Minska sötsug

Ost och kex vette sjutton om det är nyttigare, eller kanske nyttigare men några bitar ost är ju väldigt mycket mer än några gelehallon.

@Voeux vindruvor kanske vore något? Det är ju både vätska och härligt sött och lite nyttigare. Begränsa antalet godisbitar till typ fem stycken? mörk choklad (den ligger ju på samma nivå som ost dock iofs) och späd ut med vindruvor?

Oliver!? det kanske vore något? Te med mjölk?
Ost och kex är väl mycket bättre? Det är ju inte bantning det handlar om.
 
Jag tycker det bästa är att balansera huvudmåltiderna, se till att de innehåller protein, fett och kolhydrater i balans så att du håller dig mätt. Äter jag inte tillräckligt med protein blir jag hungrig och sötsugen jättesnabbt. Jag blir också sötsugen om jag inte dricker tillräckligt. Så jag försöker dricka lite i första hand om jag är sötsugen. Nu har jag dessutom invisalign-behandling av mina tänder så har en "osynlig" tandställning jag måste ta av för att äta och sen borsta tänderna innan jag sätter in den igen. Det gör att mitt småätande har gått ner till 0 och ännu viktigare att jag äter ordentligt 4-5 gånger om dagen så jag klarar mig utan att äta mellan.
 
För det där okynnesätandet på kvällen när jag egentligen inte är hungrig tycker jag varm dryck funkar hyfsat. Är för tillfället insnöad på te smaksatt med kakao. :d En stor balja sådant med mjölk i fyller både magen, chokladsuget och behovet av något att stoppa i munnen.
 
Jag har läst på flera ställen att citronvatten, apelsin och liknande frukter ska minska sötsuget. Provade själv för ett gäng med år sedan när jag slutade helt att äta godis och det fungerade bra.
 
Jag har för mig att jag hade en liknande tråd när dottern var nyfödd men nu hittar jag den inte, så startar en ny. Det här med amningen, sömnbristen, stressen mm. gör att mitt sötsug är avgrundsdjupt. Jag är inte allt för hård mot mig själv, tider som dessa ger lite friare tyglar när det kommer till kost och hälsa, samtidigt tror jag inte att jag mår särskilt mycket bättre av att få i mig stora mängder socker varje dag. Jag äter mycket så det verkar inte vara där skon klämmer, och även om jag lägger till extra kvällsmål så går sockersuget fullständigt spinn på kvällarna.

Så jag söker era bästa tips på att stävja det. Googlar lite med hittar främst tips på att sova bättre och stressa mindre. Visst, ska bara sälja barnen då :D Dricka vatten skulle jag dock kunna bli mycket bättre på. Men framför allt undrar jag vad ni snacksar på om kvällarna? Det är framför allt efter middagstid som det blir som värst så behöver fylla skafferiet och kylen med lite bättre varianter än godis och glass. Har för mig att ni gav bra tips senast så ledsen att behöva be om dem igen.

Har ni andra tips på hur sötsug kan dämpas lite så tar jag gärna emot dem också!


Rostade oliver det tycker jag ärr supergott. Ta 200 gram kalamatioliver utan kärnor. Häll bort lagen, lägg i en form och sätt in i ugnen på 175 grader i 40 minuter. Jordgubbar med limesaft gillar jag med, mortla 2 msk salt med rivet skak av en lime. Riv bara det yttersta skalet. Strö över jordgubbar och njut.
 
Jag brukar ta en alkoholfri Carlsberg och en skål med edamame bönor, finns ofta i frysdisken. Låter kanske märkligt för att minska sötsuget men det funkar för mig ☺️

Jag tycker inte jag blir nöjd om jag "bara" äter frukt eller bär ist, då funkar det mkt bättre att försöka äta regelbundet, lite och ofta så blodsockret inte dalar för mkt (men lättare sagt än gjort med småbarn) och om det krisar helt gör jag egen chokladmjölk med mkt kakao och lite socker ^^
 
Jag har kunnat stävja mitt sockersug genom att tillåta mig själv att äta en ”sockersak” om dagen. Det kan vara en kaka till kaffet, en lemonad, lite smågodis, en glass etc men det får bara vara en per dag. Det var lite jobbigt den första veckan men nu funderar jag alltid vad min sockersak för dagen ska vara och när jag ställs inför något söt så frågar jag mig om det verkligen är ska vara dagens sockersak. Om jag får en akut sockersug (händer ibland men inte ofta) så äter jag en frukt.
 
Jag har för mig att jag hade en liknande tråd när dottern var nyfödd men nu hittar jag den inte, så startar en ny. Det här med amningen, sömnbristen, stressen mm. gör att mitt sötsug är avgrundsdjupt. Jag är inte allt för hård mot mig själv, tider som dessa ger lite friare tyglar när det kommer till kost och hälsa, samtidigt tror jag inte att jag mår särskilt mycket bättre av att få i mig stora mängder socker varje dag. Jag äter mycket så det verkar inte vara där skon klämmer, och även om jag lägger till extra kvällsmål så går sockersuget fullständigt spinn på kvällarna.

Så jag söker era bästa tips på att stävja det. Googlar lite med hittar främst tips på att sova bättre och stressa mindre. Visst, ska bara sälja barnen då :D Dricka vatten skulle jag dock kunna bli mycket bättre på. Men framför allt undrar jag vad ni snacksar på om kvällarna? Det är framför allt efter middagstid som det blir som värst så behöver fylla skafferiet och kylen med lite bättre varianter än godis och glass. Har för mig att ni gav bra tips senast så ledsen att behöva be om dem igen.

Har ni andra tips på hur sötsug kan dämpas lite så tar jag gärna emot dem också!
Min PT/Kostrådgivarkompis tipsade mig om att för lite protein kan ge ökat sötsug. Jag får egentligen inte i mig för lite protein i kosten, men i en period av massa jobb och tidsbrist så började jag ta whey-100 proteinshakes som mellanmål i samband med träning.. Blev rätt förvånad när jag plötsligt en dag insåg att jag inte varit sötsugen senaste veckan O_o
Så uppenbarligen har jag ett större proteinbehov än jag "borde" vilket yttrar sig som ökat sötsug. Jag är annars godisråtta nr 1 😄 Så det kan ju vara en grej att testa kanske?
 
Ost och kex är väl mycket bättre? Det är ju inte bantning det handlar om.
Tja jag vet inte, det är kanske för att jag inte riktigt helt hängt på det här med sockrets intensiva farlighet jämfört med allting annat.

Ost är ju onekligen säkert nyttigt, säkert speciellt om man ammar.
Smör är ju säkert också väldigt nyttigt.

Men gelehallon är väl inte så in i vassen onyttigt. Inte i lagom mängd, en 5-6 stycken. Det är socker och gelatin. Gelatin är sådant som mina kollegor hävdar är supernyttigt och häller i kaffet :wtf: lite oavsett.

Vet däremot inte vad som är så mycket bättre med kex än med godis. Kex brukar ju i essens vara kakor som har salt istället för socker, om inte både socker och salt. Digestive tex är ju riktigt rejäla kakor rätt och slätt medan övriga är mer mördegskakor med mindre socker men med väldigt mycket salt. (ok jag erkänner, föredrar verkligen att ha min ost på knäckebröd :D så jag får kanske inte uttala mig.)

LIte oavsett så äts ju mellanmål och ost har aldrig hävt mitt eget sockersug.

Utan om man verkligen bara är ute efter att minska mängden socker och inte bryr sig ett dugg om kalorierna skulle jag säga att en stor ruta mörk choklad typ 10 gram nära alltid tar totalt kål på mitt sockersug (och samtidigt nog innehåller mindre socker än ett Digestivekex)
 
Senast ändrad:
Protein är definitivt boven i mitt fall också. Men det skulle ta mig typ femton stekar om dagen för att minska sötsuget. En redig proteinshake blir det istället.
 
Varför? Äter ofta frysta blåbär och hallon.. vad är skillnaden mot färska bär?
Köpa frysta hallon som kommer från utlandet kan bära smittan via gödning som använs.

Från livsmedelsverket https://www.livsmedelsverket.se/mat...us-pa-frysta-importerade-hallon-och-andra-bar
"Konsumenter bör fortsätta koka frysta importerade hallon
När det gäller konsumenter är rådet liksom tidigare att koka importerade frysta hallon, då dör eventuella virus. Däremot bedöms risken vara liten för att större barn, ungdomar och vuxna som inte är ”sköra” blir allvarligt sjuka av andra frysta importerade bär. Det är också betydligt ovanligare att andra sorters bär är förorenade av norovirus eller hepatit A-virus."
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 198
Senast: Nominous
·
Ridning Jag har en häst på foder sen 1,5 år tillbaka. Han är en valack på 9 år, en pre. Enligt ägaren ska han vara utbildad LA dressyr, vilket...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 048
Senast: ainasoja
·
  • Låst
Hästvård Mitt 18 åriga sto med föl vid sidan står nu på klinik då hon fått fång i en hov. Hon har haft en senskada sedan 10 veckor tillbaka på...
21 22 23
Svar
445
· Visningar
62 468
Senast: Boj
·
Övr. Hund Tack SWAT ? Tror jag? Och alla andra som kom med tips i en tråd där jag hade problem med min flummiga hund. Jag tog åt mig av tipset...
Svar
14
· Visningar
2 501
Senast: Gabbi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp