Minska sötsug

När äter du middag? Jag tänker att med barn blir det kanske tidigt och då är du egentligen inte sötsugen utan småhungrig?
Fruktsallad med grekisk yoghurt och lite honung kör jag på just nu. Både sött och mättande utan att vara godis.
Sen gillar ju jag mörk choklad och några rutor av det gör att jag nöjer mig tidigare än om jag äter annat godis.
 
Jag har för mig att jag hade en liknande tråd när dottern var nyfödd men nu hittar jag den inte, så startar en ny. Det här med amningen, sömnbristen, stressen mm. gör att mitt sötsug är avgrundsdjupt. Jag är inte allt för hård mot mig själv, tider som dessa ger lite friare tyglar när det kommer till kost och hälsa, samtidigt tror jag inte att jag mår särskilt mycket bättre av att få i mig stora mängder socker varje dag. Jag äter mycket så det verkar inte vara där skon klämmer, och även om jag lägger till extra kvällsmål så går sockersuget fullständigt spinn på kvällarna.

Så jag söker era bästa tips på att stävja det. Googlar lite med hittar främst tips på att sova bättre och stressa mindre. Visst, ska bara sälja barnen då :D Dricka vatten skulle jag dock kunna bli mycket bättre på. Men framför allt undrar jag vad ni snacksar på om kvällarna? Det är framför allt efter middagstid som det blir som värst så behöver fylla skafferiet och kylen med lite bättre varianter än godis och glass. Har för mig att ni gav bra tips senast så ledsen att behöva be om dem igen.

Har ni andra tips på hur sötsug kan dämpas lite så tar jag gärna emot dem också!
I Pauluns bok 50 genvägar till et sockerfritt liv anges att kanel håller blodsockret i schack så jag ska testa att dricka varmt vatten med 1 kanelstång i på kvällarna.
 
Tack för alla superbra tips i tråden! Svarar lite sammanfattat att jag inte äter någon medicin och tror att jag äter tillräckligt med mat. Hungrig som en tonårsgrabb ingår väl också i det där med att amma för mig :angel:

Varit lite bättre senaste dagarna, men haft päron och äpplen hemma :up:
 
Tack för alla superbra tips i tråden! Svarar lite sammanfattat att jag inte äter någon medicin och tror att jag äter tillräckligt med mat. Hungrig som en tonårsgrabb ingår väl också i det där med att amma för mig :angel:

Varit lite bättre senaste dagarna, men haft päron och äpplen hemma :up:

Någon typ av nötsmör till äppelskivor är något som fungerar bra för mig! Så får man lite mer mättnadskänsla med.
 
Tack för alla superbra tips i tråden! Svarar lite sammanfattat att jag inte äter någon medicin och tror att jag äter tillräckligt med mat. Hungrig som en tonårsgrabb ingår väl också i det där med att amma för mig :angel:

Varit lite bättre senaste dagarna, men haft päron och äpplen hemma :up:
Jag vet att detta kom upp i tråden sist och detta är inte riktat direkt åt dig, men jag såg en del tips på insta härom dagen, som inte var så trevliga, om hur man "ska äta när man ammar" som mer uppmana till ÄS.
Man behöver få i sig 500kcl extra om dagen när man ammar, vilket är en extra måltid, så det är inte konstigt att du/man är hungrig som en tonårsgrabb.
 
Jag vet att detta kom upp i tråden sist och detta är inte riktat direkt åt dig, men jag såg en del tips på insta härom dagen, som inte var så trevliga, om hur man "ska äta när man ammar" som mer uppmana till ÄS.
Man behöver få i sig 500kcl extra om dagen när man ammar, vilket är en extra måltid, så det är inte konstigt att du/man är hungrig som en tonårsgrabb.

Stämmer fint. Jag äter mer än så just nu, både extra måltider och mellis. Men ja visst känns hungern! Sen tror jag väl tröttheten gör sitt för suget också, fyller liksom på hela tiden i hopp om att få mer energi.

EDIT: Men ja, vissa verkar ju medvetet eller omedvetet använda den där förbränningen till att bli av med gravidkilon. Skulle inte fungera för mig dock, jag har visserligen ett gäng extra kilon efter graviditeterna som jag tänker att jag förr eller senare vill bli av med. Men just nu är inte riktigt läge att prioritera det. Måste komma på banan efter operation, få grepp om livet som tvåbarnsmamma och sannolikt även sluta amma innan jag öht har utrymme att se över sådant. Så synd att många känner att de behöver stressa, och dessutom ger sig själva restriktioner när hungern är som värst. Bebistiden är svår som den är, och kommer dessutom har aldrig tillbaks sen. På gott och ont.
 
Senast ändrad:
Man behöver få i sig 500kcl extra om dagen när man ammar, vilket är en extra måltid, så det är inte konstigt att du/man är hungrig som en tonårsgrabb.
Det var min upplevelse också, jag var hungrig jämt när jag ammade och kunde verkligen få känslan av att ”jag måste ha mat NU, denna sekund, för att överleva!” Då tycker jag att jag äter rätt mycket i vanliga fall (lever ett aktivt liv med mycket rörelse), men under amningen var det helt extremt och jag behövde verkligen äta mycket mer än jag trodde (och gick ändå ner till under den vikt jag låg på innan jag blev gravid).

@Voeux du har fått bra tips redan, jag skulle vilja lägga till en fråga om du har koll på dina järnvärden? Järnbrist kan ju ge diverse olika sug (även betydligt konstigare sug än socker!)

Får du i dig tillräckligt med mat generellt sett och har okej järnvärden, så är mina tips frukt, bär, ost, oliver, nötter, cocktailtomater, morotsstavar mm som alternativ till godis. Inte nödvändigtvis med mindre energi än godis, men istället innehållande diverse nyttigheter och inte så mycket socker 😊 Jag kan själv också uppleva att om jag äter en kost med lite för lite kolhydrater (med energiunderskott pga det) så blir jag väldigt sugen på just kolhydrater. Så det kan ju vara värt att se över också, tänker jag. Hellre en extra potatis till middag än en massa godis på kvällen! 😊
 
Jag hade testat att öka matintaget ännu mer för att se om det gör skillnad. Kanske har du större behov just nu än du uppskattat?
Vet inte hur många måltider du äter heller eller hur regelbundet men skulle definitivt planera in 6 måltider per dag och försöka hålla ungefär samma tider hela tiden. Sen hade jag väl egentligen inte varit jätteoroad över sockerintag, men alltid bättre att öka sina vanliga måltider jämfört med att småäta mellan :)
 
Jag fick rådet att prova att äta ngt med kardemumma- det ska tydligen hjälpa mot sötsug. Brukar ta en latte med lite kardemumma eller göra kesoplättar med kardemumma.
Tycker faktiskt att det funkar.

Tror det är samma med kanel om man gillar det bättre.
Annars kör jag på frukt, vindruvor och ananas som är lite söta brukar fungera bra.
 
Jag har väl ett mer eller mindre konstant sug på sötsaker men när jag har riktigt lågt järnvärde så är sockersuget extremt hos mig.
 
Stämmer fint. Jag äter mer än så just nu, både extra måltider och mellis. Men ja visst känns hungern! Sen tror jag väl tröttheten gör sitt för suget också, fyller liksom på hela tiden i hopp om att få mer energi.
Så här var det verkligen för mig. Märkte sån skillnad de nätter jag fått sova bra jämfört med nätter med många vakenstunder. Tyvärr är väl rådet "sov mer" inte helt enkelt med två små 🙈 men om det går, kläm in en tupplur om du kan när barnen vilar, anpassa nätterna för att göra amning etc så det innebär så lite vaket som möjligt? Jag samsov och liggammade, men hade också ett äldre barn som tidigt sov hela nätter i egen säng så jag vet att jag var bortskämd där.

Ja, och så kaffe då 😍
 
Jag har för mig att jag hade en liknande tråd när dottern var nyfödd men nu hittar jag den inte, så startar en ny. Det här med amningen, sömnbristen, stressen mm. gör att mitt sötsug är avgrundsdjupt. Jag är inte allt för hård mot mig själv, tider som dessa ger lite friare tyglar när det kommer till kost och hälsa, samtidigt tror jag inte att jag mår särskilt mycket bättre av att få i mig stora mängder socker varje dag. Jag äter mycket så det verkar inte vara där skon klämmer, och även om jag lägger till extra kvällsmål så går sockersuget fullständigt spinn på kvällarna.

Så jag söker era bästa tips på att stävja det. Googlar lite med hittar främst tips på att sova bättre och stressa mindre. Visst, ska bara sälja barnen då :D Dricka vatten skulle jag dock kunna bli mycket bättre på. Men framför allt undrar jag vad ni snacksar på om kvällarna? Det är framför allt efter middagstid som det blir som värst så behöver fylla skafferiet och kylen med lite bättre varianter än godis och glass. Har för mig att ni gav bra tips senast så ledsen att behöva be om dem igen.

Har ni andra tips på hur sötsug kan dämpas lite så tar jag gärna emot dem också!

Jag har, i säkert 20 år, haft någon form av sockerberoende. Har nog ätit godis och sötsaker 95% av alla mina levande dagar.

För mig är det externa sötsuget antingen en varning på att migrän är på ingång eller att jag ätit för dåligt under dygnet. Jag har ofta inte haft tid att äta 4-5 gånger om dagen utan istället ätit en smörgås till frukost och sen en enorm middag för att avsluta dagen med mängder av godis. Min kropp behöver energi för att fungera och hålla sötsuget borta.

Äter jag nyttig och mycket mat 4-5 gånger om dagen så minskar mitt sötsug avsevärt! Jag ser alltid till att ha ”nyttigare” snacks hemma. Just nu är det Ehrmanns proteinmousse 😅 Annars funkar det med lite oboy (kakao, sötströ och lättmjölk).

Så hitta din väg till balans tänker jag. Oftast beror kraftiga sötsug på att man ätit för lite och för dåligt under dagen. Sen försöker kroppen kompromiss med att hetsäta eller skåpäta godis.
 
@Voeux
Ett tips är att före varje större måltid äta nåt med resistent stärkelse i någon form. Det kan va bönor, potatismjöl utblandat i vatten, eller annan form, googla så hittar du säkert nåt du gillar.
Sen starta varje måltid med grönsaker. Behöver inte va mycket, en liten sallad, ett par gurkbitar eller en paprikaring. Fibrerna i grönsakerna hjälper till att hantera nedbrytningen och blodsockret får inte lika höga peakar. Det är när peaken avtar man blir sötsugen. För kroppen vill höja blodsockret igen, och igen... Osv.
Efter maten är det bra att hålla sig igång iaf tio minuter för att hjälpa kroppen med nedbrytningen och energiomvandlingen. Det hjälper också att motverka toppar och dalar i blodsockret.

Har du väl hamnat i sötsuget så kom ihåg att det är ditt dopamin som dalat. Du kan fylla på med en ny sötsak, men dopamindippen efter det kommer kräva ännu mer sötsaker och du blir inte nöjd. Det blir en ond spiral som kräver mer å mer godis.
Då kan man istället äta något nyttigare och hitta på något trevligt att göra. Tex ut å promenera, ta en ridtur, måla, utöva valfri hobby osv.

Det finns massor med forskning på varför sötsug uppstår och det går att råda bot på det. 😊

Jag försöker äta enligt det jag skrev här i inlägget och märker otrolig skillnad på när jag slarvat 🫣😅 det är inte värt slarvet!
 
Stämmer fint. Jag äter mer än så just nu, både extra måltider och mellis. Men ja visst känns hungern! Sen tror jag väl tröttheten gör sitt för suget också, fyller liksom på hela tiden i hopp om att få mer energi.

EDIT: Men ja, vissa verkar ju medvetet eller omedvetet använda den där förbränningen till att bli av med gravidkilon. Skulle inte fungera för mig dock, jag har visserligen ett gäng extra kilon efter graviditeterna som jag tänker att jag förr eller senare vill bli av med. Men just nu är inte riktigt läge att prioritera det. Måste komma på banan efter operation, få grepp om livet som tvåbarnsmamma och sannolikt även sluta amma innan jag öht har utrymme att se över sådant. Så synd att många känner att de behöver stressa, och dessutom ger sig själva restriktioner när hungern är som värst. Bebistiden är svår som den är, och kommer dessutom har aldrig tillbaks sen. På gott och ont.
Jag skulle vilja tipsa om att hitta något som är högt i protein det har varit en stor sak för mig! Framförallt något som inte är sött för sött triggar mig mer. Tyvärr tålde inte min avkomma en massa saker när jag ammade men till sist hittade jag att havregrynsgröt med extra protein i (jag körde wheypulver) gav mig rätt utan för mycket kalorier och lite mer tugga som jag behövde… Så varje sug körde jag en omgång som jag räknat ut gav mig 100 kcal och åt, även om det var typ 5 gånger i rad mitt i natten ;):angel:
 
@Voeux
Ett tips är att före varje större måltid äta nåt med resistent stärkelse i någon form. Det kan va bönor, potatismjöl utblandat i vatten, eller annan form, googla så hittar du säkert nåt du gillar.
Sen starta varje måltid med grönsaker. Behöver inte va mycket, en liten sallad, ett par gurkbitar eller en paprikaring. Fibrerna i grönsakerna hjälper till att hantera nedbrytningen och blodsockret får inte lika höga peakar. Det är när peaken avtar man blir sötsugen. För kroppen vill höja blodsockret igen, och igen... Osv.
Efter maten är det bra att hålla sig igång iaf tio minuter för att hjälpa kroppen med nedbrytningen och energiomvandlingen. Det hjälper också att motverka toppar och dalar i blodsockret.

Har du väl hamnat i sötsuget så kom ihåg att det är ditt dopamin som dalat. Du kan fylla på med en ny sötsak, men dopamindippen efter det kommer kräva ännu mer sötsaker och du blir inte nöjd. Det blir en ond spiral som kräver mer å mer godis.
Då kan man istället äta något nyttigare och hitta på något trevligt att göra. Tex ut å promenera, ta en ridtur, måla, utöva valfri hobby osv.

Det finns massor med forskning på varför sötsug uppstår och det går att råda bot på det. 😊

Jag försöker äta enligt det jag skrev här i inlägget och märker otrolig skillnad på när jag slarvat 🫣😅 det är inte värt slarvet!
Jag skulle nog säga att typ 95% har sötsug som beror på att de äter oregelbundna eller otillräckliga måltider.
 
Jag skulle nog säga att typ 95% har sötsug som beror på att de äter oregelbundna eller otillräckliga måltider.
Definitivt! Vi människor äter ju väldigt mycket tomma kalorier, så ser man till att fylla måltiderna med sånt som kroppen behöver hamnar man inte i sockerfällan lika enkelt.
Bästa är ju att äta sig mätt på riktig mat med ordentligt med protein, tillräckligt mycket fett och kolhydrater. Och att starta måltiden med grönsaker är ett enkelt sätt att optimera matsmältningen.

Det är inte ovanligt att folk lever på mackor, pasta och pizza. Där finns mest snabba kolhydrater som bäddar för ett sötsug och/eller matkoma.
 
Definitivt! Vi människor äter ju väldigt mycket tomma kalorier, så ser man till att fylla måltiderna med sånt som kroppen behöver hamnar man inte i sockerfällan lika enkelt.
Bästa är ju att äta sig mätt på riktig mat med ordentligt med protein, tillräckligt mycket fett och kolhydrater. Och att starta måltiden med grönsaker är ett enkelt sätt att optimera matsmältningen.

Det är inte ovanligt att folk lever på mackor, pasta och pizza. Där finns mest snabba kolhydrater som bäddar för ett sötsug och/eller matkoma.
Det är inget fel på varken mackor, pasta eller pizza. Det viktiga är att man äter regelbundet och varierat. Suget brukar uppstå direkt om man har för många timmar mellan måltiderna eller om man äter för lite/snål mat.
 
Det är inget fel på varken mackor, pasta eller pizza. Det viktiga är att man äter regelbundet och varierat. Suget brukar uppstå direkt om man har för många timmar mellan måltiderna eller om man äter för lite/snål mat.
Håller inte med.
När jag blir hungrig blir jag inte sötsugen. Kan gå många timmar mellan mina måltider ibland. Och då är jag superhungrig. Men sötsug kommer otroligt sällan nu för tiden sedan jag lagt om kosten så som jag skrev tidigare.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 197
Senast: Nominous
·
Ridning Jag har en häst på foder sen 1,5 år tillbaka. Han är en valack på 9 år, en pre. Enligt ägaren ska han vara utbildad LA dressyr, vilket...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 043
Senast: ainasoja
·
  • Låst
Hästvård Mitt 18 åriga sto med föl vid sidan står nu på klinik då hon fått fång i en hov. Hon har haft en senskada sedan 10 veckor tillbaka på...
21 22 23
Svar
445
· Visningar
62 403
Senast: Boj
·
Övr. Hund Tack SWAT ? Tror jag? Och alla andra som kom med tips i en tråd där jag hade problem med min flummiga hund. Jag tog åt mig av tipset...
Svar
14
· Visningar
2 501
Senast: Gabbi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp