Bubble

Trådstartare
Jag fick missfall i vecka 7 för 2 dagar sen och jag kan inte låta bli att fundera för mycket som vanligt. Det är min första graviditet och var inte planerat. Men jag kan såklart ändå inte låta bli att känna mig ledsen över att det inte blev något för det hade absolut varit välkommet även om det var oplanerat.

Jag visste inte om att jag var gravid så jag har ju levt som vanligt under hela tiden dvs även druckit alkohol. Nu går jag runt med ångest över att jag orsakat missfallet på något sätt :S

Brukar det vara svårt att bli gravid igen efter man fått missfall?

Ja jag funderar för mycket men svårt att låta bli.
 
Du behöver inte oroa dig för att du har orsakat missfallet. Så tidigt som innan man vet att man är gravid så finns det ingen förbindelse så att t ex alkohol eller rökning övergår till embryot.

Det brukar inte vara svårt att bli gravid efter missfall.

Förstår att du funderar mycket. Det gjorde jag också när jag fick missfall. Jag tyckte att det var fruktansvärt jobbigt och ledsamt.

Tröstkramar.
 
Jag har haft 2 missfall. första graviditeten så var det tvillingar och sen fick jag 2 barn och den tredje graviditeten slutade också med missfall och sen blev jag gravid med barn nr 3 i skaran.

Jag har resonerat som så vid mina missfall att troligtvis fanns så pass stora fel på fostret att det inte var livsdugligt och krass som jag är så har jag hellre ett missfall än att vara gravid i 9 månader, föda fram ett barn som troligtvis hade avlidit strax efter födseln.

Att du på något vis gjort något för att det ska hända anser jag vara obefintligt.

Missfall är tragiska, jobbiga och ledsamma men extremt sällan beror de på något den blivande mamman gjort.
 
Jag hade två missfall innan första barnet. Han blev sedan till utan någon mens emellan efter sista missfallet. Lillebror tog sig direkt, något oplanerat efter ett år ungefär. Inga problem efter mina missfall med andra ord.

Precis som de andra skriver så är det väldigt svårt att framkalla ett missfall så tidigt... Det var med största säkerhet något som gjorde att embryot inte var livsdugligt.
 
Tack så mycket för era svar! Jo jag vet också att det oftast beror på att det är ett foster som inte kunnat överleva men är ju svårt att låta bli att fundera ändå.

Men det känns ju skönt att höra att det inte är svårt att bli gravid igen då vi vill det :)
 
Jag hade flera missfall mellan våra två barn. Tidiga missfall såsom ditt. Nu hör till saken att jag dessutom var över 40 år då och då får man lättare/oftare missfall. (Troligen för att det helt enkelt är fler foster som inte blir livsdugliga).
Jag kommer faktiskt inte ihåg hur många jag fick. Minst 3, kanske 5?

Det var ledsamt (vi planerade ju att få ett barn till), men jag grät en skvätt och sen gick jag vidare. Och jodå, jag blev gravid igen utan problem alls!
 
Jag hade två MA innan vi fick vår son och då läste jag en artikel som visade på att det faktiskt var lättare att bli gravid igen direkt efter ett missfall.

Det handlade om kvinnor som gjorde ivf, att trots att tekniken gått framåt ökade inte andelen lyckade försök så mycket. Därför hade man funderingar på att framkalla ett liknande sår i livmodern som finns efter missfall eftersom man sett att chansen att bli gravid direkt efter missfall var större än annars.

Jag fick ett MA som upptäcktes i v 12 och blev sedan gravid direkt efter. Även det resulterade i ett MA som upptäcktes i v 9.

Efter det väntade vi ett tag och när vi sedan försökte igen 6 månader senare tog det sig på andra försöket och bebis är nu 6 månader gammal :)

Jag vet precis hur det känns och alla funderingar som far genom huvudet! Tillåt dig att sörja det som inte blevr mitt råd. När jag blev gravid igen gång nr 2 var jag aldrig glad, jag hade inte hunnit sörja klart.

Sjukvården här har också varit fantastiska när jag blev gravid igen och tog all min oro på allvar och jag fick tidiga ul för att se så allt såg bra ut.

Lycka till och skicka gärna pm om du vill prata mer :)
 
Tack så mycket för era svar och för att ni delar med er av era erfarenheter! Känns skönt att veta att det gått bra för andra och att man inte är ensam om att fundera. Nu känns det bättre och bara hoppas på att det går bättre nästa gång!
 
Jag har ett MA (missed abortion) nu, upptäcktes i nästan v 8 men det hade avstannat redan i v 4-5, dvs innan jag ens visste att jag var gravid. Så nu går jag genom en medicinsk abort.

Precis som de andra säger är det inget du själv hade kunnat påverka. Det finns ingen överföring mellan kvinna och foster förrän senare än så, så det behöver du verkligen inte tänka på (men jag förstår att du gör det - det har jag också gjort).

Jag fick höra av läkarna på sjukhuset att det bästa är att vänta 1-2 menstruationscykler innan ett nytt försök. Du blir lätt gravid, men risken för missfall är också högre för att kroppen redan är inställd på det. I övrigt är det helt normalt med missfall, det händer jättemånga och det är inte fel på oss - det är fostret/embryot som sorteras bort av våra kloka kroppar eftersom det inte är livsdugligt.
 
Jag har ett MA (missed abortion) nu, upptäcktes i nästan v 8 men det hade avstannat redan i v 4-5, dvs innan jag ens visste att jag var gravid. Så nu går jag genom en medicinsk abort.

Precis som de andra säger är det inget du själv hade kunnat påverka. Det finns ingen överföring mellan kvinna och foster förrän senare än så, så det behöver du verkligen inte tänka på (men jag förstår att du gör det - det har jag också gjort).

Jag fick höra av läkarna på sjukhuset att det bästa är att vänta 1-2 menstruationscykler innan ett nytt försök. Du blir lätt gravid, men risken för missfall är också högre för att kroppen redan är inställd på det. I övrigt är det helt normalt med missfall, det händer jättemånga och det är inte fel på oss - det är fostret/embryot som sorteras bort av våra kloka kroppar eftersom det inte är livsdugligt.

Jag fick också "order" om att vänta några månader efter missfallet innan jag försökte bli gravid igen just för att risken för missfall är högre när man just har haft ett missfall. Jag fick missfall i mitten av maj och blev gravid igen i mitten av augusti samma år och då gick det bra.
 
Jag fick också "order" om att vänta några månader efter missfallet innan jag försökte bli gravid igen just för att risken för missfall är högre när man just har haft ett missfall. Jag fick missfall i mitten av maj och blev gravid igen i mitten av augusti samma år och då gick det bra.
Och jag fick höra att det inte var några problem att försöka bli gravid direkt igen efter missfallet. Vilket jag också blev, hade bara en mens emellan. Missfallet skedde strax innan valborg och dottern tillverkades på midsommardagen :angel:
Mitt missfall var ett MA i v 9 som upptäcktes i v 11+6. Ingen smärta, bara rikliga blödningar. Åkte in på gynakuten efter första natten och hade då ett HB på ~90, inte konstigt att jag var lite skakis :D
 
Jag har haft ett MA sedan tog det tre år innan jag blev gravid igen, men visade sig bero på exets dåliga simmare (barnlöshetsutredning). Sedan tog det två år att bli gravid med nr 2, medan nr 3 blev på första försöket och nr 4 var inte beställd utan blev i alla fall. Exet bytte jobb innan vi blev med ettan och det visade sig att spermakvaliteten hade påverkats av hans första jobb (lösningsmedel, lim, etsning osv).

Nu lever jag i ett annat förhållande och eftersom jag steriliserade mig av flera olika anledningar då fyran föddes så har vi nu fått ta hjälp via ivf. (Dyrt må jag säga eftersom vi bekostar det ur egen ficka, är uppe i lite mer än hundra tusen nu...)
Ingen har någon infertilitet men mina äggceller klarar inte riktigt av den cellstress som uppstår vid kraftig hormonstimulering som görs vid ivf.
Så första försöket, tog sig i höstas men slutade i MA och gigantiskt blodbad. Andra försöket i april tog sig inte alls. Medan tredje försöket nu i juni resulterade i tvillinggraviditet där jag precis i v 8 fått missfall på ena tvillingen medan vad det verkar just nu, så mår den kvarvarande bra.
 
Förlåt för kanske okänsligt inlägg men jag blir lite gladare när jag läser om er som fått missfall men sen ändå fått barn. Har fått missfall en gång och snart varit utan p-piller i 1 år och inte lyckas bli gravid ännu. Är också rädd för det inte ska bli ngt mer nu efter första missfallet. I likhet med dig Bubble visste jag inte heller om mitt första och drack också sprit :(
 
Förlåt för kanske okänsligt inlägg men jag blir lite gladare när jag läser om er som fått missfall men sen ändå fått barn. Har fått missfall en gång och snart varit utan p-piller i 1 år och inte lyckas bli gravid ännu. Är också rädd för det inte ska bli ngt mer nu efter första missfallet. I likhet med dig Bubble visste jag inte heller om mitt första och drack också sprit :(

Missfall är jättevanligt, de flesta är så tidiga att man inte hinner märka de.
 
Blev kallad till en till kontroll eftersom läkaren misstänkte att jag kunde ha något som kallades druvbörd. Förstod inte riktigt vad det var :/
 
Druvbörd är ganska ovanligt men vid ffa MA och skrapning så brukar de allt som oftast skicka i väg på analys, då det enligt min läkare i höstas är lite förhöjd risk då. Så jag är kollad för druvbörd båda mina MA men ingen har varit det.
 
Var på återbesök idag och fick veta att det faktiskt var en sån druvbörd. Partiell mola kallade läkaren det. Men det såg bra ut då mina hormon värden sjunkit ganska ordentligt. Så nu blir det att ta blodprover i 6 månader till för att se så det inte kommer tillbaka.

Men skulle inte vara svårare att bli gravid efter det iaf.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min 10-åriga dvärgpinscher hanterar inte sitt nya liv i småbarnsfamilj så väl, utan visar tecken på stress. Han är skrälligare än...
2
Svar
23
· Visningar
2 753
Senast: Lingon
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 028
Senast: Bapelsin
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 715
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 199
Senast: geting
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp