Bukefalos 28 år!

Mitt sto födde tvillingar inatt, trots två ultraljud!

M

miss_Ellie

Hej!
Mitt sto betäcktes med Haydn i våras.. På dag 20 så gjordes ett ultraljud, där det konstaterades att hon var dräktig.. Med ETT embryo sa de... På dag 96 Kollades hon igen... Av en helt annan och oberoende veterinär... Båda är erkänt duktiga på dräktighet och jag litar på deras kompetens.
Den senaste månaden har hon varit stor och tung och Inatt hade hon gått 3 veckor över tiden och klockan 3, såg jag på övervakningskameran att det var dags... Det tog MAX 5 min för mig att komma ut till henne... och när jag kom ut så låg det TVÅ föl i boxen... Båda ston..Dessvärre var det ena dött, ett blivande skimmelsto.. Hon såg dock välskapt ut...

Det andra stofölet levde och började röra på sig! Efter ca 20 minuter stod hon upp, diade och efter en timma hade första fölträcket också kommit. Hon verkar pigg och kry. Diar och är redan busig. Det enda är att hon är lite sabelbent fram ,har lite veka kotor bak och väldigt liten! Men vad mer kan man begära efter en tvillingfödsel?:cry:
Det är ju det man absolut INTE vill ha, och trots att jag gjort allt efter "regelboken" så blev det ändå tvillingar! Vad oddsen? Ärligt talat?
Detta var min första fölning och även stoets.. Och detta vill jag inte uppleva igen. Veterinären säger att så länge hon verkar äta, har fina slemhinnor och verkar allmänt pigg och alert, så ska det inte vara någon fara. Benställningen skulle jag ge ett par veckor iallafall.. Innan dess ville de inte göra något, eftersom det inte var extremt...

Men ändå undrar jag... vad är riskerna nu? Vad ska man tänka på? Vad ska jag hålla ögonen på?:confused: Jag hade kanske inte förväntat mig en exemplariskt fölning, men detta var det jag trodde allra minst skulle hända.... Alla säger hela tiden att hon är ett "riskföl" och folk verkar mest bekymrad över att hon har överlevt... Jag är ledsen och kan inte glädjas över att hon trots allt verkar fullt frisk. Jag är bara så orolig... Stoet sköter sig exemplariskt och är en underbar mamma! Tur det!:eek:
Avels/fölvana människor får gärna svara och dela med sig av sina erfarenheter!

Förlåt för långt och förvirrat inlägg!:(

Mvh Sara
 
Sv: Mitt sto födde tvillingar inatt, trots två ultraljud!

Hej hej. Jag har ingen erfarenhet av tvillingfödslar själv, men känner en som har fått där båda levt, en död och båda döda. Det tvillingfölet som överlevde är superfin och har varit fullt frisk hela tiden vad jag vet.
Jag tror att du kan lyssna på vetrinären och vara lugn så länge fölet verkar må bra. Att den är liten är nog inte så farligt, den äter snabbt upp sig.
Glädj dig nu åt detta föl, det kommer säkert gå vägen.
Lycka till!
 
Sv: Mitt sto födde tvillingar inatt, trots två ultraljud!

Usch, stackars dig....kan inte sånt här egentligen, men om fölet mår bra nu, så borde väl chansen för att det bara ska bli bättre, rätt god?
Tänker att om man föds liten och klen så är det ju svårare att växa och bli stor och stark, än om man mår bra från början.
Men sen är det ju det där med benställningen.
Min kära sambo brukar säga till mig när jag är orolig för något som kanske kommer att hända, att jag ska spara att vara orolig tills det verkligen hänt, för annars är jag orolig antingen i onödan eller en gång för mycket.......
Du kan ju ändå inte göra så mycket mer innan de där veckorna gått som vet sa.....
Kram, kram.
 
Sv: Mitt sto födde tvillingar inatt, trots två ultraljud!

Vi fick precis som du tvillingar för x antal år sedan, Fullgångna och de levde. Det ena stofölet fick vi avliva efter 2 dygn, det andra tränas och rids dressyr på nu och är 6-7 år. Hon var så mjuk i skelletet och när jag släppte ut henne böjdes hennes ben, så dom fick stå inne i ett par veckor. Hon var så liten att hon stod på tå under mammas mage och diade! Hon är nu ca 156 cm hög. Hon blev sabelbent och det gjorde Palle Brink på HBG djursjukhus en titthåls operation och hon är frisk nu.
Du ska nog låta benen va ett par månader, man ska fixa det före 6 mån ålder, fast vi gjorde det när vår var 7 månader.
Nu ska du mest koncentrera dig på att hon får vila och äta, inte krångla med dom. Men din lilla har nog alla förutsättningar att bli en stark o frisk häst om inget konstigt stöter till, glädjs åt att hon lever!
 
Sv: Mitt sto födde tvillingar inatt, trots två ultraljud!

Njut av bebistiden. Det ska vara mysigt. Ta inte ut händelsen i förväg med benställningarna. Jag har en fölis som föddes extremt hjulbent fram, det enda man ser på honom idag är en mycket liten parallellförskjutning i det ena frambenet (plus sluttande kors som även är medfött men det har inte direkt med benställning att göra). Han är 2 år nu, pigg och glad och jag hoppas och tror att det kommer fortsätta vara så. Förhoppningsvis kommer fölisen växa i kroppen och därmed bli bättre exteriört. Om inte annat finns träning som bygger upp dessa hästars styrka så de kan användas relativt normalt ändå.

Kan även tillägga att min 2-åring inte diade de första timmarna, han kom inte på hur man gjorde och fick med mycket hjälp av mig in tekniken samt att jag fick kasta omkull honom så han vilade upp sig mellan varven. Han var mycket svag vilket man inte ser något av idag. Lycka till!
 
Sv: Mitt sto födde tvillingar inatt, trots två ultraljud!

Tack för positiva svar! Ja, hon är ju egentligen ett litet mirakel...:):) Hon är så söt när hon springer och busar under mamma utan att huka sig... haha! Men hur kommer det sig att de inte såg det iallafall på första ultraljudet?? Det är ju mycket därför man gör ultraljudet, för att gardera sig att det inte är två embryon...:/ jag får nog börja inse att det finns en anledning att hon klarade sig! Hon är helt enkelt en liten kämpe! :) Får slänga upp en liten bild på henne imorgon..;)

Det jag har hört är ju dock att sabelben är den "sämsta" benställningen? Men det var skönt att höra att det gick och rätta till era föl! Nä, nu får man väl gå och sova efter nästan två veckors vakning och denna händelsrika dag!
Blev på mycket bättre humör nu iallafall efter allt pepp! :) Tack!

kramar Sara
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Mitt sto födde tvillingar inatt, trots två ultraljud!

Tyvärr kan det ju hända,trots ultraljud.
Ska bara peppa dig lite med att berätta att jag leasar ett sto som är tvilling. Hon är väldigt tidigt född dessutom. Hon var så svag att hon inte kunde resa sig som föl,och man ser fortfarande spår efter hennes liggsår.
MEN hon har blivit en jättebra travhäst,så det finns hopp!
Vad det gäller benställningen,se till att hålla efter med täta verkningar av en bra hovslagare så kan det räta upp sig.

th_100_0020.jpg


Karma
 
Sv: Mitt sto födde tvillingar inatt, trots två ultraljud!

Men hur kommer det sig att de inte såg det iallafall på första ultraljudet?? Det är ju mycket därför man gör ultraljudet, för att gardera sig att det inte är två embryon...:/

Att missa en andra fosterblåsa på ett så tidigt ultraljud är inte svårt de gömmer sig väldigt lätt.

Har ett sto som är väldigt svår att se ordentligt på, första dräktigheten, så trodde vet först att hon var tom men rätt vad det var dök en fosterblåsa upp på skärmen, vet tryckte och tog en stillbild där den kom med, sekunden efter var den puts borta och även om vet letade så såg hon inte den igen. Hade vi missat den de sekunderna den var i bild så hade vi inte sett den.

I år viste jag att hon hade två färdiga ägg samt en del småägg vid betäckningen vid den tidiga kollen, så syntes tydligt en fosterblåsa men vis av hur lurig hon var sist så började vi leta ordentligt för att kolla att det verkligen bara fanns en, och vad hittade vi efter en stunds letande så fanns där ytterligare en mkt mindre än den första. Blev ny koll efter 3 dagar till och jodå båda växte till så den lilla var helt enkelt flera dagar yngre än den stora alltså har något av småäggen växt till och släppt några dagar efter.
Dock kollar vi alltid våra ston även på 30 dygn för då är blåsorna mkt tydligare och man kan se hjärtat slå vilket gör det lättare att upptäcka ett andra embryo. Sen kör vi även en koll på 50 dygn för att se att det finns kvar efter den känsliga perioden och på de som hinner innan säsongen är slut även på 90 dgn.

Tyvärr vägrar det stoet som är svårt att se på att bli lastad när hon kommit en bit in i dräktigheten så ännu har vi inte lyckats få iväg henne ens till 50 dgns kollen utan fått köra med blodprov hemma. Så alltid lite nervöst att just hon är minst kollad, dessutom blir hon gigantiskt stor så man skulle inte bli förvånad om där gömde sig två i hennes jättemage.

Så ett bra tips till nästa gång se till att göra ultraljud även på 30 dgn. Sen är det alltid så att risken finns att de ligger exakt bakom varandra och därför syns bara ett oavsett hur många ultraljud man gör så helt säkrad är man aldrig tyvärr.
 
Sv: Mitt sto födde tvillingar inatt, trots två ultraljud!

Men att rekomendera någon ett ultraljud vid 30 dagar är under den mest känsliga perioden av dräktigheten råder det väll skilda meningar om ?

Mia

Önskar Ts Lycka till med *bebis* låter som en verklig kämpe och kommer klara det även om hon är liten .
 
Sv: Mitt sto födde tvillingar inatt, trots två ultraljud!

För snart 20 år sen fick ett grannstall så. Två ultraljud och tvillingarna missades båda gångerna. Båda välskapta och såg friska ut, den ena dog efter en stund. Den som överlevde var hela tiden frisk (det var väl stora ungen?) och blev en duktig allroundhäst som vuxen.
 
Sv: Mitt sto födde tvillingar inatt, trots två ultraljud!

Det är jättevanligt att UL-a på 28-30 dygn !
Vi har gjort det på i princip alla våra dräktiga ston 2-6 om året.
 
Sv: Mitt sto födde tvillingar inatt, trots två ultraljud!

Vad gäller tvillingrisk så rekommenderas det väl just att man tittar på 30dygn, dels för att det syns bättre och att det inte är för sent att spruta bort om man missar att klämma.

Hellre att de resorberar pga 30 dygns koll än att missa tvillingar.
 
Sv: Mitt sto födde tvillingar inatt, trots två ultraljud!

De ston jag har här ultras på 30.
Men om stoägaren väljer att plocka hem sitt sto efter första dr-kollen på 16 dygn rekommenderar jag inte att de kommer och kollar på 30, utan att de väntar till 40 dagar, just pga stressen.

Angående tvillingar så antecknar jag noga under brunsten antal ägg och om stoet släpper flera ägg.
Sker det så dr-kollas stoet på 16, och sen minst på 18-19 dagar med, för att kunna se om det finns mer än en fosterblåsa.
 
Sv: Mitt sto födde tvillingar inatt, trots två ultraljud!

Vi ultraljudar alltid på 14 dygn om man misstänker att stoet dubbelovulerat, sedan klämmer vi på 16 dygn. Normal ultraljudskoll är 16-17 dygn e. seminering sen vi 28-32 dygn, vid 45 dygn för försäkring (foster och föl), samt slutligen vid 90-92 dygn.
 
Sv: Mitt sto födde tvillingar inatt, trots två ultraljud!

På kor vid tvillingfödsel blir det ena könet sterilt om det är kvigan eller tjuren kommer jag inte ihåg. alltså föds det två kvigkalvar eller två tjurkalvar så blir någon av de sterila (tror det är tjurkalvarna) blir det lika dant på hästar??
alltså är något kön sterilt vid tvillingfödseln??
 
Sv: Mitt sto födde tvillingar inatt, trots två ultraljud!

Nu har du nog rört till det lite. Om tvillingarna är av olika kön så är så gott som alltid kvigan steril, hur det är på häst har jag ingen aning om.
Fenomenet heter free martin.
 
Sv: Mitt sto födde tvillingar inatt, trots två ultraljud!

Grejen är den att föl alltid ligger i olika fostersäckar, vilket gör att de inte påverkas av varann.
Hos kor kan två kalvar ligga i samma, vilket gör att en kvigkalv påverkas av tjurkalvens hormoner, och därmed blir steril.
 
Sv: Mitt sto födde tvillingar inatt, trots två ultraljud!

På kor blir i 99% av fallen kvigan steril om den är tvilling med en tjur, pga. att tjurens testosteron gör att kvigans reproduktionsorgan ej utvecklas normalt. Tjur och tjur samt kviga/kviga är inga problem.
(Hoppsan, det hade redan framkommit!)
 
Sv: Mitt sto födde tvillingar inatt, trots två ultraljud!

Grejen är den att föl alltid ligger i olika fostersäckar, vilket gör att de inte påverkas av varann.
Hos kor kan två kalvar ligga i samma, vilket gör att en kvigkalv påverkas av tjurkalvens hormoner, och därmed blir steril.



Ziemona,väldigt intressant om ko, men undrar om ovan just med föl det jag förstått så är det just det föl ofta gör fast de ligger i olika fosterhinnor, alltså påverkas av varandra. som innebär att ett av fostren får övertaget och med någo typ antikroppsreaktion slår ut och om inte så försvagas det andra fostret och det är den reaktionen som gör att just hästtvillingföl har så dålig prognos till skillnad från ko som inte har den typ av försvar eller vad man ska säga.?

Men jag undrar oxå om ko som beskrivs ovan??? om det är enäggs ligger de väl i samma fostersäck men om det kommer från var sitt ägg så får väl även kofoster var sin fosterblåsa vilket skulle göra att en kvigkalv och tjurkalv inte kan ligga i samma blåsa eftersom de inte är enäggs och påverkan från tjurfoster till kvigfoster alltid sker när det är tvåäggsfoster och därför då givet var sin blåsa?
 
Sv: Mitt sto födde tvillingar inatt, trots två ultraljud!

Hos ston med tvillingar så får inte hela moderkakan kontakt med livmodern, med sämre näringstillförsel som följd.
 

Liknande trådar

Avel Mitt sto betäcktes i somras, ultraljud dag 21, visade ej dräktig men två stora ägg. Då åkte vi till hingsten direkt igen (naturlig...
Svar
13
· Visningar
2 951
Avel Har ett dräktigt sto med ca 100 dagar kvar till fölning. Hennes andra dräktighet, men inget levande föl. Den första (2012) slutade med...
2
Svar
21
· Visningar
4 742
Avel Som rubriken lyder: UL:ade mitt sto i onsdags, kunde ej själv närvara men fick skrivet papper på att hon var dräktig med fosterblåsa 2...
2
Svar
21
· Visningar
4 498
Senast: wrangler
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp