 papper böj det till en cylinder. Då har du i grova drag den typ av häst som bär vikt bra.
Platta sedan till cylindern så att snittytan blir oval. Då får du den typ av häst som är bra i distans. Du märker att den senare hästen har mer yta i förhållande till sin volym än den förra. Den kan där för lättare göra sig av med värme och komma ner snabbare i puls.
En 100 m löpare, gymnast eller spjutkastare kan bära vikt bra men kan inte konkurera i maraton
En tyngre ryttare kan därför inte kompensera sin högre vikt genom att välja en mer viktbärande häst om han vill kunna konkurrera med en lättare ryttare.

".......lösa det på nåt annat sätt än att straffa mina hästar?"

Min häst tränas och tävlas ibland av en 20 kg lättare medryttare. Ska jag känna att jag straffar min häst när jag rider honom?
:)
 
Min häst tränas och tävlas ibland av en 20 kg lättare medryttare. Ska jag känna att jag straffar min häst när jag rider honom?
:)

Naturligtvis inte. Bara en person med negativ självbild ser sig själv som ett straff! Du är den du är, och förhoppningsvis gillar du dig själv precis som du är. Du vet att du har förtjänster som väger upp eventuella brister.

Men det är en helt annan sak att FÖRSVÅRA för någon annan. Om det var brist på stolar och min man skulle sätta sig i mitt knä skulle jag aldrig komma på tanken att förslå att han skulle minska sin vikt genom att banta eller amputera bort en bit av sig själv. Men om han däremot hade en 15-litershink med vatten i knäet, skulle jag tycka att det var märkligt att han inte ställde ner den på golvet, medan han satt i mitt knä.

All ridning sliter på hästen. Många ryttare sitter lite snett, har dålig balans eller kanske spänningar i vissa muskler. Men knappast någon skulle väl medvetet välja att sitta ännu snedare, försämra balansen eller skaffa sig fler muskelspänningar som försvårar hästens arbete? Jag strävar i alla fall efter att göra det så bra för hästen som möjligt. Utan att byta ryttare! Om jag, förutom min egen vikt, lägger 10 kg bly på min häst när jag ska rida 12 mil - då försvårar (bestraffar) jag för min häst.

Om det inte innebär en försvårning - vad är i så fall syftet med extra vikt för lätta ryttare??? :confused:
 
Re: Så här känner jag inför detta

Hej!

Råkade bara av en slump se denna tråd. Vill bara göra ett tillägg till viktdiskussionen. En vältränade person med mycket muskler väger betydligt mer än en omusklad eftersom muskler väger mer än fett.

Det kan därför vara fullt normalt att en välmusklad vältränad man eller kvinna väger över 80 kg om denna person är lång.

Sedan tycker jag också att man skall köpa häst efter sin egen vikt och längd. Eftersom jag själv är 1.78cm och väger ganska mycket har jag köpt en grov häst med kraftiga ben som enkelt klarar av mig. Sedan tycker jag i och för sig inte heller att korta smala människor skall rida på 1.75 hästar då de oftast inte räcker till att rida dem på ett bra sätt.

Mvh Ulrika
 
Måste man väga minst 75 kg? Det kommer jag aldrig lyckas med! Låter jättekonstigt ju :eek:
 
Att vikta sin häst får nog vara en fråga som var och en får ta ställning till den dagen kommer då man är aktuell för att rida de tävlingar där det behövs.
De erfarenheter och teorier man har är då de guidelinjer man får försöka fatta beslut efter.
Men man skall förstås fortsätta att ändra på reglerna om man finner dessa orealistiska eller mossiga.

Fälttävlan har vad jag förstår redan plockat bort sina minimum vikter.
Min egen personliga åsikt är att 75 kg är INTE en parameter som gör att ett lopp blir mer rättvist.

Vill man som man hela tiden använder som argument undvika typ jockey ryttare hade man kunnat satt gränsen vid 60 kg vilket de flesta vuxna människor kommer lätt upp i inklusive sin utrustning men ej ett barn.

När jag som tonåring tävlade och tränade friidrott så fick jag rådet efter några år att träna löpning med vikter för att bygga upp en större styrka.Jag viktade upp mej mycket långsamt ca 100 gr i månaden för att 5 månader senare för alltid vara tvungen att lägga ner min friidrotts karriär pga knäskador.

Jag själv åt och tränade upp mej ca 4-5 kg till SM 2001 och genomförde min 12 milare där (ridvikt minst 70 kg)fick sedan problem med mina knän...igen efter 15 års ridande och tränande utan problem.

Har därefter tagit beslutet att inte laborera med vikter vare sej på mej själv eller hästen.Jag blir givetvis en mycket sämre ryttare när jag har ont i knäna och att vikta på 5 kg till på hästen är något jag helst undviker efter all själv känt hur drygt det är att träna med död vikt jämnfört utan.

Att ställa fördelar jämt nackdelar är något man dagligen ställs inför när man ska fatta beslut rörande träning och hästarna.Och om man bara har tänkt igenom det innan och funnit att det är realistiskt genomförbart och man kan se sin häst i ögonen efteråt utan att ångra sej eller skämmas då har man fattat rätt beslut.
Mona
 
Re: Så här känner jag inför detta

OK Havreflinga, du skriver:

helt. Jag, som är en vuxen kvinna över normallängd, inser att det finns många ryttare som är lättare än jag, men jag är inte rädd för konkurrens från dem. Dels för att jag tvivlar på att det finns folk som ägnar sig åt distans för att bli rika. Dels för att barn saknar många av de fördelarna som en vuxen har. Ett barn har inte hunnit samla på sig de erfarenheter jag har. Ett barn har inte samma möjlighet som en vuxen att jobba hästen.

Om detta vore sant, så behövdes inga viktgränser i monté eller i galopp... I galopp (ofta 2-3 km) anses varje extra kilo betyda 2 längder. Det skulle inte heller vara så att barn red i de mongolska långloppen (det finns ju ett undantag - ett lopp där man får ha med sig en 1,5 m lång påle och klubba medtävlare med. Det loppet rider vuxna män). Vad vet du som mongolerna inte lär sig på en livstid i sadeln?

PS vad gäller araber - i Norge vägde de hästarna före ett lopp. Många - även de hästar som reds av normal viktiga män - vägde 315-400 kg. Ingen av dem bröt ryggen. Alla hade nått åldrar över sex år. Så farhågorna att tre-fyra viktade lopp om året (på SM var vikten 70 kg) ska leda till att arabtypen förloras ska tas med en nypa salt
 
Re: Så här känner jag inför detta

Fö jag som är tämligen ointresserad av distans bryr mig inte om vikter så att attackera mig personligen leder ingenstans, men skälet till att de finns i ett par svenska lopp (SM + observationstävlingar?) är ju de internationella reglerna. Vid internationella mästerskap finns viktgränser och därmed har svenskarna valt att ha viktgränser vid uttagningarna till dessa. Ganska logiskt.

Våra val möjligheter är:
1) strunta i vikter vid våra nationella tävlingar och välja vilka hästar som är aktuella för större mästerskap enligt andra kriterier än placeringar nationellt (kan man inte rida SM med 70 kg, kan man inte rida EM med 75)
2) strunta i vikter och ställa oss utanför FEI-systemet
3) försöka påverka FEI, men då måste vi minnas att vi är ett litet skrutt-land i sammanhanget. I detta scenario skulle vi behöva allierade (finns motstånd mot vikter i något annat land?) eller större internationella framgångar (vilket i det nuvarande läget betyder att vi behöver duktiga ekipage som klarar att gå med vikter - är de intresserade av att propagera för något, som - om Havreflinga har fel - missgynnar dem?)

FEI är pudelns riktiga kärna och den vi måste diskutera. I dagsläget finns vikterna och svenska distansryttare har bara att gilla läget
 
Re: Så här känner jag inför detta

Det är skillnad på korta sprinterlopp och långdistans. När jag rider sitter jag inte bara och åker. (Jag menar inte att en jockey sitter passiv och åker, men det är ändå en helt annan typ av utmaning att lotsa hästen fram på en varierad bana i flera timmar.) Jag tycker fortfarande att jag har betydelse för hästens prestation. Det är inte alls säkert att en lättare ryttare skulle rida min häst bättre, eller ens lika bra.

Vad vet du som mongolerna inte lär sig på en livstid i sadeln?

Jag har (såvitt jag vet) inte tävlat mot några mongoler än. Jag har dock sett hur deras lopp går till på tv. Inte min grej. :)

Ingen av dem bröt ryggen.

Nä, det var ju bra! Det hade jag faktiskt inte trott heller. Mina hästar rids ibland av människor som väger runt 90 kg.

Så farhågorna att tre-fyra viktade lopp om året (på SM var vikten 70 kg) ska leda till att arabtypen förloras ska tas med en nypa salt

Arabtypen har jag inte ens reflekterat över. Det får dem som sysslar med avel sköta. Jag är väldigt dåligt insatt i sånt.

70 kg är mer okej än 75, tycker jag. Men det har jag nog redan sagt en gång tidigare. 60 eller 65 vore rimligt om man vill undvika att folk svälter sig eller anlitar barn.
 
Re: Så här känner jag inför detta

Jag röstar för att påverka FEI, och även andra länder. Fast själv gör jag inte så mycket mer än att lufta mina åsikter när tillfälle bjuds.

så att attackera mig personligen leder ingenstans

Varför skriver du så? Tycker du att jag har attackerat nån? :confused: Jag tycker inte att detta är nån känslig eller livsviktig fråga, så jag fattar inte varför nån skulle bli så upprörd att den går till personangrepp. Det finns roligare saker man kan göra här i livet! ;)
 
Re: Så här känner jag inför detta

Hmm en sak som slår mig när jag har läst igenom ALLA inläggen är: Har någon av er som väger mindre någonsin ställt er på vågen med full tävlingsutrustning? Skor, hjälm jacka, byxor, sadel, vojlock, gjord, träns m.m väger en hel del. Många gånger så slår det bara på några kilo för att komma upp i minimivikten som är 70 kg. Och då förstår jag inte vad problemet skulle vara. När jag började tävla så red älsta dottern Nelson på Janos och då var viktgränsen 75 kg. hon använde en western sadel för att komma upp i rätt vikt och hon vann för det mesta.
 
Re: Så här känner jag inför detta

Har någon av er som väger mindre någonsin ställt er på vågen med full tävlingsutrustning?

Jag har. Träns får inte räknas med (om det inte har ändrats). 75 kg klarar jag inte. 70 klarar jag med den ena sadeln, inte med den andra.

Fast det spelar ingen roll om just JAG klarar gränsen eller inte.
 
Re: Så här känner jag inför detta

Du har rätt träns får inte räknas in. Men jag reagerade bara på att så många förfasade sig över att hästarna skulle bära 70 kg i mästerskap och 75 kg internationellt. Det var därför som jag undrade om de hade vägt sig med full utrustning för att se HUR mycket som skillde. Det är en sak att kliva upp på vågen en morgon utan en tråd på kroppen och säga att jag väger ex 55 kg och sen ta på sig allt man ska ha + sadel då väger man inga 55 kg utan kanske 65 kg. Beroende på vilken sorts sadel man använder.
 
Re: Så här känner jag inför detta

Jag har det ocksa och jag klarar verkligen inte viktgransen, maste lagga pa ca tio kg for att komma upp i 70 kg med all utrustning. Min sadel ar ganska latt ocksa, rider i bomlost.
 
Dricka vatten för rättvisan

Om man dricker en (eller två! :eek: :p) liter vatten precis före invägning går man ju upp ett (eller två!) kg. Det är ett knep som lätta ryttare får använda. Men hur sunt är det? Och blir tyngre konkurrenter gladare för att vissa ryttare blir mästare på att häva i sig vatten?! :smirk: Det är ju bara en sjuk konsekvens av viktreglerna!

(Lånade knappen bara.)
 
Re: Dricka vatten för rättvisan

Jag har oxå vägt mej med all min utrustning och med en av hästarnas utrustning väger jag lite över 70 men några kg under med den andra hästens utrustning.
Och min rädsla att vikta hästen gäller inte att ha en tyngre ryttare utan svårigheterna med sk död vikt vilket skulle vara alternativet för att nå upp till 75 kg.
Jag har sett alla möjliga varianter på viktökning under dessa år jag varit runt på distans tävlingar.
vatten drickning,blöta ner stora paddar med vatten,dykar vikter fastskruvat över hela sadlar jag har till och med sett en ryttare i början av 90 talet som hällde vatten i sina ridstövlar!hur man nu i hela fridens namn kan rida distans i ridstövlar och fyllda med vatten dessutom :crazy:
Men allt i rättvisans namn...........
 
Re: Dricka vatten för rättvisan

Men hur gor man nar man kommit i mal, maste man inte kontrollvaga? Hinkar i sig dessa tva liter igen plus extra for allt man antagligen svettats ut??? :crazy:

Vatten i ridstovlarna - later skont....not! :crazy: :D
 
Re: Dricka vatten för rättvisan

Vet hur man ser ut om tårna efter 1 timme i badkaret, fasar över synen av mina fötter efter 6h vattenfyllda ridstövlar... :o
 
Re: Dricka vatten för rättvisan

Men hur gor man nar man kommit i mal, maste man inte kontrollvaga? Hinkar i sig dessa tva liter igen plus extra for allt man antagligen svettats ut??? :crazy:

Man får tappa 2,5 kg under ritten. Dessutom brukar en hel del av det man har svettats finnas kvar i kläderna. Alltså, man är ju ganska blöt. Sadelunderlägg och sånt har oxå blivit blött och tungt. Men om det är väldigt varmt kan man ju blöta lite extra.
 
Sv: Minimumvikt i distanstävling?!

Intressant tråd - har inte förrän idag tagit mig tid att läsa allas inlägg.
Min åsikt är den att jag inte heller vill se barn/jockeys osv anlitas, men att 75kg är för hög minimivikt. Tex 67-68kg hade varit en bättre minimivikt för att inte så många skulle behöva gå med bly.
Då är ju frågan hur man skapar opinion inom FEI? Finns det internationella stora forum för distansritt? Finns det officiella organ att gå igenom när man vill ta upp regeländringar eller kan vem som helst lägga fram motioner till FEI? Någon som är insatt i de olika distansorganens rutiner?
 

Liknande trådar

Hemmet Har fått tillstånd att anlägga vårt nya avlopp nu. I dokumentet som skickades ut från kommunen står det bland annat att jag ska föra...
2
Svar
30
· Visningar
1 041
Senast: bettysmatte
·
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 637
Senast: Myrten
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
476
Senast: hamilton1
·
Övr. Hund Finns det? Med tålig menar jag att den ska klara av 37 kg explosiv boxer som både segdrar och kan göra rejäla ryck. Inte utfall mot...
Svar
12
· Visningar
920
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp