Missnöjd m distriktvet. KLINIK efter dess behandling=/

J

Jenny

Min kompis häst fick kolik nu i veckan. Hände under natten och hästen upptäcktes dålig vid morgonfodring. Vet var ute på fm (09,30) och gav kramplösande och smärtstillande och kände rektalt. Åkte igen med ordination att hästen skulle röras på och att kompisen skulle ringa igen vid behov.
Jag kom och bytte av min kompis vid 13,00- tiden. Hästen blev åter hängig och hade känningar ett par timmar senare. Vet kom ut igen.
Gav lugnande för att kunna slanga. Jag reagerade på att hon hade väldigt svårt att sätta kanylen. Hon stack 2 ggr och per stick så stack hon om ett par 4-5 ggr i hästen. Kändes väldigt konstigt och som att hon "grötade" om med kanylen. Jag frågade om det var svårt att hitta rätt? Hon svarade att hästen var väldigt spänd så ådran var långt in. Det rann blod ur pluppen på nålen.... Hästen fick lugnande men för liten dos. Fick en spruta till på andra sidan, den satt hon bra och den tog. Hästen hade vid detta laget gjort 2 stycken skithögar, ja högar och högar men ett par bollar i allafall.
Sedan skulle vi slanga hästen. Vet hade STORA problem med att få ner slangen. Jag vet inte vad som är normalt med hon försökte ca 10- 12 ggr.
Jag undrade till slut om det verkligen var nödvändigt att slanga iom att det var så svårt att få till det och att hästen hade gjort några bollar?
Vet tyckte det så vi körde på och slutligen så var pållen slangad och klar.
Under tiden efter, ca 10 minuter, så blev hästen svullen längs med hela matsrupen. En jämn svullnad hela vägen. Jag har aldrig varit med vid en slangning och tänkte att det var väl normalt, särskilt med tanke på hur många försök som behövdes. Hursom dagen efter fick hästen feber samt en stor svullnad, rymdes som en bulle i handen, i slutet av halsen /matstrupen.
Hästen var väldigt allmänpåverkad och kändes även stapplig i gången.

Det kändes som att det kunde vara ett resultat av gårdagens slangning varvid vet kontaktades igen och detta påtalades. Vet kom ut, gav smärtstillande samt pencillin. Inte samma vet som dagen innan.
Vet tyckte att svullnaden kunde bero på antingen ett sticksår eller spark av annan häst. Denna hade svårt att tro samt hade aldrig hört något liknande kunde komma från en slangning. Min vän blev rådd att ta kontakt med klinik och fick en akuttid på morgonen dag 3. Som var idag.

Så summan av kardemumman blev en häst som med hjälp av kamera samt ultraljud kunde konstateras ha en stort nästan genomträngande sår på matstrupen:crazy: De kollade även upp där hästen blev sprutad i halsen och venen var nästan helt sönderstucken. Medlet som hade sprutats in hade till största delen inte hamnat rätt heller. Så kliniken var inte särskilt imponerad.
De upplyste min kompis om att man kunde gå vidare och klaga på distriktarens insats. Men även att detta kunde bero på att distriktaren kanske var ny på sitt arbete. Jamen och? Är denna så osäker på vad denne håller på med så konsulterar man väl någon kollega eller liknande?

Har ni varit med om något liknande vid kolik och behandling av den?

Tacksam för svar!

/J.
 
Sv: Missnöjd m distriktvet. KLINIK efter dess behandling=/

har tack och lov aldrig upplevt något sånt men tycker absolut att din kompis ska anmäla! :crazy:

den veterinären bör absolut få en enrinran (och helst ersätta er och hästen för utgifter och onödigt lidande).
 
Sv: Missnöjd m distriktvet. KLINIK efter dess behandling=/

Jag tycker också din vän ska anmäla.

På din beskrivning låter det lite som att det inte var någon häst veterinär (?) och denne borde som sagt ha kontaktat en kollega om det varit så att den inte varit säker på vad den håller på med!!!
 
Sv: Missnöjd m distriktvet. KLINIK efter dess behandling=/

Definitivt anmäla. Det låter som Vita säger inte som en hästveterinär :crazy:
 
Sv: Missnöjd m distriktvet. KLINIK efter dess behandling=/

Herregud! :eek: Ja, jag tycker också att din vän skall anmäla!
 
Sv: Missnöjd m distriktvet. KLINIK efter dess behandling=/

Tack för svar!

Ja, hon kommer att gå vidare med detta och jag kommer att finnas
där som vittne om det krävs. Hästen står nu på både metacam och
pencillin. Han var en hårsmån från att bli uppstallad på kliniken.
Men iom att han ändå var så pass "pigg" så fick han komma hem.

Det har verkligen inneburit en onödigt lidande för kraken:(
Och jag har lite ångest för att jag inte sa ifrån....mer.
Men jag har ingen erfarenhet av kolik alls, trots 15:års hästliv.
Jag litade på vet trots att jag hade en dålig känsla och försökte få info
av denne. Tyckte att vetten var väldigt inbunden och inte sa allt för mkt.
Jag fick fråga på och försöka ta en diskussion ang häst och slang.

Gjort är gjort och nu matas han med små uppblötta hötussar tills vidare.

Hästen har en fått dålig behandling, vi lider med kraken,
kompisen har fått säga nej till arbete i flera dagar= förlorad inkomst.
Ja, just det... hästen skulle även ha sin årliga vaccination nu oxå.
Vilket kliniken starkt avrådde ifrån pga hans dåliga skick.
Så han kommer att behövas vaccineras om med.

Hur och var vänder man sig för att få hjälp med detta?

Kontakt har tagits med distriktsvet för att diskutera och kompisen väntar
på att chefen där ska ringa. Denne hade ju såklart oxå ledigt till tis...
Men det bådar inte gott, vet som hon pratade med menade på igen att det var svårt att avgöra vad som
faktiskt låg till grund för hästens komplikationer.
Kunde ju fått sticksår, blivit sparkad.... dööh:confused:
Hästen blev dålig i direkt samband med behandlingen samt har övht inte vistats med andra hästar eller
något som han kan ha stuckit sig på.
Sedan koliken inträdde. Plus att såret är på insidan, i strupen:mad:
Snacka om att hålla varandra om ryggen?
Intill dum-dagar eller?

Så nästa gång vetten kommer så ska man tydligen gärna kolla båda
arbetslivserfarenhet samt referenser för att var på säkra sidan...

/J.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Missnöjd m distriktvet. KLINIK efter dess behandling=/

Oj, vilken historia!

Rent generellt kan man säga att det ibland är knepigt att både få kanyl och slang på plats, det behöver inte tyda på inkompetens eller ovana. Sondningen kan strula, men då är det ffa i svalget. Hur gjorde veterinären de där 12 försöken? Drogs slangen ut eller hur långt ner var den? Svårt för dig att uppskatta förstås och du behöver inte svara, jag är mest nyfiken.

Det låter konstigt med ett sår i matstrupen så långt ner orsakat av sonden? Och en sådan svullnad på utsidan - matstrupen ligger ganska djupt in där. Så jag kan förstå att vet 2 inte misstänkte ett samband, men man kan ju alltid diskutera om hästens symptom togs på tillräckligt allvar eller ej.

Jag tycker absolut att din kompis ska göra en anmälan till Ansvarsnämnden för ett granskande av vad som eg hänt.

Vilken tur att det gick bra iallafall!
 
Senast ändrad:
Sv: Missnöjd m distriktvet. KLINIK efter dess behandling=/

Anmäl!

Har egen erfarenhet av väldigt dålig behandling och bemötande av distriktsveterinär även om det inte var kolikrelaterat och har även en god vän vars föl dog två dagar gammal där felbehandling av distriktsvet var en starkt bidragande orsak. Vi har båda anmält men tyvärr så händer det inget ändå. Pratade med chefen själv men fick noll respons och bara bortförklaringar. Men jag tycker ändå att man ska fortsätta att anmäla när veterinärerna gör uppenbara fel. Stå på er! Tyvär är det så man får be en bön att rätt veterinär har jouren om det händer något akut där vi bor.
 
Sv: Missnöjd m distriktvet. KLINIK efter dess behandling=/

jag har oxå dålig erfarenhet av distriktarna. dock inte med hästar utan kor. jag jag gick i skolan var vi tvungan att bulta en ko med svår kalvning(fick inte ut kalven). jourhavande distriktvet vägra att komma ut med svaret kan ni inte göra något kan inte jag det heller(dom kan i sista utväg ev skära ut kalven bit för bit). stallchefen var måttligt glad.

tycker oxå att det e konstigt att vet har svårt att sonda. vist det e inte lätt alla gånger men med 10-12 försök, nä. det behöver inte änns jag när jag sonder odrogade kalvar/kor.

så jag tycker att en sådan vet finns det bara en sak att göra: ANMÄLA.
 
Sv: Missnöjd m distriktvet. KLINIK efter dess behandling=/

som jag förstod det var hästen drogad. då bör det väl inte vara svårt att sonda? jag har varit med om sondning några ggr och aldrig har dom haft såna problem, och då har hästarna Inte fått lugnande innan utan varit vakna.

och inte ens min tidigare extremt spruträdda häst (dvs kastade sig panisk runt...) har någon veterinär lyckats sticka så illa. alla har varit helt vanliga distriktsveterinärer.

nej jag tycker det här låter som en riktig klåpare som inte har någon hästkunskap öht. finns inga ursäkter, hon borde ha tillkallat en annan veterinär eller sagt att dom fick åka till klinik direkt om hon inte kände sig kapabel att behandla hästen.
 
Sv: Missnöjd m distriktvet. KLINIK efter dess behandling=/

Sondning är alltid ett potentiellt problem! En del hästar är väldigt svåra att få att svälja sonden.
Sedering kan dessutom dämpa sväljreflexen vilket kan göra det ännu svårare.
PL
 
Sv: Missnöjd m distriktvet. KLINIK efter dess behandling=/

*KL*

De värsta problem vid sondning här har varit att veterinären haft problem att komma förbi svalget, hästen ska ju helst sas 'svälja slangen' själv, men vissa är milt sagt mindre hjälpsamma än andra. När de väl är 'förbi där' har det inte varit problem. Däremot kan det ju SE UT som problem när de sas måste 'trixa' lite och det tar lite tid. Här är samtliga DV extremt noga med att utom allt rimligt tvivel se till att de hamnar rätt med - vilket jag ser som positivt.

Även här har det sondats odrogat utan problem, vet inte om drogning eg gör det lättare eller svårare, när det görs gastroskopi är det ju drogat, och kan inte minnas det var någon skillnad på just den hästen iaf. Men inte ens den gång vi fick (nöden har ingen lag) sonda med den avklippta vattenslangen var det trassel i omfattningen som beskrevs.

Jag tycker också att en amälan är på sin plats för att reda ut vad som hände dock.

Den där svullnaden på utsidan, kan det vara ett hematom/ödem/liknande sen stickförsöken, som 'runnit ner', då samlas de ju gärna där?

SKÖNT det gick bra i slutänden iaf och inte blev värre, vad är prognosen för hålet i matstrupen förresten?
 
Sv: Missnöjd m distriktvet. KLINIK efter dess behandling=/

KL Tänk om hästen i själva verket hade en foderstrupsförstoppning!
PL
 
Sv: Missnöjd m distriktvet. KLINIK efter dess behandling=/

nä genom munen men en vet borde ha lättare att sonda en drogad häst än jag som gör det på en odrogad kalv/ko. sist jag gjorde det sprang nämligen kalven iväg med mig på ryggen(fick dock in sonden:D).
 
Sv: Missnöjd m distriktvet. KLINIK efter dess behandling=/

Jag utgår från att du kände sonden när den passerade rätt väg innan du hällde i något!
PL
 
Sv: Missnöjd m distriktvet. KLINIK efter dess behandling=/

Tur att du inte är veterinär. Då hade du garanterat blivit anmäld. :angel:

PL - tänkte också på foderstupsförstoppning. Inte 17 ska väl sonden annars kunna orsaka ett sår i nedre eller mellersta delen av matstrupen? Eller en striktur sedan tidigare? Inget är förstås omöjligt, men det känns inte logiskt att få en sådan skada där.
 
Sv: Missnöjd m distriktvet. KLINIK efter dess behandling=/

när min tant fick ett stick sår för en tid sedan kom distrikt vet hem och jag fick tvätta spruta (har aldrig gjort detta själv) och göra det han skulle göra , han sa att det är bättre du gör detta själv för jag är inte här varje dag .efter en v med meducin och behandling hemma blev det en vecka på helsingborg . nu är det slut med distriktaren på mina hästar och dyra är dom med nä tack helsingbortg ja tack. om det är så mitt i natten så åker jag dit. :love:
 
Sv: Missnöjd m distriktvet. KLINIK efter dess behandling=/

Det är praxis att överlåta intramuskulära behandlingar till djurägare efter att ha instruerat om hur det ska ske. Vilket veterinären verkar ha gjort eftersom du fick ge sprutan medan h*n var där och kollade. Vad anser du vara fel i behandlingen?
 
Sv: Missnöjd m distriktvet. KLINIK efter dess behandling=/

när min tant fick ett stick sår för en tid sedan kom distrikt vet hem och jag fick tvätta spruta (har aldrig gjort detta själv) och göra det han skulle göra , han sa att det är bättre du gör detta själv för jag är inte här varje dag .efter en v med meducin och behandling hemma blev det en vecka på helsingborg . nu är det slut med distriktaren på mina hästar och dyra är dom med nä tack helsingbortg ja tack. om det är så mitt i natten så åker jag dit. :love:

Fast vad tycker du är fel?

Det där tycker jag är SKITBRA. Att du fick spruta medan vet såg på, så vet var säker på du visste hur du skulle göra. Jag blir då mer förvånad över när vet sprutar, ger djuräg recept alt medicin + kanyler och tycker 'så sprutar du här i trekanten och gör såhär', dvs ger 'bara' en teoretisk instruktion. Inget fel på det i sig, men ännu bättre om de kan guida hästäg praktiskt där och då under överinseende - tryggare för både djurägare och veterinär att 'se att det gick utmärkt'
 

Liknande trådar

Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
1 012
Senast: Cattis_E
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
788
Senast: Habina
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 237
Senast: MiniLi
·
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
3 654
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Svensk politik nr 3
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Mat till kräsen liten valp
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp