Bukefalos 28 år!

Mitt sto är så ojämn i ridningen!

minponny

Trådstartare
Mitt sto (17 år, går bara med en häst och är inte särskilt "vaken" i personligheten om ni förstår. Hon gillar att sova.. ;p) som är snäll men något ostabil i lynnet kommer jag bra överens med och allt sånt. Vi har vuxit ihop känns det som, hon hatar när andra än jag eller mamma rider på henne. Jag har testat att rida på långa tyglar nu (målet är att kunna rida helt utan träns) och hon lyssnar hyffsat bra på sitsen. Ibland alltså. Vissa dagar är hon hyr lydig som helst, men andra dagar så springer hon bara och lyssnar inte på något annat än tygel. Hon har även en tendens att tröttna efter ett tag, även om jag varierar ridningen och träningen jättemycket. Då slutar hon lyssna på mig.
Jag vet att det här rör sig om något ledarskapsproblem och jag brukar hantera henne efter en (något förenklad) nh-metod. Men vad ska jag göra för att få henne att lyssna bättre på mig?
Tacksam för svar. :)
En 14 åring.
 
Sv: Mitt sto är så ojämn i ridningen!

Försök göra träningen ännu mer varierad, använd fantasin! Lär henne nya saker så hon får tänka mycket. Kanske trickträning skulle passa henne för att få henne motiverad?

Har du träns och bett på henne, när du rider med långa tyglar? För att succesivt "dra ner på utrustning" så kan du ju prova att rida med repgrimma. ;)
 
Sv: Mitt sto är så ojämn i ridningen!

Ja, jag önskar mig en repgrimma i julklapp. ^^
Ja, jag ska börja trickträna lite mer och löslongera mer nu till jullovet. :D
 
Sv: Mitt sto är så ojämn i ridningen!

Ja jag vet? 26 eller vad det var på Börjes.
Men eftersom jag är helt pank nu så får jag väl vänta i 9 dagar?

Jag tror inte min häst kommer bli galen på 9 dagar bara för att hon inte får en repgrimma heller för den delen...
 

Liknande trådar

Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
9 559
Senast: Lisa2014
·
Träning Har hittat en urbra tränare som hjälper mig med lilla damen jag har som medryttarhäst. Hon har de senaste åren mest fått skrota i hagen...
Svar
8
· Visningar
1 405
Senast: Nepeta
·
Ridning Hej. Jag har ridit i ganska många år nu och jag ska vara helt ärlig: jag tror att jag börjar.....tröttna? Jag har haft en...
Svar
16
· Visningar
1 809
Senast: Greystroke
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Höstens ridning startades för min del med en helgkurs i centrerad ridning. Jag har länge sneglat mot CR, läst Sally Swift för längesedan...
Svar
0
· Visningar
325
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp