Blödande sto... (100 dagar kvar).

Kaba

Trådstartare
Har ett dräktigt sto med ca 100 dagar kvar till fölning.
Hennes andra dräktighet, men inget levande föl. Den första (2012) slutade med kastning vid ganska exakt samma tidpunkt som vi är på nu. Mycket E-coli bakterier i livmodern förekom vid provtagning. Hästen behandlades och betäcktes om. Det gjordes även en "caslick operation". Hon blev som sagt dräktig.

Så nu står vi här ett år senare och historien upprepar sig.

Precis som förra året vid nästan samma tid så finner jag blod i svans och på bakben. Inga enorma mängder utan droppar och strimmor. Finns även lite stänk upp på bakkant i boxvägg.
Hästen är pigg och frisk, ingen feber.

Veterinär har varit ute och ultraljudat hästen - allt ser normalt ut: slemhinnor OK, livmoder OK (inget var eller flagnor efter blod i fostervattnet).

Jag har dock stora problem att känna rörelser på utsida mage av stoet. Vilket jag inte vet hur stor vikt jag ska lägga vid det? Har förstått att det kan vara svårt. Har dock känt det tidigare, men inte nu.

Jag har inte sett några förändringar på juver. Ingen mjölk som droppar eller liknande.

Min seminveterinär har varit i kontakt med den veterinär som utförde ET på Butterfly Flip. Och enligt denne så är den vanligaste orsaken till blödningar i slutet av dräktighet bråck i slidan som brister. Inget farligt med andra ord.

Hästen ställdes även på penovet av den ena veterinären men det tyckte veterinären som utförde ultraljudet var helt onödigt. För att risken för en chock var det värsta som kunde hända en dräktig häst.

Min fråga är helt sonika, IGEN: Finns det någon som upplevt något liknande? Dvs. haft blödande ston, och vad har det berott på? Någon behandling som satts in?

Om jag lämnar fritt för spekulationer - Vad tror ni detta handlar om?

Jag är ju inställd på det värsta, igen. Jag har svårt att se att det ska vara slumpen som gör att hon blöder igen, vid samma tid som förra året men att utgången ska vara lycklig denna gång. Vad är oddsen för det...? Känns tyvärr långsökt.

Och går det inte vägen denna gång så blir det nog inget föl för detta sto. Tyvärr.

Tack på förhand!
 
Sv: Blödande sto... (100 dagar kvar).

Ja vi har haft ett sto som blödde små små mängder dagligen under kanske en månad vid ungefär den dräktighetstidpunkten Du beskriver Ditt sto vara i.

Vi såg små fläckar i spånet varje morgon och fick samma förklaring som Du fått nu d v s att det kan vara små bråck i slidväggen.

Helt plötsligt slutade blödningen och allt kring fölning förlöpte helt normalt.
Dräktigheten efter blödde stoet ingenting.

Jag håller tummarna för att det går bra för Ditt sto och att Du har ett friskt föl i boxen om några månader.
 
Sv: Blödande sto... (100 dagar kvar).

Att de har blodspår är inget ovanligt.
Jag tror faktiskt inte ens att du ska tolka det som att det hängde ihop med förra årets kastning.
 
Sv: Blödande sto... (100 dagar kvar).

Ja det var ju skönt att höra! Dock lite svårt att inte jämföra och dra paralleller till fjolårets kastning. Tack för era svar! Tiden får utvisa...
 
Sv: Blödande sto... (100 dagar kvar).

Jag har jobbat i ett stall där ett av de riktigt gamla avelsstona alltid blödde under sina dräktigheter. Hon fick på tretton dräktigheter 12 levande föl. Har för mig att den dräktigheten som inte gick vägen var en tvillingdräktighet. Hoppas allt går bra för er:).
 
Sv: Blödande sto... (100 dagar kvar).

Mitt sto hade blödningar från 140 dygnet dock syntes det enast om man särade på slidan och fortsatte hela dräktigheten. Ringde och pratade med veterinär och fick samma svar som ovan, att det är en bristning i slidan och inte jätteovanligt.

Förstår din oro, håller tummarna att allt går bra!
 
Sv: Blödande sto... (100 dagar kvar).

Jag ser nu att blodet kommer från hennes urin. När hon kissar så kommer det rödfärgat urin först som sen övergår till gult. Hon småskvätter även mycket. Typ som vid brunst. Är det urinvägsinfektion? Hur gör stona när vattnet börjar gå för dom? Kan det vara fostervatten?
 
Sv: Blödande sto... (100 dagar kvar).

Att du inte kan känna fosterrörelser är nog inget du behöver bry dig på. Fölet börjar blir så stort att de inte kan röra sig särskilt mycket. Ibland kan man se en fot trycka ut, men det kan lika gärna vara stoets muskler.

Jag tycket du ska lite på veterinärerna. I vilket fall som helsts så kan du nog inte göra mycket mer än att ha kontakt med dem och sedan vänta.
Ang blod i urinen när det nog att det ser ut så om det ligger lite blod i slidgången när hon börjar kissa.

Usch ja det är oroligt med dräktiga ston. Jag frågade mig själv varje gång varför jag utsatte sto och mig själv för det. Men när fölet står där vet man varför. Lycka till!
 
Sv: Blödande sto... (100 dagar kvar).

Nej det är väl som ni säger, man måste försöka sluta oroa sig. Än så länge är hon dräktig! :-) Dock så fick hon en penicillinchock (!!) igår, som tur var så stod hon på benen hela tiden... det hade väl bara fattats att hon hade åkt i backen och kastat runt.

Suck. Snabbspola 3månader, är det möjligt?
 
Sv: Blödande sto... (100 dagar kvar).

Och idag kastade hon. Vi har kämpat i 6 h med hjälp av veterinär med att få ut efterbörden.

Så 2 år i rad, exakt samma tidpunkt i dräktigheten (runt 250-270 dagar) så börjar hon blöda och kastar en vecka senare.

Jag ska skriva mer utförligt senare. Utifall att någon hamnar i samma situation.
 

Liknande trådar

Avel Okej. Mitt sto 10 år inseminerades i våras med fryst. Haft föl tidigare. Ringde till stationen och frågade vad dom tyckte och dom sa att...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
7 516
Senast: em-pirre
·
Avel Måste få skriva av mig. Idag hittade de ett dött föl i hagen på lösdriften där jag haft mitt avelssto som inte var dräktigt enligt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
11 203
Senast: athena
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
9 505
Senast: Lisa2014
·
Avel Mitt 4-års sto fölade igår vid lunchtid och fick ett fint hingstföl e Balou du Rouet. Fölningen gick bra och fölisen mår jättebra och...
2
Svar
24
· Visningar
6 262
Senast: prallan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp