Bukefalos 28 år!

mjuk bula på magen

ameo

Trådstartare
Moderator
Min kvarvarande birmadam, 10 år gammal (mamman avlivades för några veckor sen, 14 år) har en mjuk "knöl" under magen, eventuellt vid en spene men troligen inte(jag hittar inte spenarna... :p). Hon har haft den i flera år egentligen men utan att den förändrats. Men nu har den vuxit sig något lite större. Den sitter precis under huden, man kan hålla om hela knölen utan problem.
Frågan är bara om detta är något jag behöver oroa mig för? Jag har fått för mig att det är nån fettknöl, kan det vara det?
Annars är det ju en tumör av nåt slag, men brukar de vara mjuka? Och brukar de sitta fritt under huden?

Jo, visst kan jag ta med henne till veterinären, det VET jag också! Men jag tycker inte att problemet är så akut att jag behöver kasta mig iväg, utan tänkte passa på att fråga er vad NI tror...
 
Jag har ingen aning om vad det kan vara men vår katt har en väldigt hängig fettmage som garanterat bara är fett men vad din katt gäller vet jag inte. Du kan ju ringa till djursjukhuset i närheten av dig eller till någon veterinär och fråga vad de tror att det är...
 
Är du säker på att det är en hona :angel: :devil:

Närå, det kan mycket väl vara en fettknöl eller så. Har du haft henne på p-piller? I så fall kanske det är dags att åka in iaf, så det inte är en tumör. Jag vet inte hur dom sitter, men för att vara på säkra sidan.
 
Åk till veterinär och kolla upp det! Om katter får knölar i juverområdet är de ofta elakartade (ca 75%). Man kan då operera bort knölen för att undvika spridning, förhoppningsvis är det inte för sent...

Lycka till!!
 
Fettknölar är enligt min erfarenhet hårda, men hon kan ha fått en ofarlig cysta som isf går att operera bort. Cancerknölar är ofta hårda och oregelbundna "ärtor" som växer till större oregelbundna knölar. Fettknölarna är oftast släta.

Så länge knölen sitter ytligt och går att greppa runt, brukar det vara väldigt okomplicerade operationer. :)
 
Fettknölar är enligt min erfarenhet hårda, men hon kan ha fått en ofarlig cysta som isf går att operera bort. Cancerknölar är ofta hårda och oregelbundna "ärtor" som växer till större oregelbundna knölar. Fettknölarna är oftast släta.
Det går aldrig att känna på en knöl om den är farlig el ej!! Måste alltid provta för att vara säker.
Cystor får katter inte i juvret...
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag behöver lite hjälp då jag är rådvill om hur jag ska tänka här. Jag hittade en liten knöl i min tiks juver för några dagar...
Svar
7
· Visningar
1 028
Senast: animalasia
·
R
Hundhälsa Jag har en gammal tik hemma som är av blandras och är en omplaceringshund. Jag tog över henne när hon var runt 5 år och i år blir hon...
Svar
4
· Visningar
1 315
Senast: Nenne1
·
Hästvård Hej! Jag är väldigt orolig över min häst som jag klippte häromveckan. Han har nämligen fått som runda, mjuka och rätt stora knölar över...
Svar
6
· Visningar
1 830
Senast: mily
·
Hundhälsa Hur vanligt och hur farligt är det med fettknölar under huden på en hund? Min Beauceron är 8 år, frisk och kry, i fin form etc Men han...
Svar
6
· Visningar
919
Senast: Lazy Lady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp